Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@18:33:03 GMT

۲ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن، پول ندادند

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۴۳۷۹

۲ میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن، پول ندادند

مدیرعامل بانک‌ مسکن گفت: در طرح نهضت ملی مسکن در مجموع ۱۶ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۷ هزار و ۴۳۸ میلیاردتومان از محل تسهیلات است. مسکن ملی یکی از طرح‌های پرطرفدار دولت جهت خانه دار شدن مردم است. در طرح مسکن مهر بسیاری از افراد صاحب خانه شدند و توانستند رویای دیرینه خود را تحقق ببخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسکن ملی همان مسکن مهر است که چندین سال پیش به خانه دار شدن افراد زیادی کمک کرد. هم اکنون دو طرح مسکن ملی و نهضت مسکن در فاز ثبت نام و اجرا قرار دارد و قرارهست مسکن ارزان قیمت به افرادی که دارای ملک یا سند مسکونی نیستند تعلق گیرد. مسکن ملی در ۵ فاز به کمک آورده متقاضیان و وامی که توسط دولت پرداخت خواهد شد اجرا می‌شود.
جدیدترین آمار ارائه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.
بر اساس گزارش ایسنا، همچنان مثل گذشته تناسبی بین متقاضیان واجد شرایط با میزان آورده وجود ندارد. طبق آخرین آماری که بانک مسکن ارائه داده تاکنون ۲۸۱ هزار نفر در این طرح به حساب خود پول واریز کرده‌اند. در حالی که تعداد افراد تایید شده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.
یعنی فقط یک هشتم متقاضیان موثر، آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند. بر این اساس بیم آن می‌رود که تعلل متقاضیان در واریز آورده، پروژه را با تورم‌های آتی مواجه و به سرنوشت مسکن مهر دچار کند.
روند احداث واحد‌های نهضت ملی مسکن به این شکل است که پس از تایید متقاضیان و تکمیل پرونده آن‌ها پروژه‌شان مشخص و برای واریز وجه اولیه به بانک معرفی می‌شوند.
پرداخت آورده در چهار مرحله انجام می‌شود. یک مرحله موقع ثبت‌نام است. مرحله دوم بعد از فونداسیون، مرحله سوم بعد از اسکلت و سفت‌کاری و مرحله آخر آورده هم در زمان نازک‌کاری توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.
تسهیلات واحد‌ها نیز در سه مرحله پرداخت می‌شود. مرحله اول در زمان فونداسیون، مرحله دوم در زمان اسکلت و سفت‌کاری و مرحله سوم حین نازک‌کاری است. در واقع متقاضیان یک مرحله پیش‌پرداخت دارند که در تسهیلات نیست.
بنا به گفته محمود محموزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، هیچ سازنده‌ای اجازه ندارد بیش از آنچه تعیین شده از متقاضیان وجهی دریافت کند. پول را بدون قاعده نمی‌توانند بگیرند بلکه صرفا با پیشرفت پروژه منابع تزریق می‌شود. اگر غیر از این عمل شود متقاضیان به ما اعلام کنند.
درخصوص آخرین وضعیت تامین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن، محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است: در مجموع ۱۶ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان ۸۸۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۷۴۳۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات است.   بیشتر بخوانید: ساخت و ساز‌ها در کشور در دست عبدالباقی‌ها!
محمود شایان تصریح کرد: تاکنون ۴۷۴ هزار و ۱۴ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که از این میزان ۲۸۱ هزار و ۴۰۳ نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کرده‌اند.
شایان گفت: جمع آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از جمع آورده متقاضیان تاکنون ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. از محل تسهیلات نیز تاکنون ۷ هزار و ۴۳۸ میلیاردتومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.
وی توضیح داد: تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۷۹ واحد در قالب ۲۱ هزار و ۹۴۹ پروژه به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد، ۷۹ هزار و ۹۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۲۷ هزار و ۱۴ میلیاردتومان است.   در همین رابطه فرشید پورحاجت کارشناس بازار مسکن در گفتگو با پول نیوز اظهار کرد:از دیرباز تا کنون تامین مسکن در هر دولتی برای مردم آن کشور، یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: در این میان دولت می‌خواهد با ساخت مسکن و کمک به اقشار ضعیف این حوزه را کمی سامان دهد که نیاز مردم با ساخت این مسکن‌ها رفع نمی‌شود.

کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: در قدم اول دولت نقشی اساسی در تخصیص زمین مناسب برای ساخت مسکن را دارد از طرفی دیگر دولت‌ها به‌منظور تشویق مردم می‌توانند از بستر‌های مناسبی برای ساخت مسکن استفاده کنند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مسکن مهر مسکن مهر اقتصاد ایران عملکرد سیستم بانکی در سال 1400 عملکرد سیستم بانکی در سال 1401 تومان به حساب سازندگان طرح نهضت ملی مسکن آورده متقاضیان واریز کرده اند میلیارد تومان تومان از محل مسکن ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن

بانک دی با انعقاد قرارداد معادل ۸۵۷ میلیارد ریال، ۶۶ درصد از درخواست‌های متقاضیان را به مرحله انعقاد قرارداد مشارکت رسانده است. - اخبار بازار -

به گزارش روابط‌عمومی بانک دی؛ با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، مجموع سهیمه بانک دی برای 3 سال متوالی (از شهریور 1400 الی شهریور 1403) مبلغ 2750 ملیارد ریال بوده است که این بانک تا تاریخ 10 اردیبهشت سال جاری در بخش «تسهیلات ساخت خودمالکی» مبادرت به انعقاد 21 قرارداد مشارکت برای ساخت 226 واحد مسکونی به مبلغ 857 میلیارد ریال کرده است که تاکنون 200 میلیارد ریال از این مبلغ به متقاضیان پرداخت شده است.

تاکنون 43 درخواست فعال معادل 1286 میلیارد ریال در سامانه وزارت راه و شهرسازی برای بانک دی ثبت شده است که از این میزان تعداد 22 درخواست معادل 499 میلیارد ریال در مرحله رسیدگی و تکمیل پرونده است که بانک دی با انعقاد قرارداد معادل 857 میلیارد ریال، 66 درصد از درخواست‌های متقاضیان را به مرحله انعقاد قرارداد مشارکت رسانده است.

همچنین گفتنی است در بخش نهضت ملی مسکن نیز هیچگونه درخواستی در سامانه برای بانک دی به ثبت نرسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
  • تکمیل ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در یزد/ خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع
  • ساخت ۸۵۰۰ واحد مسکن در شهرستان‌های سراوان و گلشن
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • تامین زمین برای ساخت هشت هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های سراوان و گلشن
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند/ آورده ۷۰۰ میلیونی متقاضیان