Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت سیزدهم با فعال‌کردن دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه و فراتر از آن تا آمریکای لاتین به دنبال تقویت اثربخشی ایران در معادلات انرژی خاورمیانه و جهان است. اولویتی که در دولت‌های گذشته مغفول ماند و نادیده گرفته شد.

به گزارش ایران اکونومیست، دولت سیزدهم در حالی مرداد ماه سال گذشته سکان مدیریت کشور را در دست گرفت که ایران در عرصه انرژی به دنبال خروج آمریکا از برجام منزوی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عمل هم مسئولان نفتی دولت قبل، دست روی دست گذاشته بودند و برای مقابله با این تحریم‌ها کاری از پیش نمی‌برند. چشم امید آنها به احیای برجام برای بازگشتن به بازار نفت بود و هیچ دیپلماسی مشخصی برای عبور از این وضعیت به چشم نمی‌خورد.

دولت سیزدهم اما مهم‌ترین شعار خود در اقتصاد را گره نزدن معیشت مردم با برجام عنوان کرد.

شعاری که در عمر کمتر از یک سال دولت سیزدهم عینی شده و در یکی از مهم‌ترین اقدامات، تولید و صادرات نفت کشور آن‌گونه که آمارهای بین‌المللی و گزارش‌های اوپک نیز آن را تایید کرده، با افزایش همراه بوده است.

 وزارت نفت دولت سیزدهم توانسته در این مدت علاوه بر افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی، ظرفیت تولید را نیز به ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز برساند.

علاوه بر اینها، دولت سیزدهم، احیای دیپلماسی انرژی را نیز در دستور کار خود قرار داد. در اولین اقدام نیز در زمستان سال گذشته، سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان آغاز شد. اتفاقی که نه‌تنها در عرصه انرژی بلکه در عرصه بین‌المللی و سیاسی نیز بسیار اهمیت داشت و ثابت کرد بدون احیای برجام نیز می‌توان نقش موثری در معادلات انرژی منطقه و جهان بازی کرد.

مذاکرات برای سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان به فاصله ۱۹ روز از حضور جواد اوجی در وزارت نفت آغاز شد و سرانجام در آذرماه، قرارداد سوآپ 1.5 تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان از مسیر ایران امضا و از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی عملیاتی شد.

اما این اولین گامی بود که دولت سیزدهم برای احیای نقش ایران در بازار انرژی برداشت. پس از آن، سفرهای وزیر نفت به کشورهای همسایه و البته فراتر از آن تا آمریکای لاتین آغاز شد.

ایران در دولت سیزدهم، بازار صادرات نفت و میعانات گازی خود را تا آمریکای لاتین گسترش داد و حتی برای پایداری صادرات نفت خود به این منطقه قرار است در ۳ پالایشگاه ونزوئلا سرمایه‌گذاری کند.

در باب دیپلماسی منطقه‌ای نیز، وزیر نفت از ترکمنستان تا جمهوری آذربایجان و عمان سفر کرد. سفرهایی که می‌تواند نه برای ایران که برای کل منطقه نفتی خاورمیانه مهم باشد. ایران در سفر به عمان برای توسعه یکپارچه میدان هنگام با طرف عمانی به توافق رسید. موضوعی که در خاورمیانه بی‌سابقه است.

بعد از عمان نیز وزیر نفت در سفر هفته گذشته خود به جمهوری آذربایجان از توسعه میادین مشترک دو کشور با همکاری هم خبر داده بود.

اما مهم‌ترین اتفاق در سفر اخیر جواد اوجی به باکو را امضای قرارداد برای افزایش سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان بود.

وزیر نفت که برای شرکت در بیست و هفتمین مجمع انرژی باکو و بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین ۱۱ خردادماه عازم این کشور شده بود تفاهم‌نامه افزایش حجم سوآپ گاز ترکمنستان به میزان دو برابر فعلی را با میکائیل جباراف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کرد.

در حال حاضر با توجه به فرصت‌سوزی‌هایی که در دولت‌های گذشته برای افزایش نقش ایران در بازار گاز جهان اتفاق افتاده، سهم ایران از تجارت گاز جهان کمتر از یک درصد است.

این در حالی است که کشورمان دومین دارنده ذخایر گاز جهان است و با توجه به موقعیت راهبُردی خود می‌تواند به‌عنوان هاب انرژی منطقه و شاهراه عبور خطوط انتقال نفت و گاز به آسیا و اروپا نقش‌آفرینی کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ایرنا ، جمهوری آذربایجان ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایرنا جمهوری آذربایجان ایالات متحده آمریکا جمهوری آذربایجان دولت سیزدهم صادرات نفت سوآپ گاز وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان برای گشایش مرز ارس در منطقه کلاله مصمم هستند، گفت: ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی پس از ساخت گذرگاه ارس افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، داریوش امانی، در بازدید از محل ساخت یک پایانه مرزی در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به‌این‌ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به‌موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان این که تردد از این پایانه و پل روی رودخانه حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد، افزود: طرح ساخت به‌تازگی آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم‌اند تا در زمانی کوتاه کار را به پایان برسانند.

امانی با بیان این که برای آزادسازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، منابع مالی لازم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این پایانه مرزی در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث خواهد شد که زمین آن هم‌زمان در حال تملک و آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: این طرح در قالب مدل مفهومی ایران راه باهدف توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای و افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده جلفا به کلاله نیز تعریض شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قرارداد اولیه با پیمانکار برای ارتقای مشخصات این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس، ترانزیت کالا در مسیر شرقی - غربی و بالعکس افزایش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود