Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، ضمن اشاره به اقدام اخیر عوامل وابسته به رژیم‌صهیونیستی در ترور شهید "حسن صیاد خدایی"، سرهنگ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران، این ترور را که همچون نمونه های پیشینِ دیگر، متوجه دانشمندان هسته ای و چهره های علمی ایران نیست و معطوف به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده، رونمایی از راهبردی جدید از سوی صهیونیست ها علیه کشورمان ارزیابی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راهبردی که مخصوصا وقتی با پاسخ های سخت و قریب الوقوع ایران همراه شود، حاکی از اوج گیری سطح تنش ها و جنگ در سایه ایران و اسرائیل خواهد بود. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

« اگرچه سازمان جاسوسی "موساد" به طور رسمی مسوولیت ترور حسن صیاد خدایی، سرهنگ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که به تازگی در تهران ترور شد برعهده نگرفته است، با این حال، این ترور توجهات زیادی را در رسانه های اسرائیلی به سمت خود جلب کرد. این مساله تا حد زیادی این حس را منتقل کرده که این اقدام(ترور حسن صیاد خدایی)، عملا یک عملیات اسرائیلی بوده است. البته که اتخاذ موضع سکوت، و مبهم رفتار کردن اسرائیلی ها در موقعیت های اینچنینی، از دیرباز یکی از سیاست های رایج دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بوده است. 

این ترور عملا نشان داده که اسرائیل صرفا علیه مواضع ایران در سوریه اقدام به حملات تروریستی نمی کند و حتی این اقدامات را به داخل خاک ایران نیز کشانده است. ترور حسن صیاد خدایی چند ماه پس از اقدام اسرائیل در انجام حمله پهپادی علیه یکی از پایگاه های تولید پهپاد ایران در استان کرمانشاه انجام گرفته است. با این همه، لیست اتهامات اسرائیلی ها علیه حسن صیاد خدایی بلند بالا است. آن ها وی را تهدیدی جدی علیه منافع اسرائیل در عرصه بین المللی توصیف کرده اند و سعی دارند که این گونه نشان دهند که این ترور، عملا دنیای امن تری را برای اسرائیلی ها ایجاد خواهد کرد. 

ترور حسن صیاد خدایی به دست اسرائیلی ها، در ادامه ترور فرمانده سابق سپاه قدس ایران یعنی ژنرال "قاسم سلیمانی" در ژانویه سال 2020 در نزدیکی فرودگاه بغداد، قرار دارد. اگرچه دولت بایدن این نکته را برای اسرائیل روشن کرده که انجام اقدامات تروریستی علیه ایران را از سوی این رژیم، آن هم در شرایطی که گفتگوهای مرتبط با احیای توافق برجام با ایران در جریان است نمی پذیرد، با این حال، اینطور به نظر می رسد که اسرائیل همچنان هر آنچه دوست دارد را انجام می دهد. 

ترور حسن صیاد خدایی توسط عوامل وابسته به رژیم اسرائیل عملا این پیام را می رساند که راهبرد تل آویو در مواجهه با ایران تغییر کرده است. در این چهارچوب، اسرائیلی ها هدف قراردادن شخصیت های مهم و کلیدی را به جایِ هدف قرار دادن نیروهای نیابتی ایران در منطقه، در دستورکار قرار داده اند. این مساله در نوع خود جنگ در سایه میان ایران و اسرائیل را تشدید خواهد کرد. 

با این حال، برخی جزئیات در رابطه با ترور حسن صیاد خدایی وجود دارند که توجه به آن ها بسیار مهم و ضروری است. به عنوان مثال، وی به برنامه هسته ای ایران هیچ ارتباطی نداشته است. او عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. به نظر می رسد که او یک فرمانده عملیاتی و زبده بوده که اسرائیل با ترور وی سعی داشته تا حدی بار فشار بر خود در منطقه از سوی سپاه را کاهش دهد. 

درست است که رژیم اسرائیل مسئولیت ترور حسن صیاد خدایی را به صراحت برعهده نگرفته است با این حال، قرار گرفتن ارتش اسرائیل در حال آماده باش جهت مقابله با پاسخ های احتمالی ایران در جبهه های مختلف، عملا حاکی از اضطراب بالای این رژیم نسبت به انتقام گیری قریب الوقوع ایران است. در این راستا، اسرائیلی ها هر لحظه انتظار این را می کشند که در نزدیکی آنها انفجاری و یا حادثه ای خسارت‌بار روی دهد. تحلیل اسرائیل این بوده که ترور حسن صیاد خدایی توانمندی های عملیاتی ایران در منطقه را کاهش خواهد داد با این حال، این رژیم به خوبی می داند که ایران قدرت این را دارد که عملیات هایی را علیه اسرائیل انجام دهد که عملا ضعف نظامی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس را برجسته خواهند کرد. 

اسرائیل افرادی نظیر حسن صیاد خدایی را انسان هایی با توان فرماندهی بالا، با تجربه و با مهارت که میزان قابل توجهی از ارتباطات را نیز دارند، ارزیابی می کند و درست به همین دلیل، هزینه های گزاف ترور آن ها را به جان می خرد. از این منظر، اسرائیلی ها می خواهند در ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی ایران حفره هایی را ایجاد کنند که برطرف کردن آن ها کار ساده ای نباشد. اسرائیلی ها مقابله با ایران را به مثابه یک روند آموزشی نیز می نگرند. زیرا ضربات ایران به آنها درس هایی را برایشان به همراه دارد که به آن ها اجازه می دهد تا اشتباهات و ضعف های خود را اصلاح کنند. 

بسیاری از افرادی که در ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل حضور دارند، معتقدند که پاسخ ایران به اقدامات تروریستی اسرائیل، ماهیتی پیچیده خواهد داشت و آماده سازی های اسرائیل برای مقابله با آن ها نیز برای این رژیم بسیار گران تمام می شود. جدای از این ها، ایران نیز از اقدامات تروریستی اسرائیلی ها، برخی نکات را فرا می گیرد و سعی می کند تا برخی نقطه ضعف های امنیتی اش را برطرف کند».

 با این همه، با توجه به تشدید اقدامات غیرسازنده اسرائیل علیه ایران و متعاقبا اراده جدی تهران در نشان دادن واکنش به اسرائیلی ها، احتمالِ برخوردهای بیشتر در آینده میان دو طرف تقویت شده و انتظار می رود که عصر پُرتنشی را در ادامه در مواجهه دو طرف با یکدیگر شاهد باشیم. 

 

منبع: الف

کلیدواژه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترور حسن صیاد خدایی اسرائیلی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۷۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان

امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان، استفاده اوکراین از پهپادهای دوربرد، علّت تغییر رویکرد احتمالی رژیم صهیونیستی در برابر حماس و مشخص‌شدن سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ از مهمترین اخبار شامگاهی دهم اردیبهشت بودند.

به گزارش ایسنا، شامگاه دوشنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۳ اخباری در حوزه‌های مختلف منتشر شد که در ادامه گزیده‌ای از آنها را مرور می‌کنید:

 عقب‌نشینی اسرائیل در توافق با حماس 

تجمع خانواده‌های اسرای اسرائیلی در تل‌آویو

جهان - نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات مطلع نوشت تل‌آویو به کاهش تعداد اسرای صهیونیست که در مرحله اول توافق آتش‌بس با حماس آزاد می‌شوند، رضایت داده است. این گزارش تاکید می‌کند مقامات صهیونیست که می‌خواستند ناشناس باقی بمانند به نیویورک‌تایمز گفته‌اند تل‌آویو هم‌اکنون با آزادی ۳۳ اسیر صهیونیست در مرحله اول توافق آتش‌بس با حماس موافقت کرده است. این مقامات گفته‌اند بخشی از این تغییر رویکرد و عقب‌نشینی به دلیل کشته‌شدن ۴۰ اسیر در حملات به غزه بوده است.

ادامه تظاهرات هزاران صهیونیست علیه دولت نتانیاهو

هزاران نفر از شهرک‌نشینان امشب بار دیگر علیه کابینه نتانیاهو در تل آویو دست به تظاهرات زدند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت با انتشار این خبر تاکید کرد خواسته اصلی تظاهرات کنندگان مبادله اسرا با مقاومت در غزه و تعویق عملیات نظامی علیه رفح است. معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست از نوار غزه شدند.

جنگ پهپادها در اوکراین

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» هم در گزارشی از استفاده ارتش اوکراین از پهپادهای دوربرد در جنگ با روسیه خبر داده است. این گزارش یادآور شده است که پهپادهای تولیدی دارای حداکثر برد ۵۰۰ مایل است و برای رفع نیازهای فزاینده ارتش اوکراین برای آنکه حملاتش به عمق اراضی روسیه در سومین سال جنگ را تشدید کند طراحی شده‌اند. 

 کشتی‌های ایرانی در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌شوند

سیاسی - امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه‌های نیروی دریایی برای تامین امنیت خلیج‌ فارس و اسکورت نفتکش‌های ایرانی تاکید کرد: خلیج‌ فارس امروز امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان محسوب می‌شود و ما عمدتا اسکورت کشتی‌هایمان در مناطقی مثل خلیج عدن و اقیانوس اطلس را انجام می‌دهیم.

ارز مسافران حج مشخص شد

فرهنگی - شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد. به گفته ایمان شمسایی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج، این مبلغ در سهمیه ارز سالانه افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

دیگر اخبار مهم امروز اداره فرهنگی از کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران، ۳ سریال جدید تلویزیون و معرفی داوران جشنواره کن را می‌توانید اینجا بخوانید.

آدم‌ربایی برای ۵۰۰ میلیارد ریال تتر

اجتماعی - رئیس پلیس آگاهی پایتخت از آزادی فردی که برای دریافت ۵۰۰ میلیارد ریال تتر ربوده شده بود، با پیگیری‌های پلیس، خبر داد. سردار علی ولیپور گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: شماره ناشناسی با موبایل همسر این فرد تماس گرفته و مدعی شده که همسرش را ربوده است و با تهدید به قتل او، درخواست کرده تا با پرداخت رمز ارز تتر به‌ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال جان او را نجات دهد. 

پای دوربین‌های هوشمند پلیس به ورزشگاه‌ها باز می‌شود

 فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ نیز با تاکید بر اینکه به‌روزرسانی سیستم‌های نظارتی و زیرساخت‌های موجود در استادیوم‌های ورزشی یک امر مهم و حیاتی در برقراری و تامین امنیت در ورزشگاه های کشور است، گفت: نصب دوربین‌های هوشمند توسط پلیس در ورزشگاه‌ها کمک شایانی در رسیدن به این هدف مهم می‌کند.

دیده‌شدن پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان 

استان‌ها - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.  در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده است.

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان خبر داد. وی تاکید کرد برخورد با مظاهر فساد و سوء استفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضائی است و این موضوع با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

دنیای علم و فناوری هم دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • ترور برای بقا
  • میدل ایست آی: اسرائیل قصد دارد مانع خروج مردان از رفح شود
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • حماس در حال بررسی طرح اسرائیل برای تبادل اسرا
  • تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودرو فلسطینی در کرانه باختری
  • صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند