Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@01:45:40 GMT

احیای پاتوق‌های فیلم کوتاه در سراسر کشور

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۵۴۵۱

احیای پاتوق‌های فیلم کوتاه در سراسر کشور

میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران درباره تشکیل پاتوق فیلم کوتاه و استقبال علاقمندان سینمای کوتاه از این رویداد گفت: پاتوق فیلم کوتاه یکی از مهمترین گعده‌ها و محافلی است که در قالب آن فیلمساز، مخاطب و منتقد گرد هم جمع می‌شوند، به تماشای فیلم می‌نشینند و به گفتگو می‌پردازند، این دورهمی برای هر سه ضلع این اتفاق، هم می‌تواند جنبه سینمایی داشته باشد و هم جنبه سرگرمی و آموزشی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی یکی از اولین اقدامات ما برای آنکه سازوکار‌های توزیع فیلم کوتاه را در کشور فعال‌تر کنیم و بتوانیم به جریانی تازه در حوزه عرضه فیلم کوتاه دسترسی پیدا کنیم، راه‌اندازی مجدد پاتوق‌های فیلم کوتاه بود.

دیانی می گوید دور جدید پاتوق‌های فیلم کوتاه از پردیس چارسو در تهران آغاز شد و تا به امروز ادامه‌دار بوده و مخاطب هم با این رویداد همراه شده، این اتفاق در دفاتر انجمن در کل کشور هم رخ داده است و تلاش کرده‌ایم تا پروتکل‌هایی را برای اجرای پاتوق در نقاط مختلف در نظر بگیریم مانند اینکه پاتوق‌ها حتما باید در سینما برگزار شوند تا مخاطبان با استاندارد و کیفیت سینمایی به تماشای فیلم کوتاه بنشینند.

به گفته وی در کنار این مسئله در فضای دانشگاه‌ها هم با مشارکت تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، پاتوق‌ها را فعال کرده‌ایم تا جامعه دانشگاهی هم بتواند درگیر این جریان باشد، تلاش ما این است که بتوانیم بستر‌های موجود برای ارتباط فیلمسازان با مخاطبان سینمای کوتاه را فعال‌تر کنیم و بتوانیم فیلم کوتاه را در سبد مصرفی خانوار ایرانی قرار دهیم، اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند جایگاه فیلم کوتاه را نسبت به آنچه هست متفاوت کند.

معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران  می گوید فیلم کوتاه از نظر فرمی دیگر صرفا یک اثر تجربی و آموزشی نیست، فیلم کوتاه امروز ساختار کاملاً حرفه‌ای پیدا کرده است و عوامل و دست‌اندرکاران تولید فیلم کوتاه هم عواملی کاملاً حرفه‌ای محسوب می‌شوند، از این جهت سینمای کوتاه هم باید جایگاهی حرفه‌ای و عمومی از نظر مخاطب پیدا کند و از فضای محدود به مخاطبان نخبگانی خارج شود، ما در تلاش هستیم تا این اتفاق رخ دهد و همه بستر‌هایی که بتواند به این اتفاق کمک کند را فعال می‌کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران فیلم کوتاه فیلم کوتاه پاتوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۵۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رِندی پیمان معادی در «افعی تهران»/ اشکال این اتاق درمان کجاست؟

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما شب گذشته نهم اردیبهشت با حضور در برنامه «سینمازاویه» رادیو گفت‌وگو درباره سریال «افعی تهران» و نسبت آن با سینمای جنایی گفت: در سینمای جنایی حرکت در عمق خیلی بیشتر است. مهم‌تر از اینکه جنایت را چه کسی انجام داده این مهم است که جنایت چرا انجام شده و آن کسی که این جنایت را مرتکب شده دچار چه پیچیده گی های شخصیتی بوده است. در اینجا برای تحلیل سرسخت و عمق پیدا کردن ماجرا این ضرورت که فهم دقیقی از تحلیل موقعیت و روانکاوی داشته باشیم، اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: پیمان معادی یک ضرورتی را در سینمای ایران حس کرده و آن هم تنوع داستان ها و موقعیت هاست چراکه در سینمای ایران داستان های جنایی که استخوان دار باشند و تنه به کمدی نزنند زیاد نداشته ایم.

مقدسیان درباره نحوه نمایش درونیات شخصیت در «افعی تهران» گفت: اما معادی یک رندی کرده و همان تلاشی که باید انجام می‌داده تا در موقعیت های مختلف، در جهان شخصیت ورود کند و او را به مخاطب معرفی کند به اتاق درمان آورده است. طبیعی است هر کسی که در اتاق درمان قرار می‌گیرد، درمانگر تلاش کند درونیات او را شناسایی کند. اما اگر قرار بود در اتاق درمان این اتفاق نیفتد باید موقعیت های پیچ در پیچی می‌ساخت که اطلاعات درباره شخصیت کم کم به مخاطب منتقل بشود.

این کارشناس، سینما را به عنوان یک تلنگر برای اهمیت بیشتر به سلامت روان مهم دانست و افزود: واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپین هایی تشکیل می شود که آدم ها بیش از پیش به سلامت روان خود اهمیت بدهند. اگر سینما بتواند تلنگری بزند یا روان درمانی به امری تبدیل شود که آدم ها به آن اعتماد کنند و به آن روی بیاورند، اتفاق خیلی مثبتی روی داده است.

مقدسیان درباره انتخاب روان‌درمانگر و شیوه مواجه سریال با این مساله گفت: دغدغه پیمان معادی در این سریال جدای از اینکه به او کمک کرده درونیات شخصیت را با حضور در اتاق درمانگر به مخاطب منتقل کند، کمک کرده تا او یک نوع فرهنگ سازی هم انجام بدهد. اما همان طور که روان درمانی و سراغ گرفتن از درمان گر مساله ای است که باید روی آن فرهنگ سازی بشود، مسلح شدن به انتخاب روان درمان گر درست هم باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: ما به اندازه روان درمانگران کاربلد، روان درمانگرانی داریم که کم عمق و کم دانش هستند و احساس مسؤولیت ‎نمی‌کنند و این آسیب زاست. برای همین است که نظام روان درمان گری در دنیا استانداردهای سفت و سختی دارد که باید مانند یک میثاق پزشکی رعایت بشود.

مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روان‌گر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه می‌کند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمی‌شود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.

وی با بیان اینکه رفتن به سراغ اتاق درمان برای جذاب تر شدن درام، استانداردهایی هم دارد افزود: ماجرا این طور نیست که یا ما نباید سراغ اتاق درمان برویم یا اگر رفتیم هر طور شد آن را جذاب کنیم. یک سری خط قرمزها در اتاق درمان وجود دارد.

مقدسیان ادامه داد: اطلاعات شخصی روان درمان گر با مراجع نباید در میان گذاشته شود و آشنایی به غیر از آشنایی اتاق درمان با روان درمان گر نباید اتفاق بیفتد. او فقط باید شنونده باشد همدلی کند اما در نقش روان درمان گر. ممکن است جایی که مراجع درک می شود، احساس وابستگی به درمانگر پیدا کند. اینجا درمانگر یا باید از تکنیک‌ها استفاده کند و برای مراجع واضح بشود که این رابطه عاطفی در نقش درمانگر است و لاغیر. اگر این اتفاق نیفتد باید مراجع به درمانگر دیگری معرفی کند.

این کارشناس سینما استانداردهای اتاق درمان را مهم دانست و افزود: این مهم است که استانداردها را رعایت کنیم چراکه ممکن است کسی بعد از کشمکش های زیادی با خودش بپذیرد که درمان بشود ولی با این اتفاق، نتیجه درخوری نگیرد و اعتماد شخص به روان درمانگر از بین برود و هیچ وقت در زندگی به روان درمانگر مراجعه نکند.

مقدسیان در پایان درباره نقاط مثبت و ضعف اثر گفت: «افعی تهران» در بخش توجه به روان درمان گری موفق است اما در تصویر کردن اتاق درمان و شیوه رفتار سحر دولت شاهی به عنوان درمان گر و ارتباط عاطفی که بین او و مراجعش (پیمان معادی) تصویر می‌کند، از اساس بر ضد روان درمان است. اینجا دانش و توانایی فیلمنامه نویس کم بوده، او عشق آن را داشته که به این موضوع بپردازد اما علم آن را نداشته است. برای جذاب کردن درام هم مولفه های دیگری بود که بدون زیر پا گذاشتن استانداردها و خط قرمزها می شد از آنها بهره برد.

کد خبر 6092348 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • رِندی پیمان معادی در «افعی تهران»/ اشکال این اتاق درمان کجاست؟
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • اپل آی‌دی بسیاری از کاربران در سراسر جهان غیر فعال شده است
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد