Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، مقام‌های بهداشتی انگلیس روز دوشنبه ۷۷ مورد جدید از ابتلا به آبله میمون را به ثبت رساندند تا به این ترتیب مجموع کسانی که در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش یابد. بر اساس آمار ثبت شده اکثریت قریب به اتفاق افراد بیمار در میان مردان دگرباش ها گزارش شده است.

تا به امروز انگلیس بیشترین میزان موارد ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده و تعداد افراد آلوده به این عفونت در این کشور حتی از قاره آفریقا هم فراتر رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

مقام‌های بهداشتی هشدار می‌دهند هر کسی صرف نظر از تمایلات جنسی خود در صورت تماس نزدیک با بیمار، لباس‌ یا ملحفه‌های تخت او به طور بالقوه در معرض خطر ابتلا به بیماری آبله میمون قرار دارد. هر چند گفته شده این آمار در بین مردان دگرباش به شکل قابل توجهی بیشتر است. 

سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد که تعدادی از کشورها که قبلا موارد ابتلا به آبله میمون را شناسایی نکرده بودند، ثبت ۷۸۰ مورد از این عفونت را به ثبت رسانده‌اند. 

این آمار نسبت به ماه مه تقریبا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. با این حال هنوز هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از ابتلا به آبله میمون خارج از قاره آفریقا شناسایی نشده است. 

آژانس بهداشت سازمان ملل می‌گوید بیشتر موارد ابتلا در اروپا و همچنین سایر نقاط دنیا در کلینیک‌های سلامت جنسی مشاهده شده‌اند و اکثر آنها مردان دگرباش هستند. 

آژانس بهداشت سازمان ملل می‌گوید بیشتر موارد ابتلا در اروپا و همچنین سایر نقاط دنیا در کلینیک‌های سلامت جنسی مشاهده شده‌اند و اکثر آنها مردانی بوده‌اند که دگرباش بوده اند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگری از بیماری‌های آفریقا، در سال جاری بیش از هزار و ۴۰۰ مورد آبله میمون در چهار کشور این قاره مشاهده شده که از این تعداد ۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو و نیجریه کشورهایی هستند که مرگ در پی آبله میمون در آنجا گزارش شده است. پژوهشگران می‌گویند توالی ژنتیکی ویروس هنوز هیچ ارتباط مستقیمی با شیوع این بیماری در خارج از قاره آفریقا نشان نداده است. 

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تشخیص ناگهانی و غیرمنتظره آبله میمون در بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که ممکن است انتقال ناشناخته این بیماری برای مدت زمان نامعلومی ادامه داشته باشد. ماه گذشته یکی از مشاوران این نهاد بین‌المللی گفته بود شیوع بیماری در اروپا احتمالا از طریق رابطه جنسی دو مرد دگرباش در اسپانیا و بلژیک آغاز شده است. 

ماه گذشته یکی از مشاوران سازمان جهانی بهداشت گفته بود شیوع بیماری در اروپا احتمالا از طریق رابطه جنسی دو مرد دگرباش در اسپانیا و بلژیک آغاز شده است.

سازمان جهانی بهداشت خطر ناشی از آبله میمون را برای سلامت جهانی متوسط تخمین زده و گفته برای نخستین بار است که موارد و خوشه‌های زیادی در سراسر جهان از این بیماری گزارش می‌شود. تا ماه گذشته مشخص نبود که این بیماری باعث ایجاد همه‌گیری‌های بزرگ فراتر از مرکز و غرب آفریقا می‌شود. جایی که بیشتر مردم مناطق روستایی که در تماس نزدیک با حیوانات وحشی آلوده قرار دارند، تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. 

شیوع مداوم آبله میمون در اروپا و مناطق دیگری چون کانادا، استرالیا، سرزمین های اشغالی  و ایالات متحده در حالی مشاهده شده که این افراد هیچ‌کدام مسافرت یا ارتباطی با آفریقا نداشته‌اند. 

مقام‌های بهداشتی ایالات متحده می‌گویند که تجزیه و تحلیل ژنتیکی موارد اخیر آبله میمون نشان می‌دهد که دو سویه متمایز در این کشور وجود دارد و این یافته این احتمال را افزایش می‌دهد که ویروس برای مدتی نامعلوم در گردش بوده است. مقام‌های بهداشتی دولت آمریکا می‌گویند بسیاری از موارد مشاهده شده در ایالات متحده همان سویه موارد اخیر در اروپا است اما تعداد کمی از نمونه‌ها نوع متفاوتی را نشان می‌دهند. 

آژانس امنیت بهداشت انگلیس هم هفته گذشته اعلام کرده بود که بیشتر موارد در این کشور در بین مردان دگرباش بین ۲۰ تا ۴۹ ساله مشاهده شده است. 

اکثر بیماران آبله میمون، علائمی چون تب، بدن درد، لرز و خستگی را تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به نوع جدی‌تر ممکن است دچار علائمی دیگر همچون برجستگی روی پوست بدن و دست و صورت شوند که می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود. 

هفته گذشته دکتر روزاموند لوئیس، کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در مورد این بیماری گفته بود که تردید دارد آبله میمون باعث ایجاد یک همه‌گیری در سطح دنیا شود اما با این حال تاکید کرده بود که به سرعت اقدامات لازم برای مهار شیوع آن باید انجام شود.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آبله میمون آبله میمون در جهان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت مقام های بهداشتی آبله میمون موارد ابتلا مشاهده شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرخطرترین شغل ها برای کارگران

حسن اصیلیان مهابادی،  با بیان اینکه مشاغل گوناگونی در جوامع انسانی وجود دارد، اظهار کرد: بررسی وضعیت مشاغل بیانگر این است که هرکدام از گروه‌های شغلی بنا به ماهیت خود با مشکلات سلامت و ایمنی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی کار، «سلامت» را در کانون توجه قرار داده، خاطرنشان کرد: به طور قطع، رعایت‌نکردن اصول ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار منجر به بروز مشکلات فراوان برای جامعه کارگری می‌شود که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. براساس آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، سالانه حدود ۳ میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: میزان مرگ و میر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. بنابر بر گزارش سازمان بین‌المللی کار، بیشترین میزان مرگ‌ومیر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار مربوط به بیماری‌های شغلی می‌شود که معادل ۲.۶ میلیون از ۳ میلیون مرگ‌ومیر سالانه حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در دنیا است. همچنین حوادث ناشی از کار که جزو مقوله ایمنی به حساب می‌آید موجب مرگ ۳۳۰ هزار کارگر در هر سال می‌شود. 

بیماری‌هایی که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها تاثیر بیشتری بر سلامت کارگران دارند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی جزو مواردی هستند که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ به نحوی که سه‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از کار مربوط به این بیماری‌های است.

وی با بیان اینکه «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» جزو پرخطرترین مشاغل  هستند، افزود: ۶۳ درصد از آسیب‌های شغلی منجر به مرگ برای مشاغل «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» است. 

وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در ایران

اصیلیان درباره وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور اظهار کرد: وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور نسبت به روزهای نخست انقلاب از وضعیت خوبی برخوردار است. بررسی وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه  بیانگر این است که این مولفه، شرایط نسبتا خوبی دارد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

لزوم به‌روزرسانی قوانین سلامت محیط کار

وی با بیان اینکه قوانینی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار تدوین شده، افزود: اگرچه قوانین حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار  کشور طی سال‌های گذشته بهبود یافته، اما با سطح مطلوب فاصله دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نسبت به ابلاغ قوانین سلامت محیط کار اقدام کرده و علاوه بر قوانین ابلاغی وزارت بهداشت، «قانون کار» نیز تدوین شده است. اگرچه قوانین ابلاغی وزارت بهداشت و قانون کار در کشور اجرا می‌شود اما این قوانین باید به‌روزرسانی شوند. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار یک موضوع ضروری قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع، فرهنگ‌سازی سبب بهبود وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار می‌شود. فرهنگ توجه به نکات ایمنی باید در وهله نخست در میان کارفرمایان جاری شود؛ پس از آن، کارگران باید به نکات ایمنی و بهداشتی خود توجه ویژه داشته باشند. فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به نکات ایمنی باید در کانون توجه قرار گیرد و تلاش‌های فراوانی در این راستا محقق شود. 

اصیلیان گفت: سازمان بین‌المللی کار،  موضوع فرهنگ‌سازی توجه به سلامت را با توجه به میزان مرگ‌ومیر بیماری‌های و حوداث ناشی از کار در کانون توجه قرار داده و در این مسیر گام برمی‌دارد. سازمان بین‌المللی کار با توجه به ضرورت و اهمیت بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار، ۲۷ آوریل را به عنوان روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» لحاظ کرده و هر ساله شعاری برای این روز تعیین می‌کند. سال گذشته، شعار «محیط کار سالم و ایمن، حق مسلم هر نیروی کار است» را انتخاب کرد.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط کار

وی درباره شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز اظهار کرد:  «تغییرات آب و هوایی» در کانون توجه شعار سال جاری قرار گرفته است. دخل ‌و تصرف و توسعه فعالیت‌های انسانی در کره زمین سبب تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن کره زمین شده و سبب بروز سیلاب، طوفان، کولاک و سونامی در نقاط مختلف کره‌زمین شده است. افزایش دمای کره زمین، تغییرات اقلیمی، افزایش اشعه ماورای بنفش خورشید و همچنین افزایش حشرات که عامل بیماری به حساب می‌آیند، می‌تواند برخی از محیط‌های کاری را تحت تاثیر قرار دهد.  

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران ادامه داد: کارگرانی که در مناطق رو باز فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند. موضوع تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط‌های کار در کانون توجه سازمان بین‌المللی کار قرار گرفته است و با توجه به اهمیت این موضوع باید در داخل کشور نیز مهم قلمداد شود. سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های «بهداشت» و «کار» و انجمن بهداشت حرفه‌ای می‌توانند دست به دست یکدیگر دهند و در این زمینه اقداماتی انجام دهند. 

وی در پایان گفت: طرح جدید سازمان بین‌المللی کار، محیط کار سالم از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و برای تحقق این منظور سه هدف در نظر گرفته است. نخستین راهبرد برای تحقق این موضوع، «بهبود چارچوب ایمنی و بهداشت کار» است. همچنین ۲ راهبرد «تقویت هماهنگ، مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی و بهداشت کار» "OSH" و "تقویت OSH"  نیز به عنوان دیگر راهبردهای سازمان بین‌المللی کار در زمینه ارتقای سلامت محیط کار به حساب می‌آید. اگر به سه راهبرد سازمان بین‌المللی کار توجه کنیم به حد مطلوبی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نایل می‌آییم. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا