Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سال قبل براساس ارزیابی وزارت کشور، ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته در ۳۱ استان شناسایی شدند که زاوه در خراسان رضوی به عنوان نقطه کمتر توسعه یافته این استان برای انجام اقدامات محرومیت زدایی برگزیده شد.

در پی دستور رهبر معظم انقلاب، ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور باید تا پایان برنامه ششم توسعه به مرحله توسعه یافتگی دست می‌یافتند لذا دولت‌ها سعی در شتاب بخشی به اقدامات اجرایی به ویژه طرح‌های نیمه تمام در آن نقاط همت گماشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین تلاش دولت برای خروج زاوه از محرومیت مربوط به سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان رضوی در فروردین سال ۱۴۰۱ و اختصاص اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی برای تکمیل بیمارستان زاوه بود تا این مرکز درمانی هر چه سریعتر افتتاح شده و خدمات رسانی به مردم را آغاز کند.

زاوه که تا آبانماه سال ۱۳۸۷ یکی از بخش‌های تابعه تربت حیدریه بود، با مرکزیت دولت آباد به شهرستان ارتقا یافت و ساخت یک بیمارستان برای رسیدگی بیشتر به مردم و ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی در منطقه با توجه به محرومیت آن ضرورت پیدا کرد.

گامی برای کاهش هزینه‌های مردم

از آنجا که کشاورز درآمد حاصل از فروش زعفران را در یک فصل به دست می‌آورد، در فصول دیگر قادر به کسب درآمد نیست و درآمد کم مردم، کفاف هزینه‌های آنان را برای سفر به نقاط دورتر برای دریافت خدمات درمانی نمی‌دهد لذا ساخت بیمارستان با تخصص‌های لازم که نیاز عمومی بیماران را تامین کند، ضرورتی بود که دولت به آن توجه کرده و نسبت به ساخت یک مرکز درمانی مجهز اقدام کرده است.

محمد وفایی نژاد فرماندار زاوه گفت: هرچند این شهرستان از شماری مراکز بهداشتی و درمانی برخوردار است، اما مردم برای دریافت خدمات تخصصی- درمانی باید به تربت حیدریه مراجعه کنند که فاصله آخرین روستای زاوه تا تربت حیدریه ۱۸۰ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید

افتتاح کلینیک تخصصی بیمارستان ثامن الائمه (ع) در چناران

او گفت: زاوه به لحاظ برخی شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی، شهرستانی کم برخوردار و محروم به شمار می‌رود و باید در حوزه‌های مختلف بویژه زیرساخت‌های اجتماعی و بهداشتی به آن توجه ویژه‌ای شود.

فرماندار زاوه گفت: عملیات اجرایی بیمارستان ۳۲ تختخوابی "راشد" زاوه در سال ۱۳۹۴ از محل اعتبارات ملی آغاز شد و اکنون تقریبا عملیات عمرانی آن رو به پایان است که دولت نیز نسبت به تامین تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای ارایه خدمات در این بیمارستان قول مساعد داده است.

وفایی‌نژاد گفت: بیمارستان زاوه تقریبا در کنار جاده و در دولت آباد (مرکز زاوه) قرار گرفته است که در صورت بهره برداری می‌تواند به ۱۲۰ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های زاوه و باخرز و نیز مسافران عبوری در مسیر‌های تربت‌جام و تایباد خدمات درمانی ارایه کند.

او گفت: شهرداری و اداره راه پیگیر هستند تا فاصله بین میدان شهید سلیمانی دولت آباد تا بیمارستان را با ایجاد جاده مناسب و آسفالته کوتاهتر کنند که کلیت طرح در شورای همتای خراسان رضوی به تصویب رسیده است.

وقفه در بهره برداری به موقع از بیمارستان به دلیل کرونا

کرونا همان طور که مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم زاوه به وجود آورد، بهره برداری از پروژه‌های عمرانی از جمله بیمارستان این منطقه را نیز به تاخیر انداخت.

سجاد رحیمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان زاوه گفت: عملیات اجرایی طرح ملی بیمارستان زاوه در دیماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا کنون ۹۵ درصد پیشرفت اجرایی داشته، که قرار است در صورتی که به ۹۷ درصد پیشرفت برسد، طی ۲۵ روز آینده تحویل موقت گردد.

او گفت: سه درصد باقیمانده از پیشرفت اجرایی بیمارستان زاوه بعد از تحویل موقت آن با رفع اشکالات اجرا خواهد شد تا طرح به طور کامل آماده بهره برداری شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان زاوه گفت: طرح بیمارستان ۳۲ تختخوابی راشد زاوه در زمینی به گستره چهار هزار و ۱۰۰ مترمربع در  دولت آباد اجرا شده، که از این میزان سه هزار و ۱۰۰ مترمربع فضای بیمارستانی و هزار مترمربع فضای پشتیبانی است.

رحیمی گفت: این طرح ۲ پیمانکار داشته است که اکنون اقدامات پیمانکار دوم در حال اتمام است، مدت زمان اولیه‌ای که برای تکمیل ساخت و بهره برداری از بیمارستان در نظر گرفته شده بود، ۶ سال بود، اما شیوع کرونا و پیامد‌های آن، بهره برداری از این بیمارستان را با تاخیر مواجه کرد.

او گفت: مشکلات ناشی از شیوع کرونا باعث ممانعت تردد در محور مشهد - زاوه در زمان اوج همه گیری این بیماری شد و کار پیمانکار را دچار وقفه کرد، از سوی دیگر تعطیلی کارخانه‌های فولاد و سیمان، مصالح ساختمانی مورد نیاز عملیات اجرایی را به موقع تامین نکرد و ساخت بیمارستان دچار مشکل شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان زاوه گفت: به طور قطع هیچ کم کاری از سوی مسئولان یا عوامل اجرایی در بهره برداری به موقع از بیمارستان زاوه رخ نداده است و اعتبارات مورد نیاز آن نیز به موقع تامین شده، اما دلیل اصلی طولانی شدن مدت اجرای آن شیوع کرونا بوده است.

اورژانس قدرتمند، کمترین نقش بیمارستان زاوه

رحیمی گفت: در حال حاضر زاوه از ۱۱ مرکز جامع سلامت، ۴۹ خانه بهداشت به اضافه ساختمان ستاد به عنوان پشتیبان این مراکز و ۲۵۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان برخوردار است، در شهر‌های دولت آباد و چخماق، خدمات سرپایی به بیماران با شرایط حاد ارائه می‌شود، اما برای انجام عمل جراحی و مداخلات درمانی و تخصصی، بیماران از طریق اورژانس به تربت حیدریه منتقل می‌شوند.

او گفت: به سبب مسافت ۳۵ کیلومتری تربت حیدریه با دولت آباد و واقع شدن روستا‌های محروم در مناطق صعب العبور زاوه، بهره برداری از بیمارستان راشد می‌تواند یک مرکز فوریت‌های پزشکی قوی را در اختیار مردم این منطقه بگذارد تا رسیدگی به بیماران با شرایط حاد به وقفه نیفتاده و عوامل اورژانس بتوانند شرایط بیمار را در حالت ثابت نگه داشته و برای دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان منتقل کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان زاوه گفت: بیمارستان راشد به طور قطع خدمات چهارگانه همه بیمارستان‌ها از جمله بخش‌های زنان و زایمان، اطفال، داخلی و جراحی را خواهد داشت، که در کنار آن از اورژانس و ۲ اتاق عمل نیز برخوردار است.

رحیمی گفت: از ۳۲ تختخواب بیمارستان زاوه، ۲۰ تختخواب مربوط به بخش بستری و ۱۰ تختخواب مربوط به بخش اورژانس بوده و باقی تخت‌ها به اتاق‌های عمل اختصاص دارد.

مساعدت برای تامین نیروی انسانی بیمارستان


او گفت: از آنجا که زاوه به تربت حیدریه نزدیک است، پزشکان متخصص منطقه رغبت دارند که مدتی از وقت خود را به حضور در بیمارستان زاوه اختصاص دهند و طبق برنامه ریزی انجام شده، خدمات مورد نظر را ارایه دهند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان زاوه گفت: برای اقامت مستمر برخی از پزشکان متخصص از جمله "بیهوشی" و "زنان و زایمان" درصدد برآمده ایم با ایجاد برخی جذابیت‌ها به ویژه ساخت اقامتگاه در نزدیکی بیمارستان، بستر حضور این پزشکان متخصص را در دولت آباد فراهم کنیم، از این رو فضایی نزدیک به ۶۰۰ مترمربع برای ایجاد اقامتگاه پزشکان در نزدیکی بیمارستان در نظر گرفته شده است تا وقفه‌ای در خدمات رسانی آنان ایجاد نشود.

رحیمی گفت: در آستانه بهره برداری از بیمارستان راشد تربت حیدریه، نیاز به منابع انسانی و تجهیزات لازم وجود دارد که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز در نظر گرفته شده است و می‌توان بخش عمده‌ای از تجهیزات را با این اعتبار تامین کرد، اما باید تامین باقی تجهیزات مورد نیاز برعهده دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از محل درآمد‌های اختصاصی آن گذاشته شود.

او گفت: در تلاش هستیم از سازمان امور اداری و استخدامی به صورت موردی مجوز لازم را بگیریم تا بتوان با برگزاری آزمون داخلی، نیروی انسانی مورد نیاز این بیمارستان را جذب کرد که البته اولویت با نیرو‌های بومی منطقه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمارستان زاوه بهداشت و درمان بیمارستان زاوه بهره برداری نیروی انسانی تربت حیدریه خراسان رضوی رحیمی گفت مورد نیاز دولت آباد او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود

دکتر مصری ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در جشن روز دندانپزشک که به همت انجمن دندانپزشکی استان قم  برگزار شد،گفت: با کمک انجمن دندانپزشکی استان، کمیته بهینه سازی خدمات دندانپزشکی استان دایر شده و شاهد خدمات گسترده آن هستیم.

وی افزود: در راستای توسعه مباحث دندانپزشکی، رشته دستیاری دندانپزشکی و دندانپزشکی کودکان را مد نظر داریم که به زودی در دانشگاه علوم پزشکی قم، دایر خواهد شد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: کیفیت خدمات دندانپزشکی در استان قم به عنوان یک نقطه قوت برای استان است که باید همواره در این زمینه کوشیده و این جایگاه را حفظ کنیم.

 در پایان این مراسم از دندانپزشکان نمونه استان تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم
  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد
  • محرومیت ۵ نفر به خاطر کتک زدن داور و ترافیک مشکلی همیشگی
  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)