Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@04:00:53 GMT

ویژگی‌های بلوک سبک سیمانی و موارد مصرف آن

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۲۹۷۲

ویژگی‌های بلوک سبک سیمانی و موارد مصرف آن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، مهندسان عمران و معماران برای دستیابی به ویژگی‌های ایمن و جامع، ساختمان‌ها را با بلوک‌های بتنی طراحی می‌کنند. بلوک‌های بتنی به دو دسته بلوک سبک و بلوک سنگین تقسیم می‌شوند. بلوک‌های سبک این روزها کاربرد زیادی در پروژه‌های عمرانی دارند؛ که مهمترین دلیل گسترش مصرف آن در بازار ساختمان سازی، کاهش بار مرده و قوی‌تر و مقرون به صرفه تر شدن سازه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله ویژگی‌های مهم که مد نظر مهندسان سازه است، ظرفیت سازه‌ای بالا در بلوک است. موارد دیگر که سبب ترجیح بلوک بتنی به سایر بلوک‌ها می‌شود، مقاومت ساختمان در برابر آتش سوزی، رطوبت و شرایط سخت اقلیمی است. عایق صوتی و حرارتی بودن بلوک سیمانی نیز از دیگر موارد مهم است که مورد تاکید سازمان‌های ناظر و نظام مهندسی کشور است.

تفاوت ویژگی‌های سازه‌ای بلوک سیمانی و سفالی

بلوک سفالی از خاک رس درست شده و تراکم خوبی دارد. ولی نسبت به بلوک سیمانی که از بتن سبک درست می‌شود، مزیت‌های کمتری در ساخت سازه دارد. شکننده و ترد بودن آن همچنین پایین بودن مقاومت فشاری و مکانیکی نسبت به وزن آن از دیگر معایب سفال است که آن را نسبت به بلوک سیمانی از محبوبیت کمتری برخوردار کرده است. قبل از رواج بلوک‌های سبک بتنی، استفاده از بلوک‌های سفالی رایج بود؛ اما به دلیل ضعف سازه‌ای و پرت بالا در کار، اکثر افراد به خرید بلوک سبک بتنی روی آوردند.

ویژگی اصلی بلوک‌های بتنی که خریداران، آن را با آن ویژگی می‌شناسند، مقاومت فشاری این بلوک است. برای ساخت آنها از استانداردهای خاص و روش‌های آزمایش ۷ روزه و ۲۸ روزه استفاده می‌شود. که نتیجه آن کاهش نفوذپذیری و تخلخل بلوک در کنار وزن سبک و مقاومت مکانیکی بالای آن است. بلوک سبک سیمانی از ترکیب سنگدانه های سبک، آب سیمان پرتلند و مواد افزودنی ساخته می‌شود. همین ترکیب ملات باعث استفاده از آن در شرایط آب و هوایی مختلف شده است.

با مقایسه بلوک سیمانی و سفالی می‌توان به این نتیجه رسید که برای داشتن یک بلوک سفالی با مقاومت فشاری بالا نیاز به افزایش وزن بلوک است.

مقاومت بلوک سبک در برابر آب و رطوبت

ترکیب ملات بتنی که در ساخت بلوک سبک سیمانی استفاده می‌شود، از انواع پوکه‌های معدنی یا صنعتی سیمان پرتلند و مواد افزودنی با خاصیت‌های مختلف است. این ترکیب سبب ضد آب شدن بلوک و کاهش تخلخل و نفوذ آب در آن می‌شود. علاوه بر آن با استفاده از افزودنی‌های شیمیایی در آن، هر چه میزان آب مصرفی در حین ساخت کمتر شود، ضریب جمع شدگی بلوک کاهش می‌یابد. در نتیجه در طول زمان بهره برداری در برابر گرما و حرارت زیاد هوا، دچار آسیب نمی‌گردد. برای مثال در ساخت بلوک سبک تک سامان ضریب جمع شدگی به کمتر از ۶۵ هزارم درصد رسیده است. که این موجب به صفر رسیدن میزان تبخیر آب بلوک شده است. در نهایت میزان ترک خوردگی بلوک بتنی صفر شده و در طول زمان بهره برداری تخریب سازه رخ نخواهد داد.

در نقطه مقابل، استفاده از خاک رس برای ساخت بلوک سفالی، آسیب‌های زیست محیطی فراوانی به طبیعت میزند. به دلیل استفاده از خاک رس، حفاری خاک و آسیب به پوشش گیاهی افزایش یافته و موجبات فرسایش خاک این عنصر ارزشمند فراهم می‌شود. یکی از دلایل کاهش تولیدات و مصرف این بلوک ساختمانی، افزایش توجه سازمان‌های ناظر بین المللی و کشورها به سلامت محیط زیست است.

تفاوت میزان مقاومت بلوک سفالی و سیمانی در برابر آتش

بلوک سبک سفالی که از خاک رس ساخته می‌شود، در کوره‌های آتش تحت حرارت بسیار بالا پخته شده و دارای بافتی منسجم می‌گردد. در نتیجه بلوک سفالی می‌تواند یکی از بهترین مصالح مقاوم در برابر آتش باشد. مهندسان با توجه به مجموع ویژگی‌های بلوک بتنی که در پارت یک عنوان شد؛ اقدام به خرید بلوک سبک سیمانی به جای بلوک ترد سفالی، برای ساخت سازه‌های مهندسی خود می‌نمایند. که استفاده از این بلوک بتنی در طراحی ساختمان، به میزان قابل توجهی می‌تواند امتیاز کد آتش نشانی سازه را افزایش دهد.

خاصیت عایق حرارتی بلوک‌های ساختمانی

طبق مستندات تصویب شده در آئین نامه‌های شماره ۱۸ و ۱۹ سازمان نظام مهندسی، پیمانکاران ساختمانی موظف به ساخت سازه‌هایی عایق هستند. از آنجایی که سطح وسیعی از سازه را در مساحت و ارتفاع‌های مختلف، دیوارهای پیرامونی سازه تشکیل می‌دهد؛ انتخاب مصالح عایق نظیر بلوک سبک چند جداره و پنجره‌های دو جداره از جمله مهمترین گام‌هایی است که در راستای حفظ انرژی برداشته شده است. سوال بسیاری از افراد انتخاب مصالح مناسب بین دو دسته بلوک سفالی و بلوک سیمانی است. در پاسخ به این سوال باید ذکر کرد، مصالحی برای ساخت ساختمان باید انتخاب شود، که علاوه بر مقرون به صرفه بودن، تمامی ویژگی‌های لازم برای ساخت یک سازه مهندسی و سبک را داشته باشند.

استفاده از بلوک سفالی یا بتنی برای آکوستیک سازی سازه

آکوستیک بودن سازه با توجه به شلوغی و آلودگی صوتی جوامع شهری، مورد دیگری است که برای انتخاب بلوک باید مورد توجه سازندگان قرار گیرد. بسته به عرض دیوار و بلوک، تفاوت جرم به کار رفته در مصالح و شکل اتصالات بین بلوک‌ها در ساخت تیغه میزان عایق صوتی بودن دیوار متفاوت می‌شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5507349

منبع: مهر

کلیدواژه: سیمان قیمت سیمان ساختمان سازی سریال جیران حمل و نقل بانکداری اسلامی میلگرد کسب و کار اینستاگرام طراحی داخلی خرید آنلاین هادی اخلاقی گروه خودروسازی سایپا عسلویه قیمت خودرو شبکه نمایش خانگی نظام بانکی بلوک سبک سیمانی بلوک سیمانی بلوک بتنی برای ساخت خاک رس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد

پارسا گفت: ۶۰ واحد مسکونی در شهرک کوثر و ۳۲ واحد در شهرک فدک شاهرود توسط بنیاد مسکن شاهرود ساخته و تحویل متقاضیان شد.

وی با بیان اینکه متراژ متوسط هر واحد تحویلی ۷۸ متر مربع است، ابراز کرد: واحدهای مسکونی شهرک کوثر در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۶۱۶ متر مربع بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه زیربنای این طرح پنج هزار و ۴۴۲ متر مربع است، اظهار کرد: واحدهای شهرک کوثر ۲ طبقه در ۱۵ بلوک چهار واحدی ساخته شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شاهرود ادامه داد: سه میلیارد ریال وام به متقاضیان مسکن شهرک کوثر از طریق بانک‌های عامل پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه واحدهای مسکن شهرک فدک در ۲ بلوک ۱۶ واحدی ساخته شد، افزود: چهار واحد در چهار طبقه در هر بلوک ساخته و تحویل متقاضیان شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • جزئیات کامل اندروید ۱۵ چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • موتور ۶ سیلندر بنزینی بومی چه ویژگی دارد؟
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | ویژگی های این معبر جدید پایتخت
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • ۹۲ واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شاهرود شد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ