Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، جایزه معماری آقاخان، 20 پروژه برگزیده برای جایزه 2022 خود را اعلام کرد. این پروژه ها که برای سهمی از جایزه 1 میلیون دلاری که یکی از بیشترین جوایز در مسابقات معماری است، رقابت خواهند کرد توسط هیات داوران مستقل از بین 463 پروژه نامزد پانزدهمین دوره جوایز انتخاب شده اند. در بین این آثار که از 16 کشور جهان برگزیده شده اند، یک مدرسه ایرانی از سه طراحی ایرانی منتخب نامزد جایزه معماری آقاخان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبستان جدگال روستای سیدبار چابهار، که در سیستان و بلوچستان واقع شده است، نمونه یک معماری متفاوت مدرسه است که قبلا تصاویری از این مدرسه در خبرگزاری فارس-پنجره تربیت منتشر شده است. معماری این فضا توسط دفتر معماری داز DAAZ -آرش علی آبادی انجام شده است. معمار این مدرسه مهندس آرش علی آبادی بیش از سه سال با تیمش (مهسا حسینی و نازنین مجاهد) به عنوان کار داوطلبانه برای طراحی و اجرای این طرح وقت گذاشت که الگوی مناسبی از معماری برای مناطق محروم با بودجه حداقلی است؛ پروژه هایی که خود مردم بومی همراه ساخته می شوند و به آن احساس تعلق دارند.

 

با توجه به اینکه معماری مدرسه ابتدایی جدگال بودجه محدودی داشت و قرار بود فقط با کمک های مردمی ساخته شود، روش مشارکتی ساخت و ساز انتخاب شد. در نتیجه، مدرسه ای با ایده تبدیل شدن به روستا و مرکز توسعه جوامع وابسته به آن طراحی شد. به این ترتیب مدرسه محل تعلیم و تربیت کودکان و محل تجمع و فراگیری همه ساکنان روستا بود و منجر به این شد که این مدرسه به عنوان مرکز توسعه پایدار برای مناطق اطراف، جهت پرورش خلاقیت، آزادی و تفکر انتقادی خدمت کند.

 

شکل دایره ای حیاط مدرسه و نحوه چیدمان کلاس ها با مفهوم کانونی آموزش، به معنای «یادگیری با هم» – خالی از سیستم های سلسله مراتبی و به سبک دموکراتیک شکل گرفته است. چرخش چیدمان کلاس در حالی که آنها را در گوشه های آنها به هم متصل می کند، امکان گردش هوا بین کلاس ها را فراهم می کند و محوطه های ثانویه کوچکی را برای انجام برخی از کارهای گروهی و فعالیت های بیرونی ایجاد می کند. در نتیجه، با این نمودار فضایی، یک حیاط مرکزی در وسط مدرسه به عنوان محل تجمع بچه های مدرسه و ساکنان روستا، یک فضای مدور در اطراف کلاس ها و همچنین حیاط های خصوصی به دست آورده شد.

 

روزنه های داخل دیوار پوسته‌ی خارجی به طوری چیده شده اند که از دید یک نفر نشسته در کلاس، امتداد دشت اطراف دیده می شود. این بازشوها ا داشتن اندازه ها و شکل های مختلف، ورودی های متعددی را برای ورود دانش آموزان به مدرسه فراهم می کنند. علاوه بر این، با افزایش ضخامت این دیوار پیوسته و در عین حال نافذ، برخی از کارکردهای ضروری ساختمان مانند دکان، اتاق نگهبان مدرسه و انباری در حالی که بر ورودی اصلی تاکید شده ، تعبیه شده و مردم را به داخل دعوت می‌کند.

 

 

در معماری مدرسه ابتدایی جدگال ، آموزش به عنوان یک مفهوم دیالکتیکی، دوجانبه، مشارکتی در نظر گرفته شد و بر این اساس، فضاهای مرسوم مدرسه که به عنوان سکوهای این ایده ها عمل می‌کنند، به این شکل تبدیل شدند: تبدیل دیوار مدرسه از «جداکننده» به یک ساختار پوسته ای که به عنوان یک پوسته پویا و بدون مرز نفوذ می کند و مردم را به تجمع فراخوانده و فرهنگ جامعه را تشویق می کند و در عین حال ارتباط بین مردم را تقویت می کند. این دگرگونی به منظور از بین بردن سلسله مراتب و تقویت فرهنگ پرسشگری انجام شد و بر اساسی ترین معنای مدرسه رفتن یعنی «با هم بودن» دلالت می کند. در خاتمه، هدف طراحان ایجاد مدرسه ای بود که به عنوان آشیانه ای برای پرورش خلاقیت، آزادی و تفکر انتقادی عمل کند.

 

در حال حاضر این مدرسه به غیر از کارکرد آموزشی دارای عملکردهای دیگری از جمله کتابخانه و فضای چندمنظوره بازی کودکان، محل تجمع روستاییان و خانواده هایشان، محل تماشای فیلم و فوتبال به صورت گروهی، فعالیت های اجتماعی، صنایع دستی و اقامتگاه های گردشگری است. ساختار مقاوم در برابر زلزله آن با مخلوطی از سیمان و خاک محلی پوشیده شده است و با منظره هماهنگ است.

هزینه نگهداری مدرسه که توسط روستاییان و معلمان اداره می شود، از درآمد حاصل از گردشگری و فروش سوزن دوزی که توسط زنان محلی در محل انجام می شود، تامین می شود.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس

کلیدواژه: مدرسه مدرسه ایرانی معماری آموزشی سیستان و بلوچستان مدرسه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام اسامی فینالیست‌های بخش‌های مختلف فستیوال MENA Games Industry Awards 2024، دو بازی «امپراتورهای قلابی» از استودیو «پرشالند» و «پسرخوانده» از استودیو «پاییزان» نامزد دریافت جایزه از این فستیوال شدند.

بازی پسرخوانده از تولیدات استودیو پاییزان در بخش «بومی‌سازی» نامزد دریافت جایزه شده است. نکته جالب و هیجان انگیز اینکه بازی پسرخوانده در این بخش باید با بازی مطرح Assassin's Creed Mirage از تولیدات یوبیسافت، برای کسب جایزه نخست این بخش رقابت کند.

در این بخش این جایزه به استودیوهایی اعطا می‌شود که سال گذشته بازی‌هایی را در زمینه‌های بومی‌سازی پشتیبانی کرده‌اند. همچنین تضمین می‌کنند که هم نسخه‌های جدید و هم به‌روزرسانی‌های جدید با کمترین مشکلات ممکن منتشر شوند و به‌طور مناسب برای بازارهای هدف MENA بومی‌سازی شوند.

اما دیگر بازی ایرانی کاندید دریافت جایزه از این فستیوال یعنی امپراتورهای قلابی ساخته مهرداد رضایی در استودیو پرشالند، در بخش مهم «بازی سال منا» نامزد دریافت جایزه شده است. رقابت در این بخش نیز با توجه به دیگر بازی‌های نامزد دریافت جایزه، بسیار سخت و تنگاتنگ خواهد بود.

جایزه این بخش بر اساس خلاقیت، مکانیک بازی، دستاوردهای فنی، هنری و شنیداری، نوآوری، درگیر شدن با مخاطب و موفقیت‌های انتقادی و تجاری به بازی برگزیده اعطا می‌شود.

اعلام اسم بازی امپراتورهای قلابی در فهرست نامزدهای بازی سال فستیوال منا در حالی اتفاق افتاده است که این بازی به تازگی جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت از فستیوال «گیم کانکشن» آمریکا را کسب کرده است.

فهرست نهایی منتخبان این فستیوال توسط هیئت داوری متشکل از بیش از ۸۰ متخصص صنعت بازی در حال رأی‌گیری است و برگزیدگان پنج‌شنبه ۲ می (۱۳ اردیبهشت)، به عنوان بخشی از اجلاس گیم اکسپو دبی ۲۰۲۴ معرفی خواهند شد.

کد خبر 6089514 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • تصاویر منتخب هفته در جهان
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند
  • جشنواره مسکو به «آه سرد» ۲ جایزه داد
  • «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • حزباوی در تیم منتخب هفته لیگ قطر
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • لیگ ملت‌ها: ۲۹ ستاره منتخب پرافتخارترین تیم جهان