Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@18:41:12 GMT

  قرص شب امتحان

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۲۷۶۹

  قرص شب امتحان

کنکور و امتحانات عامل افزایش جدی مصرف ریتالین است ...

قرص ریتالین خواصی شبیه آمفتامین دارد. برخی دانشجویان در شب‌های امتحان از این قرص استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیرمعمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند. بر  اساس اظهار نظر محمد رضا قدیرزاده  ،کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد :«کنکور و فصل امتحانات عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین است و بر اساس نتایج یک مطالعه روی دانشجویان ایرانی، از هر ۱۰دانشجو، ۶ نفر سابقه مصرف ریتالین دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

  ریتالین چیست؟

قرص ریتالین یا متیل فنیدات دارویی برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان و افزایش تمرکز در بزرگ سالان است. ریتالین با مهار بازجذب نوراپی‌نفرین و دوپامین توسط نورون‌ها عمل می‌کند.متیل‌فنیدات یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) از گروه فنتیل‌آمین و پیپریدین است و  از نظر اعتیادزایی در کنار دیگر اعضای خانواده آمفتامین‌ها همچون اکستازی قرار می‎‌گیرد.این قرص  باعث تحریک سیستم عصبی و ترشح دوپامین شده  و درنتیجه دوپامین بیشتری در بدن ترشح  
می شود که حالت سرخوشی در فرد مصرف کننده به وجود می آورد.

  قرص شب امتحان

امروزه مصرف ریتالین  بین دانشجویان و داوطلبان کنکور بسیار رواج  یافته است. آن‌ها از این دارو برای افزایش تمرکز و بی‌خوابی استفاده می‌کنند و معتقدند با مصرف این قرص درس‌ها را بهتر می‌فهمند و هوشیارتر هستند.
اما بیشتر مصرف کنندگان از عوارض و خاصیت اعتیاد آور ریتالین آگاهی ندارند.
در واقع اگر  شما دچار اختلال بی توجهی و نقص توجه نباشید و سرخود این دارو را مصرف کنید، ریتالین به جای تاثیرات مثبت آثار مخربی بر مغز شما به جای خواهد گذاشت که جبران کردن آن می‌تواند دشواری‌های بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.

  عوارض خودسرانه مصرف ریتالین
   اعتیاد به ریتالین

ریتالین با وجود ماده مؤثری به نام آمفتامین که نوعی از مواد محرک است ساختار شیمیایی شبیه به شیشه دارد. هر چند اعتیاد و عوارض این دارو از شیشه بسیار کمتر است اما همچنان این ماده می‌تواند باعث وابستگی به ویژه وابستگی روانی در مصرف کننده شود به خصوص در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارند.

   مشکل در گردش خون

یکی از عوارض مصرف ریتالین، ایجاد مشکل در گردش خون است. به این صورت که در انگشتان خود احساس سرما یا درد خواهید کرد. گاهی کبودی و قرمزی هم در قسمت هایی از بدن‌تان مشاهده می‌شود.
همچنین این قرص، می‌تواند درجه حرارت بدن، فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد و به شما احساس لرزش و تحریک پذیری را القا  کند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را  هم افزایش دهد.

   کاهش اشتها و معده درد

یکی دیگر از عوارض مصرف ریتالین، کاهش اشتهاست. دیگر عوارض گوارشی  شامل معده درد و حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال است.

   اختلالات روانی حاد

در افرادی که به اختلالات افسردگی و دو قطبی مبتلا هستند یا خود و خانواده آن‌ها سابقه خودکشی دارند، مصرف ریتالین ممکن است باعث تشدید و حاد شدن شرایط اختلال آن‌ها شود. همچنین مصرف ریتالین ممکن است باعث بروز توهم، هذیان و شیدایی در کودکان شود.

  ترک زیر نظر پزشک

ترک ریتالین باید حتماً تحت نظر روان‌پزشک و روان شناس انجام شود زیرا نیازمند درمانی چندجانبه از جمله سم زدایی و روان درمانی است تا در کنار سلامت جسمانی با برگزاری جلسات مشاوره و دریافت خدمات روان‌شناختی، آثار سوء مصرف ریتالین از ذهن و روان فرد مصرف کننده پاک شود.

   خطرات قطع ناگهانی  

قطع ناگهانی ریتالین به دلیل وابستگی جسمانی و روانی می‌تواند باعث غش، کما و حتی مرگ شود. گاهی افرادی که به یک‌باره ریتالین را ترک می‌کنند به علت فشار روانی زیاد دست به خودکشی می‌زنند  یا به مصرف مجدد ریتالین با دوز بالاتر روی می‌آورند.

منبع: خراسان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قرص ریتالین کنکور و امتحان اعتیاد به ریتالین مصرف ریتالین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی

به‌گزارش همشهری آنلاین، این عوارض بعد از آن وضع شده است که برخی خبرها از کاهش عرضه سیب‌زمینی در بازار حکایت دارد به‌نظر می‌رسد دولت در تلاش است تا سطح عرضه و تقاضا را متعادل کند.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی

دیروز همچنین قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی از افزایش ۲۳درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که با وجود کاهش ۹درصدی (ارزشی) صادرات کل کشور، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۲۳درصد به لحاظ ارزشی و ۱۲درصد به‌لحاظ وزنی افزایش داشته است.

با وجود رشد صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی برخی کارشناسان اعتقاد دارند از نظر هزینه، فایده، افزایش صادرات مواد غذایی به‌دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی و میزان مصرف آب به‌نفع کشور نیست. چراکه سیستم آبیاری کشاورزی در ایران مکانیزه نیست و برای اغلب محصولات آب بری بالایی دارد.

وضعیت بخش املاک اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور

ماجرای بخش املاک اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور همچنان خبرساز است در تازه‌ترین رویداد عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستندگفت: درصورت عدم‌همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.

هفته قبل ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت برای ایجاد بخش احراز هویت مالک و کد پستی املاک به ۲پلتفرم‌ دیوار و شیپور یک هفته مهلت داد و گفت که در غیراین صورت بخش مسکن دیوار و شیپور مسدود خواهد شد. او همچنین گفته بود: بعضی ملک‌هایی که وجود خارجی ندارد، در این سکوها آگهی شده و به‌صورت گسترده و با هماهنگی یکدیگر به قیمت‌سازی می‌پردازند. در یک هفته گذشته اخبار مربوط به این دو اپلیکیشن به صدر اخبار آمده و حالا در تازه‌ترین رویداد روز گذشته عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه دیوار و شیپور با طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن همراه نیستندگفت: درصورت عدم‌همراهی، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.

به‌گفته او یکی از سوداگران بازار مسکن و مافیای این حوزه، افزایش قیمت جعلی مسکن با ارائه اطلاعات غلط در سکوهای اینترنتی است. اینها به‌صورت جعلی اطلاعاتی را از ملک، مالک و.. ارائه می‌دهند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا املاک خودشان را بفروشند.

عجله بی‌عجله

در رویدادی دیگر شرکت تپسی پس از آپدیت دوباره اپلیکیشن‌اش، گزینه عجله دارم را حذف کرد. آنگونه که روابط عمومی تپسی توضیح داده این گزینه به‌ دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از تپسی حذف شده است.

پیش از این با پیگیری‌های سازمان تعزیرات حکومتی، گزینه «عجله دارم» از تاکسی‌های اینترنتی ازجمله اسنپ حذف شده بود. این سازمان اعتقاد دارد قیمت‌ها نباید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید

اصل ماجرای «عجله دارم» تاکسی های اینترنتی | «عجله دارم» از کجا آمد؟ ماجرای استخراج عجیب طلا از کامپیوتر با پودر وی! صادرات ۹میلیارد دلاری به عراق

فرزاد پیلتن نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق در مورد جزئیات صادرات به عراق گفت: صادرات ایران به جهان در سال۱۴۰۲ حدود ۴۹.۴میلیارد دلار بوده که نسبت به سال۱۴۰۱ حدود ۸.۹درصد کاهش نشان می‌دهد. عراق با ۹.۲میلیارد دلار و ۱۸.۷درصد از سهم صادرات کشور پس از چین (۱۳.۹میلیارد دلار) دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. امارات (۶.۶میلیارد دلار)، ترکیه (۴.۲میلیارد دلار) و هند (۲.۲میلیارد دلار) نیز در رتبه‌های بعد از عراق قرار داشته‌اند.

کد خبر 848190 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها کشاورزی اقتصاد تولید کنندگان

دیگر خبرها

  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • افزایش ۳۰درصدی نرخ عوارض آزادراه‌ها
  • بیمه‌ دیگر در عوارضی آزادراه‌ ها نمی‌ماند
  • افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور | نرخ جدید عوارض آزادراه ها را ببینید
  • نرخ عوارض آزادراه‌های کشور ۳۰ درصد افزایش یافت
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض