Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@10:28:05 GMT

رویداد هنری فرش خودرنگ در مهدی‌شهر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۵۲۶۱

رویداد هنری فرش خودرنگ در مهدی‌شهر آغاز شد

گروه استان‌ها- رویداد هنری "فرش خودرنگ" در عمارت خیل خان مهدی‌شهر در حالی آغاز شد که مشاهدات خبرنگار تسنیم حاکی از استقبال علاقه‌مندان به هنر و صنعت فرش از این رویداد ملی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، فستیوال ملی فرش خودرنگ تا بیستم خردادماه امسال در عمارت تاریخی "خیل‌خان" شهرستان مهدی‌شهر به‌عنوان خاستگاه فرش خودرنگ ایل سنگسری ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مسئولان برگزاری رویداد هنری فرش خودرنگ مهدی‌شهر میزبانی از تورهای گردشگری داخلی و بین‌المللی در «عمارت خیل‌خان» به منظور آشنایی با هنر بافت فرش خودرنگ نیز جزئی از برنامه‌های این فستیوال است.

بر این اساس 2 روز پایانی این رویداد هنری ملی به حضور تورهای گردشگری داخلی و خارجی اختصاص خواهد یافت و گردشگران در این تورها در عمارت خیل‌خان مهدی‌شهر حاضرشده و از نزدیک با هنر اصیل عشایر ایران به‌ویژه ایل عشایری سنگسری در بافت فرش خودرنگ آشنا شوند.

علی صفایی دبیر اجرایی رویداد هنری "فرش خودرنگ" ایل سنگسری با اشاره به اینکه شهرستان مهدی‌شهر مهد ایل عشایر سنگسری بوده و یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تولید فرش خودرنگ ایران محسوب می‌شود اضافه کرد: هنر بافت فرش خودرنگ ایل عشایری سنگسر از 50 سال گذشته تا کنون رفته‌رفته رو به فراموشی است و تلاش برای معرفی این هنر اصیل ایرانی و معرفی آن در داخل و خارج از مرزهای کشور از جمله اهداف برگزاری این رویداد مهم فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد هنری به‌صورت عمومی بوده و حضور به‌صورت انفرادی نیز در آن مجاز است افزود: سه روز نخست رویداد هنری"فرش خودرنگ" ایل سنگسری به بازدیدهای انفرادی اختصاص‌یافته است.

دبیر اجرایی رویداد هنری "فرش خودرنگ" ایل سنگسری با دعوت از عموم مردم علاقه‌مند به عرصه هنر به‌ویژه هنر فرش‌بافی برای حضور در این رویداد ملی افزود: به دلیل شرایط کرونایی و حفظ سلامت شهروندان، مدت بازدید از این رویداد هنری و نمایشگاه آن، یک ساعت بوده و ساعت‌های 17، 18 و 19 در سه روز نخست برگزاری آن برای بازدیدهای انفرادی از رویداد هنری "فرش خودرنگ" در نظر گرفته‌شده است.

فرماندار مهدی‌شهر نیز با بیان اینکه 2 روز آخر این رویداد هنری به بازدید تورهای گردشگری اختصاص دارد؛ برگزاری رویداد ملی فرش خودرنگ در این شهرستان را زمینه‌ساز رونق گردشگری مهدی‌شهر عنوان کرد.

مهدی شیردل با اشاره به ظرفیت‌های ویژه گردشگری طبیعی و تاریخی شهرستان مهدی‌شهر، گردشگری را یکی از محورهای توسعه این شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: رونق هنرهای تاریخی و اصیلی مانند بافت فرش خودرنگ مهدی‌شهری و دیگر صنایع‌دستی نیز می‌تواند به‌عنوان ظرفیتی ویژه در رونق صنعت توریسم شهرستان مهدی‌شهر مؤثر باشد.

دبیر کارگروه فرش خودرنگ سنگسری نیز با اشاره به برنامه‌ریزی این کارگروه برای احیای این هنر فراموش‌شده بیان کرد: برگزاری فستیوال (جشنواره هنری) فرش خودرنگ در مهدی‌شهر زمینه را برای احیای این هنر اصیل ایل عشایر سنگسری فراهم می‌کند.

پویا خادمیان با اشاره به برپایی نمایشگاه ویژه فرش خودرنگ ایران با استفاده از مجموعه ارزشمندی از این نوعاز فرش‌ها اضافه کرد: کلکسیونی از فرش‌های خودرنگ سراسر کشور که بیشتر آن‌ها مربوط به 50 تا 150 سال گذشته است جمع‌آوری‌شده و در رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به امکان حضور تورهای گردشگری داخلی و خارجی در رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر عنوان کرد: از تعدادی از شرکت‌های گردشگری برای برگزاری تور گردشگری به بهانه حضور در رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر دعوت‌شده است.

رَج به رَج تا ترنج /وقتی نغمه تار فرش "ابریشمین خودرنگ" مهدی‌‌شهر به جان می‌نشیندراز فرش مقصود کاشانی رمزگشایی شدموزه فرش نفیس ایران در یزد ایجاد می‌شود

دبیر کارگروه فرش خودرنگ سنگسری با بیان اینکه روزهای نوزدهم و بیستم خردادماه امسال برای بازدید گردشگران تورهای گردشگری از رویداد ملی فرش خودرنگ مهدی‌شهر اختصاص‌یافته است تأکید کرد: مدیران تورهای گردشگری که قصد دارند بازدید از کلکسیون فرش‌های تاریخی خودرنگ سراسر کشور را در برنامه تورهای خود در این روزها قرار دهند؛ می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با فرمانداری شهرستان مهدی‌شهر یا انجمن توسعه و آبادانی شهرستان مهدی‌شهر تماس گرفته و روز و ساعت بازدید خود را هماهنگ کنند.

انتهای پیام/363/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرستان مهدی شهر رویداد هنری تورهای گردشگری ایل سنگسری خیل خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۵۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور

سید علی امامی مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه دومین دوره ایران اکسپو ۲۰۲۴ در دولت سیزدهم، فردا ۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد، گفت: ایران اکسپو نقطه عطف تجارت خارجی محسوب می‌شود چراکه در این رویداد پتانسیل‌های صادراتی ایران مشخص و بسترهای اصلی تجارت خارجی ایران برای سایر کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: تعدادی از میهمانان دعوت شده در اکسپو با هدف بازدید از زیرساخت‌های تجاری ایران در این رویداد شرکت می‌کنند؛ گروه‌های تجاری علاوه‌بر آسیب‌شناسی زیرساخت‌های تجاری کشور، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ما را شناسایی می‌کنند.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها با ظرفیت‌های تجاری ایران آشنا نیستند، افزود: نمایشگاه ایران اکسپو می‌تواند توانایی‌هایی تولیدی و صادراتی کشور را در یک رویداد ۵ روزه به تجار خارجی ارائه بدهد و مبنای برای افزایش صادرات و تعاملات تجارت خارجی شود.

مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران اکسپو باید به عنوان یک حرکت ملی تلقی شود، گفت: دبیرخانه دائمی ایران اکسپو در سازمان توسعه تجارت ایران، در طول سال پیگیر موافقت‌ها، قراردادها و نتایج مذاکرات با سایر کشورها که در نمایشگاه اکسپو حاصل شده، است و به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری تعداد میهمانان دعوت شده در این رویداد افزایش قابل توجهی کرده است.

به گفته وی، اکسپو ۲۰۲۴ هدفمندتر از سال گذشته برگزار خواهد شد و گروه‌های مطالعاتی برای شناسایی اشکالات در زمان برگزاری را بررسی کرده تا در سال‌های آینده ایران اکسپو قوی‌تری داشته باشیم.

امامی با تاکید بر اینکه ایران اکسپو ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین اتفاقات تجاری در دولت سیزدهم است، گفت: ایران اکسپو پرچم برافراشته شده تجارت خارجی است که می‌تواند در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم عمل کند. اگر صنعت پتروشیمی و محصولات پایه نفتی را از حوزه صادرات و تجارت خارجی کشور جدا کنیم ۵۰ درصد صادرات کشور کاربرمحور است و هر چه دولت تلاش کند تا صادرات کشور در این حوزه‌ها افزایش یابد در واقع به طور عملی مشارکت مردم را در تولید و تجارت افزایش داده است.

وی بیان کرد: ایران اکسپو زمینه‌های رونق اشتغال، تولید با مشارکت مردم را فراهم می‌کند؛ اکسپو این قابلیت را دارد که صادرات را افزایش بدهد. البته به ثمر رسیدن این چنین رویدادی نیاز به زمان و صبوری دارد.

امامی ابراز امیدواری کرد که هر استان بر اساس استعداد و توانمندی خود چنین رویدادی را در منطقه خود برگزار کرده تا ظرفیت‌های صادراتی استان خود را در معرض نمایش بگذارد.

کد خبر 6088772 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • آغاز به کار نوزدهمین رویداد ملی جامعه‌پرداز در گلستان
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • آغاز رویداد جایزه جوانی جمعیت
  • دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر
  • برای رشته ژیمناستیک هنری و ترامپولین برنامه ریزی داریم