Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به آسیب‌های واردشده از سوی جریان‌های سیاسی به دانشگاه امام خمینی گفت: در سال‌های قبل تحرکات این جریان‌ها حرکت برای تحقق اساس‌نامه دانشگاه را در حاشیه قرار داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمد قاسمی ظهر امروز در دیدار با سرپرست و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) که در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های قبل کارکرد فراملی و منطقه‌ای این دانشگاه مغفول واقع شد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر جایگاه ویژه دانشگاه در عرصه بین‌المللی تا حدودی کمرنگ شد و به این موقعیت ممتاز کمتر توجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: البته این غفلت فقط محدود به جایگاه فراملی دانشگاه نیست و در استان قزوین هم شاهد این هستیم که هنوز توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه برای حل مسائل و مشکلات استان مورد غفلت مسئولان قرار داشته و بی‌اطلاعی از پتانسیل‌های بزرگ دانشگاه بین‌المللی در خود استان قزوین هم سبب تضعیف جایگاه این دانشگاه شده است.

قاسمی با اشاره به آسیب‌های واردشده از سوی جریان‌های سیاسی به این دانشگاه ادامه داد: در سال‌های قبل تحرکات این جریان‌ها حرکت برای تحقق اساس‌نامه دانشگاه را در حاشیه قرار داد و موجب شد که این حرکت کند شده و به همین خاطر در دوره مدیریت جدید دانشگاه باید نگاه متعالی و تحول‌خواه به دانشگاه برگردد.

لزوم همکاری‌های دوطرفه بین دانشگاه بین‌المللی و مجموعه قضایی استان

دادستان مرکز استان با اشاره به اینکه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) یکی از 2 دانشگاهی است که ریاست هیئت امنای آن شخص رئیس‌جمهور است، گفت: بنابراین رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی فرصت ویژه‌ای برای نظام جمهوری اسلامی است و نباید بگذاریم که جریان‌های معاند در این دانشگاه نفوذ کرده و این فرصت بزرگ را به تهدید مبدل کنند.

قاسمی بر لزوم برپایی کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کرد و افزود: برگزاری این قبیل کرسی‌ها میزان آگاهی جوانان را از نیازهای واقعی مملکت بالا می‌برد و همچنین می‌تواند در حوزه جهاد تبیین نقش کلیدی داشته باشد. به همین خاطر از مسئولان دانشگاه در راستای برپایی این کرسی‌ها حمایت می‌کنیم و در ضمن انتظار داریم که در این کرسی‌ها فاصله بین مردم و مسئولان کم شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری‌های دوطرفه بین دانشگاه بین‌المللی و مجموعه قضایی استان قزوین ادامه داد: دستگاه قضایی استان همواره نسبت به اموال و املاک دانشگاه حساس بوده و نقش مهمی در جلوگیری از تعرض به آنها داشته است. به همین خاطر این انتظار وجود دارد که دانشگاه هم در حوزه‌های پژوهشی به کمک دستگاه قضا بیاید.

دستگاه قضا در بازپس‌گیری اموال به کمک دانشگاه بیاید

سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه توسعه ارتباط‌های دوجانبه دانشگاه و قوه قضائیه جلوی بسیاری از تهدیدات را می‌گیرد، گفت: در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که بسیاری از اموال دانشگاه به خاطر ضعف مدیران گذشته و به صورت غیرقانونی تصرف شد که از دستگاه‌ قضا می‌خواهیم برای بازپس‌گیری اموال و املاک به ما کمک کند.

سیدعلی قاسم‌زاده با اشاره به آمادگی این دانشگاه برای ارائه خدمات به مردم و قوه قضائیه اضافه کرد: لازمه شکل‌گیری بسیاری از این خدمات ارتباط مداوم و قوی بین دانشگاه و دستگاه قضاست و باور داریم که این 2 دستگاه در حل مشکلات حقوقی و قانونی مردم می‌توانند مانند 2 بازوی فکری و اجرایی عمل کرده و کار هم را تکمیل کنند.

وی با ذکر اینکه دانشگاه امام‌خمینی(ره) محل حضور اقشار مطالبه‌گر و عدالت‌خواه دانشجویی است، ادامه داد: بنابراین از مسئولان قضائی استان تقاضا داریم که برای پاسخگویی به این مطالبه‌گری به دانشگاه بیایند. در ضمن انتظار دیگر ما این است که نیروهای دستگاه قضا به دانشجویان ما مشاوره‌های حقوقی بدهند.

بنیاد قزوین‌شناسی در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) راه‌اندازی می‌شودآموزش در دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) قزوین به‌ تدریج حضوری می‌شودگزارش| مطالبات قزوینی‌ها از رئیس‌جمهور / دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) فراتر از یک دانشگاه استانی دیده شود

قاسم‌زاده تصریح کرد: در دوره مدیریت جدید رویکرد و هدف‌گذاری‌های دانشگاه دستخوش تغییرات جدی شده و برای ایجاد نهضت تحول علمی و پژوهشی در استان به حمایت دستگاه قضا و مدیران ارشد استان نیازمند هستیم.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استانداری قزوین وزارت علوم قوه قضائیه استانداری قزوین وزارت علوم قوه قضائیه دانشگاه بین المللی امام خمینی ره جریان ها کرسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،‌ نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.

 

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.  

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون  نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که  در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص‌ الابریز فی‌ تلخیص‌ با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود.  

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد،‌افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها،‌ خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،‌ اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

دیگر خبرها

  • پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد
  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • ظلم ستیزی علیه صهیونیست‌ها جهانی شده است
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • بازدید دادستان کل کشور از دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نامه رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا