Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قرآن خداوند متعال فساد بر و بحر را عقوبت نام نهاده که سبب آن کوتاهی مردم نسبت به دستورات الهی می‌باشد. «‏ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ‏» [روم/۴۱]‏

(همیشه چنین بوده است که) تباهی و خرابی در دریا و خشکی به خاطر کارهائی پدیدار گشته است که مردمان انجام می‌داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین وسیله خدا سزای برخی از کارهائی را که انسان‌ها انجام می‌دهند بدیشان می‌چشاند تا این که آنان (بیدار شوند و از دست یازیدن به معاصی) برگردند. ‏

این فساد وتباهی درخشکی وزمین شامل کثیف کردن محیط زیست وزمین وآب نیز می‌شود.

محیط زیست طبیعی تأثیر شگرفی بر روح و روان آدمی دارد. محیط پاک و آراسته و خرّم، زندگی را شاداب و معطر می‌سازد. شنیدن آواز روح بخش پرندگان، ترنم لطیف جویباران، آهنگ دلربای چشمه ساران، صفای سبز سبزه زاران، نسیم لطیف کوهستان، رقص دلنشین درختان و زیبایی شهر و دیار، همه و همه تأثیر اعجاب انگیزی بر زندگی و حیات انسان دارند.

هر کسی از تماشای چنین منظره‌های زیبایی احساس آرامش و نشاط کرده و امنیت و آسایش را در حیات خویش لمس می‌کند. بر عکس، آسیب رساندن به محیط زیست و نابودی طبیعت باعث وارد آمدن صدمات و زیان‌های جبران ناپذیری به بشریت می‌شود.

روند زندگی ماشینی سبب شده که بشر از زیبایی‌های طبیعت فاصله بگیرد. انسان امروزی رابطه مستقیم با طبیعت را از دست داده است و فقط به وسیله الفاظ بی جان و داستان‌ها و تصاویر بی روح سعی دارد رابطه خود را با طبیعت برقرار کند؛ ولی غافل از اینکه رابطه غیر مستقیم با طبیعت هیچ گاه اثر رابطه مستقیم را ندارد. آری، انسان امروزی از بهره بردن از طبیعت محروم شده است، و این محرومیت و جدایی، او را با پریشانیها، افسردگی‌ها و انواع رنج‌ها مواجه کرده است.

 

 

صبح یکی از روز‌های تعطیل است و اهالی دهستان که متشکل از چندین روستاهستند دست به دست هم داده و همراه با جهادگران گروه جهادی شهدای دهستان گروه قصد پاکسازی رودخانه روستا‌ها که قریب ۸ کیلومتر طول دارد را دارند.

محل تجمع گلزارشهداست و چند تیم از جوانان وافراد میانسال جهادگر روستا که اغلب افراد تحصیل کرده وشاغل در مشاغل مختلف دولتی هستند بعد از تجدید عهد با شهدا راهی محل روستای باب طاهونه که در قلب روستا‌ها واقع شده می‌شوند.

روستایی بسیار زیبا که رودخانه بین دو بخش باغی و مسکونی روستا را ازهم جدا کرده است روستایی با جمعیت متوسط که درتابستان به سبب برگشت اهالی که درشهر‌های اطراف زندگی می‌کنند شلوغ‌تر می‌شود.

انواع درختان سیاه درخت مانند زردآلو، آلوچه وآلبالو، سیب درختی، قیسی و نیز محصول مهم باغی استان یعنی گردو دراین روستا و روستا‌های اطرافش برداشت می‌شود.

بیشتر درآمد روستائیانی که در همه سال ساکن روستا هستند از فروش محصول گردو است که متاسفانه به سبب وقوع سرمازدگی بهاره، محصول افت شدیدی دارد.

با توجه به گردشگرپذیربودن روستا‌های دهستان متاسفانه شاهد حجم عظیمی از زباله‌های شهری هستیم.

توزیع ماسک و دستکش وپاکت‌های زباله بین تیم‌ها انجام می‌شود، برخی افراد چکمه پوشیده اند وبستر رودخانه زیبای روستا که آب دارد را تمیز می‌کنند و بقیه افراد در حریم رودخانه کار پاک سازی را انجام می‌دهند.

نکته جالب حضور اعضای شورا‌های روستا‌های دهستان و دهیاران دو روستا دراین پاکسازی است، لباس کار پوشیده ومتواضعانه پیشتر از بقیه افراد خم شده و زباله‌های مختلف را از بستر رودخانه و اطراف جاده شلوغ روستا جمع می‌کنند.

متاسفانه در سال‌های اخیر به سبب نیاز مردم به طبیعت حجم عظیمی ازمسافران و گردشگران از استان‌های هرمزگان وسیستان وبلوچستان راهی این منطقه خوش آب وهوا شده اند واز آنجایی که هیچ زیرساختی برای حضور گردشگر تعبیه نشده است خسارت زیادی به محیط روستا‌ها و درختان گردو ودیگر میوه‌های روستا وارد شده است.

از آنجا که درآمد اهالی روستا از محل فروش میوه‌های خشک و گردو که محصول غالب روستا است در نتیجه اهالی نیز از حضور این گردشگران راضی نیستند؛ لذا ضرورت دارد برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت خدا فکری اساسی بشود و با همفکری وهمراهی مردم تدبیری اندیشید تا ضمن استفاده از محیط زیست جلوی تخریب منابع خدادادی گرفته شود.

چند ساعتی از شروع کار جهادگران ومردم گذاشته و با تلاش افراد با پاکسازی روستااب رودخانه گویا بیشتر جاری می‌شود.

کم کم مردم بیشتری به کمک می‌آیند و خانم‌های روستا که باخبر می‌شوند محیط زیست پاکسازی می‌شود بچه‌های خود را برای بزرگتر‌ها گذاشته و برای تمیز کردن بخش‌های اطراف روستا و باغ‌ها به کمک مردان روستا می‌آیند.

بیش از ۴۰ پاکت زباله درپایان کار مملو از بطری نوشابه خالی، پوشک بچه، ظروف یک بار مصرف، فلزات غیربازیافتی، پوست انواع پفک وچیپس که غیربازیافتی هستند شده است.

یکی از جاذبه های زیبای این دهستان بند خاکی(سد خاکی خاتم الانبیاء ) است که قبل از این حتی در برخی فصول امکان ماهیگیری را برای مردم فراهم می کرد، است.  دریاچه زیبای پشت سد با آب زلالش دل از هر بیننده ای می رباید.

بیش از ۵ ساعت تلاش طاقت فرسا تمام می‌شود وحجم زیاد زباله جمع شده با تراکتور دهیاری مرکزی دهستان برای انتقال به مرکز بازیافت بارمی شود.

عبدلی دهیار دهستان می‌گوید: اغلب مردم چشم امیدشان به گردو و فروش این محصول است درحالی که به نظر می‌رسددیگر باید از حالت تک قطبی خارج شده و به فکر گردش پذیرشدن روستا باشیم.

او می‌گوید: گردشگران زیادی در ایام تعطیل و پایان هر هفته در این چند روستا به خنکای سایه درختان پناه می‌آورند، اما اهالی از حضور این افراد راضی نیستند چرا که ضمن ریختن زباله و شکستن درختان گردو که محصول اقتصادی است به جاده خاکی این روستا‌ها نیز آسیب وارد می‌شود.

او از اجرای چند طرح برای ساماندهی وضعیت موجود واستفاده از این ظرفیت گردشگری به نفع مردم دهستان خبرداد.

یکی از اهالی که خانم مسنی هست با اعتراض به حضور گردشگران در تنها باغ میراث گذشتگانش می‌گوید: اگر گردشگر دراین منطقه مشکل ایجاد نمی‌کرد شخصا حاضر به اجاره باغم بودم، اما ضمن ریختن زباله چند درخت گردوی من که منبع درآمدم هست را نیز آسیب رسانده اند.

به وی حق می دهم که از ملک شخصی خودش محافظت کند، زنی بدون سرپرست که از منبع درآمدش حفاظت می کند.

مساله ای که نیاز به ورود مسئولین دارد بحث سند نداشتن باغات این منطقه است که بعضا باعث درگیری فیزیکی بین اهالی و گردشگران در سالهای اخیر بوده است و گاها منجر به دخالت نیروی انتظامی برای مسائل اینچینی دراین منطقه شده است.

یکی از اهالی از درگیری چند سال قبل دراین منطقه که منجر به کتک خوردن اهالی از برخی گردشگرانی که تعادل روانی به سبب استفاده از مشروبات الکلی نداشتند، پرده برمی دارد و می گوید: سال قبل نیز تور گردشگری به این روستا آوردند که بساط پایکوبی و رقص را برپا کرده بودند و مردم این دهستان که اغلب از سادات هستند با این مساله مخالف بودند.

دهیار روستای باب طاهونه که لباس بسیجی خودش را پوشیده است می‌گوید: باید با همفکری و همراهی و نیز تلاش همه اهالی فکری برای حضور گردشگران بشود که درکنار آن سرانه فضای سبز روستا نیز آسیب نبیند.

سادات حسینی می‌گوید: همه ساله شاهد دعوا بین گردشگران واهالی هستیم به ادارات مختلف نیزمراجعه کرده ایم تا فکری برای ساماندهی حضور گردشگران بشود، اما عمدتا می‌گویند باید با هزینه مردم این کار انجام شود درحالی که مردم این مناطق درآمد پایینی دارند ویا در تمام سال درروستا ساکن نیستند.

او نیز خواستار توجه دادن مدیران بالا دستی برای ترمیم جاده ارتباطی روستا که حجم عظیمی تردد را شاهد است، می‌باشد.

باخودم فکر می‌کنم هرجا کار مردمی شد سرعت اجرای کار بالا می‌رود. ماشین‌های با پلاک دیگر استان‌ها و شهرستان‌های استان از جاده روستا به قلب طبیعت می‌روند و من با خودم آرزو میکنم در ساعت پایانی شب همه با پاکت زباله برگردند.

با خرده چوب های اطراف که ناشی از شکستن درختان در اثر وزش بادهای شدید هست، بساط چای دودی برپا می کنیم ورفع خستگی می شود.

طبیعت و انرژی مثبتی که در درمان بسیاری بیماری‌های روحی و روانی وحتی جسمی دارد بر کسی پوشیده نیست، اما آیا ما از طبیعت به عنوان مادراصلی خودمان مراقبت می‌کنیم؟

ظرفیت بسیار بالای منطقه در سرانه فضای سبز امتیاز بزرگی است که می‌تواند حتی کمک درآمدی برای حل مشکلات روستا باشد.

جا دارد مدیران محیط زیست و جهاد کشاورزی ونیز منابع طبیعی استان (به سبب وجود گیاهان بکر وکمیاب) فکری برای جلوگیری ازآسیب بیشتر به این طبیعت زیبا کنند.

شاید بد نباشد در ایام تعطیل هفته ازگرمای مرکز استان به این روستا بیایند تا از نزدیک ظرفیت بسیار بالای منطقه درتوسعه گردشگری در کنار حفاظت ازگونه‌های درختی و گیاهی منطقه را دیده و از خنکای عجیب روستا لذت ببرند.

گزارش مرضیه السادات حسینی راد

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست گردشگران محیط زیست روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۹۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ بهار با نسیم و بارانش، کم کم دامن طبیعت را سرسبز و مردم را شادمان می‌کند.

قطرات زیبای باران با زدودن گرد و غبار از چهره شهر‌ها و روستاها، طراوت و شادابی را برای دیار تاریخی و زیبای همدان به دنبال داشته و موجب شادی مردم به ویژه کشاورزان و روستاییان و البته علاقه‌مندان به طبیعت استان شده است.

رویش انواع گل‌های وحشی بهاری در ارتفاعات و کوهستان‌ها که همچون مخملی رنگارنگ با نم نم باران و بوی خاک خیس درهم آمیخته، این روز‌ها با بارش مداوم باران شور و شوق زندگی را در این طبیعت بیش از پیش جاری ساخته است.

امروز موقتاً بارندگی‌ها در استان همدان قطع شده؛ اما در روز‌های دوشنبه و سه شنبه، با گذر موج ناپایدار دیگری، دوباره شاهد بارش‌هایی همراه با رعد و برق به ویژه در مناطق شمالی استان همدان خواهیم بود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان، دمای روزانه‏ هوا از سه شنبه تا پایان هفته، نسبتاً محسوس کاهش می‌یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان
  • گرفتاری خانواده ۱۱ نفره در ارتفاعات اکوزداغی هریس/ طبیعت گردان مراقب باشند
  • رویش گل‌های بهاری در دل کوه‌های روستای شوراب + فیلم
  • سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری
  • جاری شدن سیل در بیش از ۴۰ نقطه در بستر رودخانه‌های شهرستان بردسکن
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • پس از یسنا این بار یک نوجوان ۱۶ ساله در طبیعت گم شد!
  • دو روی سکه باران در ایلام
  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • بستر واگذاری امور به مردم فراهم شود