Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا- آمریکا و قدرت‌های اروپایی در نظر دارند این هفته همزمان با تداوم بن‌بست در روند مذاکرات با ایران برای احیای برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه تهران به شورای حکام ارائه کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا،پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین پیشنهاد می‌شود از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل» همکاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه برگزار می‌شود. 
قطعنامه پیشنهادی از سوی قدرت‌های غربی در صورت تصویب اولین قطعنامه‌ای خواهد بود که طی دو سال گذشته علیه ایران در شورای حکام به تصویب می‌رسد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود مدعی شده که ایران به ابهامات این نهاد درباره اثرات اورانیوم غنی شده در سه مرکزی که تهران پیش از این وجود آنها را اعلام نبود پاسخ نداده است. 
ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام نسبت به «هرگونه اقدام سیاسی» از طرف آمریکا و تروئیکای اروپایی هشدار داده است. به گفته مقامات ایران تصویب قطعنامه پیشنهادی قدرت‌های غربی در شورای حکام «واکنش متناسب، موثر و فوری» تهران را به دنبال خواهد داشت. 

اولیانوف:  نشست امروز شورای حکام آژانس پر تنش و پر بحث باشد
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش جزئیاتی را درباره دستور کار جلسه جدید شورای حکام مطرح کرد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی درباره برگزاری دور جدید نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توییترش نوشت: جلسه شورای حکام آژانس روز دوشنبه[امروز] آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که پر تنش و پر بحث باشد.
اولیانوف درباره دستور کار این جلسه گفت: علاوه بر برخی جنبه‌های همیشگی کار آژانس، شورا درباره مسائل مربوط به ایران، اوکراین و معاهده سه جانبه امنیتی AUKUS [میان استرالیا، انگلیس و آمریکا] نیز بحث خواهد کرد.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز چهارشنبه گذشته گزارش داد، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان[تروئیکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد.
رویترز نوشت: در پیش‌نویس این قطعنامه که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده، آمده است، شورای حکام «از ایران می‌خواهد فورا برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام کرده و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.»
رویترز ادامه داد: در این گزارش آمده است، «مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.»
تد پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز افزود: ما در حال حاضر، در حال رایزنی دقیق درباره گزارش‌هایی هستیم که اخیرا توسط مدیرکل آژانس پیش از نشست شورای حکام در هفته آتی منتشر شده است و می‌توانیم تایید کنیم که برنامه داریم در پیگیری برای قطعنامه‌ای متمرکز بر ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس به انگلیس، فرانسه و آلمان ملحق شویم. این ضرورت وجود دارد که ایران بدون تاخیر بیشتر، کاملا به تعهدات قانونی الزام‌آورش تحت معاهده ان‌پی‌تی و جدا از این، بر توافق جامعه پادمانی‌اش با آژانس پایبند باشد.
آژانس و مدیر کل آن در انجام دادن مسئولیت‌های مهمش در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران، از حمایت کامل ما برخوردار است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.
خطیب‌زاده نیز در واکنش به تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای توسط آمریکا و تروئیکای اروپا درباره ایران در صفحه توییترش نوشت: رژیم اسراییل، به عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند. زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند. آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو  آماده‌ایم.

 امیرعبداللهیان : مسئول عواقب تصویب قطعنامه خواهید بود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی تصریح کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن هستند.
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (دوشنبه) 16 خرداد ماه و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت:با جوزپ بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم. 
وی تصریح کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن هستند.
 وزیر خارجه اعلام کرد: ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.
وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در گفت‌وگوی تلفنی با جورپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد
امیرعبداللهیان همچنین روز (پنجشنبه)‌ در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سنگاپوری با بیان این‌که در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم، گفت: مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.
وی در ادامه افزود: «ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.»
روسیه و چین که از جمله امضاءکنندگان توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران بودند از تاثیر تصویب قطعنامه پیشنهادی علیه ایران بر روند مذاکرات با تهران ابراز نگرانی کرده‌اند. در مقابل دیپلمات‌های غربی تاکید می‌کنند که فرصت برای احیای برجام رو به پایان است. 

جوزپ بورل: احتمال دستیابی به توافق برجام رو به کاهش است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که احتمال دستیابی به توافق برجام رو به کاهش است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری توییتری خود از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد و مدعی شد که احتمال دستیابی به توافق با بازگشت به توافق برجام همچنان رو به کاهش است.
بورل در توییت خود با بیان این ادعا، گفت: «اما با تلاش بیشتر میتوانیم به توافق دست یابیم. من به عنوان هماهنگ کننده همیشه آماده هستم برای حل اختلافات و مسائل باقی مانده و تسهیل مذاکرات، راه حلی را ارائه دهم.»
این در حالی است که بورل کمتر از یک ماه گذشته در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس سران گروه 7، سفر انریکه مورا، معاون خود به ایران را ثبت ارزیابی کرد و گفت: «مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران که متوقف شده بود و به زودی آغاز می‌شود. من معتقدم که در این دور از مذاکرات چشم انداز دستیابی به توافق نهایی وجود دارد.»
از طرفی دیگر نیز در حالی که مذاکرات وین در مرحله حساسی قرار دارد،  آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای نشست شورای حکام سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده و در آن از ایران می‌خواهند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد.
در این پیش نویس که به همه کشور‌های عضو شورای حکام سازمان ملل ارسال شد، ادعا و از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد. این در حالی است که بیشترین بازرسی آژانس و دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای ایران می‌باشد.

یورونیوز:احتمال اینکه پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت برود ضعیف است
به گزارش یورونیوز،در شرایطی که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مسئله ایران تاکنون بی‌فرجام بوده، گزارش‌های آژانس، سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اسرائیل و همچنین گمانه‌ها در خصوص احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر توجهات در خصوص یکی از محورهای اختلافی میان ایران و آژانس که به نظر می‌رسید با سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به تهران در روز 5 مارس به تهران حل و فصل شده، بار دیگر به سرتیتر اخبار بازگشته است. همان زمان کشورهای غربی با استناد به گزارش‌های گروسی از ایران خواسته بودند تا در خصوص پرسش‌های آژانس شفاف و صریح  باشد .
  این اختلافات ایران و آژانس این‌بار و در آستانه برگزاری نشست شورای حکام برجسته شده و این‌بار این نشست در حالی برگزار می‌شود که  مذاکره کنندگان ایران و کشورهای 5+1 مدتهاست به پایتخت‌های خود باز گشته‌اند. در چنین شرایطی، آنطور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند حالا احتمال صدور یک قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران بیش از گذشته تقویت شده است.
علی واعظ، مدیر بخش ایران گروه بین‌المللی بحران در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت احتمال اینکه پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت برود چندان زیاد باشد. در این مرحله به باور من بیشتر در حد یک اخطار به ایران است و در صورتی که مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد و طرفین از احیای برجام ناامید شوند، احتمال اینکه پرونده ایران نهایتا تا پایان سال به شورای امنیت برود، زیاد خواهد بود.» 
هرچند آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، لحن و ادبیات قطعنامه احتمالی بیشتر روی «ابراز نگرانی» و نه «هشدار و تهدید» و یا تعیین ضرب‌الاجل متمرکز خواهد بود ولی در عین حال رخدادهای گذشته نشان داده پیمودن چنین مسیری می‌تواند در نهایت به بازگشت پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین فعال شدن دوباره تحریم‌های این شورا بینجامد. اتفاقی که حتی با وجود خروج دونالد ترامپ از برجام و تلاش دولت او برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی رخ نداد و در نهایت واشنگتن نتوانست از فرآیند اسنپ بک یا فعال‌سازی خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. 
دیوسالار در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «واقعیت این است که من همچنان معتقدم نبود گزینه‌های جایگزین برای ایران و آمریکا باعث می‌شود که طرفین برجام را ولو اینکه بخش کوچکی از آن به جا مانده باشد، کنار نگذارند. اما در عین حال باید در نظر داشت که با توجه به اختلافاتی که طرفین با یکدیگر دارند، گزینه رفتن به سمت اعمال فشار تدریجی علیه ایران از مسیر شورای حکام و در ادامه شورای امنیت سازمان ملل هم از گزینه‌هایی است که در صورت به نتیجه نرسیدن تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند در نهایت در دستور کار طرف غربی قرار بگیرد.» 
با این حال گزینه دیگری که هرچند شانس آن بسیار کمتر از گذشته شده اما هنوز‌ نمی‌توان از آن چشم پوشید، احتمال نتیجه بخش بودن گفتگوها و همچنین راه‌حل‌های جایگزینی است که ممکن است از سوی طرفین برای حل مسئله سپاه در نظر گرفته شود. علی واعظ در این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر تلاش‌هایی در حال انجام است تا فرمول جایگزینی در مورد بحث خروج سپاه از FTO پیدا شود. هرچند به طور قطع نمی‌توان گفت که این تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید یا خیر ولی در صورتی که طرفین از خود انعطاف لازم را نشان دهند کاملا امکان اینکه مذاکرات حتی در همین ماه ژوئن نهایی شود، وجود دارد.» 
واعظ در ادامه با اشاره به حس بدبینی عمیقی که در طرفین ایجاد شده می‌گوید: «با توجه به عدم اعتماد حاکم بر فضای طرفین، این احتمال هم کاملا وجود دارد فضای تعلیقی که در ماه‌های اخیر بر مذاکرات سایه افکنده، همچنان بین دو طرف ادامه داشته باشد.» 




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شورای حکام اروپا آمریکا برجام ایران شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برنامه هسته ای ایران دستیابی به توافق سه کشور اروپایی وزیر امور خارجه نشست شورای حکام پرونده ایران شورای امنیت باقی مانده سازمان ملل قطعنامه ای جوزپ بورل پیش نویس حل و فصل تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۳۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف گفت: این نشست امروز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، امیرابراهیم رسولی افزود: این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار می‌شود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزار می‌کند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: برخی روشی جز بی‌اخلاقی و تخریب ندارند، بی‌محلی سیاست ما به این قلیل افراد است. مسئله ما مردم و کشور است و با عنایت به رهنمودهای رهبرانقلاب در باب وحدت و پرهیز از مجادلات بیهوده سیاسی از آن‌ها و رفتارشان عبور می‌کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد