Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@13:15:34 GMT

فراستی: «عنکبوت مقدس» مفلوک، حقیر و بی‌همه چیز است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۷۳۴۱

فراستی: «عنکبوت مقدس» مفلوک، حقیر و بی‌همه چیز است

مسعود فراستی، منتقد سینما درباره واکنش‌ها به فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: این اصلا فیلم نیست که به آن جبهه می‌گیرید. این یک اثر مفلوک، حقیر بی‌همه چیز و بی وطن و غلط است.

به گزارش فارس، مسعود فراستی در برنامه نادرترین سردار در زنجان اظهار داشت: مشکل سینمای ما این است که فرم ندارد و وقتی فرم ندارد یعنی هیچ چیز ندارد، امروز ما پس از گذشت 40 سال به یک سینمای انقلابی نرسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منتقد سینما گفت: بعد از چهار دهه هنوز به سینمایی نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم سینمای ما سینمای مردم و انقلاب است و سینما نداریم و فقط چندین فیلم خوب وجود دارد که عمدتاً راجع به جنگ است، همانند مجموعه روایت فتح، دیدبان، مهاجر و... که خوشبختانه فیلم «موقعیت مهدی» که بوی آوینی و روایت فتح را می‌دهد نیز جزو فیلم‌های خوب بود.

وی تصریح کرد: ما در هیچ زمینه‌ای فرهنگ نقد نداریم و همین فرهنگ ما را عقب انداخته است و هنوز در گام‌های اولیه و در حال آزمون و خطا هستیم.

فراستی با انتقاد از اینکه این آزمون و خطا همچنان در سینمای ما ادامه دارد و بها ندادن به نقدهای سینمایی از دیگر مشکلات ماست، افزود: متاسفانه فرهنگ نقد در بحث سیاست، اقتصاد و هنر را برنمی‌تابیم و همین موضوع موجب عقب ماندگی ما می شود، چرا که چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد.

مترجم و منتقد سینما ادامه داد: فرمانده‌هان شاخص در جنگ بسیار داریم ما افرادی داریم که می‌خواهیم با آنها زندگی کنیم و فیلم ساز با خودآگاه و ناخودآگاه این شخصیت مانوس می‌شود و همین موجب می‌شود تا آن شخصیت فرم بگیرد و به همان میزان می‌توان کاراکتر را به نمایش درآورد.

وی افزود: هیچ چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد و پرسش و نقد باید کرد تا بتوان قدم برداشت وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد، امروز بی‌خود نگوییم وضعیت ما خوب است، وضعیت ما در فرهنگ بد است.

سردبیر مجله فرم و نقد با بیان اینکه در حال تکرار گذشته هستیم؛ البته گذشته را نمی‌توانیم تکرار کنیم، بلکه از آن عقب می‌رویم، گفت: نادر طالب‌زاده پیش از اینکه هنرمند باشد، ‌آدم سیاسی حرفه‌ای با رسانه بود و هیچ‌ کسی اندازه نادر طالب‌زاده آدم رسانه‌ای انقلاب ما نبود.
وی افزود: ما تا محفل‌هایی را نداشته باشیم که بحث نظری در آن باشد و آرام آرام با زحمت اینها بارور شوند به جایی نخواهیم رسید، ما آدم اساسی داریم، اما اینها دستشان به جایی بند نیست.
فراستی گفت: من همینجا پیشنهاد می‌کنم که در زنجان یک گروه مستندسازی از افرادی که علاقه‌مند و وارد به کار هستند تشکیل شود و وزیر هم بیاید از شما حمایت کند، اما برای راه‌اندازی این گروه باید محفل‌های هفتگی داشته باشید و در آن مستندهای خوب جهان و ایران از جمله نادر را ببینید.
این منتقد سینما درباره واکنش‌ها به فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: من یکبار گفتم اینجا هم می‌گویم، این اصلا فیلم نیست، که به آن جبهه می‌گیرید، این یک اثر مفلوک، حقیر بی همه چیز و بی وطن و غلط است، پس اصلا غلط کرده بتواند به امام رضا توهین کند، اصلا در این حد نیست، از این رو این اندازه حساسیت نیز نیاز نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این برنامه گفت: نادر طالب زاده پرورش یافته مسجد بود و پرچم مبارزه با ظلم را در عرصه هنر برداشت و بعد از شهید آوینی کسی همچون طالب زاده وارد این عرصه نشده بود.

امرالله حسنی افزود: با درگذشت مرحوم طالب زاده خلا بزرگی را در عرصه مبارزه با ظلم در حوزه فرهنگ و هنر شاهد خواهیم بود و امیدواریم این خلا با حضور هنرمندان ارزشی جبران شود.

وی با بیان اینکه افول امریکا زمانی آغاز شد که خود را در برابر انقلاب اسلامی ایران دید، افزود: به گفته مرحوم طالب زاده با پیروزی انقلاب اسلامی به دست امام راحل هراس بزرگی در دل دشمن ایجاد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: افرادی همچون نادر طالب زاده برنامه افق نو را راه اندازی کرد و در حوزه رسانه نیز کارهای خوبی انجام شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عنکبوت مقدس سینما مسعود فراستی نادر طالب زاده منتقد سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۷۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است

عنکبوت شکارچی گلسنگ (Lichen Huntsman Spider) با نام علمی Heteropoda boiei به نام عنکبوت گلسنگ نیز شناخته می‌شود و به سرده Heteropoda در خانواده Sparassidae تعلق دارد. این نوع عنکبوت شکارچی در آسیا و استرالیا یافت می‌شود. این عنکبوت‌ها می‌توانند از نظر رنگ متفاوت باشند و ترکیب‌های رنگی مختلفی از آن‌ها وجود دارد.

به گزارش عصر ایران، عنکبوت شکارچی گلسنگ برای شکار طعمه خود تار نمی‌تند، بلکه در میان خزه‌ها و گلسنگ‌ها کمین کرده و زمانی که طعمه در فاصله مناسب قرار گرفت، به آن حمله می‌کند. به واسطه ترکیب رنگ خود، آن‌ها می‌توانند بین خزه‌ها و گلسنگ‌ها استتار کنند.

رژیم غذایی آن‌ها بیشتر از حشرات و سایر بی مهرگان و گاهی اوقات مارمولک‌های کوچک تشکیل شده است. عنکبوت شکارچی گلسنگ اغلب در شکاف پوست درختان زندگی می‌کند. آن‌ها می‌توانند بسیار سریع حرکت کنند و اغلب از پرش فنری در حین دویدن استفاده می‌کنند. این عنکبوت‌ها می‌توانند روی دیوار‌ها و حتی سقف راه بروند.

در صورتی که یک عنکبوت شکارچی گلسنگ را بردارید، احتمال این که واکنش چسبیدن را از خود نشان دهد، زیاد است که جدا کردن حیوان از طریق تکان دادن را دشوار کرده و احتمال گاز گرفته شدن توسط آن را افزایش می‌دهد.

عنکبوت‌های ماده مدافعان سرسختی از کیسه‌های تخم و فرزندان خود هستند. در صورتی که تحریک شوند، آن‌ها یک نمایش هشدار دهنده را به اجرا می‌گذارند. اگر هشدار‌ها نادیده گرفته شوند، احتمال حمله و گاز گرفتن عنکبوت وجود دارد.

دیگر خبرها

  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟