Web Analytics Made Easy - Statcounter

کم بودن ظرفیت پذیرش رشته‌های تجربی نسبت به تقاضایشان در بی ثمر ماندن تلاش بسیاری از نوجوانان نقش مهمی دارد.

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو- سید طه ربیعی؛ لطفا چند لحظه خودتان را در موقعیتی تصور کنید که با ۵۹۹ نفر دیگر داخل یک اتاق بزرگ هستید. یک اتاق بزرگ با ۶۰۰ نفر آدم داخلش که تنها یک در خروج دارد. به شما گفته شده است ۴ ساعت زمان برای خروج از این اتاق دارید و شما ۱۶ سال از عمرتان را برای موفقیت در این ۴ ساعت مسابقه تلاش کرده اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که تنها خروج از این اتاق نیست که دارای اهمیت است بلکه تنها ۶ نفر اولی که از اتاق خارج شوند برنده‌ هستند. حالا شما و دیگران، این ۶۰۰ نفر آدم باید تلاش کنید با هر روشی، با پول، با تنه زدن به دیگران با تلاش یا هرچه، جزو ۶ نفر اول باشید که از در این اتاق عبور می‌کنند و برنده این بازی می‌شوند. چرا که رسیدن به آرزو‌ها و آینده روشن خود را در پیروز شدن در این مسابقه می‌دانید. بله تنها و تنها ۶ نفر برنده می‌شوند و ۵۹۴ نفر محکومند به شکست و بی ثمر شدن تلاش هایشان. ۱، ۲، ۳... بازی شروع می‌شود.


شاید تا اینجا برای شما آشنا بوده باشد؛ این بازی نامش کنکور تجربی است. سالانه چیزی حدود ۶۰۰ هزار نفر کنکور تجربی می‌دهند و از آن‌ها حدودا تنها ۶ هزار نفرشان به رشته و دانشگاهی که میخواهند می‌رسند. ۵۹۴ هزار نفر دیگر نیز باخت و شاید افسردگی را تجربه می‌کنند. از ناعادلانه بودن و از اساس مشکل داشتن این بازی که بگذریم، از این که چه کسانی تاجران این بازی هستند و از استرس شرکت کنندگانش نان می‌خورند هم که بگذریم، به این سوال می‌رسیم که چرا اینقدر نامتناسب؟ چرا باید برنده‌های این بازی ناعادلانه نسبت به شرکت کنندگانش این قدر کم باشد؟
به گفته روانشناسان و جامعه شناسان یکی از علل افسردگی و بروز اختلالات روانی در سنین نوجوانی و جوانی، فشار‌های تحصیلی مانند کنکور است؛ که حتی در برخی از موارد میتواند منجر به خودکشی بشود. همانطور که نمونه هایش را نیز دیده ایم؛ خودکشی یک نوجوان که با آرزوی پزشک شدن وارد بازی‌ای می‌شود که احتمال برنده شدنش در آن کمتر از ۲ درصد است. در این میان چه کسی مقصر است؟
برخی شاید بگویند حالا چیزی که در این کشور زیاد است دکتر است و اصلا این شغل اشباع شده است! متاسفانه باید گفت خیر و کاملا برعکس. با وجود این همه تقاضا و این قیف وارونه‌ای که برای ورود به رشته‌های پزشکی ایجاد شده خوب است بدانید در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر تنها ۱۱ پزشک وجود دارد و این رقم برای تعداد پزشک‌های متخصص به رقم ۶/۴ نفر میرسد. در حالی که به طور مثال در کشور سوئد این نسبت با ۵۴ پزشک برقرار است. واضح است که این کمبود پزشک و پزشک متخصص هیچ جوره با میزان پذیرش‌های این رشته نمیخواند. البته که این کمبود در شهر‌های کوچکتر بیشتر به چشم میخورد که ان هم راه حل خود را دارد؛ اکثر پزشک‌ها حاضرند با در نظر گرفتن مزایای خوب، به کار در مناطق محروم نیز مشغول شوند که آن بحثی دیگر می‌طلبد. در حال حاضر وقتی پزشک کم است، آیا نباید به این میزان تقاضایش بهای بیشتری داد؟

شاید برخی بگویند این افزایش ظرفیت رشته‌های تجربی، دانشگاه‌های این رشته‌ها را شلوغ‌تر می‌کند و سطح آموزش را پایین می‌آورد و به قولی پزشک‌های زیاد، اما بیسواد تحویل جامعه می‌دهد. در جواب باید گفت بحث ضعف در آموزش داستان طویل دیگریست و البته مولفه‌های اثرگزار دیگری دارد؛ تدریس استاد، شیوه سنجش، پروتکل‌های آموزشی و ... موارد تاثیرگزار برکیفیت آموزش هستند و این موضوع پیشفرض کاهش کیفیت در اثر افزایش کمیت را نقض می‌کند. آنچه در این روند پیداست مسئله تقاضای زیاد، پذیرش کم و در نتیجه کمبود خروجی و یا همان پزشک در کشور است. پیداست که این سیاق نیاز به اصلاح دارد. گرچه که کنکور خود بازی ناعادلانه ایست، اما برای بچه‌های تجربی ناعادلانه‌تر است. حتی به خاطر افسردگی‌ها و فشار تحمیل شده به یک نوجوان در آرزوی پوشیدن روپوش سفید هم که شده است، قوانین و تعداد برنده‌های این بازی باید تغییر کند.

البته اکنون که شما این یادداشت را میخوانید، مصوبه افزایش ظرفیت در پذیرش رشته پزشکی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت و پذیرش ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته است. اما باید دید از ابلاغ رئیس جمهور تا اعمال تغییرات در دفترچه‌های سنجش و تعداد صندلی‌های دانشکده‌های پزشکی چقدر راه است.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سلامت عادلانه ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی کنکور سراسری هزار نفر رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا پایان وقت روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به کزارش میزان، سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ و اطلاعیه‌های اصلاح آن به تاریخ‌های ۰۲ و ۱۴۰۳/۰۲/۰۵، ضمن اعلام اصلاحات جدید مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در این آزمون می‌رساند برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۰۸) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز دوشنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند؛ بنابراین داوطلبان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات اطلاعیه‌های فوق و این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
  • تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری تا 12 اردیبهشت 1403
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • اصلاحات جدید دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری اعلام شد
  • مهلت انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ برای بار سوم تمدید شد
  • تمدید دوباره مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳