Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آخرین گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیاست دانشجوفرستی و دانشجوپذیری با توجه به چشم‌انداز برنامه ششم توسعه از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

دانشجویان فاتح لانه جاسوسی اکنون کجا هستند؟+ عکس

براساس این گزارش تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸) با افزایشی ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ برابری و تعداد دانشجویان خارجی در ایران نیز طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ با افزایش هشت برابری همراه بوده است.

همزمان با افزایش دانشجویان ایرانی خروجی از کشور و همچنین دانشجویان ورودی به کشور، رتبه دانشجوفرستی و دانشجوپذیری کشور بهبود یافته است؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۸۰ ( ۲۰۱۸ میلادی) ایران حائز رتبه نوزدهم در میان کشورهای دانشجوفرست و رتبه سی‌ویکم در میان کشورهای دانشجوپذیر بوده است.

علاقمندی به منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی

این گزارش نشان می دهد اگرچه کشورهای منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی، همواره اصلی‌ترین مقاصد دانشجویان ایرانی برای تحصیل بوده‌اند اما طی سال‌های گذشته و به دلیل ایجاد محدودیت‌های سخت‌گیرانه ویزایی خصوصا از سوی کشور آمریکا و افزایش هزینه‌های مهاجرت برای دانشجویان ایرانی، شاهد افزایش دانشجویان ایرانی در کشورهایی چون ترکیه، آلمان، کانادا و ایتالیا بوده‌ایم.

شوخی و سرگرمی، آبروی دختر دانشجو را برد

کشورهای همسایه در صدر مهم‌ترین کشورهای دانشجوفرست به ایران

همچنین مهم‌ترین کشورهای دانشجوفرست به ایران، کشورهای همسایه بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ افغانستان با ۴۶ درصد و عراق با ۲۴ درصد، بیشترین جمعیت دانشجویان خارجی در کشور را به خود اختصاص داده‌ و کشورهای لبنان، سوریه و چین در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

باوجود این که تعداد دانشجویان خارجی در ایران طی دهه گذشته، افزایش یافته است اما این میزان با هدف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه که جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران تا سال ۱۴۰۰ بود، فاصله زیادی دارد. 

دلایل مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور

طبق گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اگرچه اشتیاق به تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا، یکی از انگیزهای اصلی دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور است، اما انگیزه‌های اقتصادی و دستیابی به زندگی بهتر در خارج از کشور و مهاجرت از طریق کانال تحصیلی، یکی از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند توضیح‌دهنده روند روبه‌رشد تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور باشد.

برپایه این گزارش، نتایج پیمایش محک اشتیاق و تصمیم به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سال ۱۳۹۲ به بعد که در اسفند ۱۳۹۹ انجام شده و ۲۰۶۵ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشور در آن شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد که وضعیت کلی کشور و عامل اقتصادی، مهم‌ترین انگیزه و دلیل دانشجویان و فارغ ‌التحصیلان برای مهاجرت از کشور است.

تیپ جذاب برای دانشجوی دختر+عکس

نتایج گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیانگر آن است که نبود فرصت‌های ایفای نقش و حس مفید نبودن در کشور، ضمن تقویت انگیزه‌های مهاجرت، باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان در حین و  بعد از فارغ‌التحصیلی برای مهاجرت اقدام کنند.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: دانشجو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مهاجرت دانشجویان خارجی دانشجویان ایرانی تعداد دانشجویان خارج از کشور خارجی در ایران طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۴۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی

نایب رئیس اتاق بازرگانی جمهوری داغستان روسیه گفت: کالاهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردارند و این موضوع سبب استقبال شهروندان روسیه در سراسر این کشور شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، الدر بوتائف نایب رئیس اتاق بازرگانی جمهوری داغستان روسیه باحضور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو 2024 از غرفه استان قم بازدید و با سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم دیدار کرد. 

سیداکبر غلامیان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این دیدار بر افزایش تعاملات تجاری ایران به ویژه استان قم با روسیه تاکید کرد. 

وی افزود: روسیه به عنوان کشور دوست و همسایه ما، مقصد خوبی برای صادرات استان قم محسوب می‌شود و می‌توانیم با افزایش تعاملات خود ظرفیت‌های صادراتی این استان را بیشتر معرفی کنیم. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی جمهوری داغستان روسیه نیز در این دیدار با اشاره به استقبال شهروندان روسی از کالاهای ایرانی، عنوان کرد: کالاهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند و این موضوع سبب استقبال شهروندان ما در سراسر این کشور شده است. 

بوتائف بیان کرد: ما به دنبال افزایش تعامل با ایران و قم هستیم و می‌توانیم ظرفیت‌های صادراتی قم در حوزه‌های مختلف را بیشتر در کشورمان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است