Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:59:49 GMT

تزریق ارز توسط بانک مرکزی قیمت آن را ثابت می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۵۴۷۵

تزریق ارز توسط بانک مرکزی قیمت آن را ثابت می‌کند

حسین دشتبان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت ارز در بازار به دنبال اعطای اختیارات ارزی سران قوا به بانک مرکزی و ورود این بانک برای مدیریت بازار و تزریق ارز توسط بانک مرکزی به صورت نامحدود، نزولی شده است.

وی بیان کرد: اعطای این اختیار ارزی به بانک مرکزی باعث می شود که عرضه ارز نسبت به تقاضای آن در بازار قدرت بیشتری گرفته و قدرت فروشنده ارز را افزایش دهد، این موضوع باعث جلوگیری از افزایش قیمت ارز در مرحله نخست و کاهش قیمت آن در مرحله  بعدی می‌شود که این اتفاق در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دشتبان با اشاره به اقدام مطلوب دیگر دولت در خصوص جمع آوری بازارهای غیررسمی ارز گفت: ابلاغ اصلاحیه قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز، پیام‌آور جمع شدن بازارهای غیر رسمی مبادلات ارز در خیابانهای شهر است که همواره به عنوان یک معضل بزرگ در مقابله با دلالان ارز به شمار می‌رفت و قدرت بازدارندگی اعمال قانون را برای متخلفین کاهش داده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به برخی ابهاماتی که در اصلاحیه قانون مزبور وجود داشت، هم‌اینک نشستهای آموزشی و توجیهی آن در خراسان رضوی در حال برگزاری است تا نحوه مدیریت سطح عرضه بازار غیررسمی ارز و برخورد با عاملین غیرمجاز مشخص شود و هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای عملیاتی شدن این طرح انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، پیش از ابلاغ این اصلاحیه قانونی، همواره بازار غیررسمی ارز با انبوهی از دلالان ارزی مواجه می‌شد که قانون هم در برابر مقابله با این اقدام چندان بازدارنده نبود. شیوه‌ نامه قبلی بانک مرکزی در خصوص "ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور" دست نهادهای نظارتی را برای مقابله با دلالان ارز و خرید و فروش غیرقانونی آن در شهر مشهد را می‌بست و با مشکل قانونی بزرگی مواجه می‌کرد.

مطابق با شیوه نامه قبلی زمانی که افراد برای خرید یا فروش به بازار غیررسمی در خیابان امام خمینی (ره) مشهد هجوم می‌آوردند، اگر نیروی انتظامی افراد موثر در این بازار را دستگیر هم می کرد با توجه به آن شیوه نامه محکومیت قضایی نداشتند زیرا این افراد از مقررات اطلاع داشتند و ارز کمتر از ۱۰ هزار یورو به همراه می‌آوردند لذا دستگیری آنان فایده‌ای نداشت اما طبق اصلاحیه قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش ارز در مجاری غیررسمی مشمول قاچاق ارز خواهد شد و با عاملان آن برخورد قانونی می‌شود.

برچسب‌ها نرخ ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نرخ ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بانک مرکزی نرخ ارز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بانک مرکزی اصلاحیه قانون بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۵۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2029.2  هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 

  بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.   بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند.   برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد