Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بانکی گفت: دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی، موجب خلق نقدینگی، افزایش تورم و خروج سرمایه از بخش‌های مولد می‌شود.

سیزدهم خرداد خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه دولت قصد دارد از سپرده بانکی اشخاص حقیقی ۱۰ درصد مالیات دریافت کند، منتشر شد که روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، پس از گذشت یک روز، آن را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان امور مالیاتی کشور هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: منشأ شایعات در خصوص اخذ مالیات از سود سپرده اشخاص حقیقی، یکی از احکام پیشنهادی در پیش‌نویس لایحه موسوم به «مالیات مجموع درآمد» است که هم‌اکنون در مراحل اولیه کارشناسی قرار دارد که سازمان امور مالیاتی نیز مخالف این پیشنهاد است.

طبق بند یک تبصره یک لایحه «مالیات مجموع درآمد»، همه یا اکثر پایه‌های درآمدی شخص در طول یک سال، پس از کسرمعافیت‌ها و هزینه‌های قابل قبول، مشمول یک مالیات تصاعدی بر مجموع درآمد می‌شود که سود سپرده و سود سهام، مشمول این نوع مالیات خواهند بود.

  دریافت مالیات از سپرده‌ بانکی اشخاص حقیقی، سرمایه‌ها را به بخش غیرمولد می‌برد

آقای علی نظافتیان دبیر کمیسیون حقوقی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: مشمول مالیات شدن سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی باعث خروج منابع از بانک‌ها و کاهش پرداخت تسهیلات می‌شود؛ زیرا، مردم سرمایه‌های خود را به بازار‌هایی مانند طلا، سکه و ارز که معاف از مالیات هستند، می‌برند.

به گفته او، تصویب شدن این طرح تورم را به بازار‌های دیگر می‌کشاند، عوارض اقتصادی نامطلوبی را ایجاد خواهد کرد و در نهایت رشد تورم و نقدینگی در کشور را تشدید خواهد کرد.

:

گذشت بیش از ۵ سال از آخرین تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی

آقای یوسف کاووسی کارشناس مسائل بانکی گفت: سودی که اکنون به سپرده‌های خرد بانکی تعلق می‌گیرد، نصف تورم را هم پوشش نمی‌دهد. یکی از دلایل اصلی تورم و خلق نقدینگی، این است که ایران با گذشت بیش از ۵ سال، نرخ سود سپرده‌های خود را تغییر نداده است در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر، از این ابزار برای مهار تورم استفاده می‌کنند.

او می‌گوید: دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی و سهام، باعث خروج سرمایه از کشور می‌شود و اقتصاد را از بین می‌برد؛ قانون‌های زیادی در کشور تصویب می‌شوند که هیچ نگاه کارشناسی به این آن‌ها وجود ندارد. وزارت اقتصاد این موضوع را تکذیب کرد، اما دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی با جدیت در مجلس دنبال می‌شود!

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت به ۳۹.۳ درصد رسیده که نشان می‌دهد از کف ۳۴.۷ درصدی خود در اسفند پارسال، فاصله گرفته و روند افزایشی داشته است.

طرح مالیاتی جدید شامل سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی نمی‌شود

آقای جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مالیاتی جدید که در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم تصویب شده، مربوط به اشخاص حقوقی است؛ زیرا، بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های حقوقی، منابع خود را سپرده کرده و در زمینه‌های مختلف مربوط به تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما به سپرده‌های اشخاص حقیقی هیچگونه مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.

به گفته او، شمولیت سپرده‌های بانکی اشخاص و شرکت‌های حقوقی، می‌تواند منجر به کاهش تورم و نقدینگی شود؛ به نحوی که این سرمایه‌ها به سمت اشتغال و درآمد می‌روند و در نهایت منجر به افزایش تولید خواهند شد.

براساس تبصره ۶ قانون بودجه امسال، سپرده‌های بانکی اشخاص و برخی از شرکت‌های حقوقی مشمول مالیات می‌شوند، اما طبق قانون جدید مالیاتی برگرفته از قانون بودجه ۱۴۰۱، سپرده‌های بانکی برخی از اشخاص حقوقی مانند صندوق توسعه ملی و شرکت‌های بیمه‌ای، به دلیل اینکه لازم است نقدینگی خود را برای جبران خسارت‌ها حفظ کنند، معاف از مالیات خواهند بود.

همچنین بر اساس بند دوم ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات معاف است.

گزارش از سارا فضلی 

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سپرده های بانکی اشخاص حقیقی دریافت مالیات سود سپرده شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری افزود:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

کد خبر 847417 برچسب‌ها خبر مهم مالیات سازمان امور مالیاتی کشور مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات