روایت یک خودکشی مضاعف زن و شوهری/ فیلمسازی که در بند ژانر نیست
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۲۵۲۱
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، هشتمین جلسه مرور فیلمهای تاریخ معاصر سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران روز دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ به نمایش فیلم «سونات توکیو» ساخته کیوشی کوروساوا اختصاص داشت.
پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور کیوان کثیریان منتقد و مجری برنامه و حسین عیدیزاده منتقد و کارشناس برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عیدیزاده بیان کرد: کوروساوا یکی از چهرههای مهم سینمای ژاپن است. او با آنکه برای ساخت فیلمهای ترسناک شناخته میشود اما فیلمهایی در ژانرهای مختلف ساخته است. نام او که میآید به یاد آکیرا کوروساوا میافتیم در حالی که با هم ارتباطی ندارند، او جامعهشناسی خوانده اما به سینما علاقه پیدا کرده است.
وی افزود: کوروساوا ابتدا به عنوان منتقد شروع به دیدن فیلم میکند و یاد میگیرد که چگونه فیلم نگاه کند. در دوران دانشجویی فیلم هشت میلیمتری میسازد و سپس جذب استودیوها میشود.
عیدیزاده بیان کرد: کوروساوا کمکم متوجه میشود به ژانر ترسناک علاقهمند است البته همچنان میگوید که سختترین شکل ساخت فیلم، همان فیلم ترسناک است با این حال با این فیلمها شناخته و به دنیا معرفی میشود و در نهایت در اواسط دهه نود غربیها او را میشناسند.
این منتقد اظهار کرد: به جز چند فیلم کوروساوا، اغلب فیلمهایش در ژانر وحشت نیستند و دلیلش این است که او آن اِلمانی را که باعث ترس میشود، نشان نمیدهد چون معتقد است ما آدمهای معمولی هستیم و آنچه از آن میترسیم هم معمولی است.
عیدیزاده مطرح کرد: کوروساوا فیلمهایی در ژانرهای دیگر هم ساخته مثلاً فیلم علمی-تخیلی هم دارد، حتی فیلم تاریخی هم ساخته است. این نشان میدهد کوروساوا در مسیر فیلمسازی هر وقت فرصت کند ژانرهای مختلف را میآزماید.
این منتقد درباره تغییر لحن فیلم توضیح داد: تغییر لحن اساسأ سبک اوست. کوروساوا خودش را مقید به ژانر نمیداند در این فیلم هم، چنین است بهطوری که گاهی دیالوگهایش خندهدار میشود، البته این ویژگی همه فیلمهای اوست اما این نشاندهنده آن آزادیای است که به واسطه آن میتواند دنیاهای دیگر را هم تجربه کند. فیلمنامه «سونات توکیو» طبق اسمش سه بخش است و هر کدام از این بخشها هم یک لحن دارد، بخش اول «سونات توکیو» رئالیستی و به واسطه بحران اقتصادی تلخ است، تایم اول یعنی بیکار شدن پدر اشارهای به بحرانی در ژاپن دارد. بر اثر این بحران آدمهای طبقه متوسط بیکار میشدند و به آنها بیکار پنهان میگفتند چون آنها در عین حال که از خانه بیرون میآمدند، دیگران فکر میکردند آنها شغل دارند در حالی که افراد به دنبال شغل بودند. در بخش دوم لحن فیلم سوررئال میشود، در بخش پایانی هم همه چیز خوش است و همه چیز حل میشود. جدا از ساختار دقیق «سونات توکیو» این تغییر لحن به فیلم کمک میکند چون اگر فیلم با لحن اولیه ادامه پیدا میکرد در نهایت با یک فیلم سوزناک رو به رو میشدیم اما کوروساوا در بخش دوم کار متفاوتی میکند؛ در واقع پایش را از گلوی ما برمیدارد و درد را به شکل راحتتری به ما نشان میدهد. البته در اینجا هم تغییر لحن مشهود است.
عیدیزاده مطرح کرد: در یکی از تحلیلهایی که درباره فیلم خواندم به نکته جالبی رسیدم، اینکه در این فیلم سه مردی که مشکل دارند، مشکلشان بیرونی است، اما مشکل زن با خود این آدمهاست. این خانم درگیر خانواده و جمع کردن آن است اما علت مشکل سه مرد دیگر میتواند جامعه باشد. انگار در نهایت این خانم خانه، تبدیل به شخصیت اصلی فیلم میشود.
وی درباره شکستن غرور مرد در خانواده ژاپنی اظهار کرد: «سونات توکیو» بسیار فیلم نقادانهای درباره جامعه مردسالار ژاپن است. در این فیلم میبینیم با بیکار شدن مرد، سیستم زندگی نقد میشود و فیلمساز با بنیان خانواده کار گزندهای میکند. مثلاً آن خودکشی مضاعف فیلم خیلی چیز تند و تیزی برای جامعه مرد سالار است. در ژاپن خودکشی مضاعف اغلب برای عاشق و معشوقها بود، اما در اینجا یک زن و شوهر این کار را میکنند و از این لحاظ کوروساوا پایههای جامعه ژاپنی را نقد میکند و زیر سوال میبرد که این یک رویه دیگر فیلم است.
این منتقد در بخش دیگر از صحبتهایش اظهار کرد: برخی سکانسهای این فیلم منطق ندارد؛ در واقع فیلمساز میخواهد بگوید هرچیزی ممکن است رخ دهد و اتفاقاً این قسمتها خود سینماست. بهنظرم فیلم به اندازه کافی این اجازه را میدهد. اینچنین نگاه کنیم که گاهی چیزهای دیگری رخ میدهد. کوروساوا همیشه میگوید برای من مهم این است که یک امر واقعی و غیر واقعی را به گونهای کنار هم بگذارم که قابل تشخیص نباشند.
وی توضیح داد: در برخی جاها انقدر تغییر لحن فیلم زیاد است که فکر میکنید آن را مسعود اطیابی ساخته، در فیلمهایی که اینقدر تغییر لحن زیاد است اغراق خیلی مهم است. در واقع ما یا آن اغراق را میتوانیم بپذیریم یا نه مثلاً در این فیلم دزد ماشین اتفاقاً رانندگی بلد نیست.
عیدیزاده با بیان اینکه در فیلم بهنظرم هم رئالیسم هم رئالیسم جادویی داریم، درباره فیلمسازان مورد علاقه کوروساوا گفت: هیچکاک و اوزو فیلمسازان مورد علاقه او هستند. درس بزرگی که او از هیچکاک یاد گرفته این است که آدمهای معمولی را در موقعیتهای غیر معمولی قرار دهد، اما در این فیلم گاهی، میشود رد پای اوزو را هم دید اما ردپایی از هیچکاک دیده نمیشود. با این حال کمی دلهره آفرینی هیچکاکی وجود دارد. بهطور کلی شما در فیلمهای ژاپنی ترس را به شکل مکانیکی میبینید با این حال در کارهای کوروساوا اعمال خشونت کمتر دیده میشود، اما اثراتش را بیشتر میبینیم.
این منتقد درباره آن قسمت از فیلم که شخصیت پسر به جنگ میرود اظهار کرد: برای جوامع غیرآمریکایی و غیر غربی، کشور آمریکا کشوری به نظر میرسد که رسیدن به آرزوها در آن محقق میشود. این پسر در این فیلم هم میتواند نماینده آن بخش از جامعه باشد که چنین فکری میکنند اما در نهایت پسر در آمریکا کشته میشود. کوروساوا میخواهد نشان دهد برای جامعه ژاپن راه عبور از مشکلات رفتن به آمریکا نیست البته این حرفها را در لفافه میگوید.
وی گفت: هرچند لحن فیلم با لحن کارگری شروع میشود اما در ادامه آدم انتظار ندارد ارزشهای نهادینه شده در ژاپن را به چالش بکشد.
عیدیزاده در پایان مطرح کرد: اگر این فیلم را دوست داشتید، به عنوان تجربه متفاوت به سراغ ساختههای دیگر او هم بروید.
عکس کنار خبر از لیلا ابراهیمی است.
کد خبر 5507615 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: خانه هنرمندان ایران کیوشی کوروساوا مسعود اطیابی فیلم علمی تخیلی تئاتر ایران شبکه سه سیما خورشید بی غروب فیلم کوتاه موسیقی ایرانی فیلم عنکبوت مقدس شبکه دو سیما سالروز ارتحال امام خمینی بهروز شعیبی برنامه تلویزیونی درگذشت چهره ها فیلم هناس رادیو نمایش علیرضا دهقان سونات توکیو عیدی زاده تغییر لحن لحن فیلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با اشاره به تاخیر عملیاتی پروژه راهسازی در جاده گرمی بیله سوار اظهار کرد: جای تاسف است که پروژه دو بانده کردن مسیر گرمی - بیله سوار به دلیل عدم تامین اعتبار دوباره تعطیل شده است.
به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: این جاده اولاً جاده ترانزیتی و مورد رجوع رانندگان خارجی است از این حیث بیآبرویی بزرگی برای کشور درست میشود ثانیاً این جاده ایمنی ندارد چون پیچها و نقاط حادثه خیز دارد اهالی هر دو شهر هم به شدت ناراحت هستند کل مسیر ۵۵ کیلومتر است.یعنی محتاج به هزینه عمده ای نیست و بی اعتنایی کاملاً محل تامل است.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: در این خصوص برای بار دوم از وزیر راه و شهرسازی میخواهم خود را در این پروژه بدنام نکنند هر ایرانی که از این جاده بین المللی بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت میکشد تنها بعضی از مسئولین مربوط هستند که ابایی از تاراج و غارت شدن حیثیت کشور در برابر خارجیها ندارند.
عاملی بیان کرد: جاده کلور – درام در جنوب استان نیز همین وضعیت را داراست یعنی پیمان کار دوباره پروژه را تعطیل کرده است.
وی افزود: با تشخیص دولت و با دستور مقام معظم رهبری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای جاده آقبند در آذربایجان شرقی بودجه گذاشته اند اگر آنجا اهمیت بین المللی دارد قطعاً جاده گرمی بیله سوار نیز بین المللی است ما از دولت مصراً می خواهیم با لحاظ اهمیت راه های استان و تامین بودجه لازم گره های ذهنی اهالی را باز کند.
جامعه باید عملا قدردان معلمان باشدامام جمعه اردبیل با تبریک روز معلم و روز کارگر تصریح کرد: روز معلم در پیش است نعمت تعلیم اساس تمام موفقیتها و کلید تمام خوش بختی هاست و یک جامعه در تمام پیشرفتهای خود مرهون عنایات معلم است معلم دین خود را با اخلاص به جامعه اداء میکند.
آیت الله عاملی اضافه کرد: اما جامعه نیز باید عملاً قدردان باشد با یک تقدیرنامه و کیک و آبمیوه نمیتوان حق معلم را اداء کرد بلکه با مادیات کلان هم نمیتوان حق معلم را اداء کرد در حال حاضر بهترین عنایت به معلمان حل مشکلات آنهاست در این باب عنایت به معلمین بازنشسته باید کمتر از شاغلین نباشد.
وی ادامه داد: یک ماه و نیم است بیمه تکمیلی بازنشستگان آموزش و پرورش تمام شده و تمدید نشده است و حالا می خواهیم آنها را به جلسه دعوت و برای آنها سخنرانی و لوح تقدیر بدهیم این قطعاً تکریم نیست ضد تکریم است.
امام جمعه اردبیل اظهار کرد: گردش چرخ اقتصادی کشور بر دوش کارگران است هیچ کس تردیدی ندارد در اینکه استقلال اقتصادی کشور مرهون تلاش مبارک آنهاست هم دولت و هم کارفرماها نگاه هر دو به این عزیزان باید این گونه باشد که آنها ولی نعمت کل کشور و کل ملت هستند یعنی نقش آنها نقش استثنایی است پس عنایت به آنها هم باید استثنایی باشد.
عملیات وعده صادق حیرت ملت های مسلمان را به همراه داشتعاملی با اشاره به رویکرد مسلمانان جهان نسبت به عملیات وعده صادق تصریح کرد: عکس العمل ملتهای مسلمان و غیر مسلمان در برابر عملیات وعده صادق رفته رفته در حد حیرت آوری خود را نشان میدهد از آنجا که تمام ملتها نفرت عظیمی به اسرائیل دارند قدرت ایران و جرات ایران در انتقام از اسرائیل را در حد وسیعی تحسین میکنند همه ملت ها با نگاه بسیار فاخر توأم با غبطه به ملت ایران نگاه میکنند این عملیات ظهور قدرت، تثبیت قدرت، و قبولاندن فائقیت قدرت ایران در غرب آسیاست.
وی گفت: بعد از این حمله ندای لبیک یا خامنهای در بعضی از کشورهای اسلامی بلند شد من شخصاً با دیدن آن گریه کردم حجم جشن در کشورهای اسلامی نشان میدهد که غرور امت کاملاً شکسته بود، حمله ایران پیام مهمی داشت و آن این بود که خاورمیانه امروز خاورمیانه دیروز نیست توازن قوی قبلاً برقرار نبود و حالا توازن به طور کامل حاصل است و هر روز طرف غالب قویتر می شود.
امام جمعه اردبیل افزود: وقتی جنگ اوکراین شروع شد ایران قبلاً به روسیه پهباد داده بود و غربیها همه جا را پر کردند که پهپادهای ایرانی مسیر جنگ را عوض کرد حالا که ایران با همان پهبادها به اسرائیل جواب داده است تبلیغات راه انداخته اند که این پهبادها تاثیر جزئی داشت این سخنان برای پوشاندن ضعف نظامی آنهاست.
آیت الله عاملی تصریح کرد: جنایت اسرائیل در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس یک جنایت بسیار بسیار هولناک است اولین سوال افکار عمومی دنیا این است که چه کسی به اینها جرات این جنایت هولناک را داده است ۲۰۰۰ نفر را قتل عام و آنها را در قبرهای دسته جمعی دفن کرده اند بسیاری از اینها زنده به گور شدهاند بعضیها سر در بدن و پوست در بدن ندارند بعضی از اینها ابزار علاج(مثل سوند) در بدن دارند و معلوم میشود که بیمار بوده است اعضاء بسیاری از آنها دزدیده شده است.آنها را در داخل پلاستیک آشغال و با زباله دفن کرده اند بسیاری از اینها دست بسته و جمع زیادی از آنها طفل و کودک هستند تمام کادر بیمارستانی قتل عام شدند تا حال حدود ۴۰۰ جنازه پیدا شده و از بقیه خبری نیست اگر مسلمانی از این جنایت دق مرگ شود جای هیچ ملامتی نیست.
وی اضافه کرد: عجیب است که در برابر این جنایت بزرگ خبری از محکومیت و اقدام عملی اروپا آمریکا و دولتهای عربی و اسلامی نیست. ما یقین داریم که این جنایت قبلاً به آمریکا و اروپا اطلاع داده شده است از عجائب امور این است که ارتش اسرائیل انکار میکند که چنین کاری را کرده باشد.
امام جمعه تبریز: تحرکات گروهکهای تروریستی فعال در پاکستان به تنشزایی دامن میزندهمچنین حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در نماز جمعه تبریز با بیان اینکه روند صهیونیسم ستیزی در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: اسراییل قرار بود سرمایه راهبردی امریکا باشد.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه ۶۴ درصد مردم دنیا براساس یک نظرسنجی انجام شده مخالف سیاستهای آمریکا هستند، اظهار کرد: بخش مهمی از این مخالفت به خاطر حمایت امریکا از اسراییل است .
آلهاشم با بیان اینکه دانشجویان آمریکا معتقدند هیئت حاکمه این کشور مالیات آنها را صرف حمایت از نسلکشی رژیم جعلی در غزه کرده است،راظهارکرد: مشکل امریکا فقط مربوط به مرزهای خود نیست در حال حاضر حمایت بی وقفه واشنگتن از اسرائیل، بحران مشروعیتی را آغاز کرده که چارچوب برتری ایالات متحده در منطقه غرب آسیا را تهدید میکند.
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان اشاره و اظهار کرد: یکهزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان ۲ کشور شده و آنچه حائز اهمیت است این که سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می شود که در سازوکارهای میان ۲ کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایشهای جدیدی ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه تحرکات گروهکهای تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنشزایی دامن میزند، گفت: سفر آیتالله رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیتهای تروریستی در مرز شود بسیار حائز اهمیت است و نشان داد ۲ کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.
آلهاشم با اشاره به فضای روانی ایجاد شده در پاکستان پس از عملیات وعده صادق و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان، گفت: دورنمای مطلوب این سفر میتواند زمینهساز وحدت هرچه بیشتر ۲ کشور در راستای همکاریهای منطقهای باشد.
روز ملی خلیج فارس نشانه هویت و تمدن ایرانی استامام جمعه تبریز با اشاره به فرارسیدن ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز که به عنوان " روز ملی خلیج فارس " نامگذاری شده است، اظهار کرد: اسناد موجود در مورد خلیج فارس غیرقابل انکارترین اسناد جهانی است و نشانه هویت و تمدن ایرانی است .
آل هاشم با اشاره به فرارسیدن روز کارگر گفت: نگاه اسلام به کارگر قدرشناسانه است در حالی که نگاه غربی استتثمارگرانه است.
وی با بیان اینکه کارگران توقع اقدام عملی برای رفع مشکلاتشان دارند، اظهار کرد: دولت و مجلس برای تامین معیشت کارگران باید توان مضاعف بگذارند.
۲۷۲۱۱
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899830