Web Analytics Made Easy - Statcounter

موشک‌های هوا به سطح ماوریک، در سالهای دفاع مقدس یکی از مهمترین سلاح‌های فانتوم‌های ایرانی محسوب می‌شدند و حالا به نظر می‌رسد این موشک با یک ارتقاء جدید مهیای ادامه فعالیت در نیروهای مسلح شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در بین سلاح های تاکتیکی هوا به سطح مشهور در جهان، می توان موشک AGM ۶۵ ماوریک را یکی از با سابقه ترین مدل ها معرفی کرد که هنوز در نیروهای مسلح جهان فعال بوده و با پیشرفت زمان و بهره گیری از فناوری های مدرن، به صورت مداوم به روز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه سابقه فعالیت این موشک به دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می گردد اما به دلیل ارتقاء های مداوم و مزیت های خود، هنوز هم یک نسخه موثر برای انهدام برخی اهداف توسط جنگنده ها به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: سرعت بالای نصب «سلاح‌های دورایستا» روی جنگنده‌های سپاه و ارتش/ اشباح نهاجا هم مجهز به بمب هدایت ماهواره‌ای ایرانی شدند+عکس چشمان تیزبین‌تر و مدرن‌تر برای اشباح ارتش ایران/ فانتوم‌های نهاجا آماده حمل نسل جدید تسلیحات می‌شوند +عکس

این نکته هم قابل توجه است که بدانید اولین کاربری رزمی و واقعی ماوریک در ایران، در واقع قبل از جنگ و انقلاب رخ داده و بر اساس گزارش های موجود، در اواخر بهار سال ۱۳۵۴ و در ادامه برخی از تجاوزات مرزی عراق به ایران ، یک دسته تانک ارتش بعث مرزهای قانونی ایران را پشت سر گذاشته و به کشورمان وارد می شوند. نیروی هوایی با جنگنده های اف ۴ فانتوم که به موشک های تازه تحویل شده ماوریک A مسلح بودند به تانک ها حمله کرده و با شلیک موشک ماوریک، تجهیزات بعثی ها را مورد اصابت قرار می دهند.

جنگنده فانتوم آمریکایی مجهز به موشک ماوریک

عملکرد موشک ماوریک در این درگیری، خصوصا در برابر رسته زرهی که جزو نقاط قوت عراقی ها بود مسئولین وقت نیروی هوایی را به افزایش تعداد این موشک ها علاقمند کرد و بر اساس برخی روایت ها، ایران بیش از ۲۵۰۰ تیر از این موشک را از آمریکا تحویل گرفت.

فانتوم ایرانی مجهز به موشک های ماوریک

اما کارزار اصلی ماوریک در ایران مربوط به دوران جنگ تحمیلی و خصوصا دوره چند ماهه اول جنگ است. ترکیب ترسناک فانتوم و ماوریک های نهاجا نقش بسیار مهمی در متوقف کردن یگان های زرهی عراق در منطقه خوزستان داشتند. همچنین در جریان عملیات مروارید در آذر ماه سال ۱۳۵۹ تقریبا می توان گفت عمده نیروی دریایی عراق به وسیله ترکیب فانتوم و ماوریک مورد اصابت قرار گرفته و به قعر خلیج فارس فرستاده شد. همچنین بالگردهای کبرا هوانیروز ارتش نیز در سالهای جنگ به این موشک قوی مجهز شده و در چندین نوبت اقدام به شلیک آن کردند. سالها بعد در مدل های جدیدتر بالگرد کبری، موشک ماوریک در آزمایش هایی از این پرنده پرتاب شد.

بالگرد کبرا هوانیروز در سالهای دفاع مقدس مجهز به موشک ماوریک

این موشک در سالهای بعدی نیز در جنگ هایی مثل عملیات طوفان صحرا به سال ۱۹۹۱ و یا در جریان تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان و عراق، در حجم بسیار بالایی مورد استفاده قرار گرفته و در بازار صادرات نیز جزو گزینه های پر طرفدار محسوب می شود و در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور کاربر مدل های مختلف این موشک هستند.

موشک ماوریک با طول ۲۴۹ سانتی متر و وزن ۳۰۴ کیلوگرم از یک سر جنگی ۵۷ کیلوگرمی با قابلیت خرج گود در مدل A بهره می برد. این موشک در مدل های دیگر به سرهای جنگی ۱۳۶ کیلوگرمی نیز مجهز شده بود. این موشک که ساخت شرکت ریتهون است در مدل اولیه که به ایران نیز فروخته شد از سیستم هدایت اپتیکی بهره می برد. در این شیوه تصاویر ثبت شده از جستجو گر موشکی به داخل یک نمایشگر در کابین خلبان یا افسر سامانه تسلیحاتی در کابین عقب منتقل شده و کاربر با کشف هدف و قفل بر روی آن موشک را شلیک می کند. بعد از پرتاب موشک دیگر نیازی به هدایت نداشته و به صورت خودکار به سمت هدف می رود.

نمونه اولیه موشک ماوریک

در مدل های بعدی این موشک سیستم های هدایت نیمه فعال لیزری و تصویر ساز فروسرخ نیز برای این موشک توسعه پیدا کرد. برد موشک های سری ماوریک بیش از ۲۲ کیلومتر و سرعت آنها نیز در حدود ۱۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

ارتقاء جدید نهاجا روی موشک های ماوریک

اما بر اساس تصاویری که جدیدا از یک ارتقاء برای موشک های سری ماوریک نهاجا منتشر شده، به نظر می رسد که حرکتی مهم، برای به روز رسانی مناسب در آنها انجام شده است. موشک های ماوریک در مدل A با توجه به دوره خود مشخصا از فناوری تصویر برداری پایین تر به نسبت زمان فعلی بهره برده و پروسه هدف یابی و قفل اولیه برای خلبان به وسیله آن کاری مشکل بوده است.

آنچه بر اساس تصاویر توسط نهاجا انجام شده تغییر دوربین تصویر برداری و همچنین برد های الکترونیکی قدیمی با مدل های جدید در این موشک ها است. در تصاویر پخش شده از این ارتقاء با واژه CCD رو به رو می شویم که مخفف عبارت انگلیسی Charge-coupled device است. این عبارت در زبان فارسی به صورت "افزاره بارجفت‌شده" یا "افزاره رنگ‌بردار" ترجمه می شود. به صورت پایه ای و به زبانی ساده، با استفاده از این فناوری می توان تصاویری با شفافیت و کیفیت بالا حتی در محیطی کم نور را بدست آورد. شبیه به این ارتقاء در موشک های سری AGM ۶۵H در آمریکا انجام شده و خصوصا برای عملیات در محیط های کویری و خشک گزینه های مناسب است.

تصاویر مربوط به عملیات ارتقاء و آزمایش موفق موشک ماوریک در نهاجا

کیفیت تصویر در دوربین مدل قدیمی تر موشک ماوریک

تصاویر مربوط به دوربین موشک ماوریک ارتقاء یافته در ایران

استفاده از قطعات جدید الکترونیکی - جدا از موضوع ارائه تصاویری با کیفیت بهتر به خلبان - بحث اطمینان پذیری موشک برای استفاده در سالهای بعد را نیز موجب شده و به نوعی باید گفت حرکت متخصصان صنایع دفاعی کشورمان در کنار ارتقاء، یک عمردهی مهم برای ذخیره موشک های ماوریک خود بود.

آیا نهاجا از یک قابلیت مهم هم رونمایی کرد؟

اما در تصاویر منتشر شده از آزمایش های موشک ارتقاء یافته توسط نهاجا، بخشی وجود دارد که شلیک یک موشک ماوریک با سیستم اپتیکی ارتقاء یافته، از یک جایگاه زمینی را نشان می دهد. موشک مورد نظر به راحتی شلیک شده و با ارتفاع گرفتن به سمت هدف خود رفته و با موفقیت به آن برخورد می کند. البته در این آزمایش موشک فاقد مواد منفجره در بخش سر جنگی خود است.

شلیک موشک ماوریک نهاجا از یک جایگاه زمینی - تصاویر کامل این آزمایش در کلیپ بالایی موجود است

بحث تبدیل برخی از موشک های هوا به سطح یا راکت های هوا به سطح در نقش زمین پرتاب، از جمله مواردی است که خصوصا در سالهای اخیر مورد توجه بوده و برای نمونه در برخی نمونه ها مثل موشک هلفایر یا راکت های سری هایدرا انجام شده است. اما در کلاس موشک های سنگین تر مثل ماوریک کمتر شاهد این مسئله هستیم. اما همانطور که اشاره شده و در تصاویر هم به خوبی قابل مشاهده است بحث هدایت موشک در وضعیت پرتاب از زمین نیز به خوبی اعمال می شود. می توان گمانه زنی کرد که نوعی از مدل زمین پرتاب این موشک نیز در حال توسعه یا حتی آماده عملیاتی شدن باشد. سرعت این موشک در کنار قدرت تخریب قابل توجه آن، برای هر هدف زمینی می تواند یک کابوس واقعی باشد. در صورت پرتاب از یک پلتفرم زمینی مشخصا برد این موشک کاهش پیدا خواهد کرد ولی همچنان بردی مناسب برای به دور ماندن از بسیاری از سامانه های آتش متقابل دشمن را در اختیار واحد کاربر آن خواهد داد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت موشک ماوریک جنگنده فانتوم نهاجا عمردهی انقلابی گزارش دفاعی اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت موشک های ماوریک موشک ماوریک هوا به سطح انجام شده بر اساس موشک ها مدل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لِبِدف» هماهنگ‌کننده عملیات‌های مخفی ارتش روسیه در منطقه نیکولایف اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه بامداد امروز یکشنبه یک کارخانه کشتی‌سازی و هتلِ محل اقامت مزدوران انگلیسی‌زبان ا رتش اوکراین را هدف قرار دادند.

لِبِدف دراین‌باره گفت: ساکنان نیکولایف گزارش دادند که انفجارهایی را در کارخانه۶۱ و مناطق پیرامون آن شنیده‌اند؛ جایی که تفنگداران دریایی ارتش اوکراین در آن ساکن بودند؛ قایق‌های بدون سرنشین نیز در این منطقه مونتاژ می‌شدند.

وی اشاره نکرد که در این حمله موشکی چند نفر از مزدوران ارتش اوکراین کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه دیروز شنبه نیز پ در گزارش روزانه خود اعلام کرد که واحدهای بخش غرب نیروهای مسلح روسیه ۹ حمله ارتش اوکراین را دفع کردند. واحدهای یگان جنوب روسیه، دو منطقه جدید در دونتسک را آزاد کردند و موفق به بهبود مواضع خود در این محور شدند.

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، در درگیری در محور غرب، ارتش اوکراین بیش از ۲۵۵ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که واحدهای شرق نیروهای مسلح روسیه، با بهبود موضع نظامی خود در این منطقه دو تانک ارتش اوکراین را نیز منهدم کردند. اوکراین حدود ۸۲۵ نیروی نظامی خود را از دست داد

کد خبر 6090540

دیگر خبرها

  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد مجازات این نیروها سنگین تر و شدیدتر خواهد بود
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • ۶۶ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «کراسنودار» روسیه منهدم شدند
  • تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین