Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@13:57:34 GMT

چتر هسته‌ای، نفت و عادی‌سازی؛ مطالبات عربی از بایدن

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۷۳۹۷

چتر هسته‌ای، نفت و عادی‌سازی؛ مطالبات عربی از بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق دولت قطر، خواستار هماهنگی مواضع کشورهای عربی در آماده‌سازی برای سفر احتمالی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه شد و بر لزوم ارائه «تضمینی هسته‌ای» از سوی واشنگتن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، سیاستمدار قطری در مجموعه توییت‌هایی که روز گذشته (شنبه) منتشر کرده، درباره سفر بایدن به منطقه و دیدار آتی وی با سران شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای مصر، اردن و عراق توضیحاتی ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بن‌جاسم، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «تا زمانی که پیشرفتی در روابط اسرائیل و برخی کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] حاصل نشود، به نشست آن‌ها نمی‌رود» را ناشی از شرایط انتخابات میان دوره‌ای آتی مجلس نمایندگان و سِنا دانست و افزود: «اما تا آن‌جایی که من می‌دانم روی این امور (پیشرفت روابط عربی با تل‌آویو) توافق شده است».

نخست‌وزیر سابق قطر درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی معتقد است: «گشودن افق‌های همکاری گسترده‌تر با اسرائیل، اگر به پیشرفت واقعی در روند صلح مرتبط باشد، که هدف آن دستیابی به راه حل دو دولت طبق مرزهای ۱۹۶۷ باشد و آمریکا تضمین منافع مشروع [دولت فلسطین] را تضمین کند مشکلی در آن نیست. اما اگر ما [کشورهای عربی] همه منافع و تفاهمات را قبل از رسیدن به نقشه راه تضمین‌شده ارائه کنیم، صلح واقعی وجود نخواهد داشت».

وی پس از اشاره به این نکته که آمریکایی‌ها می‌خواهند موضوعات این سفر بر روی مشکل قیمت نفت متمرکز شود، بر لزوم ارائه تمام مواضع و مطالبات عربی براساس منافع متقابل تاکید کرد و از کشورهای شرکت‌کننده در دیدارهای بایدن خواست تا دستورکار مشخصی برای برخی مسائل مهم داشته باشند.

در همین راستا، بن‌جاسم مجدداً از سران این کشورها خواست تا از بایدن بخواهند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را زیر چتری هسته‌ای قرار دهد؛ امتیاز و حقی که ایالات‌متحده برای بسیاری از کشورها قائل شده است. وی افزود: «اگر واشنگتن نخواهد که مسابقه و رقابتی برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای در منطقه آغاز شود، به این درخواست پاسخ مثبت خواهد داد».

سیاستمدار قطری درباره قیمت نفت نیز خاطرنشان کرد: «میلی به گرانی نداریم و پیشنهادی برای دستیابی به تعادل در بازار ارائه نمی‌دهیم، اما افزایش فعلی قیمت‌ها جبران آن چیزهایی است که در گذشته از دست دادیم».

این آمادگی‌ها و درخواست‌های عربی در حالی مطرح می‌شوند که رسانه‌های آمریکایی چند روز گذشته گزارش داده بودند که احتمالاً بایدن در اواخر ماه جاری (ژوئن) طی سفری به منطقه از سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی دیدن کند؛ حالا برخی اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال به تعویق افتادن این سفر منطقه‌ای تا ماه ژوئیه برای رئیس‌جمهور ایالات متحده وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حمد بن جاسم کشورهای عربی خلیج فارس هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۷۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با بیان این که دولت بایدن بدون موافقت عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، هرگز توافقنامه دفاعی میان ایالات متحده آمریکا و ریاض را امضا نخواهد کرد، گفت که این دو مسئله بخشی از یک نگاه جامع و جدایی‌ناپذیر است.

پیش از این نیز روزنامه نیویورک‌تایمز از شروط عربستان برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبرداده بود که یکی از آن شروط برپایی دولت فلسطین در کرانه باختری و غزه و متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها است.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی در مطلبی تصریح کرد که عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل مبتنی بر شروطی است و تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اسرائیل با شروط ریاض مبنی بر خروج از غزه، توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدم گذاشتن در مسیری سه تا پنج ساله برای برپایی دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی موافقت کند.

وی با اشاره به این که انتظار نمی‌رود، کابینه کنونی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو با این شروط موافقت کند، تاکیدکرد: به این ترتیب چه بسا این توافقنامه منتفی و به زمانی موکول شود که اسرائیل آماده پذیرش شروط عربستان باشد.

در همین رابطه رسانه‌های عبری گزارش دادند که دفتر نتانیاهو، اقدامات و ابتکارات مطرح شده از سوی ایالات متحده و اروپا در خصوص صلح و عادی‌سازی روابط با عربستان (و اسرائیل) تشکیل دولت مستقل فلسطین بعد از پایان کامل جنگ با حماس را به سخره می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • وضعیت خرید گندم در استان بوشهر مطلوب است
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن