Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با مرور شعارهای ۱۰ سال اخیر متوجه می‌شویم که همواره تاکید مقام معظم رهبری بر رفع مشکل اساسی کشور یعنی اقتصاد بوده و سال‌ها را با توجه به مسائل اقتصادی نام گذاری می‌کردند. 

مقام رهبری درباره خصوصی سازی گفتند: «در اجرای خصوصی‌سازی در کشور در عمل نه‌تنها اهداف آن محقق نشده، بلکه خود تبدیل به بستری برای رانت، فساد و اختلاس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأیید سیاست های اصل «۴۴» از جانب صاحب نظران اقتصادی در زمان ابلاغ آن، افزودند: البته در اجرای این سیاستها درست عمل نشد زیرا واگذاری برخی کارخانه‎ها به افراد سوءاستفاده چی، نه تنها موجب تقویت بخش خصوصی نشد بلکه عملکرد نادرست این افراد اندک، فضا را برای فعالان پر شمار و سالم بخش خصوصی نامساعد کرد. 

ایشان همچنین در مورد اجرای سیاستهای اصل ۴۴ هم بیان کردند: متاسفانه این سیاست ها درست عمل نشده؛ اینکه به بهانه اصل ۴۴، فلان کارخانه را بدهند به یک آدم سوءاستفاده‌چی که کارخانه را برچیند و برج بسازد، تقویت بخش خصوصی نیست و همین هم چقدر فضا را خراب کرد. 

مقام رهبری درباره رونق تولید هم گفتند: من از بُن دندان معتقدم که کلید حل مشکلات کشور عبارت است از «ترویج تولید داخلی» بنده پشت قضیه‌ حمایت از تولید داخلی ایستاده‌ام و شما بدانید که کمک می کنم؛ تولید بایستی در کشور رواج پیدا کند چون راهبرد اساسی ما مصون‌سازی اقتصاد از تحریم، و مسلح کردن انقلاب به تولید و اراده‌ داخلی است.»

در راستای سیاست های کلی دولت انقلابی و سخنان مقام معظم رهبری، خبرگزاری فارس به کشف و بررسی مشکلات تولید در استان فارس و همچنین خصوصی سازی های مشتبه در دهه هفتاد پرداخته و کارخانه های آی تی آی، آزمایش و روغن نباتی نرگس شیراز از جمله صنایعی است که در این راستا به آن پرداخته شده است. 

بعد از انتشار چند گزارش از وضعیت اسفناک کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، به میزبانی خبرگزاری فارس، میزگردی با حضور مسئولان استانی و مدیران کارخانه و نمایندگان کارگران شاغل و سهامداران و همچنین مجامع مطالبه‌گر استان، به منظور بررسی مشکلات کارخانه و راهکارهای احتمالی جهت برون رفت از آن ها و همچنین اطلاع بیشتر مسئولان استانی از وضعیت کارخانه، تشکیل شد. 

آمار بالای بیکاری در فارس

در ابتدای این میزگرد، محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استانداری فارس، به بیان چالش های اقتصادی صنعت فارس پرداخت و گفت: متاسفانه بند و تبصره و موانع بانکی زیاد است و استان فارس در بیکاری با آماری در حدود ۷ و ۲ دهم وضعیت خوبی ندارد و کارخانجات استان در باتلاق مشکلات گرفتار هستند، اما دولت عزم خود را جزم کرده که مشکلات را حل کند و با حذف ارز ترجیحی، اتفاق خوبی در اقتصاد بیمار ما در حال رخ دادن است، زیرا حذف ارز ترجیحی نعمت و ضرورت است، ولی این نکته باید مد نظر باشد که مدیران باید در هر شرایطی پاسخگو باشند و مدیری که پاسخگو نباشد به درد این سیستم نمی خورد! 

ربانی زاده درباره کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز هم‌ گفت:  کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز و آزمایش و آی تی آی از سال ۸۷ در مصوبات دولت و استانداری بوده و تا الان هم ادامه دارد اما هدف ما حل گره این کارخانجات است و ما با دید کارگر محور و احقاق حقوق آنها به میدان آمده ایم و هدف دولت مردمی و شخص استاندار ساماندهی و سر و سامان گرفتن این کارخانجات است، پس باید پای به پای هم کمک کنیم برای به حرکت در آمدن چرخه تولید و باید بدانیم که از بین بردن رکود و تورم فقط با رونق تولید امکان‌پذیر است. 

در ادامه خبرنگار فارس از مدیر کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، سوالاتی پرسید، جارودی در پاسخ به اینکه چرا کارخانه با سبقه ۷۰ ساله، هنوز وارد بورس نشده است؟ و همچنین در فروش املاک و اموال کارخانه، حق سهامدان نادیده گرفته شده است؟ گفت: من ۳۰ سال است که با هلدینگ فریکو همکاری می‌کنم. من ایران زندگی نمی کردم و از تیر ۹۹ برای روغن نباتی نرگس به ایران آمدم، مشکل اصلی جامعه ما این است که همه دوست دارند سوال کنند در حالی که با چند عدد و رقم نمی توان در مورد کارخانه قضاوت کرد! 

وی افزود: من فقط دو سال است که به روغن نباتی نرگس شیراز آمده ام و از گذشته آن و نحوه واگذاری خبر ندارم. 

مدیرعامل نرگس شیراز با بیان اینکه شرکت داری با گرداندن یک بقالی متفاوت است! گفت: زیان انباشته شرکت زیاد بوده و سهمی از اموال و املاک فروخته شده به سهامداران نمی رسیده، ضمنا ما پتانسیلی نداریم! حاشیه های زیادی وجود دارد که ما درگیر آن شده ایم و در تامین مواد اولیه و ورق استیل برای قوطی سازی و قوطی ۸۱۰‌ گرمی و کارتن... مشکل داریم! 

وی افزود: ما بلد هستیم برنامه بریزیم اما گرانی مواد اولیه و حقوق و دستمزد کارگر برای ما مشکل ساز است. 

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز ادامه داد: کاهش نیروها هم به صورت طبیعی بوده و نیروها بازنشسته شده اند! و ما قصد اخراج کارگر و تعطیلی کارخانه را نداریم!

ما اصلا قصد فروش زمین کارخانه را نداریم و فقط قصد تغییر کاربری و درآمدزایی داریم. 

او گفت: من در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی مطالبه گران هستم و درب کارخانه در هر ساعتی از شبانه روز بر روی شما باز است و مدیران کارخانه از پیشنهادات مبنی بر اجاره و راه اندازی واحد های قوطی سازی و چاپخانه استقبال می کند. میرسلیمی به دنبال سرمایه گذار می گردد تا شرکت را بفروشد! 

مالکان قصد نگهداری کارخانه را ندارند

در ادامه حسین کشتکار از اعضای انجمن مطالبه گران استان هم خطاب به مدیران شرکت گفت: هفت ماهی هست که انجمن مطالبه گران استان به بحث کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز ورود کرده و در این مدت بدون سو گیری و تنها با هدف رفع مشکلات کارخانه با گرفتن حداقل هفت جلسه با مسئولین اجرایی و قضایی، به بررسی وضعیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز پرداختیم و در این مدت اطلاعاتی کسب کرده ایم که در قالب یک کتاب جمع آوری شده است. 

کشتکار در ادامه از وضعیت کارخانه گفت: این کتاب می گوید که مالکان و مدیران این کارخانه قصدی برای نگه داری این کارخانه ندارند. کیفیت و کمیت روغن نباتی نرگس شیراز روز به روز درحال افول و سقوط بوده است و مدیر کارخانه هیچ برنامه ای برای تربیت نیروی انسانی متخصص نداشته و ندارد. میرسلیم می‌خواهد کارخانه پویا شود یا نه؟به نظر من که نه!

هرجا مردم پای کار آمدند نتیجه مثبت آن را دیدیم

مسئول انجمن مطالبه گران استان در ادامه خطاب به جارودی گفت: شما بهتر از هر کسی می دانید که جابجایی کارخانه روغن نباتی یک شوی تبلیغاتی بیشتر نبوده است. 
کشتکار در ادامه به صحبت های رهبری در باب به خطا رفتن خصوصی سازی ها اشاره کرد و گفت: ما درخواست داریم که تحقیق و تفحصی در بحث خصوصی سازی این کارخانه صورت بگیرد و مشخص شود که در آن زمان چه اتفاقی افتاده و تشریفات قانونی واگذاری رعایت شده یا نه؟ 

وی در ادامه از مسئولین اجرایی استان و شخص معاونت اقتصادی استانداری هم درخواست کرد که ضمانت اجرایی مناسب از مالک برای رسیدن به نتیجه گرفته شود که بداند اگر کار نکرد، قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

نتیجه هم یعنی طراز مثبت، تولید و رونق بیشتر و تربیت نیروی کار و افزایش پرسنل. 

مدیران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، با صحبت های بی ربط و فرافکنی سعی در عدم‌پاسخگویی مناسب داشتند و تقریبا به هیچ یک از سوالات مطرح شده، پاسخ قانع کننده ای ندادند! 

در ادامه این جلسه، نمایندگان پرسنل و سهامداران کارخانه نیز مباحث بسیار مهمی را مطرح کردند که در گزارش بعدی به آن می‌پردازیم.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: میزگرد مقام معظم رهبری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز مطالبه گران خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۶۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد امین دهقان در نشستی خبری با اشاره به بازار صادراتی روانکار، اظهار کرد: محصولات روانکار تاکنون به ۱۱ کشور شامل هند، چین، کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی، عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰ هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰ هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد، اظهار کرد: این مساله ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت و صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، در همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان درصدد افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید محصولات خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهی‌نامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران به عرضه محصول روغن موتور مگلوب شرکت نفت سپاهان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: این محصول که با برخورداری از استاندارد روز اروپا برای خودروهای لوکس طراحی و تولید شده است، حضور نسبتاً موفقی در این بازار داشت و تلاش داریم امسال حضور خود را با قدرت بیشتری در این بازار ادامه دهیم.

دهقان از تولید روغن موتور سفارشی در این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداد با شرکت ایران خودرو، هم‌اکنون روغن موتور ویژه موتور مورد نظر را تولید و به این خودروساز عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به ۱۵ برنامه در طرح توسعه، از تولید محصول گریس کلسیم برای نخستین بار خبر داد و افزود: ۹ محصول جدید در برنامه تولید بوده که سه مورد آن ویژه خودروهای سنگین و دیزل است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران با بیان اینکه پروژه F.R.W هم‌اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت با هدف افزایش کیفیت محصولات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه دوم TDAE تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند

کد خبر 6092333 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • راه‌حل رفع مشکل پرونده‌های معوق در سند تحول قضایی
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • جزئیات جدید درباره پرونده چای دبش
  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود