Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عدم دخالت نمایندگان در انتصابات را سبب بهبود و افزایش سرمایه اجتماعی کشور دانست و گفت: توقع رهبر معظم انقلاب از مجلس انقلابی، خشکاندن ریشه این سنت غلط و غیرقانونی است.

سیدمسعودخاتمی در گفت و گو با ایران اکونومیست درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت:

ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال امام عزیز، نخستین آسیب عدم توجه به این موضوع، پایین آمدن شأن نماینده و خدشه‌دار شدن وظیفه نظارتی نماینده خواهد بود و معتقدم نمایندگان نباید در این حیطه ورود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مطابق نظر مقام معظم رهبری و همچنین قانون اساسی، حق عزل و نصب در انتصابات بر عهده دولت است تا ضمن نظارت یکپارچه و پاسخگویی در قبال انتصابات، بازدهی مأموریت مورد نظر را افزایش دهد. از سوی دیگر با رعایت این اصل و اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی و لزوم استقلال قوا، مطالبه گری نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی اهمیت و معنی پیدا می‌کند. 

وی درباره اینکه آیا نمایندگان تا امروز دخالت‌هایی در انتصابات داشته‌اند، تصریح کرد: برخی اخبار از دخالت‌ها در عزل و نصب‌ها به گوش می‌رسد که خوشایند نیست، ولی هشدار مقام معظم رهبری به معنی مشاهده شدن این رفتارها فقط در این دوره نیست. بلکه در ادوار گذشته مجلس نیز سابقه داشته است و گاهی برخی نمایندگان از طیف خاص سیاسی با فشار بر وزرا سهم خواهی می‌کردند. نمونه‌ای این دخالت‌ها در دولت سابق و استیضاح وزیر کار و حواشی آن  است. از طرفی متاسفانه این موضوع از گذشته به یک سنت غلط و مرسوم تبدیل شده که باید نسبت به تغییر این رویه اقدام کرد.

خاتمی درباره علت این دخالت‌ها گفت: یکی از عمده دلایل این دخالتها از سوی برخی نمایندگان، دستیابی به مقاصد خود و زمینه‌سازی برای انتخاب مجدد برای دوره آتی مجلس شورای اسلامی است.

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مانع رفتارهایی خلاف شائن نمایندگی شوند

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس با اشاره به تاکید دوباره مقام معظم رهبری به انتصابات گفت: ایشان مجلس یازدهم و فضای حاکم برآن را انقلابی و دلسوز می‌دانند و تاکنون با تعابیر ویژه‌ای مجلس را مورد تفقد قرار دادند. برهمین اساس رهبر معظم انقلاب توقع دارند ریشه این سنت غلط و غیرقانونی در این مجلس خشکانده شود. بنابراین ضروری است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نقش فعال تری را ایفا کرده و مانع رفتارهایی شوند که خلاف شأن نمایندگان است.

وی درباره اینکه آیا فرمایشات ایشان حجت شرعی  را برای نمایندگان برای عدم دخالت در انتصابات تمام کرده است؟ افزود: تأکید چند باره ایشان یادآوری نص صریح قانون اساسی بوده و امری ارشادی و نصیحت گونه نیست و نیز برخاسته از حکمتی است که باید برای ما به عنوان یک حجت شرعی ملاک واقع شود، چراکه این حداقل توقع از نماینده انقلابی است که مطابق شرع و قانون رفتار نماید.

خاتمی در خصوص وظیفه دولتمردان در این زمینه عنوان کرد: دخالت نمایندگان در امورات انتصابات جایز نیست ولی مشورت با دولتمردان به جهت نظارت به عملکرد مدیران موضوع دیگری است. وقتی مردم از نوع عملکرد مسئولی ناراضی هستند و پی گیری آنها از دستگاه‌های نظارتی دولت به نتیجه نمی‌رسد، از نمایندگان خود انتظار دارند تا درخواست‌ها را به گوش دولتمردان برسانند.

عدم دخالت نمایندگان درانتصابات به تولید سرمایه اجتماعی منجر می‌شود

وی یادآور شد: دغدغه نمایندگان این است که دولتمردان، مدیرانی را انتخاب کنند که از جنس مردم بوده و مسئولیت را به مصابه طعمه برای کسب مواهب دنیایی و رسیدن به مناصب بالاتر نبینند. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام هم در نامه ۶۲ نهج البلاغه به اهل مصر بر این امر مهم تأکید می‌کنند که بدکاران نباید زمام امور مملکت را به دست گیرند و مال خدا را دست به دست کنند و بندگان او را به بردگی خود گیرند و با صالحان دشمنی کنند و اطرافیان خود را از فاسقان انتخاب کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: موضوع مشورت امر پسندیده‌ و  تحمیل اراده مذموم است. بنابراین دولتمردان می‌بایست ضمن درایت و فهم شرایط خاص کشور، به امر نظارت بر مدیران و کارمندان خود، تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به موقع به تخلفات مدیران و نیز دغدغه‌های مردم توجه ویژه نمایند. قطعا این اقدامات در کنار دیگر زحمات دولت دیده خواهدشد و به تولید سرمایه اجتماعی بر خلاف عملکرد دولت قبل، کمک شایانی خواهد کرد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مجلس شورای اسلامی ، نهج البلاغه ، مقام معظم رهبری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نهج البلاغه مقام معظم رهبری دخالت نمایندگان رهبر معظم انقلاب مقام معظم رهبری عدم دخالت دخالت ها سنت غلط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور

حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی در جمع کارکنان فرماندهی انتظامی استان قم حضور یافت و با اهدای گل به کارکنان این فرماندهی حمایت و قدردانی خود را از اقدام پلیس در اجرای طرح نور عفاف و حجاب اعلام کرد.

وی در این مراسم با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کارکنان فرماندهی انتظامی استان، لباس پلیس را لباس امنیت و آرامش دانست و گفت: حفظ امنیت در ابعاد مختلف در صدر وظایف و مسئولیت‌های نظامی اسلامی است و پلیس یکی از بازوان تأمین این هدف است.

مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم ورود پلیس به موضوع عفاف و حجاب را در راستای حفظ امنیت مردم به ویژه بانوان ارزیابی کرد و گفت: فراجا با توجه به مأموریت ذاتی خود طرح نور عفاف و حجاب را اجرایی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی عفاف و حجاب را مسئولیتی همگانی دانست و با اشاره به برنامه‌های دشمنان برای ضربه زدن به مبانی اعتقادی مردم از طریق ترویج بی حجابی گفت: یکی از وظایف مهم فرماندهی انتظامی این است که جریان‌های انحرافی و خطرناک این حوزه را با کار هوشمندانه اطلاعاتی و امنیتی، شناسایی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور
  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم