Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش از آغاز جلسه شورای حکام خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توییترش از آغاز جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قرائت بیانیه آغازین توسط رافائل گروسی، مدیرکل آژانس خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش‌تر اولیانوف گفته بود موضوع ایران نیز قرار است در جریان جلسات شورای حکام در چند روز آتی مطرح و بررسی شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اطلاعیه‌ای مطرح کرده بود که مدیرکل قرار است گزارش راستی‌آزمایی و  نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران را نیز ارائه دهد.

اطلاعیه آژانس درباره برگزاری جلسه شورای حکام
وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات برگزاری دور جدید جلسات شورای حکام آژانس را مطرح کرد.
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای در وبگاه اینترنتی‌اش جزئیاتی را درباره برگزاری جلسات شورای حکام آژانس بیان کرده و نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه معمول خود را در 6 ژوئن ساعت 10:30 به وقت محلی آغاز می‌کند.
در این اطلاعیه، با اشاره به موارد مختلفی که در دستور کار جلسه شورای حکام خواهد بود، از جمله گزارش سالانه 2021، گزارش همکاری فنی 2021، گزارش اجرای تعهدات پادمانی در سال 2021، حفاظت و امنیت هسته‌ای در وضعیت اوکراین، اجرای تعهدات پادمانی در جمهوری دموکراتیک کره، آمده است که موضوع راستی‌آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه 2231(سال 2015) شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
طبق اعلام آژانس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدا بیانیه آغازین جلسه را قرائت می‌کند و پس از آن، به صورت مکتوب در وبگاه آژانس در اختیار عموم و خبرنگاران قرار می‌گیرد.
در اطلاعیه آژانس آمده است که گروسی قرار است روز دوشنبه و پس از جلسه شورای حکام، ساعت 13 به وقت محلی یک نشست خبری برگزار کند.

گروسی: ایران پاسخی قانع کننده درباره مکان های اعلام نشده خود ارائه نکرده
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از سخنرانی آغازینش در جلسه امروز شورای حکام، گفت تا زمانی که ایران توضیحات معتبر فنی درباره یافته‌های آژانس در سه محل اعلام نشده در ایران ارائه ندهد، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران ذیل معاهده پادمانی را تایید کند.
 وبگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متن سخنرانی آغازین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرد که در بخش گزارش او درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران آمده است: گزارش من درباره راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دربرگیرنده فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه اخیر است. آژانس تا 23 فوریه 2021، بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام نظارت و آن را راستی‌آزمایی کرده است. اگرچه، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته‌اند.
گروسی در ادامه گفت: شما گزارش من تحت عنوان معاهده پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده‌اید. این گزارش تلاش‌های آژانس را از زمان گزارش اخیرم درباره شفاف‌سازی سوالات مربوط به صحت و کامل بودن اظهارات ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی شرح می‌دهد که طبق مفاد بیانیه مشترک 5 مارس 2022 میان آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و من است.
او افزود: ما اقداماتی را که در این بیانیه مشترک تعیین شده بودند تکمیل کرده‌ایم و نتیجه‌گیری‌ام طبق بیانیه مشترک، در این گزارش آمده است. ایران توضیحی ارائه نداده است که در رابطه با یافته‌های آژانس در سه محل اعلام‌نشده در ایران، از نظر فنی موثق باشند. ایران علاوه بر این آژانس را از محل یا محل‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای که در سال 2018 از تورقوز آباد منتقل شده بودند، مطلع نکرده است. تا زمانی که ایران توضیحات موثقی به لحاظ فنی درباره وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه ندهد و آژانس را از تمامی محل‌های وجود مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای مطع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت معاهده پادمانی‌اش تایید کند. بنابراین، مسائل پادمانی مربوط به این سه محل هنوز[حل نشده] باقی مانده‌اند.
مدیرکل آژانس همچنین گفت: طبق روال قبلی و برای این که آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است، آژانس آماده است بدون تاخیر، با ایران برای حل و فصل این مسائل دوباره همکاری کند.

گروسی: از اسرائیل خاستیم که اجازه دهد آژانس کارش را انجام دهد
همچنین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سفر اخیرش به فلسطین اشغالی گفت که پیام او به تل‌آویو این بوده که اجازه بدهد آژانس کارش را انجام بدهد.
گروسی درباره سفرش به فلسطین اشغالی که با اعتراض ایران همراه شد ادعا کرد: «بسیار مهم است که من به عنوان مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همه صحبت کنم. باید این کار را انجام بدهم. نمی‌توانم با بعضی صحبت کنم و با بعضی دیگر نه.»
مدیر کل آژانس همچنین درباره تهید ایران برای کاهش همکاری با این نهاد بین‌المللی در صورت صدور قطعنامه توبیخی در نشست شورای حکام گفت: «اینکه همکاری بین آژانس و ایران از این هم کمتر شود به نفع هیچ کس نیست. لازم است ما واقعاً برای شفاف‌سازی این مسائل همکاری کنیم.»
 رافائل گروسی همچنین درباره سفر اخیرش به فلسطین اشغالی قبل از آغاز نشست شورای حکام گفت این سفر قرار نبوده حامل هیچ پیامی باشد، اما او به اسرائیل گفته «اجازه بدهید آژانس کارش را انجام بدهد.»
رافائل گروسی مدعی شد: «اگر ایران اجازه بدهد آژانس به آنچه نیاز دارد دسترسی داشته باشد، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهند داشت.»

ایران:در گزارش آژانس ردپای رژیم صهیونیستی وجود دارد
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز در این خصوص گفت: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس  انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.
خطیب زاده با بیان این که گزارش ارایه شده دقیق نیست، تصریح کرد : ما صریح و روشن گفتیم که این گزارش بی اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس 2022 و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است، در همین ارتباط  افزود: معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.

دیپلمات روس: قطعنامه شورای حکام علیه ایران احیای برجام را مبهم‌تر می‌کند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش هشدار داد که قعطنامه احتمالی روز دوشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، چشم انداز تکمیل موفقیت آمیز گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام را مبهم‌تر خواهد کرد.
 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری نسبت به صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.
وی در پیامی توییتری نوشت: «در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه غرب درباره ایران را بپذیرد، چشم انداز تکمیل موفقیت آمیز گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام مبهم‌تر خواهد شد».
اولیانوف در ادامه تاکید کرد: «اگر اتحادیه اروپا خواستار رسیدن به توافق است، باید (به جای یک قطعنامه) تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری انجام بگیرد».
 خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 11 خرداد ماه گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا اروپا برجام وین شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روسیه در سازمان های بین المللی نشست شورای حکام جلسه شورای حکام معاهده پادمانی راستی آزمایی هسته ای ایران مدیرکل آژانس رافائل گروسی اجرای تعهدات مواد هسته ای احیای برجام ایران ذیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است

سازمان همکاری اسلامی گزارش کمیته مستقل بررسی درباره آنروا را پاسخی روشن به برخی اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه آنروا با هدف متوقف کردن نقش آن و پاک کردن مساله پناهجویان فلسطینیدانست.

به گزارش ایسنا، کمیته مستقل بررسی عملکرد آنروا به این نتیجه رسید که آژانس به اصل انسانی بی‌طرفی پایبند بوده و نقش محوری در حمایت از امدادرسانی‌ها و اقدامات انسانی برای میلیون‌ها پناهجوی فلسطینی ایفا می‌کند.

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای ضمن استقبال از نتیجه گزارش کمیته مستقل بررسی درباره عملکرد آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد، تاکید این گزارش بر این نکته که آنروا مکانیزم‌ها و اقداماتی موثری را برای تقویت ارزش‌های سازمان ملل و اصول انسانی در پیش می‌گیرد، به منزله پاسخی روشن به برخی اقدامات از جمله تحریک اسرائیل علیه آنروا با هدف متوقف کردن نقش آن و پاک کردن مساله پناهجویان فلسطینی است که اسرائیل به عنوان طرف اشغالگر به اتخاذ آنها عادت کرده است.

به گزارش سایت «النشره»، سازمان همکاری اسلامی در ادامه بیانیه خود، ضمن تقدیر از موضعگیری کشورهایی که از کمک‌های مالی جدیدی به آنروا خبر دادند، از تمامی کشورهایی که توقف حمایت‌های مالی‌شان از آنروا را اعلام کردند، خواست در تصمیمات خود تجدیدنظر کرده و کمک‌ها را از سر بگیرند تا تضمین شود آنروا می‌تواند به انجام وظیفه خود در ارائه خدمات اساسی به میلیون‌ها فلسطینی ادامه دهد.

همچنین این سازمان بار دیگر تاکید کرد، وجود آژانس آنروا و تداوم نقش آن با اولویت امداد و کمک گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی و یکی از عناصر ثبات در منطقه است.

سازمان همکاری اسلامی در پایان بار دیگر بر پایبندی‌ به حمایت کامل از نقش آژانس آنروا بر اساس موضعگیری ثابت خود در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق بازگشت، حق تعیین سرنوشت، حق تشکیل کشور مستقل‌شان بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای