Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-03@00:05:43 GMT

◄ کارشناسان: بودجه محدود بخش ریلی درست هزینه شود

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۰۷۵۹

تین نیوز

بلاتکلیف بودن راه آهن رشت -آستارا یکی از مشکلات بزرگ در زمینه ترانزیت کالا از کریدور شمال جنوب محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند در صورت وجود بار ترانزیتی و با توجه به وصل بودن قطعه آستارا-آستارا (ایران-آذربایجان)، می توان حمل کالا را از رشت تا آستارا با استفاده از کامیون و حمل و نقل ترکیبی انجام داد و بار را تا آستارا در ایران با قطار و سپس تا ایستگاه راه آهن رشت با کامیون حمل کرد و مجددا از رشت تا بندر شهید رجایی با قطار جابجا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می توان کالاها را با کشتی تا بندر انزلی حمل کرد و سپس با کامیون به ایستگاه راه آهن رشت و از آنجا تا بندرعباس با قطار منتقل کرد.

در عین حال، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند؛ تا زمانی که مسیر راه آهن رشت-آستارا ساخته نشده است، به ناچار می توان بار قطعه رشت-آستارا را با استفاده از کامیون و حمل و نقل ترکیبی و بار ترانزیت را تا آستارا ایران با قطار وسپس تا رشت با کامیون حمل و مجددا از رشت تا بندر شهید رجایی با قطار جابه جا کرد اما در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد.

به گفته این کارشناسان، از جمله مشکلات این است که زمان سیر در خاک ایران، پاشنه آشیل ترانزیت در کشور است. ضمن این که ممکن است کامیونداران از جاده رشت به آستارا به دلیل شرایط جاده استقبال نکنند.

همچنین زمان تخلیه و بارگیری محموله ها (انتقال بار از واگن به کامیون و بالعکس یک بار در آستارا و  بار دیگر در رشت) به اضافه زمان سیر جاده، بسیار بیش از زمان سیر ریلی است که این روش از نظر زمانی به صرفه نیست.

به اعتقاد این کارشناسان، روش حمل و نقل ترکیبی برای کوتاه مدت راهگشا است اما قابل تداوم نبوده و مشخص نیست صاحبان بار به آن اقبال نشان دهند. ضمن این که مشخص نیست روش حمل و نقل ترکیبی درآمد کافی و توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته آنان، اگر واقعا اعتقاد بر این است که ترانزیت در مسیر کریدور ریلی شمال – جنوب و مسیر روسیه به هندوستان توجیه اقتصادی دارد و در بهبود موقعیت استراتژیک کشور موثر است، باید به جای لفاظی و تمسک به شعارهای بی فایده، بودجه محدود موجود را برای این خط ترانزیتی و دیگر خطوط ترانزیتی صرف کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تین حمل و نقل ایستگاه راه آهن رشت بندر شهید رجایی کشتی بندر انزلی ایستگاه راه آهن رشت حمل و نقل بندر شهید رجایی روسیه بودجه بندر شهید رجایی حمل و نقل ترکیبی ترانزیت کریدور شمال جنوب بندر انزلی ترانزیت کالا راه آهن رشت انزلی راه آهن رشت آستارا ایستگاه راه آهن رشت سیر ریلی حمل و نقل ترکیبی راه آهن رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران افزوده شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل راه آهن خراسان گفت:  این قطارهای فوق العاده به منظور تسهیل در سفر زائران حضرت رضا(ع) در تعطیلات پیش رو، از امروز تا ۱۵ اردیبهشت ماه برقرار شده است.

 مصطفی نصیری افزود: عرضه بلیت این قطارها نیز از امروز در سکوهای فروش اینترنتی و دفاتر فروش بلیت آژانس های مسافرتی آغاز شده و در مجموع در پنج روز ۶ هزار و ۷۰۰ نفر به ظرفیت جابجایی مسافر در این مسیر ریلی افزوده است.

رکورد سفرهای ریلی به مقصد مشهد در سال گذشته با ثبت ۱۶ میلیون و ۳۲۲ هزار مسافر ورودی و خروجی به ایستگاه راه آهن مشهد شکسته شد، پارسال این تعداد مسافر در مسیر مشهد از ۲۷ شهر و مرکز استان خراسان رضوی تردد داشته اند که از زمان آغاز فعالیت ایستگاه راه آهن مشهد یک رکورد محسوب می شود.

همچنین سال گذشته ۷۰ درصد از قطارهای مسافربری برون شهری کشور در مسیر مشهد و اداره کل راه آهن خراسان تردد داشته اند.

دیگر خبرها

  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • اعلام آمادگی شرکت راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود
  • ۳ رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران اضافه شد
  • سه رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران افزوده شد
  • تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا کند شد
  • رکورد ساخت ایستگاه مترو در کرج شکسته شد