Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج مطالعات یک متخصص ترکیه‌ای در دانشگاه "سقاریه" نشان داده است که حدود ۱۳ هزار ذره میکروپلاستیک از هر عدد چای کیسه‌ای (تی بگ) وارد آب جوشی می‌شود که از آن برای درست کردن چای استفاده می‌کنیم و می‌خوریم.

به گزارش ایران اکونومیست، پلاستیک‌هایی که قرن‌ها طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند، می‌توانند به ذرات یک میکرومتری و پنج میلی‌متری تبدیل شده و در نتیجه تبدیل به میکروپلاستیک شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج یک مطالعه مشابه در هلند نیز که در مارس سال جاری میلادی (۲۰۲۲) به اشتراک گذاشته شد، نشان داد که میکروپلاستیک برای اولین بار در خون انسان یافت شده است. در این مطالعه، پلاستیک PET (پلی‌اتیلن ترفتالات) که به طور گسترده در بطری های نوشیدنی، بسته بندی مواد غذایی و تولید لباس استفاده می شود، پلی‌استایرن مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و محصولات خانگی و پلی‌اتیلن مورد استفاده در کیسه های پلاستیکی، در نمونه های خون شناسایی شدند.

این محقق همچنین در مورد انتقال این ذرات از چای کیسه ای به آب جوش تحقیقاتی را انجام داده است.

او در این باره گفت: دستکم ۱۳ هزار ذره میکروپلاستیک از چای کیسه ای وارد آب جوشی می‌شود که ما می خوریم.

وی افزود: با تکنیکی که من در مطالعه خود استفاده کردم، می‌توانیم ذرات میکروپلاستیک تا اندازه سه میکرومتر را شناسایی کنیم به عبارت دیگر می‌توان گفت که حدود ۱۳ هزار میکروپلاستیک بین سه میکرومتر تا پنج میلی‌متر وارد چای می‌شود.

این محقق با تاکید بر اینکه هیچ یک از خواص پلاستیک ها حتی اگر به قطعات کوچک تقسیم شوند تغییر نمی کند، اظهار کرد که بلعیده شدن یا تماس با میکروپلاستیک ها باعث ایجاد اثرات سمی می شود.

به گزارش آناتولی، وی همچنین استفاده از چای دمی را به جای چای کیسه ای توصیه کرد و افزود: بهتر است مصرف کننده به محصولاتی روی آورد که در واقع بسته بندی زیادی ندارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: میکرو پلاستیک ، چای ، چای کیسه ای ، پلاستیک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میکرو پلاستیک چای چای کیسه ای پلاستیک چای کیسه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۳۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان سالم است

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح جمعه چهاردهم اردیبهشت با میانگین ۵۴ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۸۵، میدان انقلاب، بولوار کاوه و بزرگراه خرازی ۵۹، رهنان ۶۴ و ولدان ۵۲ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۴۲، پارک زمزم ۴۳، زینبیه ۴۰، سپاهان‌شهر ۲۱، فرشادی ۲۰، کردآباد ۴۸ و میرزا طاهر ۵۰ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی با عدد ۱۱۸ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس است.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۶۲، سجزی ۷۶، قهجاورستان ۵۹، مبارکه ۷۱، نجف آباد ۵۱ و کاشان ۸۲ در وضعیت قابل قبول و زرین‌شهر ۱۰۶ و شاهین‌شهر ۱۱۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس) (نارنجی) ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • (ویدئو) قانون کاهش تولید کیسه‌های پلاستیکی
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • ببینید | لحظه تکان‌دهنده خودکشی یک زن در سالن تیراندازی / حاوی تصاویر ناراحت‌کننده
  • با 7 بمب منیزیم آشنا شوید
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون
  • بومی سازی تبدیل پسماند پلاستیک به سوخت جامد
  • هوای اصفهان سالم است