Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا بودجه‌ای شامل ۶۲.۳ میلیارد دلار برای برنامه اطلاعات ملی و ۲۳.۳ میلیارد دلار برای برنامه اطلاعات نظامی فقط برای امسال در نظر گرفته است.

نهاد‌های امنیتی کشور‌های اروپای غربی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان جزو نهاد‌های رقیب اطلاعاتی آمریکا هستند که به رغم رقابت با آمریکا  فاصله زیادی در بودجه خود نسبت به این کشور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا بودجه  ۳.۰۲ میلیارد پوندی سرویس اطلاعات مخفی انگلیس یا همان MI۶، ۷۳۱ میلیون دلاری اداره کل امنیت خارجی فرانسه (DGSE) و ۱۱۳ میلیون یورویی آژانس اطلاعات فدرال آلمان (MAD) این فاصله را با بودجه در نظر گرفته شه برای سازمان‌های جاسوسی ۱۸ آمریکا به خوبی نشان می‌دهد.

از سویی دیگر نیز حجت‌الاسلام خطیب وزیر اطلاعات در جمع مسئولان نظامی و امنیتی قرارگاه منطقه‌ای قدس استان سیستان و بلوچستان  با بیان اینکه  هزینه‌هایی که سازمان‌های ۱۸ گانه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دارند از بودجه سالیانه کل کشور ما بیشتر است، جمله‌ای بود تاکید کرد، آن‌ها تمام امکانات و تجهیزات خود را علیه ایران بسیج کرده‌اند که این موضوع اهمیت مساله تامین بودجه در نهاد‌های امنیتی را قابل توجه می‌کند.

مرداد ۹۷ رادیو اروپای آزاد به نقل از یکی از مقامات نظامی سابق کشورمان مدعی شد آمریکا با همراهی رژیم صهیونسیتی سازمان اطلاعاتی در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی، حوزه سیاسی و اقتصادی در ایران ایجاد کرده‌اند.

در این راستا سازمان های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونسیتی همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ اقدام به خرابکاری در تاسیسات صلح آمیز هسته ای و تلاش برای ربودن اسناد هسته ای ایران داشته اند.

همه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در یک قاب که سازمان سیا یکی از آن‌هاست

 آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، آژانس امنیت ملی (NSA)، اطلاعات دفاعی (DIA)، سازمان اطلاعات جغرافیایی ملی (NGA)،  دفتر ملی شناسایی  (NRO)، دفتر مدیر اطلاعات ملی (IC)، اطلاعات تفنگداران دریایی ایالات متحده اطلاعات (MCIA)،  اطلاعات هوایی (AFISRA)،  اطلاعات نیروی دریایی آمریکا (ONI)، دفتر ضد اطلاعات  آمریکا (OICI)، دپارتمان انرژی (DOE)، دفتر اطلاعات و تجزیه و تحلیل (I & A)، گارد اطلاعات مرزی  (CGI)، دفتر اطلاعات و تحقیقات (INR)، دفتر اطلاعات مالی تروریسم  (TFI)، اداره اطلاعات ملی مدیریت مبارزه با مواد مخدر ((ONSI)، واحد امنیت ملی از دفتر تحقیقات فدرال (FBI / NSB)،  اطلاعات ارتش (G-۲) اسامی این ۱۸ سازمانی هستند که در تعامل با یکدیگر با عنوان جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کنند.

مثلا معروف ترین آن‌ها یعنی سازمان سیا، مسئول جمع آوری اطلاعات در مورد افراد، دولت ها و اتفاقاتی است که در خارج از مرزهای آمریکا رخ می دهد، پس از آن کار تجزیه و تحلیل و پردازش روی آن داده ها صورت گرفته ، و سپس آنها را به مقاصد و منابع تصمیم گیری مختلف در دولت ایالات متحده ارسال می کنند.

این سرویس جاسوسی در این لیست تنها به طور مستقل کار می کند و گزارشات خود را به طور مستقیم به رئیس اطلاعات ملی تسلیم می کند .

فعالیت سیا متمرکز بر حوزه برون مرزی است و برخلاف اف‌بی‌آی وظیفه اعمال قانون برعهده ندارد

سازمان سیا در داخل و یا خارج از آمریکا وظایف پلیسی و یا اجرای قانون توابع را نداشته است.

مقر اصلی این سازمان در لانگلی، ویرجینیا، درچند کیلومتری پایتخت، (واشنگتن)، واقع شده است.

اما جامعه اطلاعاتی آمریکا که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از آژانس‌های مختلف و ارائه آنان به رئیس‌جمهور آمریکا را بر عهده دارد، با هریک از این سازمان‌های ۱۸ گانه باتوجه به وظایف سازمانی خود به انجام این امور پرداخته تا نتایج بررسی‌های خود را در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا سیاستمداران یا نظامیان کشور قرار می‌دهد.

تا پیش از رویدادن حادثه ۱۱ سپتامبر، مدیر کل آژانس اطلاعات مرکزی بر جامعهٔ اطلاعاتی آمریکا ریاست می‌کرد اما پس از وقوع این حادثه اداره‌کننده اطلاعات ملی که خود به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پاسخگوست، در راس این نهاد قرار گرفت.

پس از حادثه ۱۱ سپتامبر اداره کننده اطلاعات ملی آمریکا عهده دار ریاست بر جامعه اطلاعاتی آمریکاست

اداره‌کننده اطلاعات ملی (Director of National Intelligence) زیر نظر رئیس جمهور آمریکا و بر پایه لایحه اصلاح اطلاعاتی و پیشگیری از تروریسم ۲۰۰۴ ملزم است تا به عنوان مشاور اصلی رئیس‌جمهور آمریکا و شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص مسایل اطلاعاتی و امنیت ملی فعالیت و برنامه ملی اطلاعات را اداره و بر آن نظارت کند.

اما آنچه شایان توجه است این است که بودجه سال مالی ۲۰۲۲ نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبلغ هنگفتی شامل ۶۲.۳ میلیارد دلار برای برنامه اطلاعات ملی و ۲۳.۳ میلیارد دلار برای برنامه اطلاعات نظامی در نظر گرفته شده است.

این بودجه کارکرد‌های مختلف از جمله فعالیت ماهواره‌های جاسوسی، تسلیحات سایبری و شبکه جاسوسان و مخبرین آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در خارج از آمریکا را شامل می‌شود.

با این وجود، نه دولت و نه کنگره آمریکا جزئیات این بودجه طبقه‌بندی شده را که به «بودجه سیاه» معروف است، منتشر نمی‌کنند.

بودجه سیاه بسیاری از پروژه‌ها از برخی مقام‌های مشخص، پنهان می‌شود

بودجه سیاه، بودجه حکومتی است که به عملیات طبقه‌بندی شده یا دیگر عملیات پنهانی یک کشور، اختصاص داده می‌شود. بودجه سیاه، حسابی است که برای عملیات پنهانی و پژوهش‌های علوم نظامی، هزینه می‌شود. این بودجه، به خاطر مسائل امنیتی، معمولاً طبقه‌بندی‌شده است.

وزارت دفاع آمریکا بودجه سیاه خود را صرف عملیات سیاه می‌کند؛ هزینه‌هایی که نمی‌خواهد برای عموم مردم فاش شوند.

جزئیات این پروژه‌ها با اسم رمز و نمایه‌های پنهان، اگر هم معرفی شود تنها به برخی نمایندگان مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا معرفی شود.

آمریکا ادعا می‌کند بودجه سیاه خود را در امور پژوهشی در حوزه نظامی صرف می‌کند

این بودجه در لایحه امنیت ملی ۱۹۴۷ تایید شد که بر اساس آن آژانس اطلاعات مرکزی، شورای امنیت ملی آمریکا، و برخی پایگاه‌های نظامی مشخص، به وزارت دفاع کمک می‌کنند.

آمریکا ادعا می‌کند که پولی که برای این بودجه، داده می‌شود برای توسعه دانش و فناوری‌های پیشرفته مورد استفاده در مسائل نظامی، هزینه می‌شود و پژوهش‌های انجام شده باید در جهت ساخت هواگرد، جنگ‌افزار، و ماهواره‌های نوین باشند.

این موضوع درحالی است که معادل دلاری کل بودجه امسال برابر است با عدد تقریبی ۳۵,۴۱۹,۱۲۵۰,۰۰۰ که از نصف مجموع ۸۵.۶ میلیارد دلار بودجه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز کمتر است.

مجلس شورای اسلامی، بودجه امسال وزارت اطلاعات یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران را ۱۴۵,۲۲۶,۳۰۵ میلیون ریال تعیین کرد

حتی از این مقدار هم بنا به آمار هر ساله بیش از ۷۰ درصد بودجه کشور صرف حقوق و دستمزد کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌شود که درصد اندکی برای تحقیق و توسعه و پرورش نیروی متخصص در همه زمینه ها از جمله پرورش نیروی متخصص اطلاعاتی و امنیتی می ماند‌.

مسئله ای باتوجه به تهدیدات امنیتی پیرامون ایران باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ۳ میلیارد دلار برای برنامه اطلاعات رئیس جمهور آمریکا اطلاعاتی و امنیت اطلاعاتی آمریکا آژانس اطلاعات ایالات متحده اطلاعات ملی بودجه سیاه امنیت ملی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • محکومیت کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا به جرم جاسوسی
  • تروریست ها از خارج از مرزها وارد ایران می شوند /جریانات تروریستی داخل ایران و پاکستان هدایت شده سرویس های اطلاعاتی خارجی هستند
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است