Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@09:50:07 GMT

بحران جدی آب در پاکستان

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۶۵۴۳

بحران جدی آب در پاکستان

کارشناسان معتقدند، در صورتی که اقدامات دراز مدت برای حل مسئله بحران آب در پاکستان صورت نگیرد، این کشور تا سال ۲۰۴۰ تمام منابع آب خود را از دست می دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایران اکونومیست از «ایندین اکسپرس»، موج اخیر گرما در پاکستان موجب از بین بردن محصولات کشاورزی و کمبود مواد غذایی در این کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که هنوز اقتصاد پاکستان از دوران همه گیری ویروس کرونا بازسازی نشده است.

تحقیقات نشان می دهد پاکستان در مسیر تبدیل شدن به پرخطرترین کشور منطقه به لحاظ از دست دادن منابع آب تا سال ۲۰۴۰ می باشد.

بدین ترتیب با شکسته شدن رکورد ۲۲ ساله بحران آب، منابع آب در سطح استان های این کشور کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۸ از سوی صندوق پول جهانی منتشر شد، پاکستان در رتبه سوم کشورهای دنیا در کمبود منابع آبی قرار گرفت. در گزارش های برنامه توسعه سازمان ملل متحد هم آمده است و شورای پژوهش های منابع آب پاکستان نیز به مقام های این کشور در خصوص مسئله آب هشدار دادند که تا سال ۲۰۲۵ به کمبود مطلق آب خواهند رسید. 

در سال ۲۰۱۶ شورای پژوهش های منابع آب پاکستان اعلام کرد، این کشور در سال ۱۹۹۰ به " خط هشدار آب" و در سال ۲۰۰۵ به "خط کمبود آب" رسید. بدین ترتیب اگر شرایط همینگونه پیش برود احتمالا این کشور با کمبود و قطعی آب یا خشکسالی در آینده نزدیک مواجه می شود. 

براساس این گزارش، پاکستان در رتبه چهارمین مصرف کنندگان بزرگ آب در جهان جای دارد و میزان شدت مصرف آب که برای هر واحد تولید ناخالص داخلی استفاده می‌شود، بالاترین سطح در جهان به شمار می‌رود و این نشان می‌دهد که شدت نیاز پاکستان به آب درمقایسه با سایر کشورها بسیار زیاد است. 

پیش تر مسئله بی‌آبی در پاکستان به ویژه طی یک دهه اخیر بزرگترین تهدید در مقایسه با تورم غیرقابل کنترل، تروریسم، ضعف مدیریت شهری و زیرساخت‌ها تعبیر شده بود.
پیش تر مقام های وزارت منابع آبی پاکستان به  اعضای کمیته ویژه کمبود آب در مجلس سنای این کشور اطلاع داده بودند که پاکستان کشوری است با معضل آب روبرو است و  از ظرفیت ذخیره استفاده از آب خود برای حداکثر ۳۶ روز می تواند استفاده کند، در حالی که سایر کشورهای جهان می توانند برای ۱۳۰ روز استفاده، آب ذخیره کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: پاکستان ، خشکسالی ، منابع طبیعی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پاکستان خشکسالی منابع طبیعی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،به نقل از خانه ملت، جعفر قادری با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و تاثیرات این سفر بر توسعه اقتصادی و سیاسی ایران و پاکستان گفت: پاکستان یکی از کشورهای پرجمعیت در همسایگی ایران است. همچنین این کشور علاقمندان زیادی به انقلاب اسلامی و مردم ایران دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور پاکستان موقعیت ژئوپلتیکی مهمی دارد، ادامه داد: جمعیت پاکستان می تواند یک ظرفیت مناسب برای صادرات کالاهای غیر نفتی، محصولات نفتی و گازی ما باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این کشور در مسیر ترانزیت کالا از چین به سمت ایران و عراق و اروپاست و از این منظر هم می تواند به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم ایران و پاکستان فرهنگ و اعتقادات مشترکی دارند، بیان کرد: همه این موارد ایجاب می کند که ما به دنبال توسعه روابط با پاکستان باشیم و نمی توانیم ظرفیت این کشور را نادیده بگیریم.

دیگر خبرها

  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد