Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سی‌وسومین سالگشت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۵خرداد به پایان رسید و دوران رهبری ایشان وارد سی‌وچهارمین سال خود شد. یکی از ویژگی‌های مهم رهبری نظام توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در توسعه کارکرد نهادهای انقلابی عنوان داشته‌اند؛ به نحوی که همزمان با پایان جنگ و آغاز دوره جدید انقلاب، سازمان‌ها و ساختارهای انقلابی توسعه یافتند و ماموریت‌های تازه‌ای در داخل و خارج از کشور پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این واقعیت، شاید بتوان دوره رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای را دوران شکوفایی و تثبیت نهادها در جمهوری اسلامی به شمار آورد. همزمان با تثبیت نهادها، ویژگی دیگری که عصر رهبری رهبر انقلاب را از پیش از سال ۱۳۶۸ متمایز و متفاوت ساخته، تغییر ماهیت بحران‌سازی دشمنان بوده است که تدابیر رهبری نظام باعث شده تا در هر نوبت، کمترین آسیب به کشور و انقلاب وارد شود. ویژگی ممتاز و بارز دیگر عصر رهبری ایشان، اجماع نیروهای سیاسی با سلایق مختلف بوده است. «جذب حداکثری، دفع حداقلی» بیانگر فضای کلی این همنشینی است که شخص رهبر انقلاب، آن را تئوریزه کردند و شکل الزام‌آور به آن بخشیدند.

در همین رابطه روزنامه صبح نو در گفت‌وگو با مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی و پژوهشگر حوزه تاریخ، درباره ابعاد مختلف عصر رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به گفت‌وگو پرداخته است.

ویژگی بارز دوران زعامت رهبر انقلاب چه بوده که این دوران را با پیش از سال ۱۳۶۸ متفاوت می‌کند؟

از زمان پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی یکی از دغدغه‌هایی که همواره در بین همه دلسوزان نظام و انقلاب در داخل و خارج از کشور وجود داشت و همچنین بزرگ ترین نقطه امیدی که دشمنان نظام در ذهن و فکرشان روی آن حساب می‌کردند، فقدان امام خمینی(ره) بود. نگرانی جدی این بود که اگر امام روزی نباشند، چه خواهد شد و در مقابل، دشمنان روزشماری می‌کردند که امام، روزی نباشند و تصور می‌کردند که اگر ایشان نباشند، انقلاب هم به نقطه پایانی خود خواهد رسید. مهم ترین اتفاقی که با آغاز زعامت حضرت آقا رخ داد، این بود که امیدعلاقه‌مندان به انقلاب در داخل و خارج از کشور، دوباره قوت گرفت و چراغ امیدشان مجددا روشن شد و دشمنان انقلاب نیز دوباره دچار یاس و سرخوردگی شدند. این موضوع مهمی بود که با آغاز رهبری حضرت آقا اتفاق افتاد و هر چه زمان می‌گذشت، نقش ایشان در قوت گرفتن امید علاقه‌مندان و مایوس شدن دشمنان، فزونی پیدا می‌کرد. مهم ترین ویژگی دوران زعامت حضرت آقا این بود که انقلاب امتداد پیدا کرد. با توجه به عظمتی که حضرت امام داشت، پر کردن خلا حضور ایشان کار بسیار دشواری بود. با انتخاب حضرت آقا اجازه داده نشد که خلا وجودی حضرت امام احساس شود.

از طرف دیگر یکی از ویژگی‌های مهم دوران رهبری رهبر انقلاب، توسعه یافتن ابعاد کارکردی نهادهای انقلابی بود. این موضوع جزء اقتضائات انقلاب بود. ارتحال امام تقریبا با پایان جنگ همزمان بود و کشور، از شرایط جنگی خارج شده و دوران بازسازی را آغاز کرده بود. شرایط  کشور به خاطر تحمیل خسارات جنگ، بسیار متفاوت بود و در این میان نهادها و دستگاه‌های کشور متناسب با شرایط، وارد حوزه‌های جدید شدند. 

یکی از جلوه‌های توسعه یافتن کارکرد نهادهای انقلابی، خود را در نظریه پنج مرحله ای رهبر انقلاب درباره هدف غایی انقلاب اسلامی نشان داد که از مرحله انقلاب اسلامی آغاز می‌شد و در نهایت به مرحله تمدن اسلامی می‌رسید. در این باره توضیح بفرمایید.  

یکی از اقدامات مهمی که حضرت آقا در مقاطع مختلف انجام دادند، تولید فکر و نظریه‌پردازی برای تداوم انقلاب بود. چون در کشور مجموعه‌ای برای تولید فکر و نظریه پردازی وجود نداشت، رهبر انقلاب شخصا به تولید اندیشه پرداختند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، کشور دچار ایستایی و توقف فکری و نظری می‌شد. در طول ۳۳سال اخیر یکی از حرکات و اقدامات مهمی که حضرت آقا صورت داده‌اند، تولید ادبیات و اندیشه متناسب با شرایط  پس از جنگ بوده است. یکی از این ایده پردازی‌ها، مرحله‌بندی‌ای بود که حضرت آقا برای انقلاب داشتند. این نظریه‌پردازی در نوع خود، افق‌های جدیدی برای فعالیت در کشور به وجود آورد. الان ما همچنان در مرحله دولت اسلامی هستیم و عبور از مراحل دیگر، دشواری‌هایی دارد که هر کدام نیازمند کار نظری گسترده و فشرده است.

برای رسیدن به مرحله غایی که تمدن اسلامی است، رهبر انقلاب بیش‌تر روی چه مولفه‌ها و ابزارهایی تاکید دارند؟ 

البته ما دومرحله اول یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و در مرحله دولت اسلامی قرار داریم. البته عبور از مراحل بعدی یعنی دولت اسلامی(ورای دولت مجریه و به معنای تمامیت حاکمیت)، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی نیازمند برخی توضیحات نظری است، بدین معنا که باید معلوم شود آیا این مراحل، خطی‌اند یعنی فرضا برای رسیدن به جامعه اسلامی، باید از دولت اسلامی عبور شود یا این‌که می‌‌شود این مراحل را توامان دنبال کرد. این‌ها بحث‌هایی است که به کارهای اندیشه‌ای مفصل نیاز دارد. برای تحقق مرحله دولت اسلامی، به یک سری بخش‌های سخت‌افزاری مثل ساختارها و یک سری بخش‌های نرم افزاری مثل اندیشه و محتوا نیاز داریم. در واقع نرم‌افزار، مکتب نظری و عملی حضرت امام است که مانند رایانه، برنامه‌نویسان باید این مکتب نظری و عملی را در سیستم عامل‌های مختلف به اجرا درآوردند. اندیشه‌های امام و بیانیه گام دوم انقلاب باید در برنامه‌های کشور جاری‌وساری شود که متاسفانه تا الان، آن‌طور که بایدوشاید جاری نشده است. تدوین سند هفتم توسعه کشور زمان بسیار مهمی است که دست‌اندرکاران و برنامه‌نویسان با توجه به اندیشه‌های امام و بیانیه گام دوم(نرم‌افزار)، یک برنامه کاربردی و عملیاتی بنویسند.

یکی از شبهاتی که در خصوص دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح می‌شود، حذف جریان موسوم به چپ از عرصه سیاسی و حاکمیت مطلق جریان راست بر امورات کشور از جانب اصلاح طلبان رادیکال است. این شبهه تا چه اندازه با واقعیت عینی مطابقت دارد؟   

برای پاسخ به این شبهه، حرف برای گفتن زیاد است. اولا این‌که حضرت آقا از همان ابتدای شروع زعامت‌شان به صورت واقعی و عملیاتی تلاش کردند تا طیف‌های مختلف از جمله جریان موسوم به چپ -علیرغم رفتار و موضع نامناسبی که این جریان قبل از رهبری، با حضرت آقا داشتند- را جذب کنند. به طور مثال حضرت آقا در آغاز رهبری‌شان، همزمان که آقای ناطق نوری را به عنوان رئیس دفتر بازرسی خود انتخاب کردند، آقای موسوی خوئینی‌ها را نیز به عنوان مشاور سیاسی خود انتخاب کردند. حضرت آقا حتی میرحسین موسوی را به نوعی در حلقه مشاوران خود به کار گرفتند و در موضوعات مهم، نظرات ایشان را می‌گرفتند. حتی در یک مقطعی آقای مهندس موسوی با نظر حضرت آقا، در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت می‌کرد.

با این‌که مسوولیتی هم در آن دوران نداشت؟

بله؛ سمت نداشت. یا مثلا به آقای کروبی گفته شد که به دفتر آقا بیاید که البته خود آقای کروبی قبول نکرد. در دهه هفتاد تشکل‌هایی مثل جامعه روحانیت مبارز، مجمع روحانیون مبارز و کارگزاران سازندگی ملاقات‌های مختلفی با حضرت آقا داشتند. در یکی از این ملاقات‌ها، اعضای مجمع روحانیون به آقا گفتند که یک جریانی می‌خواهد شما را به نفع خود مصادره کند که حضرت آقا در جواب گفته بودند که این‌طور نیست و شما(مجمع) هم مرا از خود بدانید. اما آنچه در صحنه عمل رخ داد این بود که این جریان، خودش از رهبری فاصله گرفت. جریانی که در زمان حضرت امام، اوامر ارشادی برای امام قائل نبود و همه نظرات امام را امر مولوی تفسیر می کرد، چه اتفاقی افتاد که وقتی فرد دیگری ولی‌فقیه شد، به یکباره نگاهش به جایگاه ولایت فقیه تغییر و در موضوعات مختلف، با حضرت آقا همراهی نکرد. بعد از فتنه ۸۸، حضرت آقا از تعبیر «جذب حداکثری» استفاده کردند و جذب حداکثری، شیوه همیشگی ایشان در تمام دوران رهبری بوده است. اگر کسانی از انقلاب فاصله گرفتند، به خاطر دفع از ناحیه رهبری نبوده است بلکه خودشان با اقداماتی، از قطار انقلاب پیاده شدند.

مهندس موسوی تا ماه‌ها بعد از فتنه ۸۸، علیرغم همه اقداماتی که انجام داده بود، اما هیچ گاه عذرش از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته نشد. همین الان آقای احمدی نژاد با همه زاویه‌هایی که پیدا کرده، اما همچنان عضو مجمع تشخیص است. سعه صدر حضرت آقا قابل توجه است. در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان هم شما می بینید که نمایندگان حضرت آقا حضور دارند اما مشی مدیران مسوول این دو روزنامه کاملا با همدیگر، متفاوت است. چتری که رهبری گسترانده، بسیار وسیع است که همه سلایق را دربرمی‌گیرد و کسانی که ذیل این چتر باقی نماندند، مشکل از خودشان بوده است.

شبهه دیگری که درباره رهبر انقلاب مطرح می‌شود، نحوه انتخاب ایشان به عنوان رهبری نظام است. برخی  به دروغ مدام این شبهه را مطرح می‌کنند که اگر نقل‌قول خاطره تایید رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط حضرت امام از جانب آقای هاشمی نبود، فضا طور  دیگری می شد. این گزاره تا چه اندازه واقعیت دارد؟

چند نکته باید گفته شود؛ اولا، آن زمانی که بحث رهبری شورایی مطرح بود، تقریبا همه اعضای خبرگان از حضرت آقا به عنوان یکی از اعضای شورای رهبری نام می‌بردند. تقریبا پیشنهادی نبود که حضرت آقا به عنوان یکی از اعضای رهبری شورایی، مطرح نباشد. بنابراین حضرت آقا شرایط و موقعیت و ویژگی‌هایی داشتند که سلایق مختلف در مجلس خبرگان، درباره عضویت ایشان در شورای رهبری اجماع داشتند. ثانیا، زمانی که بحث رهبری فردی مطرح شد و قبل از بیان آن خاطره، رهبری حضرت آقا پیش کشیده شده بود. در حقیقت وقتی آن خاطره بیان شد، موقعی بود که حضرت آقا داشتند برای پذیرفتن رهبری مقاومت می‌کردند. امام چندین بار بحث رهبری آقا را مطرح کرده بودند...

یعنی بر همه اعضای خبرگان روشن بود که نظر حضرت امام روی رهبری حضرت آقا بوده است؟ 

تعداد کسانی که می‌دانستند محدود بود چون خود حضرت آقا درخواست کرده بودند که این خاطره نقل نشود. می‌توانیم این‌گونه بگوییم که مهم‌ترین شخصی که در زعامت حضرت آقا نقش داشت، خود حضرت امام بود. بیان آن خاطره در زعامت حضرت آقا حتما موثر بود اما حضرت امام در مقایسه با آن خاطره، در زعامت حضرت آقا نقش مهم تری داشتند. کسانی که خاطره را نقل کردند، وظیفه خود را ایفا کردند. 

به عنوان بحث پایانی! نقش رهبر انقلاب در مدیریت بحران‌های کشور در طول ۳۳ سال گذشته را چگونه می‌بینید؟

در طول سی‌وسالی که از رهبری حضرت آقا می‌گذرد، نقش‌آفرینی ایشان در پیشگیری از ورود کشور به بحران، یا مدیریت بحران بی‌بدیل بوده است. در طول این مدت، ما حداقل با دو مورد مواجه بودیم که داشت کشور را وارد جنگ می‌کرد که در هر دو مورد، رهبری مانع شدند. در سال ۶۹ و پس از حمله صدام به کویت، جریان موسوم به چپ به یکباره طرفدار صدام شد و ایده‌اش این بود که ما باید کنار صدام، در مقابل آمریکا بایستیم. این جریان کشور را برای دفاع از صدام، تحت فشار قرار داد. در آن مقطع مسوولان نظام و در راس‌شان حضرت آقا، مانع ورود کشور به عرصه جنگ شدند. در سال ۷۷ و پس از حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف، مجددا جریان چپ که در آن زمان سکاندار کشور بود و اکثریت اعضای شورایعالی امنیت ملی(از جمله ریاست شورا) دست همین آقایان بود، تصویب کرد که ایران وارد جنگ با طالبان شود. در این مورد هم حضرت آقا مانع از ورود ایران به جنگ شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رهبر انقلاب امام خمینی رهبری حضرت آیت الله خامنه ای رهبری حضرت آقا دولت اسلامی رهبر انقلاب دوران رهبری حضرت آقا حضرت آقا حضرت امام آن خاطره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

به گزارش صدای ایران‌،  متن خبر منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است:

 آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

ایشان همچنین هدف واقعی آمریکا و غرب از تحریم و فشار بر ایران را، تسلیم و تبعیت محض ملت و نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند: ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران و جمهوری اسلامی، در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نمی‌شود و با تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های پیشرفت و شکوفایی، به افق روشن آینده دست خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از تلاش، نجابت و همت جامعه کارگری، بوسه پیامبر (ص) بر دستان پینه‌بسته یک کارگر را بالاترین تجلیل از کار و کارگر خواندند و افزودند: اسلام برای کار و عمل، ارزش و احترام ذاتی قائل است و براساس آموزه‌های قرآنی و روایی، تلاش هر فرد برای کسب روزی و نان حلال، همچون عبادات، عمل صالح محسوب می‌شود.

ایشان توجه افکار عمومی به «نگاه اسلام به کار و کارگر» را ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور دانستند و افزودند: دنیای مادی برای کارگر، صرفاً به عنوان وسیله تولیدِ ثروت، اهمیت قائل است، اما اسلام به علت قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم (ص)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد.

رهبر انقلاب تکیه بر نقاط حساس اقتصادی در نام‌گذاری سال‌های اخیر را ناشی از اهمیت موضوع اقتصاد خواندند و با تأکید بر اینکه کارگر ماهر، با روحیه و پرانگیزه رکن «جهش تولید» است، گفتند: تحقق شعار امسال براساس نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، نیازمند مشارکت مردم است که در این صورت، مشکلات کاهش می‌یابد و با تقویت اقتصاد کشور، دست کارگر هم پر می‌شود.

ایشان، کار و کارآفرین را دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادیِ تحمیلی دشمنان بر ملت ایران برشمردند و افزودند: این دو عنصرِ اصلی مبارزه با آمریکا، هرقدر بهتر تلاش کنند و هرقدر زمینه تلاش مؤثر برای آنان فراهم‌تر شود، توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استناد آمار، جامعه کارگری و خانواده‌های محترم آنها را حدود نصف جمعیت کشور خواندند و خطاب به مسئولان تأکید کردند: اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود و این بسیار مهم است.

ایشان در تبیین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران، تضمین امنیت شغلی را از مهمترین مسائل دانستند و افزودند: کارگری که با قناعت و نجابت مشغول کار است باید به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به تعطیلی واحد‌های تولید و حتی کارخانجات بزرگ در مقاطعی، گفتند: در یکی دو سال اخیر به همت مسئولان، هزاران کارگاهِ تعطیل‌شده یا نیمه تعطیل، احیا شده که این کار مهم باید ادامه یابد.

ایشان مسئله بیمه‌ها را هم، برای جامعه کارگری مهم خواندند و با انتقاد از اجرانشدن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، گفتند: این سیاست‌ها، مدت‌ها پیش ابلاغ شد و رئیس جمهور هم دستور تهیه آئین‌نامه را داد، اما در عمل، کار‌ها جلو نرفته و سیاست‌ها اجرا نشده است.

ایمنی نیروی کار و ارتقای مهارت‌های شغلی دو نیاز دیگر جامعه کارگری بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند و افزودند: مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی نیروی کار، به پیشرفت کشور و افزایش سطح کیفی کار کمک می‌کند و به نفع کارگران و کارفرمایان است.

ایشان، آموزش و پرورش را هم در کمک به مهارت‌افزایی در کشور، بسیار مؤثر دانستند و گفتند: مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند در کنار آموزش‌های نظری، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم ارائه و با دادن گواهینامه مهارتی، به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند.

کشف استعداد‌های درخشان در میان کارگران و فراهم‌آوردن میدان و مجال نوآوری و خلاقیت برای آنها، توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان و کارفرمایان و کارآفرینان بود.

رهبر انقلاب پس از تبیین وظایف مسئولان، به وظایف جامعه کارگری پرداختند و با اشاره به مسائلی همچون امانت دانستن کار، انجام محکم و متقن کار، و انضباط و احساس مسئولیت در محیط کار، گفتند: کارگران عزیز، کار را ارزش بدانید؛ چرا که با کار شما کشور آباد و برای ایران آبرو و سرافرازی و قدرت ایجاد می‌شود.

ایشان تبدیل شدن کار به ارزش در اذهان عمومی را موجب افزایش میل و اشتیاق به کار دانستند و گفتند: در این صورت هر کارگری در نگاه مردم، یک انسان ارزشمند می‌شود و جوانان هم در فرآیند تولید بهتر نقش‌آفرینی می‌کنند؛ در حالی که امروز متأسفانه برخی جوانان نه میل به کار دارند نه در جستجوی آن هستند و برخی هم فقط پشت میزنشینی را کار می‌دانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شعار سال، یکی از وظایف مهم مسئولان را شناسایی و تبیین زمینه‌های مشارکت مردم در تولید همچون ایجاد شرکت‌های تعاونی، کمک به تولیدات خانگی و صنایع دستی، مساعدت در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت‌های کشاورزی و دامداری خواندند و گفتند: صاحبنظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشارکت در تولید را به مردم نشان دهند و مسئولان، زمینه مشارکت را فراهم و آسان کنند.

ایشان هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید را ضروری برشمردند و گفتند: این کار به درستی انجام نمی‌شود که مسئولان بانکی باید توجه و اقدام کنند.

تحریم ها 

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، صحبت از مسائل اقتصادی بدون توجه به تحریم‌های به گفته آمریکا و اروپایی‌ها بی‌سابقه را غیرممکن دانستند و گفتند: غربی‌ها درباره هدف از وضع تحریم‌ها علیه ایران به دروغ مسائلی مانند سلاح هسته‌ای، حقوق بشر و حمایت از تروریسم را مطرح می‌کنند.

ایشان در تبیین تناقض و بهانه‌های دروغین غربی‌ها به نمونه غزه اشاره کردند و افزودند: از نظر آنها مردمِ تحت بمباران غزه تروریست هستند، اما دولت خبیث و جعلی و بی‌رحم صهیونیستی که ظرف شش ماه نزدیک به ۴۰ هزار نفر از جمله چند هزار کودک را قتل عام کرده، تروریست نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هدف واقعی بدخواهان ایران از تحریم را در تنگنا گذاشتن جمهوری اسلامی برای تبعیت از خطوط استعماری و استکباری و تسلیم در مقابل زورگویی‌های آنها دانستند و افزودند: برخی -ان‌شاءالله خیرخواهانه- دائم توصیه می‌کنند که یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود؛ در حالی که توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارند.

ایشان با اشاره به سخنرانی چند سال قبل خود در موضوع هسته‌ای و بیان این مسئله که «آمریکایی‌ها مشخص کنند که به چه حدی از عقب‌نشینی ایران در مسئله هسته‌ای قانع خواهند شد»، گفتند: آنها هرگز حاضر نیستند این حد را مشخص کنند چرا که می‌خواهند با پیشروی قدم به قدم، در نهایت تجهیزات هسته‌ای کشور را مانند آن کشور شمال آفریقا جمع‌آوری و صنعت هسته‌ای ایران را تعطیل کنند؛ در حالیکه بخش‌های مختلف کشور همچون سلامت، پزشکی و دیگر عرصه‌ها به نتایج فعالیت‌های هسته‌ای نیاز دارند.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر هدف اصلی آمریکایی‌ها از تحریم یعنی تبعیت و تسلیم محض ملت ایران و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، گفتند: آنها می‌خواهند ثروت، آبرو و سیاست‌های ایران مانند برخی کشورها، در دست آمریکا باشد، اما نظام اسلامی و غیرت اسلامی و ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران محال است که تسلیم زورگویی آنها شوند.

ایشان، تحریم‌ها را باعث صدمه زدن به اقتصاد کشور و ایجاد مشکلات اقتصادی خواندند، اما افزودند: همین تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها و بروز ظرفیت‌های داخل کشور هم شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرصت‌سازی از دشمنیِ دشمن را خاصیت یک ملت زنده برشمردند و افزودند: توصیه همیشگی بنده به جوانان و مسئولان و مردم غیور و متدین کشور همین است.

ایشان، پیشرفت‌های تسلیحاتی را نمونه‌ای از تبدیل تحریم‌ها به فرصت خواندند و افزودند: این پیشرفت که یک جایی خود را نشان داد، همه دشمنان را متعجب کرد که ایران اسلامی چگونه توانسته است در شرایط تحریم این تعداد سلاح پیشرفته را تولید کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ان‌شاءالله بیشتر و بهتر و پیشرفته‌تر از این سلاح‌ها نیز تولید خواهد شد، البته پیشرفت‌ها منحصر به تسلیحات هم نیست و در بخش‌های مختلف پزشکی، سلامت و بعضی بخش‌های صنعتی و مهندسی، ایران جزو پیشتازان و برجستگان جهانی است؛ ضمن اینکه در بعضی بخش‌ها هم عقب هستیم که در صورت همت و تلاش، در آنها هم پیشرفت خواهیم کرد.

ایشان تحریم‌ها را رو به کم‌اثر شدن دانستند و افزودند: اخیراً در یکی از گزارش‌های منابع بین‌المللی، به افزایش تولید ناخالص ملی ایران اشاره شده بود که این، یعنی در کشور بیشتر و بهتر کار می‌شود، دل به کمک بیرون از مرز‌ها بسته نشده و تحریم‌ها نتوانسته ایران را از پا درآورد و این روحیه باید در کشور تقویت شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به راهپیمایی و تظاهرات ملت‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها و برافراشتن پرچم‌های فلسطین و حزب الله در خیابان‌های اروپا و آمریکا، متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت از تروریسم به بهانه حمایت از مظلومان غزه را موجب رسوایی اتهام‌زنندگان خواندند و افزودند: اکنون نه تنها ملت ایران بلکه همه ملت‌ها از فلسطین حمایت می‌کنند.

ایشان پرسیدند: آیا آن فلسطینی که در مقابل ظلم شهرک‌نشین غاصب برای غصب خانه خود ایستادگی می‌کند تروریست است؟ آیا جبهه ظلم‌ستیز و با غیرت مقاومت تروریست است یا آنها که با بمباران مردم فاجعه‌آفرینی می‌کنند؟ و البته به جایی نرسیدند و نخواهند رسید.

ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، گفتند: برای ملت ایران معلوم باشد و معلوم هم هست که علت دشمنی زورگویان با آنها، دروغ‌هایی که سر هم می‌کنند نیست بلکه این است که ایران مستقل زیر بار زورگویی آنها نمی‌رود و حاضر نیست دنباله‌رو سیاست‌های شکست‌خورده، عقب‌مانده، ناکام و خلاف ارزش‌های الهی و فطرت بشری آنها باشد؛ سیاست‌هایی که به اعتراف برخی تحلیلگران غربی، در حال نابود کردن اعتبار ۲۰۰ ساله آمریکا است.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه توقع پیروی ملت با سابقه و ریشه‌دار ایران از این سیاست‌های شکست‌خورده، بیهوده است، گفتند: ملت ایران، ایستاده و محکم است که البته باید ایستادن را در عمل، کار، تحقیقات و اتحاد ملی خود نشان دهیم که در این صورت و با شرط پرهیز از تنبلی و کاهلی، از دل سختی‌ها و گرفتاری‌‎های تحمیلی بدخواهان، فرصت‌ها و گشایش‌های بیشتری برای پیشرفت ظهور خواهد کرد و ملت ایران، به فضل الهی، به افق روشن آینده خواهد رسید.

در ابتدای این دیدار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گزارشی، کاهش نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد و تحقق واقعی ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲ را از مهمترین دستاورد‌های دولت در حوزه اشتغال خواند.

توسعه بیمه‌های همگانی، طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال بیش از ۵۰ میلیون نفر، پرداخت مستمری بازنشستگان بدون استقراض از بانک‌ها، پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه تولید و تشکیل حدود ۳۰۰ تعاونی مسکن کارگری در سراسر کشور از دیگر عناوینی بود که آقای سید صولت مرتضوی در گزارش خود به بیان آنها پرداخت.

دیگر خبرها

  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد
  • تذکر رهبری درباره گشت ارشاد چه بود؟
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند
  • سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند