Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد فرخ‌زاده سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: گردشگری دارای ضوابط و قوانین خاصی است که این ضوابط باید در سراسر استان فارس رعایت شود زیرا معتقد هستیم برای صیانت از صنعت گردشگری و ارتقا این صنعت در استان باید شرایط مطلوب و مناسبی را برای حضور گردشگران فراهم کنیم.

نادیده گرفته شدن ضوابط گردشگری در برخی روستاهای فارس

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: متأسفانه اخیرا به دلیل دوگانگی در سیستم حاکمیت و شوراهای شهر و روستا که هر کدام قوانین خاص خود را اعمال می‌کنند با مشکلاتی در حوزه گردشگری مواجه شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخ زاده افزود: در حال حاضر در قالب مصوبات شورایاری مبالغی از گردشکران برای حضور در برخی روستاهای هدف گردشگری به عنوان ورودی اخذ می‌شود.

وی اضافه کرد: البته اقدام روستاها برای دریافت هزینه ورودی در صورتی که مراحل قانونی را طی کرده باشند و خدمات متناسب به گردشگران ارائه دهند اقدامی قانونی است.

معاون استاندار فارس بیان داشت: دهیاری‌ها در برابر دریافت هزینه از گردشگران باید خدمات متناسب با حوزه گردشگری مانند پاکسازی روستا و جمع‌آوری پسماندها و زباله‌ها، خدمات سرویس بهداشتی، نمازخانه، جای پارک خودرو و حتی خدمات اقامتی ارائه دهند. اما متأسفانه اخیرا متوجه شده‌ایم که این مبالغ در برخی روستاها بدون ارائه خدمات یا حتی با ارائه ناقص خدمات اخذ می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر افزون بر دهیاری‌ها برخی از دستگاه‌های دیگر هم اقدام به اخذ ورودی می‌کنند. به عنوان مثال در آبشار مارگون‌ که از جاذبه‌های طبیعی استان فارس به شمار می‌رود دهیاری و محیط زیست به ازای ورود هر نفر گردشگر به این منطقه مبالغی دریافت می‌کنند. بدون شک این چندگانگی‌ها که در شرایط کنونی به وجود آمده باعث بروز مشکلاتی در عرصه گردشگری شده است.

غیرقانونی بودن دریافت هزینه ورودی توسط باغ‌های بدون مجوز گردشگری

فرخ زاده افزود: برخی از باغ‌ها هم‌ بدون مجوز از مردم مبالغی را به عنوان ورودی اخذ می‌کنند که طبق قانون تنها باغ‌هایی که مجوز گردشگری از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند می‌توانند نسبت به اخذ وجه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند در ازای ورود گردشگران به باغ‌هایشان وجهی را اخذ کنند حتی اگر بر اساس مصوبه، مجوز دهیاری را داشته باشند باید این کار به تأیید بخش، فرمانداری و هیئت تطبیق نیز برسد.

فرخ زاده گفت:  برخی از صاحبان باغ‌ها در استان فارس یا به طور کلی مجوز برای فعالیت گردشگری نگرفته‌اند یا خدمات لازم را ارائه نمی‌دهند؛ این مسائل باعث بدبینی گردشگران در استان فارس شده که ممکن است آوازه این کار به مناطق دیگر کشور هم برسد. در واقع این نوع برخورد با گردشگران صورت خوشی برای استان فارس ندارد.

وی اظهار داشت: روز دوشنبه این موضوع در شورای معاونین استانداری مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که کارگروهی برای بررسی تخلفات برخی روستاها و باغ‌ها تشکیل شود تا مجوزهای صادر شده برای گردشگری در این مناطق موردبازبینی قرار بگیرد.

او تأکید کرد: به طور کلی ساماندهی قابلیت‌های گردشگری در استان فارس با بازبینی و کنترل مجوزهای باغ‌ها و روستاهای استان برای گردشگری و نظارت بر هزینه ورودی برای استفاده از خدمات در این مناطق در دستورکار است.

این مقام مسئول درخواست کرد: از مردم هم خواهشمندیم که در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه، این موارد را در اسرع وقت به روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی یا اداره کل بازرسی استانداری فارس منعکس کنند تا پیگیری‌های لازم در دستورکار قرار بگیرد.

فرخ زاده گفت: پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، اماکن و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مجموعه بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و دفاتر امور روستایی و شهری استانداری مکلف هستند در این زمینه پیگیری کنند و پاسخگو باشند تا با اتخاذ تمهیدات لازم این مشکلات ساماندهی شود.

وی ادامه داد: به زودی به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد که چه روستاها و باغ‌هایی مجوز گردشگری دارند و تا چه مبالغی را مجاز هستند از گردشکران دریافت کنند.

فرخ زاده اضافه کرد: فصل‌الخطاب ما اخذ مجوزهای لازم توسط فعالان گردشگری، رعایت چارچوب‌های قانونی و ارائه خدمات باکیفیت به زائرین و گردشگران است.

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس اظهار کرد: هر اقدامی که توسط مجموعه‌های دولتی، غیردولتی و نیمه دولتی با هدف تضعیف گردشگری استان صورت بگیرد پیگرد قانونی دارد. به عبارتی دیگر تمام اقداماتی که در حوزه ارائه خدمات باکیفیت به مجموعه گردشگران و زائران استان فارس انجام شود قویا مورد حمایت قرار می‌گیرد.

روستاهای هدف گردشگری در اولویت نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمندسازی یارانه 

وی در بخش دیگری از سخنانش به حل مشکلات آرد و نان در شهرستان سپیدان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در بحث سهمیه نان در شهر سپیدان مشکلاتی به وجود آمد که با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شد و جلساتی که با حضور معاونت سیاسی و امنیتی استانداری، فرماندار این شهرستان و اداره غله برگزار گردید این مشکلات برطرف شد.

فرخ زاده ادامه داد: برای فعالیت نانوایی‌ها شیفت شبانه پیش‌بینی شد و نان بسته‌بندی در این شهرستان توزیع و قرار شد برای ایام تعطیلات که با ازدحام مسافر مواجه هستیم نانوایی‌های سپیدان شیفت‌بندی شوند و حتی به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند.

معاون استاندار اضافه کرد: همچنین تدابیر لازم برای افزایش سهمیه آرد اخذ و مقرر شد افزون بر خریداری نان از طریق دستگاه‌های کارتخوان هوشمندسازی یارانه، سهمیه آرد نیز به صورت آزاد در اختیار نانوایی‌ها قرار بگیرد.

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه شهر سپیدان و تمام روستاها و شهرها در اولویت نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمندسازی یارانه هستند، گفت: این اقدامی رفاهی و تسهیل‌گر برای مسافرین و گردشگرانی است که به استان فارس و به ویژه منطقه سپیدان و شمال فارس سفر می‌کنند و در نظر داریم این کار را برای تمام روستاهای هدف گردشگری انجام دهیم و این روستاها را با اولویت‌بندی به این امکانات تجهیز کنیم.

برچسب‌ها گردشگری توسعه روستایی شیراز استانداری فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری توسعه روستایی شیراز گردشگری توسعه روستایی شیراز استانداری فارس فارس استانداری فارس گردشگری استان دریافت هزینه برخی روستاها هزینه ورودی استان فارس فرخ زاده باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی

به نقل از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع شد.

این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم در خصوص «اولویت های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‏گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، طی دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان های مسئول انجام شده است.

از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب و کار تمامی صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می شود، طرح روان سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه های گردشگران دنیاست. این نوع سفر در سال های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این رو، تسهیل تردد بین المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص های اشتغال زایی و اقتصادی به ویژه تولید ناخالص داخلی کشور موثر عمل کند.

این مشکل، سالیان متمادی موجب نارضایتی گردشگران شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری ها و هماهنگی های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه های ذیربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، موضوع بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین ‏المللی به کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمامی واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

در پی اجرای این طرح، زین پس بر اساس کنوانسیون ‏های بین ‏المللی و قانون الحاق ایران به‏ کنوانسیون عبور و مرور جاده‏ای (۱۹۶۸ وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، بلامانع است و فقط خودروهایی‏ که بدون پلاک بین‏ المللی قصد ورود به‏ کشور را دارند ملزم به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمامی مبادی ورودی به کشور، خواهند بود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پست فارس ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت الکترونیک دارد
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • مواکب کوچک اربعین ساماندهی می‌شود
  • بازدید مدیرکل اتباع استانداری کرمان از پاسگاه پنگ
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی ورودی‌ سبزوار
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی