Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال آن هستیم که تولید کنسانتره مس در سونگون را ظرف 4 سال آینده از 300 هزار تن به 1 میلیون تن برسانیم و برای نخستین بار با اجرای طرح ذوب و پالایشگاه در سونگون تولید 400 هزار تن کاتد را محقق کنیم.

به گزارش ایران آنلاین، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در بازدید آیت‌ا... دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و هیأت دولت از مجتمع مس سونگون با اشاره به عبور کمربند فلزایی مس جهان از کشور ایران در مسیر شمال غربی به جنوب شرقی، گفت: این کمربند فلززایی مس در مرکز  ایران 2 بخش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک بخش کمربندی است که شامل سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است و در ادامه به کشور افغانستان کشیده می‌شود و بخش دیگر این کمربند محور یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد و در نهایت وارد کشور پاکستان می‌شود.
دکتر علی رستمی با تاکید بر اینکه صنعت مس کشور در حال حاضر بهترین موقعیت برای توسعه و ارزآوری را دارد به تشریح برنامه‌های آتی شرکت مس پرداخت و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید مس را افزایش دهیم.
وی با ابراز امیدواری از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گفت: ان‌شاءلله در صنعت مس کشور، تولید 280 هزار تن سال قبل را ظرف زمان‌بندی 7-8 ساله به 1 میلیون تن مس محتوی معدنی و کاتدی می‌رسانیم.
مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه ارزآوری حاصل از  تولید 1 میلیون تن مس را بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با تمرکز در بخش پایین‌دست این مقدار به شدت قابلیت افزایش را دارد.
وی با اشاره به اینکه ارزآوری 12 میلیارد دلاری برابر با درآمد صادراتی صنعت پتروشیمی است، افزود: شرکت ملی مس ایران می‌تواند حجم صادراتی برابر با صنعت پتروشیمی و نفت و گاز داشته باشد.
دکتر رستمی با اشاره به اینکه به دلیل منابع کم معدنی مس در دنیا و تقاضای زیاد و رو به رشد برای این فلز، مس از قیمت جهانی خوبی برخوردار است، افزود: قیمت تمام شده این محصول که  در حال حاضر در صنعت مس ایران حدود 2 هزار و 800 دلار است، میانگین قیمت جهانی آن حدود 10 هزار دلار است؛ بنابراین مس، پتانسیل ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و سودآوری چشمگیر را برای کشور و مردم دارد.
وی ضمن تشریح وضعیت بازار جهانی مس و ایران تاکید کرد: این محصول دارای بازار جهانی خوبی است و در سخت ترین شرایط تحریم توانسته صادرات خوبی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی مس، میزان صادرات مس را بالغ بر 1،6 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در شرایط موجود خواستار حمایت بیشتر از صنعت مس هستیم تا  عقب‌افتادگی تاریخی صنعت مس در یک دهه گذشته را به ویژه در خطه آذربایجان شرقی جبران کنیم.
وی با بیان اینکه انتظار مردم شریف آذربایجان تولید کاتد و توسعه صنایع پایین دستی است، گفت: به یمن حضور رئیس‌جمهوری در مجتمع مس سونگون شروع پروژه‌های تولید کنسانتره از 300 هزار تن به 1 میلیون تن استارت خورد و به حول و قوه الهی در زمینه ذوب و تولید کاتد هم به دنبال آن هستیم که برای نخستین بار تولید 400 هزار تن مس که آرزوی دیرینه مردم آذربایجان است را با حمایت رییس‌جمهوری فراهم کنیم.
دکتر رستمی در ادامه صنعت مس را از نظر دارا بودن ذخایر قابل توجه معدنی مس و منابع اقتصادی جهت توسعه بسیار توانمند برشمرد و تصریح کرد: شرکت مس نه تنها یک ریال وام دریافت نکرده، بلکه با عنایت به دستور وزیر محترم صمت به صنایع پایین دستی و رونق آن کمک قابل توجهی داشته است.
مدیر عامل فملی همچنین در گزارش خود به رئیس‌جمهوری به رویکرد شرکت مس در حوزه دانش بنیان نیز پرداخت و افزود: به لطف خدا و همت جوانان و صاحبان ایده و اندیشه در حوزه دانش‌بنیان، برنامه‌ها و اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم؛ همکاری و حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان که در بخش صنعت و معدن فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و تعامل با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، فراهم کردن شرایط جذب نخبگان و دانشجویان بدون آزمون استخدام و بر مبنای معدل بالا از مهمترین اقدامات شرکت است.
مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: شرکت مس تمام عزم خود را برای حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان و درنهایت خرسندی و رضایت مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران جزم کرده است.
مدیر عامل فملی، همچنین حضور رئیس‌جمهوری و هیأت دولت در بزرگترین معدن شمال غرب کشور را نشان از ولایت‌مداری کامل دولت انقلابی عنوان کرد و گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تاکید بر بخش معدن، حضور دولت در مجتمع مس سونگون آذربایجان شرقی نشان از عزم دولت برای عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی و شتاب‌دهی به این حوزه است.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: 1 میلیون تن رئیس جمهوری دانش بنیان شرکت ملی شرکت مس هزار تن صنعت مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۲۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در نشستی خبری اظهار داشت: در نمایشگاه نفت امسال، بسیاری از تفاهم‌نامه‌های گذشته پالایشگاه‌های کشور به قرارداد تبدیل خواهد شد و تفاهم‌نامه‌های جدیدی نیز منعقد می‌شود که بخشی از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها مربوط به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت و در 3 پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.

عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، الان افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند؛ به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق 600 تا 700 میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در تمامی ابعاد انرژی شامل برق، گاز، بنزین و گازوئیل دچار ناترازی هستیم و اگر امروز به اصلاح روند مصرف انرژی در کشور ورود جدی نکنیم، دو سال دیگر به‌طور حتم بحران تأمین انرژی خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را 115 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های 20 تا 40 هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر 10‌تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

عاشوری میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها را حدود 200 همت دانست و گفت: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی 50 همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در 6 فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهبوددهنده‌های آنزیمی مخصوص صنعت آرد و نان تولید شد
  • حکمرانی داده‌ها در عصر اینترنت اشیاء/ پلتفرم‌ها خود را مالک داده‌ها می‌دانند
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور