Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@22:41:56 GMT

تغییر رفتار مردم در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۸۲۴۸

تغییر رفتار مردم در بازار مسکن

بررسی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن نشان از تغییر رفتار مردم دارد به‌طوریکه در ماه گذشته معاملات واحدهای با سن ۲۰ سال به بالا ۳۱۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران در اردیبهشت ماه را منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با رشد ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصدی نسبت به فروردین ماه امسال به ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این قیمت در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۶.۲ درصد رشد داشته و بنا به ادعای بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دومین ماه سال جاری رشد افزایش قیمت کُند شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران +جدول

یکی از نکات جالب توجه در گزارش بانک مرکزی مربوط به توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس شاخص "تفکیک عمر بنا" است. در ماه مورد اشاره مجموعا ۱۰۴۹۰ فقره معامله مسکن در تهران ثبت‌ شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته بالغ بر ۱۶۶.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی ها نشان می‌دهد سهم واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال از سهم کل واحدهای معامله شده نسبت به اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۱۴ درصد افزایش یافته است.

در اردیبهشت ماه سال گذشته سهم واحدهای با سن بیش از ۲۰ سال در معاملات مسکن ۵۱۳ فقره بود که ماه گذشته به ۲۱۲۵ فقره افزایش یافته است.

همچنین معاملات مسکن برای واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال سن در ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶۲ درصد رشد داشته است. در واحدهای ۱۱ تا ۱۵ سال نیز رشد در بازه مورد اشاره ۲۱۷ درصد بوده است.

 افزایش قیمت مسکن در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و تداوم آن با شیب نه‌چندان ملایم در سال ۹۹ شرایطی را به‌وجود آورد تا قدرت خرید مردم برای ورود تقاضاهای مصرفی به بازار کاهش چشمگیری داشته باشد.

موضوعی که باعث شده طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقاضا برای واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد  و در مقابل تقاضا برای واحدهای نوساز کاهش یابد. قیمت این واحدها در مقایسه با واحدهای نوساز تا ۵ سال ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از واحدهای با عمر بیش از ۱۵ سال و بالاتر است. به همین دلیل نیز این واحدها با تقاضای بسیار بیشتری برای خرید مواجه هستند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت بازار مسکن خرید مسکن قیمت مسکن خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سال گذشته درصد رشد ۲۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ مالکان و مستاجران منتظر این تغییر باشند

مهرداد بذرپاش با یادآوری افزایش وام مسکن شهری به ۵۵۰ و روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است.

به گزارش خبرآنلاین، وی با بیان این‌که سال گذشته تسهیلات بانکی در بافت فرسوده با ضعف روبرو بود، ادامه داد: تلاش می‌کنیم این تسهیلات با افزایش روبرو شود و در کنار تسهیلات شهرسازانه، تسهیلات مالی قرار بگیرد.

وی با یادآوری این‌که ۵۰۰ شهرداری بسته ۱۹ بندی شهرسازانه را اجرا کرده‌اند، گفت: در این بسته پیش‌بینی شده شهرداری‌ها این امکان را داشته باشند تا پیشنهادات مدنظرشان را در صورت تصویب شورای تامین استان به آن بسته اضافه کنند که برخی از شهرداری‌ها از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هر شهرداری این بسته را اجرا کرد، میزان صدور پروانه در بافت فرسوده افزایش یافت. به همین خاطر همکاران ما در شرکت بازآفرینی شهری جلساتی را با شهرداری‌ها برگزار کردند تا آن‌ها در موضوع نوسازی بافت فرسوده حضور پررنگی داشته باشند.

بذرپاش همچنین درباره قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، اظهار کرد: این قانون صرفه و صلاح مالکان و مستاجران را تامین و کمک شایانی به سامانه املاک و اسکان می‌کند. ضمن این‌که دست وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها را برای کمک به تنظیم بازار باز می‌کند.

دیگر خبرها

  • راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد / آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران
  • شناسایی ۳۰ هزار خانه خالی در شهرهای جدید
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها؛ قیمت بیت‌کوین صعودی شد؟
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ مالکان و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • افت ۵۰۰ هزار تومانی نرخ سکه در بازار
  • توقف بازار مسکن در فروردین
  • کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود
  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد