Web Analytics Made Easy - Statcounter

عطا پورشیرزاد در بازدید از پارک ملی بمو به مناسبت هفته محیط زیست گفت: رسانه زبان گویا و مدافع واقعی محیط زیست است، مسئولان نسبت به گذشته مصمم و باورمندانه در جهت حفاظت از محیط زیست پای کار هستند و از مسئولان قضایی و انتظامی استان برای دستگیری سریع عاملان شهادت محیط‌بانان، تشکر می‌کنم.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: تغییر اقلیم و دیگر مسائل سبب آسیب و خطر برای تنوع زیستی و محیط زیست شده که نتیجه آن تهدید سلامت مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: گستردگی، تنوع خاص، پیچیدگی و چالش‌های محیط زیست استان فارس امری آشکار است، اما مدیریت ارشد استان باورمندانه و عمیقاً نسبت به محیط زیست برنامه دارند.

پورشیرزاد گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا محیط زیست حفظ شود، امروز در دولت نیز این اهتمام وجود دارد و عنوان توسعه فرع بر محیط زیست از سوی رئیس‌جمهور نشان از این اهتمام دارد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: حفاظت مردم‌پایه امروز مدنظر است، شعار امسال محیط زیست مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه است چراکه بدون مشارکت مردم نمی‌توان به حفاظت از محیط زیست امیدوار بود همچنین بسیاری از مشکلات امروز را علم و فناوری می‌تواند حل کند.

او گفت: همه تالاب‌های استان خشک شده و باید اصحاب رسانه در این زمینه مطالبه‌گر باشند، محیط زیست یک دستگاه نظارتی است بسیاری از اقدامات برای حفاظت محیط زیست در دیگر دستگاه‌ها تعریف شده است.

پورشیرزاد گفت: اگر تالاب‌ها خشک شده و باران نیز نمی‌بارد باید اقدام دیگری انجام داد، به دلیل بی‌برنامگی سال‌های قبل بهره‌برداری از سفره‌های آب زیرزمینی دوچندان شده و در کنار خشکسالی و کمبود بارش منجر به نابودی تالاب‌ها شده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: تغییر معیشت مردم در حاشیه تالاب‌ها می‌تواند کمک کند تا وضعیت تالاب‌ها بدتر نشود، ریزگرد‌های محلی ناشی از خشکیدگی تالاب در کنار ریزگرد‌های فرامنطقه‌ای سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، تالاب مهارلو اگر خشک شود ریزگرد نمک زندگی در شیراز را دچار مشکل می‌کند.

پورشیرزاد در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها کاملا خشک شده و امسال هیچ پرنده مهاجری نیامده در ضمن اینکه آب سد‌ها نیز کم شده است و با وجود اینکه حقآبه هم برای تالاب‌ها تعیین شده، اما اولویت با آب شرب است اگر از آب شرب اضافه آید به دیگر مناطق و تالاب‌ها داده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی عامل اصلی خشکیدگی تالاب‌هاست، باید استفاده از چاه‌ها هوشمند شود و معیشت جایگزین برای مردم تعریف شود و این برنامه‌ها باید ادامه‌دار باشد.

او با بیان اینکه محیط زیست به کمک اصحاب رسانه و اثرگذاری آن نیاز دارد چراکه باید دقیق‌تر و علمی‌تر به محیط زیست پرداخته شود، گفت: کمبود نیرو در محیط زیست به شدت وجود دارد به گونه‌ای که از ۸۰۰ ردیف پستی ۵۰۰ ردیف خالی است و برای جبران این نقیصه کارکنان دیگر دستگاه‌ها را که علاقه‌مند به محیط زیست باشند به ویژه در حوزه محیط‌بانی پذیرا هستیم.

پورشیرزاد با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های استخدامی تنها راهکار همین است، افزود: استفاده از ظرفیت عشایر نیز بسیار خوب است به ویژه فارس که بیشترین جمعیتی عشایری را دارد و سازمان محیط زیست با عشایر تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده، پیشنهادی دادیم که استان فارس پایلوت این همکاری شود و در آینده نزدیک این امر اجرایی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه عشایر به عنوان مخبر صادق برای حفاظت محیط زیست همکاری می‌کنند، تصریح کرد: عشایر در این طرح متولیان حفاظت می‌شوند به ویژه در زمان آتش‌سوزی و پایش مناطق عشایر می‌توانند ورود کنند.

او با بیان اینکه رویکرد سازمان استفاده از بسیج مردمی است، اظهار داشت: سمن‌ها نیز از قبل بوده، اما این ارتباط قوی‌تر می‌شود تا جایگاه واقعی خود را پیدا کنند چراکه سازمان مردم نهاد نباید به اجرا وارد شوند باید کار فکری و فرهنگی انجام دهند. کمبود تجهیزات در استان وجود دارد و با توجه به محدودیت بودجه کل کشور تلاش شده تجهیزات تامین شود.

تور‌های طبیعت‌گردی با هدف شکار غیرقانونی است

وی با بیان اینکه انتظار این است به جای اینکه محیط زیست مطالبه‌گری کند رسانه‌ها صدای ما شوند، بیان کرد: مردم باید کاملاً آگاه شوند و خودشان مطالبه‌گری کنند چراکه این از حقوق شهروندی است، فرهنگسازی باید توسط رسانه‌ها انجام شود، چون فضای مجازی امروز به شدت مورد استقبال مردم است.

پورشیرزاد با بیان اینکه مردم باید به توسعه پایدار و متوازن برسند و یک شهروند آگاه شوند، افزود: وزارت آموزش و پرورش یکی از ابزار‌های فرهنگسازی است و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس در پاسخ به سوالی درباره برگزاری تور‌های طبیعت‌گردی با هدف شکار در استان عنوان کرد: تور‌های شکار غیرقانونی است و هیچ تور قانونی در حوزه شکار در استان وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست فارس پارک ملی بمو در استان فارس دریاچه مهارلو تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان

در پی بارندگی‌های اخیر در منطقه و سیلاب‌های ورودی از همسایه بخش‌هایی از تالاب بین‌المللی هامون آبگیری شده و باعث رونق مجدد، اما موقت گردشگری در منطقه سیستان شده است. 

مردمان سیستان بیش از دو دهه است که به دلیل خشکسالی‌های اخیر و باد‌های ۱۲۰ روزه با انواع و اقسام بیماری‌های ریوی و چشمی دست و پنجه نرم می‌کنند و عملاً به دلیل عدم پرداخت حقابه سیستان از سوی کشور افغانستان سال‌های بسیار سختی را پشت می‌گذارند. 

این مردم همواره در فصول پربارش سال در انتظار بارندگی‌ها و نزول رحمت الهی هستند تا زمین تفتیده و خشکیده سیستان قدری طعم زندگی و آب را بچشد که در این سال‌ها اوضاع خیلی به کام آنها نبوده ولی باز هم از رحمت خداوند ناامید نیستند. 
ورود سامانه‌های بارشی در هفته‌ها و روز‌های اخیر چه در داخل و چه کشور افغانستان بارش‎‌های خوبی را به همراه داشت که علیرغم ناملایمت‌هایی که طالبان در پرداخت حقابه داشته‌اند باز هم قدر ناچیزی از سیلاب سرریز شده سد‌های این کشور وارد سیستان شده است. 

کیخا یکی از شهروندان سیستانی گفت: درست است که سالهاست در این منطقه جز خاک و شن و ماسه و سختی چیز دیگری نداشته ایم، اما باز هم حاضر به ترک خانه و کاشانه خود نیستیم، اما از مسئولان و خصوصاً وزارت امور خارجه مطالبه جدی داریم که نسبت به دریافت حقابه ما از طالبان به صورت جدی عمل کند. 

وی ادامه داد: آب در سیستان به معنی زندگی و حیات است و اگر آب نداشته باشیم عملاً امکان زندگی کردن وجود ندارد و مسیولان باید به این مساله به خوبی واقف باشند و ذره‌ای از حق مسلم مردم سیستان در خصوص حقابه کوتاه نیامده و به هر نحوی که می‌توانند اقدام فوری داشته باشند. 

دهمرده، یکی دیگر از ساکنان منطقه سیستان نیز به خبرنگار ما اظهار کرد: آبی که امروز وارد منطقه سیستان شده است به هیچ وجه حقابه تالاب هامون نیست بلکه میزان حجم سیلاب غیرقابل کنترل از سوی طالبان و آب‌های سرریز شده از سد‌های کشور افغانستان است. 

وی ادامه داد: ما هرگز به این سیلاب راضی نمی‌شویم و تنها خواست و مطالبه ما دریافت منظم و کامل حقابه سیستان است تا بتوانیم همچون گذشته به کشاورزی و دامداری بپردازیم و این منطقه را مجدداً احیا کنیم. 

بازگشت زندگی به سیستان 

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: سیستان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد و همه ساله در ایام نوروز نیز گردشگران داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر دچار مشکلاتی شده است. 

علیرضا شه‌بخش افزود: خوشبختانه طی روز‌های اخیر و به دلیل بارندگی و سیلاب‌هایی که شاهد بودیم قدری آب به این منطقه وارد شده و به نوعی باعث رونق گردشگری و شادمانی مردم شده است. 

وی ادامه داد: به دلیل آب ورودی به منطقه کوه خواجه، مسافران و گردشگران زیادی طی دو روز گذشته این نقطه را برای سفر و بازدید انتخاب کرده‌اند و از تماشای این صحنه‌ها که رو به فراموشی بود لذت می‌برند. 

به گفته شه‌بخش، آب ورودی ناشی از سیلاب‌ها که تحت هیچ شرایطی حقابه سیستان نیز محسوب نمی‌شود موجب آبگیری بخش‌هایی از تالاب هامون و اطراف کوه خواجه شده و صیادان با به آب انداختن توتن و قایق‌های خود که سال‌ها خاک میخورد در حال خدمت‌رسانی به گردشگران هستند و گشت و گذار آبی را برای آنها مهیا کرده‌اند. 


میزبانی پایگاه ملی کوه خواجه از گردشگران 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: همزمان با ورود سیلاب‌های سرریز شده از سد‌های کشور همسایه و بارندگی‌های داخل کشور، بخش‌هایی از تالاب هامون که در محدوده پایگاه ملی کوه خواجه قرار دارد آبگیری شده و تصویری زیبا را برای مردم این منطقه به وجود آورده است. 

مجتبی سعادتیان افزود: در روز‌های گذشته پایگاه ملی کوه خواجه پذیرای تعداد بسیار زیادی مسافر و گردشگر بوده که برای تماشا و استفاده کردن از زیبایی خدادادی به این منطقه سفر کرده‌اند. 

وی ادامه داد: تعداد ورودی مسافران به قدری زیاد بوده است که مردم برای رسیدن به کنار آب، تفریح و اینکه تنی به آب زده و یا از قایق سواری استفاده کنند ساعت‌ها در ترافیک جاده‌ای بوده‌اند، اما باز هم این سختی را به جان خریده و خود را به آب رسانده‌اند. 

همه می‌دانند زندگی مردم و به طور کلی حیات در شمال استان سیستان وبلوچستان به آب بستگی دارد که به دلایل شرایط جوی و آب، سدسازی‌های کشور همسایه و عدم پرداخت حقابه این منطقه دچار خشکسالی‌های شدید شده است و همین میزان آبی که به دلیل سیلاب وارد تالاب هامون شده است خوشحالی را همراه آورده است.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس