Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت"ثبات ملی" لیبی به ریاست فتحی پاشاغا، هیئت‌های دیپلماتیک در خارج از این کشور را به عدم تعامل با دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید الدبیبه و عدم توجه به تصمیمات آن دعوت کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از سایت العربیه، حافظ قدور، وزیر خارجه دولت "ثبات ملی" لیبی در سخنانی خطاب به مسئولان هیئت‌های دیپلماتیک در خارج کشور از آنها خواست تا تنها با دولت فتحی پاشاغا تعامل داشته باشند و به همه متخلفان از این دستورالعمل‌ها نسبت به پیگیری قانونی هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که موضع هیئت‌های دیپلماتیک در خصوص این سخنان و اینکه آیا تعامل با دولت الدبیبه را متوقف می‌کنند یا به اجرای تصمیمات آن ادامه می‌دهند، هنوز مشخص نیست و به ویژه اینکه دولت پاشاغا پیش از این دستورالعمل‌های مشابهی را برای چندین نهاد در کشور از جمله بانک مرکزی، دفتر دادستانی کل، دیوان محاسبات، سازمان اطلاعات و سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرده بود که در آن دستور داده شده بود با دولت الدبیبه که دوره آن را تمام شده می‌داند تعامل نکنند، اما این دستور اجرایی نشد.

این تصمیمات بیانگر دودستگی سیاسی و اداری در لیبی در سایه کشمکش میان دو دولت، و درگیری میان اردوگاه‌های رقیب بر سر قدرت است که پایان آن قابل پیش بینی نیست.

دولت پاشاغا از بیش از دو هفته قبل، فعالیت خود را از شهر سرت آغاز کرد. پاشاغا در سخنانی بر آمادگی خود را برای واگذاری قدرت در صورت انتخاب فرد جدید توسط پارلمان و شورای دولتی اعلام کرد.

وی گفت: خواسته ما این است که از طرابلس فعالیت خود را انجام دهیم. اما در صورتی که یک قطره خون بخواهد ریخته شود، از سرت به کار خود ادامه می دهیم. در شهر سرت مقرهای اداری بزرگی وجود دارد و دولت می‌تواند وظایف خود را از آنها انجام دهد.

پاشاغا گفت: تفاهم میان لیبیایی‌ها به ویژه گامی که من برداشتم و دستم را به سمت شرق لیبی دراز کردم، از سوی جامعه بین المللی رد شد. وی با اشاره به اینکه "اختلاف بزرگی بین نیروهای مسلح در منطقه غرب بر سر تعیین برخی وزرا وجود دارد" از همه خواست تا به خاطر لیبی از این اختلافات دست بکشند.

فتحی روز شنبه گفت، گفت‌وگو با همگان خواهد بود، اما تبادل قدرت با زور اسلحه قابل قبول نیست.

وی در یک سخنرانی در جلسه پارلمان در شهر سرت افزود که جایگزینی برای گزینه صلح و آشتی نیست. فتحی با متهم کردن برخی طرف‌های بین‌المللی به عدم پذیرش گفت‌وگو میان لیبیایی‌ها افزود: لیبی از ما ربوده شد و کسانی که آن را ربودند از آشتی سرباز می‌زنند.

از سوی دیگر، خالد المشری، رئیس شورای عالی لیبی در مصاحبه با شبکه "تی ار تی" ترکیه مخالفت خود را با آغاز به کار دولت مکلف از سوی پارلمان به ریاست فتحی پاشاغا در شهر سرت به جای طرابلس اعلام کرد.

وی با انتخاب شهر سرت یا هر شهر دیگری به عنوان مقر دولت مخالفت کرد و گفت سرت ناامن است و گروههای "واگنر" روسی در آنجا حضور دارند و این شهر جانبدار آنها نخواهد بود.

عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی پیشتر اعلام کرد، دولتی که پارلمان در ابتدای مارس گذشته به ریاست پاشاغا مکلف کرد، فعالیت رسمی خود را از شهر سرت آغاز کرده است.

این امر پس از ناتوانی دولت پاشاغا برای ورود به طرابلس رخ داد، جایی که دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید الدبیبه حضور دارد و از واگذاری قدرت جز به دولتی که از طریق پارلمان منتخب جدید تشکیل می‌شود، خودداری کرد.

المشری در این خصوص گفت: ما طرابلس را پایتخت لیبی می‌دانیم و هیچ دولتی نمی‌تواند کار خود را از جای دیگری آغاز کند.

وی در خصوص دولت پاشاغا و انتصاب آن از سوی پارلمان نیز گفت: در خصوص مکلف شدن پاشاغا ملاحظاتی در شکل و محتوا داریم و تشکیل دولت را نامتوازن می‌دانیم. بعد از تشکیل دولت مخالفت‌هایی با آن وجود داشت و بهتر است دلایل آن بررسی شود.

المشری افزود: آنچه اکنون در حال رخ دادن است، بهای آن را شهروندان در سطوح خدماتی و اقتصادی خواهند پرداخت و به همین دلیل وجود دو دولت در کشور را قاطعانه رد می‌کنیم و راه حل مشکل لیبی در رفتن به سمت برگزاری انتخابات فوری است و این تنها پس از توافق بر سر مبنای قانون اساسی ممکن است. وی خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و تسریع در اجرای قانون اساسی و رفتن به سمت انتخابات شد.

بنا بر این گزارش، به دلیل اختلاف میان نهادهای رسمی در لیبی در مورد دو قانون انتخاباتی و نقش قوه قضائیه در روند انتخابات، امکان برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر گذشته در قالب طرحی با حمایت سازمان ملل میسر نشد.

تاکنون، هیچ تاریخی برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تعیین نشده است و مردم لیبی امیدوارند برگزاری انتخابات به درگیری مسلحانه‌ای که کشورشان سال‌هاست از آن رنج می‌برد پایان دهد.

عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت وحدت ملی لیبی چند روز پیش گفته بود که در نظر دارد انتخابات لیبی در پایان سال جاری میلادی برگزار و اقدامات آن در ژوئن آینده آغاز شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: لیبی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: لیبی هیئت های دیپلماتیک دولت پاشاغا شهر سرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۷۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، با روکیا، معاون نخست وزیر اوگاندا دیدار کرد.

در این دیدار که به پیشنهاد معاون نخست وزیر اوگاندا در محل معاونت زنان برگزار شد، خزعلی ضمن اشاره به سوابق همکاری دو کشور گفت: بین ایران و اوگاندا همواره ارتباط و مناسبات خوبی وجود داشته است؛ در سازمان ملل نیز همکاری خوبی داشته‌ایم که امیدواریم این همکاری تداوم و بهبود یابد.

در ادامه ایشان به رشد چشمگیر زنان ما در زمینه‌های مختلف خصوصاً علمی و بهداشتی اشاره کرد و افزود: در بخش‌های کارآفرینی، صنایع دستی و مشاغل خانگی نیز زنان ما توانسته اند کارگاه‌های کوچک و بزرگ را راه‌اندازی کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم در همه این زمینه‌ها با یکدیگر مشارکت داشته باشیم. همچنین در زمینه فقرزدایی، تغییرات اقلیمی و تحریم‌ها نیز می‌توانیم کنار یکدیگر باشیم و جبهه متحدی را تشکیل دهیم.

خزعلی در ادامه به برخی سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی دولت برای بانوان نظیر مشاغل منعطف، ۹ ماه مرخصی زایمان، کسر موظف برای مادران دارای کودک زیر ۶ سال، سپردن نفقه به مرد و قوانین مربوطه اشاره و افزود ما معتقدیم برابری جنسیتی همیشه به نفع زنان نیست و اقتضائات جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد.

وی ابتکار عمل رییس جمهور کشورمان در طرح ایده جنبش تعهد به خانواده را معرفی و از معاون نخست وزیر اوگاندا دعوت به پیوستن به آن نمود که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. روکیا تصریح کرد کشور ایشان با همجنسگرایی به شدت برخورد و آن را جرم‌انگاری کرده است.

خانم روکیا در این دیدار گفت: به شما به خاطر احراز سمت معاون رئیس جمهور تبریک می‌گویم. این نشان دهنده پوشالی بودن تبلیغات واهی علیه زنان ایران است چرا که ادعا دارند زنان در ایران نمی‌توانند به جایگاه‌های عالی برسند.

وی افزود: ما می‌توانیم در زمینه‌های مختلف توانمندسازی زنان اعم از علم و فناوری، بهداشت و سلامت، صنایع دستی … با یکدیگر همکاری داشته باشیم. وی به اقدامات کشورش در حمایت از ورود بانوان به مجلس و دانشگاه اشاره نمود اما از فشار مضاعف بر زنان ناشی از مسئولیت‌های شغلی و وظایف منزل ابراز نارضایتی نمود.

در پایان طرفین بر توسعه همکاری‌های مشترک توافق کردند.

کد خبر 6092899

دیگر خبرها

  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور