Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به بررسی اثرات انگشت چکشی پای فرد مبتلا به بیماری دیابت پیشرفته بر نیروهای وارد بر لیگامنت‌های انگشتان شدند که علاوه بر شناسایی نقاط مستعد در ایجاد زخم و آسیب‌های بعدی، در آینده بتوان کفش‌ها و کفی‌های مخصوص این بیماران را اصولی طراحی کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، محمد مؤیدی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح بررسی اثرات پای انگشت چکشی بر نیروهای وارد بر لیگامنت های انگشتان پای فرد مبتلا به بیماری دیابت پیشرفته درمورد این دستاورد گفت: در کل دنیا بیش از ۴۰۰ میلیون فرد مبتلا به دیابت وجود دارد که پژوهش های آماری نشان می دهد بین ۳۲ تا ۳۹ درصد افراد دیابتی دچار تغییر فرم انگشت چکشی می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: وجود تغییر فرم در افراد دیابتی پدیده ای است که خطر و ریسک ایجاد زخم را بالا می برد، بررسی جامع و همه جانبه پای تغییر فرم یافته بدون رسیدن به نیروها و تنش های داخلی کامل نمی شود و این مهم با استفاده از مدل سازی که جزو روش های غیرتهاجمی یافتن برهمکنش های داخلی است، امکان پذیر خواهد بود.

وی گفت: به همین دلیل در این طرح پژوهشی، تشکیل مدل سه بعدی دقیق از پای فرد دیابتی که دچار تغییر فرم شده و رسیدن به نیروهای داخلی و تغییراتی که متعاقب وجود تغییر شکل انگشت چکشی نسبت به پای سالم ایجاد می شود مدنظر قرار گرفت.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تمامی پژوهش های مقطع دکتری به دنبال ارتقای مرز دانش هستند و کار حاضر نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف اصلی که نمایش پیامدهای وجود تغییر شکل در ناحیه پا برای افراد دیابتی به منظور اجتناب از بروز زخم پا و آسیب های بعدی بود به صورت مناسب برآورده شد.  

مؤیدی اضافه کرد: از اهداف جانبی؛ که رسیدن به طراحی کفش و کفی کفش مناسب برای جامعه هدف مورد بررسی بود همچنان در حال پیگیری است.  

وی به نتیجه طرح اشاره کرد و گفت: نتیجه کار حاضر، در درجه اول در حوزه سلامت و برای افراد دیابتی مورد اهمیت است که بتوانند بصورت دقیق تر از ریسک هایی که به دلیل همزمانی دیابت و تغییر فرم پا برای ایشان رقم خواهد خورد اطلاع یابند و بتوانند با توجه به پیش بینی های صورت گرفته ناظر به نتایج کار حاضر، از بروز زخم پا و همچنین تغییر فرم های آینده اجتناب شود.

این محقق همچنین گفت: در درجات بعدی، از نتیجه این طرح می توان برای طراحی کفش و کفی کفش و وبازسازی روند جراحی تصحیح انحراف بهره برد.

مویدی تصریح کرد: در ادامه بدنبال ساخت و تست کفی کفش طراحی شده و ایجاد شرایط بهینه متناسب با تغییر فرم انگشت چکشی و همچنین اعمال راه های مختلف جراحی تصحیح انحراف در مدل سازی هستیم.

وی درباره ویژگی های طرح گفت: توجه به ظرفیت و توان موضوعات مهندسی و استفاده از پتانسیل رشته های مختلف و اجماع آن ها در یک موضوع بین رشته ای، سبب خواهد شد نتایج آن به سطوح کاربردی نزدیک تر باشد، بخصوص اگر این نتیجه مرتبط با حوزه سلامت باشد، می تواند اثرگذاری بهتری به عنوان پژوهش دانشگاهی داشته باشد.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیر کبیر  اضافه کرد: در این طرح  با معرفی نقاط و شرایط مستعد برای ایجاد شروع زخم پای دیابتی و همچنین پیش بینی آسیب های بعدی تلاش شد این مهم در طرح دیده شود.

مویدی با بیان اینکه در بررسی هایی که داشتیم، مدل سازی المان محدود پا به همراه مدل سازی اسکلتی عضلانی با وجود جزئیات دقیق غضروف و لیگامنت در داخل وجود نداشت، اظهار داشت: در بین ادبیات موضوع، مدل حاضر یکی از بهترین مدل سازی ها از نظر دقت و جزئیات اجزا است.

وی درباره مزیت های رقابتی طرح گفت: در بیشتر طرح ها با هدف مدل سازی پای تغییر فرم یافته (به عنوان مثال، پا با قوز انگشت شست) پای سالم مدل سازی شده و عیب و آسیب بصورت دستی به مدل وارد شد، اما در کار حاضر پایِ همراه با تغییر شکل بصورت مستقیم مدل شد که این مهم باعث نزدیک شدن نتایج به واقعیت خواهد بود. همچنین تعاملی که بین مدل سازی المان محدود و اسکلتی عضلانی در کار حاضر وجود داشت جزو مزیت های قابل رقابت با سایر پژوهش های این حوزه است.

مجری این طرح در خصوص کاربردهای پروژه گفت: یافتن نیروها و برهم کنش داخلی بافت های مختلف بدن همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، بنابراین کاربرد اصلی برای بخش پزشکی، حوزه دیابت و سلامت پای افراد دیابتی است.

مویدی ادامه داد: در مرحله بعدی در صنایع تولید کفش و کفی کفش مورد توجه بوده و در انتها کاربرد پزشکی در حوزه جراحی و ارتوپتی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،   اساتید راهنمای این طرح دکتر منوچهر صالحی، دکتر احمدرضا عرشی از اعضای هیات علمی این دانشگاه و  اساتید مشاور آن دکتر روزبه ناعمی استاد دانشگاه استافوردشر و دکتر محمد اکرمی استاد دانشگاه اکستر انگلستان بوده اند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، پژوهش ، دیابت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر پژوهش دیابت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افراد دیابتی تغییر فرم مدل سازی کار حاضر کفی کفش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت

محمد قادری در گفت وگو با خبرنگار مهر از تشکیل شورای راهبردی توسعه گردشگری در راستای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت عمومی در این شهرستان خبر داد و افزود: فعالیت های تخصصی این شورا در ۵ کمیته از جمله کمیته آمو زش و پژوهش، کمیته گردشگری و برند سازی، کمیته رسانه، تبلیغات و فضای مجازی، کمیته صنایع دستی و صادرات و همچنین کمیته صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در این شورا همه حوزه های فعال در گردشگری شامل دفاترسیاحتی، اقامتگاههای بوم گردی وخانه مسافر، هتل ها، رستوران‌ها، راهنمایان تور، صنایع دستی و سایر مراکز بخش خصوصی نماینده خواهد داشت.

قادری تصریح کرد: سرفصل های کاری این شورا در راستای تحقق شعار سال با مشارکت حداکثری مردم و ارائه کیفیت مطلوب به گردشگران خواهد بود و خروجی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده در این کمیته ها جهت پیگیری فعالیت‌ها و رفع نواقص و مشکلات احتمالی و سرعت بخشیدن به توسعه همه حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی در اختیار مدیریت شهرستان و استان قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: سرفصل های کاری این شورا را در ۲۰ محور از جمله آموزش در حوزه گردشگری، شناسایی ظرفیت های گردشگری شهرستان و تبدیل آن به برند، پژوهش و هماهنگی چرخه اطلاعات و اقتصاد بین جوامع گردشگری دارای مجوز، ایجاد بانک جامع اطلاعات گردشگری شهرستان و ارائه به مدیران و برنامه ریزی با قابلیت اجرایی کردن آن، ایجاد سایت متمرکز گردشگری جهت معرفی جاذبه ها و خدمات گردشگری، آسیب شناسی حوزه گردشگریو صنایع دستی و ارائه راهکار است.

قادری گفت: تسریع درانتقال دستورالعمل ها و بخشنامه های اداری و کمک به اجرای آن، اولویت بندی سرفصل های گردشگری شهرستان و تلاش در جهت پیگیری آن، شناسایی فرصت های فصلی در جهت برگزاری جشنواره ها و کمک به اقتصاد شهر و جامعه گردشگری، پیگیری و شناسایی قابلیت های مناطق مختلف گردشگری، شناسایی مناطق دارای ظرفیت موزه، آداب و رسوم، گردشگری و مردم شناسی روستایی و پیگیری ایجاد آن، تهیه کتابچه و سند توسعه گردشگری شهرستان، راه اندازی بازارچه دائمی و نمایشگاههای ماهانه صنایع دستی، تبلیغات محیطی و پیگیری نصب تابلوهای راهنمایی گردشگر در حوزه شهری و روستایی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، صیانت از آثار و بافت تاریخی و نمای بومی و محلی، معرفی بسته های سرمایه گذاری و کمک به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر محورها است.

کد خبر 6093734

دیگر خبرها

  • تهران تا شنبه میزبان سامانه بارشی است
  • خنثی‌سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در ایران روی آنتن شبکه یک سیما
  • مناطق حادثه خیز در هنگام وقوع بارندگی شناسایی شدند
  • موزه‌های آنلاین طراحی شد
  • ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه
  • پاشنه و یک تمرین ساده برای داشتن پاهایی قوی و سالم/ روش انجام حرکت، فواید و تغییرات مورد انتظار (+فیلم)
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است