Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‎‌ان‌بی‌سی، سازمان ملل متحد منبع خاک (قابل کشت) را محدود اعلام کرده و تلفات فاجعه باری را ظرف ۶۰ سال اینده پیش‌بینی می‌کند. جو هندلزمن، نویسنده کتاب «دنیای بدون خاک» و استاد دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت: «همین حالا هم مکان‌هایی وجود دارند که تمام خاک سطحی خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

هنگامی که جهان خاک خود را از دست بدهد یعنی عرضه غذا، آب آشامیدنی پاک و تنوع زیستی با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شود. علاوه بر همه اینها، خاک نقش مهمی در کاهش تغییرات آب و هوایی دارد.

رضا افشار، دانشمند ارشد در موسسه تحقیقاتی رودال می‌گوید: «خاک زیستگاه بیش از یک چهارم تنوع زیستی کره زمین است. هر گرم خاک حاوی میلیون‌ها سلول باکتری و قارچ است که نقش بسیار مهمی در تمام خدمات اکوسیستم ایفا می‌کنند.»

رونالد وارگاس، دبیر مشارکت جهانی خاک و مامور امور آب و زمین سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو نیز در این رابطه گفت: «ما در گزارش جهانی خود ۱۰ تهدید خاک را شناسایی کرده‌ایم. فرسایش خاک شماره اول تهدیدات محسوب می‌شود، چرا که در همه جای جهان در حال رخ دادن است.»

بیشتر بخوانید:

تنوع‌ زیستی زمین در معرض تهدید | چند درصد از سطح سیاره‌مان نیاز به حفاظت دارد؟

به گفته دانشگاه آب و هوای کلمبیا، خاک حاوی بیش از سه برابر مقدار کربن در جو زمین و چهار برابر بیشتر کربن موجود در تمام گیاهان و حیوانات زنده است.

بر اساس گزارش کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی، تأثیر تخریب کاهش یا از بین رفتن خاک سطحی تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۲۳ تریلیون دلار ضرر در مواد غذایی، خدمات اکوسیستمی و درآمد در سراسر جهان خواهد بود.

کد خبر 681225 برچسب‌ها آب و هوا - اقلیم محیط زیست جهان فرسایش خاک کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب و هوا اقلیم محیط زیست جهان فرسایش خاک کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی زبردست امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به فرارسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی است؛ اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیرمجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوب‌داران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

وی از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سم‌پاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، گفت: باتوجه‌به اقدامات صورت‌گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.

کد خبر 6093183

دیگر خبرها

  • برنامه عمران ملل متحد: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
  • افزایش نگرانی اسرائیل از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • تهدید حیات جزیره سرخ‌گون هرمز با شیشه و پلاستیک
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود