Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۱۰۰میلیون اصله نهال در کشور تولید می‌شود که از این تعداد ۵۰ میلیون اصله نهال خارج از شبکه و نظارت بهداشتی سازمان است و می‌تواند سلامت محصولات را به خطر بیاندازند. به همین دلیل سامانه‌ای به نام نهالستان طراحی شده که نهال‌ها و سلامت آنها را مورد رصد و پایش قرار می‌دهد.

به گزارش ایران اکونومیست، شاهپور علایی مقدم در همایشی که به مناسبت روز جهانی سلامت غذا برگزار شد، گفت: در بحث امنیت غذایی یکی از مولفه‌های بسیار مهم حفظ محصول از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بخش کشاورزی با ریسک‌های مختلفی همراه است یکی از این ریسک‌ها تولید و دیگری قیمت است. در بخش ریسک قیمت بایستی متخصصان این بخش و بازرگانان نظراتشان را ارائه کنند ولی در بخش تولید، ریسک شامل آفات بیماری‌ها و عوامل خسارت زا است که نیازمند ارائه نظرات کارشناسان این بخش است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ عوامل خسارت زای گیاهی شناسایی شده که سازمان حفظ نباتات وظیفه کنترل و پایش آنها را دارد.

به گفته وی ۴۰ درصد حفظ امنیت غذایی دنیا وابسته به سازمان حفظ نباتات کشورها است و اگر مبارزه با آفات و بیماری‌ها صورت نگیرد از جمعیت ۸ میلیاردی دنیا ۳.۲ میلیارد نفر با بحران غذا مواجه خواهند شد.

علایی مقدم با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهای دیگر از سموم کمتری در بخش کشاورزی استفاده می‌کند، گفت: میزان سم مصرف شده در کشور ۲.۵ کیلو در هکتار بوده که از میانگین جهانی حدود ۴۰۰ گرم کمتر است. متوسط استفاده سم در دنیا ۳ کیلوگرم است.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و بحث میانگین عدم انطباق را بالا می برد سواد و سطح دانش و مهارت بهره‌برداران است. ۷۰ درصد تاثیرگذاری آفت‌کش‌ها وابسته به نحوه مصرف آنها است. اگر کشاورز نحوه استفاده از سموم و آفت کش‌ها را نداند عدم انطباق ایجاد می‌شود و تکرار آن عدم انطباق را بالا می برد.

شاهپور علایی مقدم در ادامه به آمار واردات و صادرات اشاره کرد و گفت: ۲۷.۵ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی، ۵.۴ میلیون تن صادرات و ۱.۸ میلیون تن ترانزیت محصولات کشاورزی درسال داریم. نیروی انسانی مورد نیاز در پست های قرنطینه کشور ۴۳۹ نفر است این در حالیست که تعداد نیروی انسانی موجود در حال حاضر ۲۲۳ نفر است.

وی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در تامین نیروی انسانی در پست های قرنطینه و تقویت مرزها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی همچنین از رونمایی سامانه پایش و مانیتورینگ نهال‌ها نیز خبر داد و گفت : ۱۰۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید می شود که از این تعداد ۵۰ میلیون اصله نهال خارج از شبکه و نظارت بهداشتی سازمان وجود دارد و می تواند سلامت محصولات را به خطر بیاندازند به همین دلیل سامانه ای طراحی شده که نهال‌ها و سلامت آنها را رصد و پایش کند.

وی با اشاره به اینکه باید مراقبت کنیم تا محصولات کشاورزی‌مان برگشت نخورده و امنیت غذایی کشور خدشه دار نشود، گفت: اگر می‌خواهیم سازمان حفظ نباتات کشور سلامت محور باشد باید نیروی انسانی در این سازمان را تقویت کنیم.

وی همچنین به بودجه سازمان نیز اشاره کرد و گفت: کل بودجه سازمان در سال ۱۴۰۰، ۳۰ میلیارد تومان در بخش نیروی انسانی و ۵۱ میلیارد تومان در بخش تملک دارایی بود. این بودجه برای سازمان کافی نیست و باید در راستای تامین کافی  اقدامات لازم انجام شود.

شاهپور علایی همچنین به اصلاح و بازنگری قانون حفظ نباتات، اصلاح تشکیلات و ساختار سازمانی، صدور مجوز استخدامی، اختصاص بودجه و تامین اعتبارات لازم جهت تقویت ساختار سازمانی و فیزیکی قرنطینه ای کشور نیز اشاره کرد.

به گزارش ایران اکونومیست در این همایش از دو سامانه سماک و نهالستان نیز رونمایی شد. سامانه سماک یا سامانه مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای است که محصولات را از تولید تا صادرات رصد می کنند و بنابر اعلام رئیس سازمان حفظ نباتات ۴۷۲ گلخانه دار و تولید کننده نیز در نوبت ثبت نام در این سامانه هستند. همچنین سامانه نهالستان نیز به بررسی تولید نهال و بسترهای تولید و مجوزهای سلامت می پردازد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سازمان حفظ نباتات کشور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان حفظ نباتات کشور سازمان حفظ نباتات کشور میلیون اصله نهال نیروی انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛با توجه به واگذاری اقدامات بهداشتی درمانی و دارویی به بخش‌های خصوصی دامپزشکی برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی مراکز فوق تحت نظارت و بازرسی کارشناسان شبکه در حال فعالیت هستند.

 رئیس شبکه دامپزشکی تربت حیدریه، گفت: تعداد ۳۰ مرکز اشتغال به امور درمانی، داروخانه، خرده فروشی واکسن، مایه کوبی، درمانگاه، آزمایشگاه و بیمارستان دامپزشکی در شهرستان با دریافت مجوز، به دامداران و مرغداران شهرستان خدمت رسانی می‌ کنند.

دکتر سید ابوالحسن سیدین، افزود: فعالیت مراکز فوق به صورت مستمر توسط کارشناسان واحد‌های دارو و درمان، مبارزه و بررسی‌ها ارزیابی، نظارت و بازرسی می‌شوند و بخش‌های غیر دولتی دامپزشکی شهرستان، به صورت تمام وقت و در چارچوب تعهدات و وظایف قانونی ابلاغی برابر پروانه دریافتی خود در حال انجام فعالیت بهداشتی هستند.

دیگر خبرها

  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • سامانه سنام قوه قضائیه پس از ۱۰ روز همچنان قطع است
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر