Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر سال چند روز مانده به ماه ذی القعده، شهر مشهد با چهره‌ای آراسته به استقبال میلاد حضرت معصومه(س) و دهه کرامت می‌رود. این روزها صحن و سرای امام هشتم با چشم‌اندازی زیبا از گل و گیاه بیشتر از هر جای دیگری جلوه می‌کند زیرا پذیرای خیل عاشقان و دلدادگانی است که قدم به بارگاه امام رئوف می‌گذارند.

به گزارش قدس آنلاین، دهه کرامت امسال، از حریم حرم تا همه صحن‌های بارگاه منور رضوی پر رونق‌تر و با شکوه‌تر از همیشه، با انواع گل‌ها و گیاهان زینتی آراسته شده تا فضایی دلنشین، معطر و چشم نواز پیشکش مهمانان امام هشتم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با مهندس بیات معاونت بهره‌برداری و نگهداری حرم مطهر رضوی در رابطه با فضای سبز و گل و گیاه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
هر زائری که در این حرم مقدس حضور می‌باید با مشاهده طراوت گل‌ها و زیبایی باغچه‌ها و گلدان‌ها روح و روانش تازه و شاداب می‌شود. حجم گستره فضای سبز حرم مطهر چقدر است؟
فضای سبز ثابت حرم مطهر رضوی در فضایی بالغ بر ۲۷ هزار متر مربع در گستره صحن‌های حرم مطهر به علاوه حدود هزار عدد گلدان‌ بتنی بزرگ همراه با درختچه را تشکیل می‌دهد. همچنین بخشی از فضای سبز در حد فاصل حریم رضوی و فضاهای سبز شهرداری هم از جمله مفصل‌های منتهی به ره باغ‌ها به دلیل واقع شدن در فضای پشتیبانی حرم مطهر در حیطه نگهداری فضای سبز سازمان فنی و نگهداری حرم رضوی است.
بالغ بر ۳ هزار و ۵۵۰ اصله درخت و درختچه، افزون بر ۱۹ هزار متر مربع فضای سبز چمن کاری شده، بیش از ۴ هزار متر مربع فضای گل فصلی و نیز حدود ۳ هزار متر مربع پرچین سبز، تنها با تلاش و همت ۳۸ نیروی متخصص و باغبان آموزش دیده زیر نظر حوزه معاونت بهره برداری و نگهداری اداره می‌شود و این امکان پذیر نیست مگر به عنایت خود حضرت رضا(ع).  با توجه به وسعت فضاهای ثابت گل‌کاری و طراحی شده حرم مطهر، تأمین و نگهداری این فضاها در طول سال چه فرایندی را طی می‌کند؟ 
حدودا ۴۵ بستر کشت گل و ۳ شاسی گلخانه مجهز از جوار فضاهای پشتیبانی حرم مطهر تا مرکز تولیدات و بازپیرایی گل و گیاهان در انبار مرکزی در دست نگهداری و انجام عملیات است که در آنها کاشت و نشاء گل و گیاه به صورت کاملا تخصصی انجام می‌شود تا نیاز گل و گیاه فصلی فضاهای سبز ثابت حرم مطهر مرتفع شود.
به صورت سالانه، حدودا کاشت یک میلیون بذر گل و تولید همان مقدار گل نشایی از آن، تولید ۳۰ هزار گل گلدانی (گلدان زدن نشاها) ، جمع‌آوری همان میزان بذر گل برای کشت سال بعد، کاشت ۱۰۰ کیلوگرم بذر چمن و نیز هرس و اصلاح  بالغ بر ۳ هزار و ۵۵۰  اصله درخت و درختچه موجود و حدودا ۱۰۰ لیتر سمپاشی سالیانه در کلیه سطوح فضای سبز حرم انجام می‌شود. 
  امسال در دهه کرامت با حضور بیش از پیش زائران روبرو هستیم. امسال چطور به استقبال دهه کرامت رفته‌اید؟
شرح وظایف سازمان فنی و نگهداری حرم  در حوزه فضاهای سبز ثابت نگهداری و بازپیرایی از ۲۷ هزار متر مربع فضای سبز است که در دهه کرامت امسال، استفاده از انواع گل‌های گلدانی فصلی برای گل‌آرایی مجموعه فضاهای حرم مطهر به نسبت گذشته رشد مناسبی داشته است. امسال با اختصاص ۵ هزار گل گلدانی فصلی از قبیل اطلسی هلندی و جعفری، درختچه‌های پالم و یاس هلندی و سرو خمره‌ایی از فضای بلا استفاده آبنمای صحن کوثر به فضای سبزثابت مزین شده است. همچنین کاشت بالغ بر ۷۰ هزار گل گلدانی شامل سه نوع اطلسی هلندی در رنگ‌های مختلف، گل‌های‌ جعفری در طیف‌های رنگی متنوع و انواع گل‌های دیگر در گستره صحن‌های حرم مطهر به استقبال دهه کرامت می‌رویم تا حرم نورانی حضرت رضا(ع) در کنار مکان زیارتی، فضایی چشمگیر و عطرآگین در نظر مهمانان دهه کرامت بارگاه رضوی برسد.  
  برای زیبایی و در عین حال کیفیت فضای سبز حرم مطهر رضوی چه ملاک‌هایی در نظر گرفته می‌شود؟  
برای نگهداری و حفظ کیفیت و کمیت فضاهای سبز ثابت حرم مطهر علاوه بر آموزش و کار شبانه‌روزی نیروها، نیاز به تخصص و همکاری بسیاری از قسمت‌های سازمان فنی و نگهداری حرم  است و همیشه انتخاب ما و اولویت تمامی همکاران کار خالصانه و با کیفیت بالا بوده است.
از طرفی، فرایند تولید و نگهداری و تیمار و تغذیه گل و گیاهان از خزانه تا داخل باغچه‌های حرم مطهر، کاری دشوار، حساس و پر زحمت است که شب و روز، گرما و سرما و تعطیلی نمی‌شناسد. این کار نیاز به نیروهای مجرب و آموزش دیده دارد که حداقل ۶ نفر متخصص باغبان گل و گیاه، در شیفت‌های شبانه‌روزی مراقب مراحل مختلف رشد و پرورش گل‎ها و گیاهان هستند.
  کار در فضای سبز، آن هم وقتی که در زمره خدمه حرم مطهر حضرت رضا(ع) باشی، بسیار زیبا و دلچسب به نظر می‌رسد. از حس و حال فعالان این بخش برایمان توصیف کنید.
قطعا توفیق خدمت به بارگاه حضرت رضا(ع) نصیب هر انسانی نخواهد شد و این در کلمات و جملات قابل توصیف نیست. زحماتی که همه کارگران و خدمتگذاران سازمان فنی در سرما و گرما و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ایام تعطیلات در حضور انبوه زائران و مجاوران انجام می‌دهند همه به عشق این بارگاه ملکوتی و امام رئوف و خدمت خالصانه در اماکن متبرکه است.
بارها پیش آمده که شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی از سطح شهر و صاحبان باغ و املاک و هتل‌های بزرگ ... برای انجام امور باغبانی و تولید گل به همکاران ما مراجعه کردند و حتی دستمزد بیشتری را پیشنهاد داده‌اند، ولی عشق و ارادت به صاحب این حرم نورانی، دل و قلبشان را پایبند کرده است و قبول نکرده‌اند.
به قول بسیاری از خدمتگذاران فنی این بارگاه  بارها و بارها مشکلات و گره‌ها آنقدر زیاد شده که رشته زندگی به مو رسیده ولی با عنایات حضرت قطع نشده است. انتهای پیام منبع: آستان نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم مطهر رضوی هزار متر مربع فضای نگهداری حرم حرم مطهر فضاهای سبز سازمان فنی حضرت رضا ع دهه کرامت گل و گیاه سبز ثابت فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۴۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان،مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم اظهار کرد: در چند سال اخیر مدیریت شهری و سازمان سیما، منظر در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود علاوه بر اینکه کاشت درختان مثمر مانند زیتون و پسته در عرصه‌های جنگلی را آغاز کرده، گونه‌های سودمند مانند گل محمدی را نیز در عرصه‌های مناسب مدنظر قرار داده است.

به گفته وی، از روز گذشته برداشت گل محمدی از چهار هکتار از عرصه ۱۱ هکتاری بوستان گل محمدی واقع در کمربندی امام علی (ع) آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که در هر هکتار دو تن گل محمدی برداشت شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ابراز کرد: سیاست ما استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و استفاده از گونه‌های مثمر است که امیدواریم این روند در سال‌های آتی ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: دو عرصه بزرگ کاشت گل محمدی در شهر قم در بوستان غدیر و بزرگراه امام علی (ع) واقع‌شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم