Web Analytics Made Easy - Statcounter

“سجاد ستوده” مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، با بیان اینکه ویژه برنامه “پا به پای میرزا” با هدف بازخوانی وقایع نهضت جنگل در رشت برگزار شد، گفت: ۱۵خرداد و در برخی اسناد ۱۶ خرداد سال ۱۲۹۹ شمسی، میرزا کوچک خان جنگلی در راه اعاده استقلال و حاکمیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای و با حضور بر سر قبر دکتر حشمت، الغای اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری ایران را در رشت اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، همزمان با یکصد و دومین سالروز اعلام جمهوری ایران در گیلان از سوی میرزا کوچک جنگلی، ویژه برنامه “پا به پای میرزا” در رشت برگزار شد.

  “سجاد ستوده” مسئول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، در گفتگو با ۸دی، گفت: ویژه برنامه «پا به پای میرزا در رشت» با هدف بازخوانی وقایع نهضت جنگل به عنوان یک حرکت استکبار‌ستیزی و استقلال‌خواهی مردم گیلان همزمان با یکصد و دومین سالروز اعلام جمهوری ایران در گیلان از سوی میرزا کوچک جنگلی، در رشت برگزار شد.   وی با بیان اینکه این ویژه برنامه به همت سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برگزار شد، افزود: ۱۵خرداد و در برخی اسناد ۱۶ خرداد سال ۱۲۹۹ شمسی، میرزا کوچک خان جنگلی در راه اعاده استقلال و حاکمیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای و با حضور بر سر قبر دکتر حشمت، الغای اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری ایران را در رشت اعلام کرد که این روز فرصت مناسبی برای مرور و بازخوانی نهضت جنگل است.   ستوده در ادامه با اشاره به اینکه رشت، شهر میرزاست، گفت: رشت پایتخت نهضت جنگل و شهر میرزاست، اما متاسفانه آن طور که باید به نمادهای نهضت جنگل به عنوان مهمترین و بزرگترین حرکت انقلابی مردم ایران پس از نهضت مشروطه پرداخته نشده است. بسیاری از نقاط شهر رشت یادآور اتفاقات مهم و سرنوشت ساز در تاریخ معاصر ایران است، اما المان و نمادهای مناسبی در این‌نقاط درج نشده است.   وی در ادامه افزود: همین الان اگر گردشگری بر سر مزار مثلا دکتر حشمت حاضر شود، و اگر از قبل با این شخصیت آشنا نباشد، متوجه نخواهد شد که بر سر مزار چه کسی حاضر شده است.   ستوده در ادامه با تقدیر از زحمات شهرداری رشت در خصوص بازسازی مرقد دکتر ابراهیم حشمت افزود: جا دارد سازمان‌هایی همچون اداره کل گردشگری استان، نقاط مختلف شهر رشت که ارتباطی با نهضت جنگل دارند، همچون کارگزاری سابق رشت، قبر دکتر حشمت، کنسولگری سابق انگلستان در رشت، انبار نفت و … را مورد توجه قرار داده و برای بازآفرینی و یا ثبت اطلاعات تاریخی آن به شیوه های مختلف برنامه‌‌ریزی نمایند.   وی تصریح کرد: حضور مردم و گردشگران به شکل روزانه در این نقاط فرصت مناسبی برای معرفی ابعاد مختلف نهضت جنگل و افراد و فعال مرتبط با آن است.    لازم به ذکر است که‌ در برنامه «پا به پای میرزا در رشت» از قسمت نخست مستند مینیاتور نیز رونمایی شد.   مستند مینیاتور در ۱۰ قسمت با موضوع پاسخ به شبهات نهضت جنگل توسط سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان و به تهیه کنندگی سهراب یوسفی تا ۱۱ آذر تولید می‌شود.   همچنین در ادامه این برنامه، شرکت کنندگان به صورت دسته جمعی از مراکز مرتبط با قیام نهضت جنگل شامل خانه میرزا، حوزه علمیه جامع رشت یکی از محل‌های تحصیل میرزا کوچک، محل اعدام و مرقد دکتر حشمت و مزار میرزا کوچک جنگلی در رشت بازدید کردند.   در این بازدید دسته جمعی وقایع تاریخی این نقاط توسط راوی نهضت جنگل، دکترمجید رحمانی پژوهشگر و محقق گیلانی، روایت شد.   انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان فضای مجازی رشت برگزار شد جمهوری ایران ویژه برنامه میرزا کوچک دکتر حشمت نهضت جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از هیل، دانشجویان معترضی که در همراهی با موج حمایت از فلسطین، در دانشگاه ایالت ورمونت تحصن کرده‌اند، در مجاب کردن این مرکز آموزش عالی به پذیرفتن خواسته‌هایشان به یک پیروزی بزرگ دست یافتند؛ چراکه ریاست این دانشگاه با لغو سخنرانی «لیندا توماس- گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل در جشن فارغ‌‎التحصیلی دانشجویان موافقت کرده است.

این یکی از خواسته‌‎های اصلی دانشجویان دانشگاه ورمونت به دلیل نقش گرینفیلد در وتوی مکرر قطعنامه‌های سازمان ملل با موضوع آتش‌بس در غزه بوده است.

«سورش گاریملا» رئیس دانشگاه ورمونت، در پیامی با اشاره به ادامه اعتراضات در این دانشگاه اعلام کرد: «با کمال تأسف می‌گویم که سخنران برنامه ریزی شده خانم سفیر لیندا توماس-گرینفیلد، در دانشگاه لغو شده است.»

همزمان، دانشجویان معترض در واکنش به لغو سخنرانی سفیر آمریکا، از این رویداد استقبال کردند و توماس-گرینفیلد را جنایتکار جنگی خواندند.

به گزارش آنا، اعتراضات در آمریکا طیف گسترده‌ای از دانشجویان و اساتید طرف‌دار فلسطین را که عمدتاً در حوزه‌های مرتبط با ادیان یهودی و مسلمان پژوهش می‌کنند، با خود همراه کرده است. گروه‌هایی که این اعتراضات را سازماندهی می‌کنند شامل «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» و «صدای یهودیان برای صلح» هستند. 

خواسته‌های خاص معترضان تا حدودی از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. محور اصلی خواسته‌های دانشجویان در سراسر دانشگاه‌هایی که اعتراضات در آن آغاز شده، آتش‌بس دائمی در غزه، پایان‌دادن به کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل و قطع همکاری دانشگاه‌ها با شرکت‌های مرتبط با سازندگان اسلحه است که از جنگ سود می‌برند.

در برخی دانشگاه‌های آمریکا نیز، خواسته‌های صنفی در میانه اعتراضات گزارش شده است.

بر همین اساس، تقاضای اصلی این است که دانشگاه‌ها از خدمات مالی شرکت‌های مرتبط با اسرائیل یا شرکت‌هایی که از جنگ با حماس سود می‌ببرند، صرف‌نظر کنند. اما رؤسای دانشگاه‌ها تا حد زیادی از پذیرش این تقاضا‌ها خودداری کردند حال آنکه برخی کارشناسان معتقدند دانشگاه‌ها احتمالاً سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در شرکت‌های اسلحه‌سازی ندارند. اما در برخی دانشگاه‌ها، خواسته‌های دانشجویان، قطع همکاری‌های پژوهشی با صنایع دفاعی آمریکا و اسرائیل را نیز شامل می‌شود.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد
  • ضرورت نظارت بیشتر بر پرداخت وام نهضت ملی مسکن
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • روایتی از دیدار معلمان و دانشجویان فرهنگیان با رهبر انقلاب / مراکز تربیت معلّم را دستِ‌کم نباید گرفت
  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • اجرای ۲۰۰عنوان برنامه به مناسبت هفته بسیج سازندگی درگیلان
  • اظهارات جدید علم‌الهدی درمورد وقایع دانشگاه‌های آمریکا؛ ببینید چطور استاد دانشگاه را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند
  • واگذاری تمامی امور مرتبط با سرویس مدارس به شهرداری شیراز
  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور