Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای سیاست های جدید در تامین محصولات راهبردی كشاورزی در كشور مشكلی نداریم.
به گزارش خبرگزاری آریا، اعظمی گفت: با اینکه گندم از نظر استراتژیک و امنیت غذایی در ردیف اول قرار دارد، تا پایان سال هیچ مشکلی در تامین آن نداریم و در مورد روغن‌ها هم با حمایت دولت از کشاورزان تا آبان و آذر مشکلی نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دو قانون خوب در حوزه کشاورزی در سال گذشته تصویب شد، یکی خرید تضمینی محصولات کشاورزی بود که آذرماه 1399 ابلاغ و شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی با حضور دو نماینده ناظر از کمیسیون کشاورزی مجلس آن را تأییدکرد و مقرر شد، قیمت خرید محصولات کشاورزی واقعی باشد و قیمت خرید محصول گندم تقریباً افزایش 4 برابری داشت.
او گفت: با نظارت میدانی و جلسات متعددی که در کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شد قیماجرای سیاست های جدید برای حمایت از تولیدات كشاورزیت خرید گندم از کشاورزان مقداری کمتر از قیمت وارداتی آن باشد.
اعظمی گفت: کشت قراردادی گندم از دیگر قوانینی بود که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند و مقرر شد نهاده‌های کشاورزی کود و سم و بذر و ... را دراختیار کشاورز قرار دهند و پول آن را روز آخر از خرید محصول از کشاورز کم کنند.
او گفت: استراتژی اصلی ما تامین گندم و نهاده‌های دامی و روغنی و... است که در جنگ اکراین و روسیه تمام دنیا را به چالش کشید و می‌توانیم بقیه محصولات درجه 2 یا 3 مانند هندوانه، خربزه و ... را از  سایر کشور‌ها وارد کنیم.
اعظمی گفت: برای پیشگیری قاچاق آرد و گندم به سایر کشور‌ها، یارانه گندم را حذف کردیم و این موضوع موجب پیشگیری بخش عمده‌ای از غلات به صورت خام به خارج از کشور شد و با واقعی شدن قیمت‌ها و افزایش قیمت گندم، کشاورزان بر عکس سال گذشته که محصول خود را در اختیار واسطه‌ها ودلالان قرار می‌دادند به سیلو‌ها تحویل دهند.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خرید تضمینی گندم، امسال افزایش تولید داشتیم چرا که کشاورز نمی‌تواند زمین خود را به کشت چغندر و پیاز اختصاص دهد.
او گفت: بعنوان یک متخصص کشاورزی، به علت کاهش بارندگی در کشور و کم آبی در سال‌های اخیر، خیلی به موضوع خودکفایی درمحصولاتی مثل گندم و جو و ذرت و دانه‌های روغنی اعتقادی ندارم، اما درباره تولید برنج با کشاورزی قراردادی می‌توانیم خودکفا شویم.
اعظمی گفت: در سال‌های قبل ما جلسات متعددی درباره نقش دانش بنیان‌ها در تولیدات محصولات کشاورزی با اساتید دانشکده‌های کشاورزی و برخی از مسئولان برای همین موضوع که در سال 1401 به خوبی رهبر معظم انقلاب سال را بعنوان سال دانش بنیان نامگذاری کردند، داشتیم، اما در دانشکده‌های کشاورزی بخش کمی از آن در تولید علم و مشکلات کشاورزی  به كمک صنعت كشاورزی می آیندو اگر به آن خوب عمل شود بخشی مهمی از مشکلات کشاورزی کشور حل میشود.
او گفت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی ما فعال نبودن آموزش و ترویج کشاورزی است و برای تحول عظیم باید دانش را از دانشکده‌ها و بخش‌های تحقیقاتی به بخش کشاورزی منتقل کنیم، به عنوان مثال استان کرمان که مهد تولید پسته است در هر هکتار هزار کیلو کشت می‌شود که این میزان در متوسط کشور به 700 تا 800 کیلو می‌رسد، اما در آمریکا 6 تن، در ترکیه 4 تن در هکتار است، این یعنی اینکه ما بهبود عملکرد نداریم و میزان نفوذ دانش در بین کشاورزان، نفوذ مکانیزاسیون کشاورزی در کشاورزی خیلی فاصله دارد وباید در این زمینه برنامه ریزی کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تولیدات کشاورزی کمیسیون کشاورزی مجلس محصولات کشاورزی اعظمی گفت او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور

محمد حسین کاویانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۰۷ هزارتن پنبه وارد کشور شد.

به گفته او، با توجه به آنکه ۱۰ تا ۱۵ هزارتن محصول از سال قبل در انبارها باقی مانده است، انتظار می رود که تا شهریور ،قبل از ورود محصول جدید به بازار توسط صنعت نساجی خریداری شود.

کاویانی ادامه داد: قیمت کنونی خرید تضمینی هرکیلو پنبه ۳۵ هزارتومان است، درحالیکه بارها اعلام کرده ایم که قیمت خرید پنبه باید ۳ تا ۳‌.۵ برابرنرخ خرید تضمینی گندم باشد تا برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد، در غیراین صورت به سبب هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت کشاورزان به سمت زراعت دیگر محصولات نظیر چغندر و شالی می روند.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به راهکار خودکفایی پنبه افزود: با توجه به آنکه پنبه یکی از محصولات استراتژیک محسوب می شود، از این رو وظیفه دولت است که حمایت های لازم را از زراعت این پنبه انجام دهد به طوریکه همانند کشورهای تولیدکننده پنبه یارانه تخصیص دهد.

به گفته او، براساس برنامه ریزی وزارت جهاد امسال سطح زیرکشت پنبه باید به ۱۱۷ هزارهکتار برسد، درحالیکه برآورد می شود که حداکثر به ۸۵ هزارهکتار برسد.

کاویانی با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، گفت: بنابر آمار تولید پنبه جوابگوی ۵۰ درصد نیاز صنعت نساجی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس