Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@16:23:02 GMT

تهدیدها و فرصت‌های تحریم نفتی روسیه +راهکار

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۱۱۹۶

تهدیدها و فرصت‌های تحریم نفتی روسیه +راهکار

حسن بهشتی‌پور در ارزیابی خود از توافق اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از روسیه اظهار داشت: در زمینه تحریم‌های نفتی روسیه دو رویکرد کاملا  متفاوت وجود دارد که برای ایران هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد.

وی افزود: دیدگاهی که تحریم نفتی را برای ایران تهدید می‌داند دلیلش این است که چون مشتری عمده ایران و روسیه در آسیا به ویژه کشورهای چین و هند هستند می توانند غرب را نادیده بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  البته برخی از شرکت های دیگر در شرق آسیا هستند ولی رقابت بین شرکت های ایرانی و روسیه برای فروش نفت به وجود  آمده خصوصا با تخفیف‌هایی که در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل روسیه همچنین بیان کرد: در این زمینه برخی از این شرکت ها با توجه به رقابت موجود سوء استفاده می کنند و حتی در صورتی که معامله ای هم انجام شود ممکن است این شرکت ها در قراردادها دچار مشکل شوند در نتیجه دامپینگ قیمت شکل گرفته و شرکتی که تخفیف ویژه لحاظ می کند می تواند مشتری های زیادی را جذب کند.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: تهدید از این جهت است که مشتری ها که عمدتا هندی ها بودند، خریدشان را از روسیه انجام می دهند چون روسیه تخفیف بیشتری را برای فروش در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: رویکردی دیگری که تحریم  نفتی روسیه را فرصتی برای ایران می داند، معتقد است اولا کیفیت نفت ایران و روسیه متفاوت است و حتی در مواردی کیفیت نفت ایران بهتر است ، به همین منظور برخی از پالایشگاه های طرف قرارداد  می توانند با تخفیف ویژه بازارها را در اختیار بگیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد: این رقابت به زیان هر دو دولت ایران و روسیه است ، لذا پیشنهاد می شود مذاکرات فوری بین ایران و روسیه در سطح وزرای نفت و یا کارشناسان این بخش با مشارکت وزارت امور خارجه انجام شود تا بتوانند به راهکار مشترک برسند و بازار را به گونه ای تقسیم کنند که منافع حداکثری برای هر دو طرف به وجود  آید.

بهشتی پور تصریح کرد: معمولا در فصل گرم قیمت نفت کاهش می یابد اما اکنون با توجه به شرایط جنگی اوکراین و بازار هنوز قیمت بالاست و به عنوان مثال معاملات نفتی که امروز انجام شود، برای سه ماه آینده اجرایی می شود.

وی در پایان تاکید کرد: بهتر است ایران و روسیه به صورت فوری مذاکراتی داشته باشند و سیاست دامپینگ را برای همکاری انجام دهند تا با تقسیم بازار ، خریداران را بین خود تقسیم کنند.

رهبران اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه خود درباره بسته جدید تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر جنگ اوکراین، بر سر ممنوعیت فوری بیش از دو سوم واردات نفتی از روسیه توافق کردند.

منبع: ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران بهشتی پور تحریم نفتی روسیه ایران و روسیه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است