Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا محمودپور مسئول بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: بخش کتاب‌های نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی اورمیه با برخورداری از تعدد و تنوع موضوعی، گنجینه‌ای از منابع تاریخی به شمار می‌رود و بخش اسناد نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه مرکزی ارومیه  اسناد برگ‌ها و اوراقی هستند که ارزش تاریخی داشته و نسخ خطی کتاب‌های هستند که به صورت دستی در طول تاریخ نگاشته شده و نفایس چاپی کتاب‌های چاپی قدیمی مثل کتاب‌های چاپی سنگی و سربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این بخش تنها مرکز تخصصی جمع‌آوری حفظ و نگهداری اصولی و بهینه و ارائه خدمات در استان آذربایجان‌غربی بوده و مجموعه منحصر به فردی از لحاظ تخصصی است و تلاش زیادی برای جمع آوری این مجموعه انجام شده است .

محمودپور در خصوص روند آماده‌سازی نسخ خطی عنوان کرد: به محض دریافت نسخه‌های خطی و چاپ سنگی از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه و پس از بررسی‌های دقیق‌تر، فهرست نویسی شده و در نهایت اطلاعات مربوط به آنها در نرم‌افزار مدیریت کتابخانه با عنوان سامان ثبت می‌شود.

محمودپور تصریح کرد: این کتاب‌ها باید در محیطی بدون پنجره و با درب گاوصندوقی ضد حریق محافظت شده و با دوربین‌های مدار بسته پوشش داده شود.

وی گفت: این بخش برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی به دستگاه‌های اطفاء حریق خودکار و اعلام خطر تجهیز شده است.

محمودپور با اشاره به اینکه این نسخ در اختیار مراجعه کننده قرار نمی‌گیرد گفت: دست زدن به این منابع ممنوع است و پژوهشگران می‌توانند فقط از فایل اسکن شده با کیفیت این نسخ استفاده کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه این منابع سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی ملی است یادآور شد: از لحاظ شرعی نیز ما وظیفه داریم تا با دقت از این گنجینه نگهداری کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتابخانه های عمومی نسخ خطی نسخ چاپی کتابخانه مرکزی خطی و چاپ سنگی نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم