Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مریم مسعودی‌فر با اشاره به اینکه معمولاً با شروع فصل بهار و تابستان انتظار افزایش بیماری‌های گوارشی منتقل از آب و غذا وجود دارد،‌ گفت: بعد از محدودیت‌های کرونا هم اکنون تماس بین افراد و تجمعات بیشتر شده ضمن اینکه خیلی‌ها در این دو سال، به خاطر محدودیت‌ها تماسی با خیلی از عوامل بیماری زا نداشتند و بالتبع با شروع فصل گرما، بیماری‌های اسهال و استفراغ افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تاکید کرد: با افزایش موارد گزارش شده‌ی بیمارانی با تابلوی بالینی اسهال حاد و آبکی، آنها را از نظر میکروب وبا و سایر میکروارگانیسم‌ها بررسی خواهیم کرد. بررسی‌هایی که در آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت کشور انجام شده نشان می‌دهد آنچه که بیشتر از همه باعث بروز اسهال حاد شده، عوامل ویروسی است.

مسعودی‌فر با بیان اینکه ویروس‌ها سرایت پذیری خیلی بالایی دارند، تصریح کرد: این ویروس‌ها در عفونت‌های گوارشی خود محدود شونده هستند و دوره کوتاهی هم دارند اما در عین حال فوق‌العاده مسری هستند و می‌توانند افراد زیادی را درگیر کنند.

اسهال‌های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند

وی راه انتقال این ویروس را تماس فرد به فرد و مصرف آب و غذای آلوده عنوان کرد و گفت: رعایت بهداشت، شستشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، شستشوی صحیح میوه و سبزیجات و پیشگیری از کم آبی بدن، خودداری بیماران از تماس با بیرون بویژه گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی ضروری است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، بیان کرد: ضعف و بی‌حالی شدید و اختلال هوشیاری نشانه کم آبی شدید در بدن است که در این صورت و همچنین در صورت مشاهده خون در مدفوع حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

او که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در خاتمه تاکید کرد: اسهال‌های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک مگر به صلاحدید پزشک خودداری شود.

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1638103

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس دستگاه گوارش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۷۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران