Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@19:59:36 GMT

سناریوی خطرناک غرب در شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۲۴۱۷

سناریوی خطرناک غرب در شرق آسیا

در ادامه تنش‌ها در شبه جزیره کره، آمریکا و کره جنوبی در پاسخ به اقدام اخیر کره شمالی، از ساحل شرقی کره جنوبی دیروزهشت موشک شلیک کردند. اقدامی که فراتر از مهار پیونگ یانگ است و کاخ سفید قصد دارد تا ائتلاف ضد چینی توسط کاخ سفید تقویت شود. اقدامی که اخیرا بایدن با سفر به کره جنوبی و ژاپن اهدافش در این سفرها را مقابله با سیاست‌های چین عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا آمریکا چین را به عنوان تهدید اصلی در راهبرد امنیتی خود معرفی کرده وسعی دارد این کشور را در کنار فعالیت‌های نظامی کره شمالی مهار کند. سناریویی خطرناک که غرب در شرق آسیا دنبال می‌کند.

روح الله فرقانی -  در ادامه تنش‌ها در شبه جزیره کره، آمریکا و کره جنوبی در پاسخ به اقدام اخیر کره شمالی، از ساحل شرقی کره جنوبی روز دوشنبه هشت موشک شلیک کردند. منابع رسانه‌ای غربی گزارش دادند، کره جنوبی و ایالات متحده اعلام کردند که روز دوشنبه هشت موشک زمین به زمین را به سمت سواحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند؛ اقدامی که در پاسخ به شلیک روز یکشنبه موشک بالستیک کره شمالی صورت گرفت.
 
توافق برای بازدارندگی ترکیبی
خبرگزاری دولتی «یونهاپ» کره جنوبی گزارش داد؛ ارتش کره جنوبی اعلام کرد که این اقدام نشان دهنده «توانمندی و آمادگی برای انجام حملات دقیق» علیه منبع پرتاب موشک‌های کره شمالی یا مراکز فرماندهی و پشتیبانی آنهاست. به گزارش این رسانه شرق آسیا، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی که ماه گذشته به قدرت رسید، قول داده که موضع سخت‌تری علیه کره شمالی اتخاذ کند و با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ماه می در سئول برای ارتقای رزمایش‌های نظامی مشترک و وضعیت  بازدارندگی ترکیبی آنها به توافق رسید.     
پیش‌تر رسانه‌های محلی بامداد یکشنبه از شلیک یک پرتابه توسط ارتش کره شمالی خبر دادند. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد همسایه شمالی، یک فروند موشک بالستیک را به سمت دریای شرقی شلیک کرده است.
 
لغو ممنوعیت خودخواسته  بر آزمایش‌های موشکی
به نوشته خبرگزاری یونهاپ، گارد ساحلی ژاپن نیز گفت این پرتابه نامشخص که احتمالا موشک بالستیک است، به سمت دریای ژاپن شلیک شده است.
بر اساس این گزارش، پرتاب آزمایشی دیروز موشک بالستیک توسط پیونگ‌یانگ، هجدهمین قدرت‌نمایی این کشور در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) است که بعد از دستور «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای لغو ممنوعیت خودخواسته  بر آزمایش‌های موشکی و اتمی انجام می‌شود.
دو هفته قبل بود که ارتش کره جنوبی خبر داد دولت پیونگ‌یانگ موشک بالستیک قاره‌پیمایی را با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرده است.
کره شمالی از سال ۲۰۰۶ ذیل تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته است، محدودیت‌هایی که شورای امنیت به طور پیوسته - و به اتفاق آرا - در طول سال‌های اخیر در تلاش برای قطع بودجه برنامه‌های تسلیحات اتمی و موشکی بالستیک پیونگ یانگ، آن‌ها را تشدید کرده است. کره شمالی در ماه‌های اخیر چندین آزمایش موشکی انجام داده است و آمریکا مدعی است پیونگ یانگ درخواست‌های واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را نادیده گرفته است.
 
اقدامات خصمانه واشنگتن علیه کره شمالی
گفتنی است که سه دُور مذاکره میان آمریکا و کره شمالی در دوران ریاست جمهوری ترامپ با کارشکنی‌ها و اقدامات خصمانه واشنگتن علیه پیونگ یانگ، به شکست منتهی شد. «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی اخیرا خواستار تقویت هرچه بیش تر قدرت نظامی این کشور شده بود. وی همچنین پیش تر و در مراسم رژه بزرگی که به مناسبت سالگرد تأسیس ارتش این کشور برگزار شد، اعلام کرده بود که کره شمالی با حداکثر سرعت به تقویت نیروهای هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. او در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد، گفته بود: ما اقداماتی را برای توسعه و تقویت بیش تر نیروهای هسته‌ای که کره شمالی در اختیار دارد، با حداکثر سرعت انجام خواهیم داد.

تقویت ائتلاف ضد چینی توسط کاخ سفید
این گونه آزمایشات موشکی در حالی توسط آمریکا و کره جنوبی به صورت مشترک انجام شد که بایدن، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش و در بحبوحه جنگ اوکراین، به شرق آسیا سفر کرده بود تا به چین و کره شمالی این پیام را بدهد که اتحاد این کشور با متحدانش همچنان مستحکم بوده و توجه به اروپا، واشنگتن را از نگاه به شرق باز نداشته است. در شرایطی که آمریکا با وارد کردن روسیه به درگیری با اوکراین، آتش جنگ در اروپا را شعله ور کرد اکنون این سناریوی خطرناک را در شرق آسیا علیه چین دنبال می‌کند.
 
سناریوی خطرناک غرب در شرق آسیا
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار از زمان ورود به کاخ سفید، اخیرا در سفری چهار روزه، وارد کره جنوبی شد و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. بایدن پس از آن راهی ژاپن شد و در یک نشست امنیتی چهارجانبه شرکت داشت.
 
عدم تمایل آمریکا به گفتمان دیپلماتیک
سفر بایدن به شرق آسیا در زمانی انجام شد که آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر افزایش یافت. واشنگتن و متحدانش آزمایشات کره شمالی را تهدیدی برای امنیت شبه جزیره کره می‌دانند و از هر ابزاری برای مقابله با آن استفاده می‌کنند اما این اقدامات نتوانسته کره شمالی را از مسیر خود باز دارد. از آنجا که بایدن تمایلی به ازسرگیری مذاکرات با کره شمالی ندارد تلاش خواهد کرد تا رهبران جدید سئول را به اتخاذ سیاست های سختگیرانه در برابر پیونگ یانگ تشویق کند. 
 اگرچه نگرانی از تهدیدات موشکی کره شمالی یکی از اهداف سفر بایدن به شمار می‌رفت اما سفر بایدن بیشتر به مقابله با سیاست‌های چین مربوط می‌شد. بایدن که اولویت سیاست خارجی دولتش را مقابله با چین طراحی کرده است، در بحبوحه جنگ اوکراین با سفر به شرق آسیا این پیام را به چین داد که آمریکا همزمان می‌تواند در اروپا و آسیا از متحدانش دفاع کند. دولت بایدن نیز همچون سلف گذشته خود سیاست تعرفه‌ای بر کالاهای چین را حفظ کرده تا از قدرت روزافزون اژدهای زرد جلوگیری کند. چین هم که از سیاست‌های تنش‌زای آمریکا آگاه است، همزمان با سفر بایدن به منطقه، رزمایش نظامی برگزار کرد تا قدرت نیروهایش را به رخ آمریکا بکشد. آمریکا که چین را به عنوان تهدید اصلی در راهبرد امنیتی خود معرفی کرده است، سعی دارد این کشور را مهار کند.

مقدمه سازی کره شمالی برای آزمایش هسته‌ای
روزنامه فایننشال‌تایمز  روز جمعه با استناد به گزارشی از «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» در واشنگتن مدعی شد کره شمالی برای انجام اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ آماده می‌شود. مطابق این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای جدید از تأسیسات هسته‌ای «پونگی‌ری» گفته که کره شمالی در حال انجام آمادگی‌های لازم در این راستا ست. تصاویر ادعایی مورد استناد مرکز مطالعات راهبردی از ساخت و سازهای جدید، انتقال مصالح ساختمانی و استقرار تجهیزات و لوازم جدید در منطقه‌ای در نزدیکی این تأسیسات حکایت دارند. 
کره شمالی آخرین آزمایش هسته‌ای خودش را روز سوم سپتامبر ۲۰۱۷ انجام داد. وزارت دفاع ژاپن در آن زمان برآورد کرده بود بمب آزمایش‌شده توسط کره شمالی قدرتی معادل ۷۰ کیلوتن داشت. آزمایش‌های موشکی کره شمالی نشان‌دهنده ادامه پیشرفت برنامه تسلیحاتی این کشور است. کره شمالی می‌گوید این برنامه برای دفاع در برابر حمله احتمالی آمریکا ضروری است. یکی از این آزمایش‌ها پرتاب یک موشک کروز در تاریخ ۱۳ سپتامبر سال گذشته بود که طبق اعلام رسانه دولتی کره شمالی، با بُرد ۱۵۰۰ کیلومتر قادر است بخش قابل توجهی از داخل خاک ژاپن را هدف قرار دهد.
 
رژه نظامی با موشک بالستیک
در ماه ژانویه سال میلادی گذشته نیز-درست چند روز قبل از این که جو بایدن عهده‌دار سمت ریاست جمهوری آمریکا شود- کره شمالی در جریان یک رژه نظامی از یک موشک بالستیک جدید که از زیردریایی پرتاب می‌شود رونمایی کرد و آن را «قدرتمندترین سلاح دنیا» خواند. کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی قول داده توانایی بالقوه زرادخانه هسته‌ای و نظامی را گسترش دهد و فهرستی از تسلیحات مورد نظرش را ارائه داده است. علیرغم تحریم‌های اقتصادی کره شمالی، این کشور توانسته در حد قابل توجهی زرادخانه‌اش را مدرنیزه کند. موشک‌هایی که می‌توانند آمریکا را هدف قرار دهند
در طول سال ۲۰۱۷، کره شمالی چندین موشک را آزمایش کرد که نشان دهنده پیشرفت سریع این کشور در زمینه فناوری نظامی بود.

منبع: صبح نو

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا کره جنوبی کره شمالی چین آزمایش های موشکی موشک بالستیک آمریکا و کره کره شمالی شرق آسیا پیونگ یانگ رئیس جمهور سفر بایدن آزمایش ها کره جنوبی کاخ سفید ارتش کره هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد

همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده به عربستان سعودی و مطرح شدن طرح تازه برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، کاخ سفید روز دوشنبه دهم اردیبهشت در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور مصر و امیر قطر خبر داد.

به گزارش انتخاب، بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کند رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره پیشنهاد تازه‌ای که اکنون برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه روی میز است، گفتگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل مفاد این توافق پیشنهاد تلاش خواهد کرد.

بایدن از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهورمصر خواسته‌است تا تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های حماس به کار گیرد، زیرا این تنها مانع برای آتش‌بس فوری و امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به مصر یا هر مکان دیگری خارج از غزه آواره نمی‌شوند، تاکید کرده‌است.

رهبران این سه کشور همچنین «ابتکارات جاری» برای افزایش جریان کمک‌ها برای نجات جان مردم غزه را بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که به طور مستقیم و از طریق تیم‌های خود در روز‌های آینده از نزدیک هماهنگ باشند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.

در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.

در این گفت‌وگوی تلفنی السیسی، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد در توییتی از دیدار خود با نمایندگان امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین خبر داد.

بلینکن تاکید کرده‌است که در این دیدار درباره نقش آمریکا دربرقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش‌هایی که درباره آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش بس صورت می‌گیرد، سخن گفته‌است.

بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

دیگر خبرها

  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی
  • تیراندازی هنگام اجرای حکم جلب/ ۴ پلیس کشته شدند
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود