Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@09:33:12 GMT

عروسک‌های نان‌آور+فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۲۱۵۵

عروسک‌های نان‌آور+فیلم و عکس

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ شیرین مرادی/به دنبال سوژه‌ای از جنس تولید مسیر سنندج به بانه را در پیش می‌گیرم، قبل از ورود به شهر بانه راهم را به سمت شهرک صنعتی این شهرستان مرزی کج می‌کنم، در این شهرک که 10 هکتار مساحت دارد با 46 پروانه بهره‌برداری بیش از یک هزار و 200 نفر مشغول بکار شده‌اند.

به دنبال آدرس واحد تولیدی «عروسک نی‌نی کوچولوی خندان» شهرک صنعتی بانه را بالا و پایین می‌روم، این واحد تولیدی از نخستین واحدهایی است که در این شهرک صنعتی بنا نهاده شده واحدی که به همت آقای سلیمی با همراهی خانواده اش در سال 96 راه اندازی شده و در حال حاضر برای ۲۰ تا ۲۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضای 650 متری کارگاه در دو طبقه مملو از قطعات ریز و درشت اندام عروسک‌هایی است که با دستان توانمند زنان و مردان شاغل در این واحد تولیدی به هم وصل می‌شوند تا برای کودکان سرزمینمان خاطره‌ساز شوند.

بیش از 80 درصد از قطعات عروسک در داخل همین واحد تولید و کمتر از 20 درصد آن هم به گفته آقای کمال سلیمی، به دلیل نبود دستگاه‌های مورد نیاز از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود و گاها ماه‌ها در گمرک بانه به دلایل مختلف گیر می‌کند و زمانبر بودن ترخیص بار، کار تولید را با مشکلاتی مواجه می‌سازد.

با وجود تمام این مشکلات، هدف بزرگ تولید و کمک به ایجاد اشتغال برای هم‌نوعان به ویژه کولبران آقای سلیمی را مصمم به ادامه مسیر کرده تا جایی که برای لنگ‌نماندن کار ماشین زیر پایش را به حراج گذاشت اما اجازه نداد واحد تولیدی‌اش از چرخه تولید خارج شود.

این کارآفرین بانه‌ای می‌گوید: سال 81 کار را از مغازه‌ای در بازار بانه شروع کردم عروسک‌ها را از چین و دبی وارد می‌کردم اوضاع بازار خوب بود و خیلی زود توانستم مغازه را به سودآوری لازم برسانم، خرج و دخلم خیلی خوب با هم می‌خواند، اما کار در این سطح برایم قابل هضم نبود نمی‌خواستم در حد یک فروشنده باقی بمانم اشتغالزایی و کارآفرینی برای همنوعان به ویژه کولبران هدف بزرگی بود که تمام سرمایه‌ام را پای آن گذاشتم و گام در مسیر تولید نهادم.

مدیرعامل این واحد تولیدی کتاب گفت: سال 96 کار را در مرحله اول با مونتاژ شروع کردم، کل قطعات عروسک‌ها را از چین و دبی وارد می‌کردم و با جذب 6 نفر نیرو محصول را تولید و روانه بازار می‌کرد اما تصمیم گرفتم که بجای فرشونده، تولیدکننده باشم هر چند کار جدید هزینه‌بردار بود اما به امید خدا و با پشتوانه خانواده‌ام جلو رفتم.

چون وارد کردن ماشین‌آلات تولیدی هزینه‌بردار بود، دنبال نمونه‌های مشابه در داخل کشور گشتم مسیری که باید می‌رفتم به درستی شناخته بودم و به جای وارد کردن دستگاه‌ها دنبال آوردن تکنولوژی بودم با همین طرز فکر راهی کشور چین شدم و با توجه به شناختی که در این مدت از واحدهای تولیدی فعال در آنجا پیدا کرده بودم به سراغ یکی از تولیدکنندگان رفتم و از او خواستم در واحد تولیدی‌اش کار کنم.

بعد از یک ماه کار در آن واحد تولیدی با صاحب کارم دوستانی صمیمی شدیم و وقتی برنامه‌ام را برای بازگشت به ایران و راه‌اندازی واحد تولیدی فهمید اجازه داد از تمام قطعات ماشین‌آلات و نحوه عملکرد آنها فیلم بگیرم.

با فیلم‌ها و هرآنچه در مدت یک ماه فراگرفته بودم به زادگاهم برگشتم و راهی شهر قم شدم، تمام محتواها را در اختیار یک کارگاه تولید ماشین‌آلات ساخت آسباب‌بازی و عروسک قرار دادم و همین زمینه ساخت هفت نوع ماشین‌آلات شد که هزینه آنها از نمونه‌های آلمانی و چینی کمتر شد.

این دستگاه‌ها به لحاظ برتری در تکنولوژی قابل قیاس با نوع چینی نبود و به صورت اتوماتیک بدون نیاز به کار یدی زیاد محصول را تولید می‌کند.

در حال حاضر 15 نفر نیرو به صورت مستقیم در این واحد تولیدی فعالیت می‌کنند و برای افراد زیادی هم به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است، افرادی که تا قبل از بکارگیری مشغول کار سخت کولبری بودند.

آموزش به شرط اشتغال

تمام کسانی که امروز در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند قبل از جذب حدود یک هفته به صورت فشرده آموزش دیده‌اند و این آموزش بعد از آن هم تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

روزانه به صورت میانگین و بسته به نیاز بازار بیش از 700 عروسک تولید و روانه بازار می‌کنیم و به هر میزان تقاضا بیشتر شود به همان میزان افزایش تولید داریم.

در حال حاضر حدود 93 درصد از قطعات این عروسک‌ها در همین واحد تولیدی توسط نیروهای آموزش دیده تولید می‌شود.

با وجود اینکه از کمترین حمایت دولتی بهره‌مند شدم اما عشق به کار و علاقه به ایجاد اشتغال برای همنوعانم موجب شد بیش از 5 میلیارد تومان سرمایه در این واحد تولیدی بگذارم تا جایکه برای تامین سرمایه در گردش مجبور شدم ماشین زیرپایم را بفروشم.

تا این لحظه هیچ گونه تسهیلاتی از هیچ سازمان و دستگاهی نگرفته ام و برای پویا ماندن واحد تولیدی در شرایط سخت اقتصادی و با توجه به نوسانات بازار، مجبور به دریافت چند مرحله وام مضاربه شده‌ام این درحالی است که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیاز اساسی تولیدکننده برای مانایی و پویایی تولید است.

برنامه برای تولید انبوه

در صورت تخصیص 3 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به این واحد تولید، زمینه اشتغال بیش از 20 تا 25 نفر دیگر از جمله کولبران و زنان سرپرست خانوار را فراهم می‌کنیم.

گمرک چالش زای بانه

کل قطعات این عروسک ها به جز 3 قطعه در داخل کشور و در همین واحد تولیدی تولید می‌شود، سال گذشته یک محموله قطعاتی که وارد کرده بودم بیش از 4 ماه در گمرک خوابید و همین مسئله فرایند تولید را به صورت جدی با مشکل مواجه کرد.

نبود نقدینگی از یک سو و بهانه‌های مختلف در گمرک مانع ترخیص به موقع بارها و در نتیجه لنگ ماندن کار تولید می‌شود، این انتظار زیادی نیست که متولیان امر اگر به تولید و تولیدکننده کمک نمی‌کنند لااقل چوب لای چرخ نگذارند.

تا قبل از سال 96 در مجموع 14 تا 15 نوع عروسک از چین و دبی وارد می کردم همین محصولات را در سطح با کیفیت‌تر و بهتری در همین واحد تولید و روانه بازار می‌کنیم و الان نیز مشغول تولید یک نوع ماشین آسباب‌بازی هستم اما به دلیل نبود سرمایه و خرید مواد اولیه در تُناژ پایین با مشکلاتی مواجه شده‌ام.

بازار هدف

محصول تولیدی این واحد به اکثر شهرهای ایران والبته با واسطه‌هایی به کشور همسایه هم صادر می‌شود، مشتریان ثابتی داریم که تولیدات ما را خریداری و با همین برند در آن سوی مرز به مشتریان خود عرضه می‌کنند که امیدواریم با حمایت متولیان بخش تولید در استان بتوانیم به صورت مستقیم محصولاتمان را به اقلیم کردستان عراق صادر کنیم و سودآن مستقیم وارد چرخه تولید و اشتغالزایی شود.

موانع سد راه تامین مواد اولیه

مواد اولیه را در بازار آزاد با دو برابر قیمت واقعی خریداری می‌کنیم این در حالی است که در صورت حمایت کارخانه پتروشیمی می‌توانیم توجیه تولید را بیشتر کنیم، اما با توجه به اینکه پتروشیمی محصول را در تناژ بالا عرضه می‌کند و ما به دلیل نبود نقدینگی توان خرید مواد اولیه در تناژ بالا را نداریم در نتیجه مجبوریم مواد اولیه خود را از بازار آزاد خریداری کنیم و همین مسئله قیمت تمام‌شده محصول را افزایش می‌دهد.

اگر مواد اولیه را با قیمت واقعی خریداری کنیم می‌شود محصول تولیدی را 20 تا 30 درصد کمتر از نوع چینی آن عرضه می‌کنیم، ولی در حال حاضر در این زمینه با چالش مواجه هستیم.

مانع‌زایی به جای مانع‌زدایی 

شرکت برق از موانع سد راه توسعه این واحد تولیدی است کار ما نیاز به برق با ولتاژ بالاست و ترانس فعلی جوابگوی نیاز ما نیست اما هزینه خرید یک ترانس دیگر در شرایط اقتصادی کنونی برای تولیدکننده هم بسیار سنگین است اما هیچ حمایتی از سوی شرکت برق صورت نمی گیرد.

هزینه بالای حق بیمه از دیگر مشکلات تولید در کردستان است و حمایتی در این زمینه از تولیدکننده صورت نمی گیرد.

بازارهای هدف

با توجه به شناختی که از بازار عراق و خاصتا اقلیم کردستان عراق دارم، در صورتی که بتوانیم هزینه تولید را پایین بیاورم، بازارهای در اختیار تولیدکنندگان چینی را به دست می گیریم.

خرید مواد اولیه از بازار آزاد قیمت تمام‌شده محصول را افزایش داده و همین موضوع قدرت رقابت‌پذیری با نمونه چینی را از تولیدکنندگان گرفته است.

میزان مصرف مواد اولیه در شرایط فعلی که روزانه بیش از 600 عروسک در این واحد تولید می شود حدود 300 تا 400 کیلوگرم است که البته توان و ظرفیت توسعه کار در این واحد وجود دارد و رونق آن دست چندین بیکار دیگر در این شهرستان مرزی را بند می کند.

حذف قاچاق رونق تولید

متاسفانه مشابه جنسی که ما در واحدهای تولیدی تولید می کنم به صورت قاچاق وارد کشور و با همان قیمت در بازار عرضه می‌شود موضوعی که بزرگترین ضربه را به تولید داخلی می‌زند.

حمایت از تولید و تولیدکننده همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده تا جاییکه نام‌گذاری سال‌ها نیز بر همین پایه و اساس از سوی معظم‌له صورت می‌گیرد، مسئولان باید در راستای عملیاتی کردن این شعارها که نقشه راه است به صورت عملی گام بردارند، سرکشی به واحدهای تولیدی رفع مشکلات و تنگناهای فراروی تولید تاثیرات مثبتی همچون رسیدن به خودکفایی و حفظ اشتغال و جلوگیری از بیکاری را به دنبال دارد.

توجیه پذیر شدن تولید با حذف ارز ترجیحی

حذف ارز ترجیحی از بخش صادرات و خبرهای مثبتی که در مورد تزریق ان به بخش تولید وجود دارد ما را به آینده بهتر امیدوار می‌کند البته مدیریت پرداخت این ارز به بخش خصوصی و چگونه هزینه کردن آن نیز باید به درستی رصد شود تا با کمترین نقطه انحراف و با موفقیت هرچه بیشتر این طرح جلو برود.

خیلی‌ها به نام تولید تسهیلات کلانی دریافت کردند اما بعدها اثری از آنها باقی نماند که این می‌طلبد با برنامه‌ریزی و نظارت درست حمایت از تولیدکنندگان واقعی صورت بگیرد و با این کار مانع از توقف چرخ‌های تولید شد.

عبور از کولبری 

سال‌های متمادی کولبری می‌کردم در سرما و گرما در سخت‌ترین شرایط بیماری به خاطر خالی نماندن سفره خانواده‌ام مجبور بودم به کوه بزنم، کار بسیار سختی بود، الان خدا را شکر می‌کنم که من و خیلی از همشهری‌هایم با راه‌اندازی شهرک صنعتی بانه و این واحد تولیدی مشغول به کار شده‌اند.

دلهره خانواده از یک طرف و فشاری که بر خود کولبر در مسیر وارد می‌شود از سوی دیگر زندگی را به کام انسان تلخ می‌کند با جذب هر یک نفر در چنین واحدهای تولیدی یک خانواده از استرس و خیلی از آسیب‌ها نجات پیدا می‌کنند، اگر این دست کارگاه‌ها زیاد شود دیگر مشکلی به عنوان کولبر باقی نمی‌ماند.

امنیت کاری مهمترین هدیه این واحدهای تولیدی به مردمان مرزنشین است که رنج نان دارند، به خاطر اشتغال در واحد تولیدی آقای سلیمی دیگر نیازی نیست به خاطر نان سرمای استخوان سوز زمستان و استرس سقوط از دره‌ها را تحمل کنم انتظار از مسوولان دارم که نمونه این واحدهای تولیدی را در شهرستان‌های مرزی توسعه دهند و با حمایت از تولیدکنندگان زمینه رونق اقتصادی و اشتغال پایدار را برای مرزنشینان فراهم سازند

مردم بانه و سایر مناطق مرزی هیچ کدام راضی به قاچاق نیستند ما رنج نان داریم وگرنه حاضر به تحمل این همه بدبختی نیستیم اگر شغل ثابتی باشد که نان خانواده ما تامین باشد با جان و دل کار می‌کنیم. 

حمایت از تولیدکنندگان در شهرستان‌های مرزی در کنار رونق تولید مزیت‌های زیادی دارد که مهمترین آن جلوگیری از مهاجرت و قاچاق است امیدواریم این عزم در بین مسوولان در این استان ایجاد شود و دست در دست تولیدکنندگان زمینه اشتغال‌زایی برای کولبران را فراهم سازند.

قبلا کولبر بودم، کار پرخطری داشتم از زمانی که این واحد تولیدی راه‌اندازی شده دیگر نیازی به کولبری ندارم این ظرفیت برای من و تعداد دیگری از کولبران به امنیت شغلی رسیدند

امیدواریم نمونه این واحدها در شهرستان‌های مرزی مانند بانه بیشتر شود تا جوانان ما نیاز به تحمل کارهای پرخطر و رفتن به مرز برای کولبری نباشند.

بحران بیکاری در شهرهای مرزی

مرز، امنیت خود را از مرزدار و مرزبان دارد و اگر معیشت مرزنشین تامین نباشد، شاید مرزداری کمی کم‌رنگ شود، وضعیت اشتغال در شهرهای مرزی هر سال بدتر می‌شود و نرخ بیکاری در آنها بیش از متوسط کشوری است.  آنگونه که آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان کردستان بالاست و گذر از این وضعیت نیاز به توسعه و رونق واحدهای تولیدی کوچک و زودبازده همچون واحد تولیدی آقای سلیمی است که می‌تواند در کنار رونق تولید، اقتصاد و اشتغالزایی ریشه کولبری را در این مناطق بخشکانند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: کولبر واحد تولیدی شهرک صنعتی بانه کارآفرینی در بانه مرزداران بانه واحد تولیدی واحد تولید واحدهای تولیدی حمایت از تولید تولید می شود حال حاضر راه اندازی آقای سلیمی مواد اولیه شهرک صنعتی ماشین آلات عروسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد

ایسنا/فارس فرماندار شیراز با اشاره به راهکارهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: به نظر می‌رسد که مشارکت مردم در جهت ایجاد جهش تولید و برخی مسائل اقتصادی، باید به صورت مستقیم باشد تا هر کسی متناسب با توانمندی خود بتواند وارد این عرصه شود.

لطف‌الله شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تفاوت شعار امسال با شعار سال‌های قبل، بحث مشارکت مردم است.

وی، نسخه ورود مردم در تمام فعالیت‌های مرتبط با حاکمیت کشور را نسخه شفابخشی دانست که در ۴۵ ساله عمر انقلاب اسلامی همواره موفق‌آمیز بوده است و افزود: در هرجا از مشارکت مردم استفاده کردیم، صد درصد موفق بودیم.

شیبانی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب در تمام سنوات گذشته شعار سال را به مسائل تولید و اشتغال اختصاص دادند، اما همان‌طور که در فرمایشاتشان هم مطرح است، آن چیزی که مورد انتظار مردم است، به صورت کامل محقق نشده است.

فرماندار شیراز با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب امسال بحث ورود عامه مردم را برای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال مطرح کردند، به تبیین نکاتی در این رابطه پرداخت و گفت: وقتی بحث ورود مردم به فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی مطرح می‌شود، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود همان نسخه شرکت‌های تعاونی است.

وی اضافه کرد: نسخه شرکت‌های تعاونی در جای خودش یکی از ارکان فعالیت‌های اقتصادی ماست که در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده است اما به نظر می‌رسد که مشارکت مردم در جهت ایجاد جهش تولید و برخی مسائل اقتصادی، باید به صورت مستقیم به فعالیت‌های تولیدی باشد یعنی باید تک تک مردم در حد توان و بضاعت و تحمل و امکان، در تک تک فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند.

شیبانی افزود: منظور این نیست که سرمایه کوچک و خرد برای تأمین منابع مالی یک تولیدی یا رویداد انجام شود که این هم در جای خود درست است، اما منظور آن است که هر کسی در حد توان خود وارد پروسه تولید شود، به عنوان مثال چیزی که عامه مردم درگیر آن هستند، فعالیت‌های صنایع دستی است.  

فرماندار شیراز تصریح کرد: در بحث صنایع دستی، باید به این سمت برویم که منابع مالی هر کدام از افراد یکی شود و یک فعالیت مرتبط با تولید راه‌اندازی شود. به عنوان مثال اگر یک خانم توان قالی‌بافی دارد حتی اگر در یک روستای دورافتاده هم باشد، باید موانع کار برایش برطرف شود تا بتواند شخصاً و رأسا به فعالیت بپردازد و منابع مالی آن تأمین شود تا بتواند وارد کار تولیدی شود و این مسئله هم در گرو این نباشد که باید شرکت یا سازمان تأسیس کنیم.

وی با بیان اینکه همچنین اگر کسی فعالیت دانش بنیاد داشته باشد، موانع پیش پای او را برطرف کنیم تا بتواند وارد فعالیت تولیدی شود، گفت: اگر بحث تولیدی و اقتصاد عمومی را فراگیر کنیم که همه در حد توانایی و تجربه و دانش خود به صورت فردی و شخصی وارد این قضایا شوند، بسیاری از مشکلات خرد جامعه از جمله بحث اشتغال حل خواهد شد.

فرماندار شیراز یادآور شد: بحث راه‌اندازی صنایع تبدیلی در یک خانواده می‌تواند مسئله اشتغال فرزندان یا حتی اطرافیان آنان را برطرف کرده و مشکلات اقتصاد آنان را حل کند.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • ‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت قضایی از تولید/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار ‌کارگر
  • باز شدن پای محصولات صنعتی قزوین به بازار‌های بین المللی
  • حمایت دستگاه قضائی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • حمایت دستگاه قضایی از کار و کارگر/ ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شد
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ هزار واحد تولیدی و بیکاری ۱۹۸ هزار نیروی کار
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است