Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@19:42:27 GMT

آوار شدن این صد مدرسه، شاید همین فردا

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۱۲۹۳

آوار شدن این صد مدرسه، شاید همین فردا

 خشکی متناوب زاینده رود و برداشت‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی موجب شده سطح دشت‌های اصفهان هر سال، چند سانتیمتری پایین‌تر رفته تا امروز که به شهر‌ها رسیده و آژیر خطر فرونشست به گوش همگان می‌رسد. مردم هر روز یا با حفره‌های عمیق در خیابان‌ها مواجه می‌شوند یا با ترک‌هایی که بر سقف و دیوار خانه هایشان نقش می‌بندد و هر روز عمیق‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان، اصفهان از نظر شدت فرونشست در وضع بسیار بحرانی است و میزان فرونشست سالیانه زمین در این استان بیش از ۱۸ سانتی متر است.

به این ترتیب بسیاری از اماکن حیاتی و عمومی هم در معرض تخریب قرار گرفته اند از جمله ده‌ها مدرسه‌ای که پارسال تخلیه شدند.

تمام زیرساخت‌های اصفهان در خطر فرونشست

رضا اسلامی مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان اصفهان ۲۴ اردیبهشت در بازدید مدیران شهری و خبرنگاران از آثار فرونشست زمین در اصفهان گفت: از سال ۷۹ با قطع جریان دائمی زاینده رود، تغذیه آبخوان‌ها با مشکل جدی روبرو شد و برداشت‌های غیر اصولی هم به مشکل دامن زد.

"وقتی مرگ آبخوان اتفاق می‌افتد، شبیه انسان بیماری است که زندگی‌اش نباتی است".

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان اصفهان با این مثال هشدار داد: اگر چاره‌ای اندیشیده نشود به طور خوشبینانه تا سال ۱۴۱۵ و به طور بدبینانه تا سال ۱۴۰۹ دیگر آبی در آبخوان‌های اصفهان باقی نمی‌ماند و آن وقت هر طرحی "نوشدارو بعد از مرگ سهراب است".

استان اصفهان ۳۵ دشت دارد که تاکنون ۲۷ دشت ممنوعه اعلام شده و وضع ۱۰ دشت از این تعداد بحرانی است.

به گفته اسلامی، زمین‌های کشاورزی، بنا‌ها و زیرساخت‌های شهری، بنا‌های تاریخی و مدارس بسیاری در استان اصفهان به طور مستقیم تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته اند.

 

تخلیه صد مدرسه به دلیل فرونشست

۲۷ اردیبهشت، سه روز پس از بازدید مدیران شهری و اصحاب رسانه از آثار فرونشست زمین، این بار استاندار اصفهان، به موضوع فرونشست پرداخت.

سیدرضا مرتضوی در گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور از تخلیه صد مدرسه در استان به دلیل فرسودگی شدید و تخریب ناشی از فرونشست خبر داد.

او گفت: ۳۳۰ مدرسه در دست ساخت داریم که خیران سهم خود را تامین کرده اند، اما دولت تعهداتش را به اتمام نرسانده و اهمیت تکمیل این طرح‌ها وقتی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم همین پارسال صد مدرسه استان به دلیل خطر فرونشست و فرسودگی شدید تخلیه شدند.

بر اساس آمار،  در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت استان اصفهان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی‌که آخرین مطالعات نشان می‌دهد، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار دارد.

شناسایی ۱۲۰ مدرسه خطرآفرین

مجید نسیمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کاهش نزولات آسمانی، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و قطع جریان زاینده رود مجموعه عواملی است که سبب فرونشست شده و امروز آثار آن را در سازه‌های مختلف از جمله فضا‌های آموزشی استان مشاهده می‌کنیم.

او گفت: در دوسال اخیر، ۱۲۰ واحد آموزشی در مناطق و نواحی مختلف استان، جزو مدارس خطر آفرین شناخته شدند و بازدید کارشناسان تایید می‌کند دست کم ۳۲ واحد بر اثر فرونشست آسیب دیده است.

بیشتر این مدارس در نواحی ۴، ۵ و ۶ آموزش و پرورش اصفهان، همچنین شهرستان‌های برخوار، شهرضا، بویین میاندشت، کاشان و آران و بیدگل قرار دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان می‌گوید: ۶۰ تا ۷۰ درصد از این فضا‌های آموزشی آسیب جدی دیده که باید به سرعت تخریب و بازسازی شوند.

از ۳۳ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان اصفهان، حدود ۱۰ هزار کلاس، قدمت بالای ۴۰ سال دارند.

حدود ۳ هزار کلاس از این تعداد با پوشش ۷۰ هزار دانش آموز به دلیل فرسودگی شدید و آسیب‌های جدی باید تخریب و بازسازی شوند.

 


بازسازی مدارس آسیب دیده از فرونشست، در اولویت

به گفته نسیمی، بازسازی مدارس فرسوده و مدارسی که در اثر فرونشست آسیب دیده اند، در اولویت است.

او می‌گوید: پس از پیگیری‌های زیاد، مقرر شد اعتبار خاصی از طریق وزارت آموزش و پرورش و بخشی هم از طریق سازمان مدیریت بحران کشور برای بازسازی فضا‌های آموزشی تخریبی به استان اصفهان اختصاص یابد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان می‌گوید: تعداد زیادی از این فضا‌های آموزشی در مناطق و نواحی پر جمعیت قرار دارد و تعدادی از این مدارس دونوبته هستند و به همین دلیل لازم است به سرعت مدارس جایگزین در نظر گرفته شود.

به گفته نسیمی، پارسال ۱۱۳ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شد که بخشی از آن‌ها خیرساز و بقیه طرح‌های مشارکتی بوده است.

او می‌گوید: تا مهر امسال هم حدود ۷۰ طرح دیگر تکمیل و تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

فرونشست، معضل مضاعف فضا‌های آموزشی اصفهان

مجتبی ملااحمدی رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مجمع در بیست و سومین سال فعالیت خود توانسته احداث ۱۳۷۰ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۸۱۲۶ کلاس درس را در کارنامه خود داشته باشد.

او گفت: با وجود همه این تلاش ها، همچنان تعداد زیادی مدارس فرسوده، قدیمی، دونوبته و اجاره‌ای در چرخه آموزش قرار دارد و در سال‌های اخیر معضل تخریب مدارس بر اثر فرونشست هم به آن اضافه شده است.

به گفته رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان، این استان به ۲۸ هزار و۱۳۳ کلاس درس جدید نیاز دارد که احداث این تعداد کلاس ۱۴هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ملااحمدی می‌گوید: هم اکنون ۱۷۳ طرح با ۱۰۵۲ کلاس و زیربنای ۱۷۰ هزار مترمربع در دست ساخت است و ۱۴۱ طرح با ۷۱۴ کلاس و زیر بنای ۱۳۸ هزار مترمربع هم به دلیل تامین نشدن اعتبار متوقف است.

امروز دیگر نمی‌توان گفت فرونشست آینده اصفهان و ساکنانش را تهدید می‌کند، فرونشست همین امروز و فردا برای این شهر و استان و اهالی آن خطرآفرین می‌شود.

گزارش از معصومه اکبری

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرونشست زمین مدارس اصفهان تخلیه مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری قدس پرس با اعلام این خبر و انتشار تصاویری از دانش آموزان ابتدایی که در درون چادرها دروس خود را فرا می گیرند، نوشت: پس از گذشت هفت ماه از حملات مداوم رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه با ابتکار جوانان شهر دیر البلح، دانش آموزان مقطع ابتدایی در زیر چادرها فصل تحصیلی خود را از سرگرفتند.

بر اساس این گزارش، دانش آموزان ابتدایی شهر دیرالبلح در زیر چادرهایی که به عنوان کلاس درس توسط گروهی از جوانان این شهر برپا شده است، درس می خوانند و فعالیت های آموزشی خود را دنبال می کنند.

پیشتر کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بودند که ۸۰ درصد مدارس نوار غزه بر اثر تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این منطقه تخریب شده‌ است.

آنها در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که تخریب بیش از ۸۰ درصد مدارس غزه، پرسش‌هایی را در رابطه با نابودی عمدی مراکز آموزشی به منظور تخریب و نابودی همه جانبه سیستم آموزشی در فلسطین مطرح می‌کند.

این کارشناسان افزودند: تداوم حملات ظالمانه به زیرساخت‌های آموزشی نوار غزه تأثیر مخربی در درازمدت بر حقوق اولیه ساکنان این منطقه برای یادگیری دارد و نسلی از فلسطینی‌ها را در آینده از آموزش محروم می‌کند.

بر اساس این بیانیه، از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از پنج هزار و ۴۷۹ دانش آموز، ۲۶۱ معلم و ۹۵ استاد دانشگاه شهید و بیش از هفت هزار و ۸۱۹ دانش آموز و ۷۵۶ معلم زخمی شده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش فلسطین نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که ۲۸۶ مدرسه دولتی و ۶۵ مدرسه وابسته به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) در نوار غزه، بمباران و تخریب شده اند که ۱۱۱ مورد از آنها دچار خسارت شدید شده‌اند و ۴۰ مدرسه نیز در کرانه باختری مورد حمله نظامیان اشغالگر و تخریب واقع شده است. همچنین از ۱۳۳ مدرسه دولتی نیز به عنوان سرپناه برای آوارگان نوار غزه استفاده شده است.

براساس گزارش این وزارتخانه، ۶۲۰ هزار دانش‌آموز فلسطینی در نوار غزه، همچنان از حضور در مدارس از ابتدای تجاوز به نوار غزه محروم هستند. این در حالی است که اکثر دانش آموزان با شرایط بهداشتی و روحی بسیار ناگواری مواجه هستند.

این خبر در حالی منتشر می شود که جنگ علیه نوار غزه تاکنون به شهادت ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر و زخمی شدن ۷۷ هزار و ۶۴۳ نفر منجر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه در این استان
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها