Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهار روز به انتخابات پارلمانی فرانسه باقی‌ مانده است و دو ائتلاف اصلی یکی با عنوان «مکرونی»‌ها که احزاب موافق رئیس جمهوری هستند و دیگری «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی (Nupes) » به رهبری «ژان لوک ملانشون» که احزاب اکثرا چپ را گرد هم آورده است، برای رویارویی نهایی آماده می‌شوند.

به گزارش روز سه شنبه ایران اکونومیست، رای‌گیری و شمارش آرای فرانسوی‌های مقیم خارج از این کشور به پایان رسید و با حذف یکی از مهم‌ترین چهره‌های نامزد یعنی «مانوئل والس» نخست وزیر اسبق فرانسه، دو ائتلاف ماکرونی و ناپس خود را دو حزب اصلی و رقیب انتخابات پیش رو معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش» که توانسته با احزاب دیگری چون «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» ((Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نسخت وزیر اسبق) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه ائتلاف کند.

این حزب که از مردم فرانسه خواسته «همچنان با قدرت» در دور نخست انتخابات حاضر شوند، اعلام می‌کند که «تسلیم شدن در برابر ملانشون به معنای خروج از اتحادیه اروپا، خروج از ناتو و کنار گذاشتن انرژی هسته ای است».

خبرگزاری فرانسه به نقل از نزدیکان رئیس جمهوری اعلام کرده که مکرون با هدف «مشخص کردن اولویت‌های دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری خود» با تمرکز به مسائلی چون «جوانان، امنیت، سلامت و آموزش» به مناطقی از فرانسه سفر خواهد کرد. همچنین «الیزابت بورن» و «ادوار فیلیپ» نخست وزیر فعلی و اسبق کابینه مکرون در مصاحبه مفصلی با رسانه ای فرانسوی شرکت خواهند کرد.

به گزارش فرانس ۲۴، این در حالی است که «رولان لسکور» از ائتلاف حزب مکرون در انتخابات فرانسوی‌های خارج نشین توانست با کسب ۳۵.۰۸ آرا به مقام نخست برسد و پس از وی نیز «فلورانس راژر» از حزب ائتلافی ملانشون با کسب ۳۳ درصد آرا در جایگاه بعدی قرار گرفت. در پی این پیروزی، یکی از چهره‌های نزدیک به ملانشون بر پیروزی این حزب در کسب اکثریت و معرفی ملانشون به عنوان نخست وزیر تاکید کرد.

این در حالی است که پیشتر رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که هیچکس نمی‌تواند نامی را به‌عنوان نخست وزیر به او تحمیل کند.

فراخوان احزاب راست و چپ به حضور در انتخابات پارلمانی

ژان لوک ملانشون نامزد حزب چپ تندروی «فرانسه تسلیم ناپذیر» که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به ۲۲ درصد آرا را کسب کرد، نخستین چهره سیاسی بود که بر طبل اهمیت انتخابات مجلس کوبید. وی با استفاده از عبارت «دور سوم» در فاصله دو دور انتخابات که روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برگزار شد، انتخابات مجلس را هم ارز انتخابات ریاست جمهوری کرد. وی همچنین با فراخواندن مردم به انتخاب خودش به عنوان «نخست وزیر»، فعالیت برای پیروزی احزاب چپ را در این رویداد سیاسی آغاز کرد.

حزب ملانشون در نهایت موفق شد با احزاب دیگری چون «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC)  و حزب سوسیالیست (PS) را متحد کند و «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» (Nupes) را تشکیل دهد.

وی در تازه ترین اقدام در توئیتی به نیروهای امنیتی و پلیس تاخت و با اشاره به اتفاقی که روز شنبه در پاریس رخ داد که به مرگ یک مسافر بر اثر تیراندازی در حین بازرسی پلیس از یک خودرو منجر شد، در توئیتی نوشت: پلیس آدم می کشد.

این اظهار نظر با واکنش وزیر کشور فرانسه «ژرال دارمنن» مواجه شد که این اظهارنظر را توهین به پلیس خواند.

همین مساله بهانه ای شد تا «مارین لو پن» نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز به کارزار تبلیغات با تخریب دو حزب دیگر بپیوندد. وی در واکنش به توئیت ملانشون گفت: در فاصله چند روزه تا بازنشستگی سیاسی، وی با شکستن ارزش های فرانسوی پلیس را بی آبرو کرد.

این بنیانگذار حزب راست تندرو «مجمع ملی» همچنین رئیس جمهوری فرانسه را نیز هدف حمله لفظی قرار داد و گفت: هنوز زمان داریم تا مانع از دسترسی او به اختیارات کامل شویم. فرصت داریم تا بر یک نظام رای‌گیری ناعادلانه و سیستم کرم‌خورده پیروز شویم.

وی با فراخواندن فرانسویان به حضور در انتخابات گفت: نه تنها رای دهید بلکه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نماینده مجلس به من بدهید. به من کمک کنید تا به شما کمک کنم.

این در حالی است حزب لو پن وضعیت بدتری نسبت به دو حزب دیگر دارد و نظرسنجی ها تعداد نمایندگان این حزب را در مجلس آتی ۱۵ تا ۶۰ نفر تخمین می زنند.

به گفته رسانه های فرانسوی، ژان لوک ملانشون و اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی قرار است امروز در نشستی خبری مواضع اقتصادی خود را مطرح کنند.

آخرین نظرسنجی‌ها مربوط به هفته گذشته در مورد سرنوشت انتخابات پارلمانی فرانسه حکایت از آن داشت که ائتلاف «همه با هم» که از حزب «امانوئل مکرون» و احزاب هم‌سو با وی تشکیل شده است می‌تواند با کسب ۲۷۵ تا ۳۱۰ کرسی در انتخابات مجلس موفق‌تر از رقیب ظاهر شود.

همچنین تعداد کرسی‌های «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» (Nupes) متشکل از احزاب چپ‌گرا و طرفدار محیط زیست را ۱۷۰ تا ۲۰۵ کرسی برآورد می‌کند. این اتحاد به ابتکار حزب « فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و تلاش‌های «ژان لوک ملانشون» توانسته است احزاب دیگری چون «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) را متحد کند.

این نظرسنجی همچنین پیش‌بینی کرد که ائتلاف «جمهوری خواهان» (LR) با حزب «اتحاد دمکرات‌ها و مستقل‌ها» (UDI) با راهیابی ۳۵ تا ۵۵ نماینده آن به مجلس در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت. این نظرسنجی تعداد کرسی‌های حزب راستگرا تندرو «مجمع ملی» را ۲۰ تا ۵۰ نفر و نمایندگان حزب راست افراطی «تسخیر مجدد» را یک تا چهار نفر برآورد می‌کند.

کمتر از نیمی از فرانسویان ائتلاف حزب رئیس جمهوری را پیروز انتخابات مجلس می دانند.

انتخابات مجلس ملی فرانسه قرار است در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹ خرداد) برگزار شود. با توجه به اینکه ۵۷۷ نماینده در مجلس آینده فرانسه حضور خواهند داشت، کسب ۲۸۹ کرسی توسط احزاب رقیب، دستیابی به اکثریت مطلق تلقی می‌شود. به این ترتیب «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه تنها در صورت پیروزی قاطع حزبش در این انتخابات و کسب اکثریت قادر خواهد بود از تمامی قدرت یک رئیس جمهوری برخوردار باشد. در غیر اینصورت مکرون که پس از ۲۰ سال نخستین رئیس جمهوری فرانسه شد که دوره پنجساله خود را تمدید می‌کند، به تقسیم قدرت با نخست وزیری منتخب حزب و ائتلاف صاحب اکثریت در مجلس مجبور می‌شود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ادوار فیلیپ ، فرانسه ، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ادوار فیلیپ فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهوری فرانسه ژان لوک ملانشون انتخابات مجلس نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت ۸ صبح ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

در این مرحله ۹۰ نامزد برای کسب ۴۵ کرسی دور دوازدهم مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این نامزدها از ۲۲ حوزه انتخابیه در سراسر کشور در انتخابات شرکت می‌کنند.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ساعت ۸ صبح جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

این مرحله از انتخابات در حوزه‌های انتخابیه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد. آموزش‌های لازم در این خصوص از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی به مردم ارائه خواهد شد.

وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده است که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

کد خبر 6089750 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جزئیات برگزاری دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم در ۲۱ اردیبهشت
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • زمان تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • اعلام زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس
  • زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند