Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@13:56:54 GMT

نشست تحلیلی با موضوع علوم انسانی پزشکی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۴۷۷۸

نشست تحلیلی با موضوع علوم انسانی پزشکی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران، نشست تحلیلی با موضوع علوم انسانی پزشکی با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام دکتر محمود عیسوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت برگزاری این نشست ها، به تبیین ضرورت همکاری علمی گروهها و دانشگاه های مختلف برای ارتقاء علم و پژوهش در کشور پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: یکی از عناصر تشکیل دهنده هر تمدنی علم و دانش است چنانچه تاریخ نشان داده در کشور ما و کشورهای مسلمان هرگاه به دانش توجه ویژه شد، تمدن اسلامی شکوفا شده و وقتی که این چراغ کم‌ سو شد تمدن اسلامی نیز کم فروغ شد لذا اگر بخواهیم باز هم در صحنه جهانی جایگاه خود را داشته باشیم و به لحاظ تمدن انسان ساز و جامعه ساز مبتنی بر آموزه‌های اسلام حرکت کنیم ناچاریم به علم توجه ویژه و نگاه متفاوتی داشته باشیم.

حجت الاسلام عیسوی گفت اعتقاد بر این است که علوم با هم تعامل دارند علوم انسانی به خاطر همین عاملی که دارند اشتراکات مختلف پیدا می‌کنند نظیر ابن سینا که هم در فلسفه و هم در پزشکی مبرز بود.

وی ادامه داد: در اثر تحولات رنسانس، دانش به سمت تخصص‌گرایی حرکت کرد به گونه ای علوم از هم فاصله گرفتند البته تخصص گرایی از این جهت مفید بود که دانش بشر را عمیق تر کرد اما آسیب زا هم بود که علوم مختلف را از هم جدا کرد و کمکی که میتوانستند به هم بکنند را از بین برد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز اینکه علوم مختلف گاهی موضوع مشترک دارند گاهی هدف مشترک دارند گاهی روش مشترک دارند گاهی برای هم موضوع درست می کنند گاهی برای هم سوال درست می کنند و انواع و اقسام این ارتباطات بین علوم وجود دارد گفت اگر در عین حال که توجه به تخصص ها داریم و مطالعات تخصصی و جزئی و انجام می‌دهیم به این نوع ارتباط باید توجه و نگاه بکنیم و دقت کنیم قطعاً دانش و عمیق تر خواهد شد.

وی گفت: این مطلب نیاز به تبیین دارد و در دانشگاه‌ها بایستی به آن پرداخته شود و این جلسات شروعی برای این مهم در دانشگاه ما خواهد بود که با همراهی و همکاری اساتید و اعضای هیأت علمی ثمرات و نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر مهدی گلشنی استاد فیزیک و بنیانگذار فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف با اظهار تاسف از اینکه در دو سه دهه اخیر تحولاتی مهم در میان سرآمدان علم در غرب رخ داده است که نسیم آن به ایران نوزیده، بیان کرد: این امر بخاطر نفوذ بسیار غرب در دانشگاههای ماست و مانع ورود این دیدگاهها به ایران شده است و متاسفانه فقط اداهای زشت غرب در محیط ما تقلید می شود.

وی در تبیین این نکته اظهار داشت بعنوان نمونه دو دهه است که علوم انسانی پزشکی در غرب رواج یافته ولی اینجا خبر چندانی از توجه به این مقوله از دانش نیست.

گلشنی با اشاره به اینکه فلسفه طبیعی، ریاضی و متافیزیک یعنی اصول کلی حاکم بر بقیه علوم از زمان یونان و دوران تمدن اسلامی رواج داشته است عنوان کرد: تمام دانشمندان درجه اول جهان اسلام فعالیتهای علمی خود را عبادت می دانستند و هیچ نوع تفکیکی بین علوم و اعمال عبادی قائل نمی شدند که صریح آن نیز در روایات ما هست.

وی ادامه داد: بعد از گذشت قرنها که تمدن غرب از این مبانی فاصله گرفت، امروز سرآمدان علوم در غرب به این نتیجه رسیده اند که باید چتری جامع بر سر همه علوم باشد. البته همین ذهنیت و بینش در دانشمندان اولیه علوم جدید هم وجود داشت، بعنوان نمونه نیوتن گفته بود هدف من از این کار علمی اینست که بندگان خدا را به سمت او رهنمون کرده باشم. اما در دوره ای به بعد اینها نادیده گرفته شد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: مثلاً لاک فقط برای علومی شأنیت قائل شد که با حواس قابل درک باشد، کانت هم راه او را ادامه داد و این رویه در دانشمندان بعدی تثبیت شد، آگوست کنت هم بر آن تاکید کرد و اینگونه پوزیتیویست در علم نهادینه شد و به همه جا صادر شد بطوریکه امروز این نگاه هم در تمام دانشگاههای ما نیز حاکم است.

بنیانگذار رشته فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف با ابراز اینکه بسیاری از دانشمندان علوم مختلف در خود غرب منتقد نگاه غرب به علم شدند، افزود: مثلاً راسل با اظهار تاسف از کشته شدن میلونها نفر در جنگ جهانی اول کتابی نوشت و در آن گفت که اگر علم همینطوری پیش برود دانش در دست قدرتمندان و ثروتمندان قرار خواهد گرفت و منحرف خواهد شد.

گلشنی ادامه داد: از ۱۹۶۰ به بعد مکاتب مختلف فلسفه علم بروز کرد و چنین عنوان شد که پاسخ سوال درباره ارزش های اخلاقی را از علم جدید نمی شود بدست آورد زیرا هیچ نظریه ای در هیچ کدام از علوم نیست مگر اینکه بخشی از اصول عام در آن بکار رفته باشد که از خود آن علم نیست.

وی افزود: به عنوان نمونه یکی از دانشمندان در سال ۱۹۹۳ در انجمن امریکایی پیشرفت علم درباره نظریه تکاملی داروین گفت گفت در نظریه تکامل داروین ما یک فرض ثابت را در نظر می گیریم (آنجه که می بینیم وجود دارد) و اصل ماورایی آنرا در نظر نمی گیریم. فقط به ظاهر پرداخته می شود و امر ماوراء ظاهر نادیده گرفته می شود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: تجربیات مخلف از یک پدیده منجر به ایجاد تئوری می شود که آنها را توجیه کند امروز گفته می شود از تجربیات مشابه می توان بجای یک تئوری، چند تئوری مختلف استنباط کرد.

وی افزود: فلسفه نقش خیلی مهمی در علوم دارد انیشتن همان اول که نظریه کوانتوم پیدا شد بر این باور بود که فیزیکدان ها و فلاسفه باید باهم بنشینند و مسائل را حل کنند اما کسی حرف او را گوش نداد ولی امروز به این نتیجه رسیدند که او درست گفته است. هایزنبرگ گفته بود دنیا را فقط با تخصص خودتان نبینید و بزرگان علم هم گفته اند یک نگاه کل نگر به جهان داشته باشید.

گلشنی یادآور شد: تحولاتی هم در بعد عملی رخ داد اوایل قرن جمعی از اساتید دانشگاه ام آی تی بزرگترین دانشگاه تکنولوژی امریکا طی مقاله ای اعلام کردند ما فارغ التحصیلان مهندسی در جامعه امریکا موفق نیستند بعد از این طی نشستی که با دانشگاه علوم انسانی داشتند به این نتیجه رسیدند که دانشجوی مهندسی حتما باید دروسی از علوم انسانی در این دانشگاه فنی مهندسی را انتخاب کند کار بجایی رسید که لیسانس مشترک بین علوم انسانی و علوم پایه و علوم مهندسی طراحی و اجرا کردند و حتی رشته فلسفه علم گذاشتند بعدها در انگلیس نیز فوق لیسانس مشترک فیزیک و فلسفه راه انداختند.

وی افزود: بعد از اینکه در امریکا دانشگاه های مهم مانند ییل و کلمبیا و نیویورک، ائتلاف کردند که فیزیکدان ها و فلاسفه مسائل مشترک فیزیک و فلسفه را حل کنند بلافاصله در انگلیس دانشگاه های آکسفورد و کمبریج با هم ائتلاف کردند که بین علوم تعامل کنند و مسائل را بصورت مشترک حل کنند اما متاسفانه هنوز این نسیم به محیط دانشگاهی ما نرسیده در حالیکه در بخشهایی از غرب نه تنها فلسفه احیا شد بلکه توجه به دین هم احیا شد، تا جایی که انجمن بین المللی علم و دین در دانشگاه کمبریج تاسیس شد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: همچنین در بین دانشمندان، جورج الیس از فیزیکدانان طراز اول دنیا معتقد است که دیدگاه کل نگر که اصول عام نظیر اصل جهان خالق دارد، اصل هدفداری و خداباوری طبیعت، اصل منحصرا ماده نبودن طبیعت باید بر علم حاکم باشد و نظیر اینها امروز توسط اندیشمندان غربی دنبال می شود.

وی در تبیین موضوع علوم انسانی پزشکی هم با ابراز اینکه عوامل نفوذی نگذاشتند تحولات مهمی که در سطح سرآمدان علم مطرح بوده در محیط دانشگاهی ما مطرح شود گفت: هم اکنون طب کل نگر در امریکا رواج دارد و در این رابطه انجمن سلامت و پزشکی یکپارچه، دانشگاه سلامت طبیعی و مرکز ملی کل طب نگر تاسیس شده است که تمام زیر شاخه های طب های سنتی و مکمل را در خود جا می دهد.

گلشنی ادامه داد: وقتی علوم انسانی در دانشکده های علوم پایه و مهندسی دایر شد این را به سایر حوزه ها تسری دادند و لذا افرادی در حوزه علوم انسانی پزشکی پزشکان را به کل وضعیت بیمار توجه دادند این نگرش به پزشکان کمک میکنند که سلامت و درمان را با زمینه های فرهنگی بیمار و جامعه تطبیق دهند.

وی گفت بسیاری از دانشگاه ها در غرب در دهه اخیر رشته علوم انسانی پزشکی تاسیس کرده اند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف ابراز امیدواری کرد وقت آنست که از مشق نویسی فراتر برویم و سرمشق نویس شویم و با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب از دانشگاهها و مراکز علمی گفت: باید اولا با دانش خود رفع نیازهای روز جامعه کنیم و ثانیاً در جهت توسعه علم و دانش در جهان خود را ارتقاء دهیم.

کد خبر 5508686

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری علوم انسانی فلسفه علم مهدی گلشنی دانشگاه علوم پزشکی ایران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها وزارت علوم شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه تهران حوزه علمیه خواهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دندانپزشکی دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی مجلس شورای اسلامی نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری انقلاب اسلامی ایران دانشگاه علوم پزشکی ایران استاد دانشگاه صنعتی شریف علوم انسانی پزشکی دانشگاه ها فلسفه علم بین علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس

 رویا جهانگیری دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن گرامی داشت فرا رسیدن هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت گفت: به منظور گرامی داشت این هفته و یادآوری نقش خود مراقبتی در سلامت عمومی و جامعه و برنامه ریزی جهت ارتقای آن، نمایشگاه و جشنواره هفته سلامت برگزار و برنامه‌های متعددی متناسب با شعار هفته سلامت برگزار خواهد شد.

 جهانگیری با اذعان اینکه در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه نمایشگاه هفته سلامت، عصرها از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در بلوار ساحلی پارک غدیر زیر پرچم برپا می شود گفت: در این نمایشگاه خدمات سلامت محور از جمله ویزیت و معاینه پزشک،  کنترل فشار و قند خون ، مشاوره تغذیه و روانشناسی ویزیت دندانپزشکی به صورت رایگان انجام می‌گردد.

همچنین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی،  معاونت‌ها، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و دستگاه های اجرایی همکار در حوزه سلامت در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

وی ضمن قدردانی از ادارات و سازمان‌هایی که در انجام این مهم با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همکاری دارند گفت: در این نمایشگاه ۳۰ غرفه خدمت رسان برپا و علاوه بر خدمات سلامت محور مسابقه و جنگ شادی برگزار می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی