Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، سارقان حرفه‌ای در تعطیلات نیمه خرداد وارد بانک ملی شعبه دانشگاه در پایتخت شدند و پس از تخریب ۲۵۰ صندوق امانات، محتویات ۱۶۸ صندوق را سرقت کردند.

تحقیقات برای بازداشت عاملان این سرقت در حالی ادامه دارد که رئیس شعبه بانک به‌دلیل اهمال‌کاری بازداشت شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دزدان در تعطیلات عید فطر نیز قصد دستبرد به صندوق امانات بانک دیگری را داشتند که نقشه آنها ناکام مانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات این سرقت گفت: بانک مورد نظر متأسفانه نگهبان نداشته است و سارقان که فعلا تعداد آنها مشخص نیست، ساعت یکِ بامداد ۱۴ خرداد از قسمت پارکینگ ساختمان بانک وارد و موفق شدند با تخریب در به داخل بانک وارد شوند.

وی ادامه داد: دزدان ابتدا دوربین‌های مداربسته بانک را قطع کردند و بعد موفق شدند آژیر را از کار بیندازند. چراکه آژیر خطر عمل نکرده و حدس ما این است که دزدان آن را از کار انداخته‌اند. از طرفی پس از قطع آژیر، هشداری برای پلیس اعلام نشده است. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که وقتی دزدان دوربین‌های امنیتی را قطع کردند و از کار انداختند، هشدار و آلارمی برای گوشی موبایل رئیس شعبه بانک ارسال می‌شود، اما وی مرتکب اهمال‌کاری شده و اهمیتی به این آلارم نمی‌دهد و برای همین قصور، اهمال‌کاری و سهل‌انگاری بازداشت شده است.

سرهنگ ولیپور ادامه داد: سارقان ۲۵۰ صندوق امانات را تخریب کردند و موفق شدند محتویات ۱۶۸ صندوق را تخلیه کنند که این موضوع در حال بررسی است.

وی گفت: دزدان پس از انجام سرقت که به‌ نظر می‌رسد حدود یک یا ۲ ساعت طول کشیده، از همان درِ پارکینگ که وارد شده بودند، خارج شدند.

تجمع مالباختگان در شعبه دانشگاه بانک ملی | تمام زندگی‌مان را اینجا گذاشته بودیم | مگر پلیس نگفته بود که طلا و جواهرمان را به صندوق امانات بسپاریم؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا از دستگاه هوابرش برای تخریب در و صندوق‌ها استفاده شده، گفت: این موضوع هم در حال بررسی است و این احتمال وجود دارد که از دستگاه‌های مخصوص برای تخریب استفاده کرده باشند.

رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: به جز رئیس شعبه بانک، ۲ نفر از کارمندان دیگر بانک نیز به‌دلیل سهل‌انگاری بازداشت شده‌اند که تحقیقات در این‌ باره ادامه دارد.

سرقت ناکام

در جریان تحقیقات پلیس مشخص شده که روز ۱۵ اردیبهشت امسال، یعنی در تعطیلات عید فطر نیز سارقانی قصد ورود به بانکی در مرکز تهران را داشتند تا به صندوق امانات دستبرد بزنند که ناکام مانده بودند. در آن سرقت هم دزدان از درِ پشت بانک قصد ورود داشتند، اما موفق به از کار انداختن دوربین مداربسته و آژیر خطر نشدند و سرقت آنها نافرجام باقی ماند.

رئیس پلیس آگاهی تهران درباره این موضوع به همشهری گفت: این فرضیه مطرح شده که احتمالا سارقان صندوق امانات بانک ملی همان افرادی باشند که قصد دستبرد به بانک دیگری در تعطیلات عید فطر را داشتند که این موضوع نیز توسط تیم پلیس آگاهی به شکل ویژه در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه بررسی‌ها نشان داده پیش از عید به این بانک درباره مسائل ایمنی که ممکن است بانک هدف دستبرد سارقان قرار بگیرد، هشدار داده شده بود، گفت: این موضوع هم در حال بررسی است.

گفت‌وگو با مالباختگان 

روز گذشته در مقابل ساختمان بانکی که هدف سرقت قرار گرفته بود، جمعیت زیادی جمع شده بودند. تعداد زیادی مأمور در آنجا مستقر بودند تا جمعیت را متفرق کنند. از ۲۴ ساعت قبل که خبر دستبرد به صندوق امانات بانک در شبکه‌های مجازی منتشر شد، افرادی که صندوق امانات بانک را اجاره کرده بودند، به سمت بانک سرازیر شدند تا ببینند آیا نام آنها هم در فهرست مالباختگان قرار دارد یا نه؟ این مسئله یکی از دلایل شلوغ بودن بانک در ظهر روز سه‌شنبه، ۱۷ خرداد بود. درِ ورودی بانک بسته است و به جز ماموران، فقط افرادی که صندوق امانات از بانک اجاره کرده‌اند حق ورود به بانک را دارند تا اظهارنامه پرکنند.

یکی از مالباختگان درحالی‌که پریشان و مضطرب است، از بانک خارج شده و با عبور از کنار مأموران به سمت خیابانی در آن حوالی می‌رود تا سوار  ماشینش شود. او می‌گوید: صندوقی که در آن اموال و بهتر بگویم بخش اعظمی از سرمایه زندگی‌ام نگهداری می‌شد، هدف سرقت قرار گرفته است. نمی‌توانم بگویم سرمایه‌ام چقدر بود، اما هرچه داشتم را سرقت کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: امروز صبح (سه‌شنبه) برای پرکردن اظهارنامه به بانک آمدم و ریز اموالم را نوشتم و پای برگه را امضا کردم. اصلا حال خوبی ندارم و هنوز باورم نمی‌شود که چطور به این راحتی می‌توان به این همه صندوق دستبرد زد. مسئله‌ای که مطرح شده، این است که چرا نباید این صندوق‌ها بیمه باشند. حالا همه ما که اموالمان را از دست داده‌ایم، امیدواریم که بانک خسارتی را که به ما وارد شده بپردازد.

سارقان حرفه‌ای پشت پرده ماجرا

یکی از مالباختگان، کارمند بازنشسته یکی از بانک‌هاست. او که از سال ۹۸ اموالش را به صندوق امانات بانک سپرده بود، می‌گوید: فقط می‌توانم بگویم که این سرقت خیلی ماهرانه و حرفه‌ای انجام شده است؛ چون ورود به قسمت صندوق امانات بانک مراحل سختی دارد و نمی‌توان به‌راحتی وارد آنجا شد.

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه بخواهیم به صندوق‌ها دسترسی پیدا کنیم، باید از ۴ در بگذریم. درِ شیشه‌ای و ‌آهنی و یک درِ دیگر که در قسمت پایین قرار دارد و در نهایت در اصلی که دری شبیه در گاوصندوق است. اگر بخواهند از دستگاه برش و سنگ برای ورود به آنجا استفاده کنند، به جرأت می‌توانم بگویم ۲۰ روز زمان می‌برد تا به آنجا برسند. علاوه بر این هر فردی اگر قصد افتتاح صندوق داشته باشد، باید از مراحل سختی عبور کند. ابتدا رمزی باید تعیین شود و بعد اثر انگشت و تصویر صورت اسکن می‌شود و در آخر رمز دیگری به همراه کلید در اختیار فردی که صندوق را افتتاح کرده قرار داده می‌شود. وقتی وارد می‌شویم و اثر انگشت و رمز را وارد می‌کنیم، ۲۰ ثانیه فرصت داریم کلید را وارد کنیم که اگر تعلل کنیم عملیات قفل می‌شود و باید دوباره از آنجا خارج شویم و بعد برگردیم و دوباره آن عملیات را تکرار کنیم. این یعنی دزدان خیلی حرفه‌ای‌تر از این حرف‌ها بوده‌اند که توانسته‌اند قفل این تعداد صندوق را باز کنند. همانطور که گفتم شاید ۲۰ روز زمان ببرد در بزرگ و اصلی با دستگاه برش باز شود و این احتمال وجود دارد که دزدان حرفه‌ای به شکل ماهرانه‌ای این صندوق‌ها را هک کرده باشند.

به ۲ دلیل این بانک را انتخاب کرده بودم

فرد دیگری که اموالش مورد دستبرد قرار گرفته، می‌گوید: نه‌تنها اموال خودم، بلکه تمام طلا و جواهرات مادرم و مادرشوهرم در صندوق بانک نگهداری می‌شد که من از طریق خبری که در فضای مجازی خواندم، متوجه سرقت شدم. باورم نمی‌شد. وقتی به بانک رفتم به من گفتند باید بروی شعبه هفت‌تیر. به آنجا که رفتم اسامی مالباختگان را خواندند و نام من در لیست بود.

او ادامه می‌دهد: به ۲ دلیل این بانک را انتخاب کرده بودم؛ چون مختص مشتریان خاص نبود و هر مشتری‌ای می‌توانست صندوق اجاره کند و دلیل دیگر ودیعه و اجاره‌اش بود که نسبت به بانک‌های دیگر مبلغش کمتر بود. من ۱۲ میلیون تومان ودیعه دادم و سالی یک‌ میلیون تومان پرداخت می‌کردم. به‌نظر من پای سارقان حرفه‌ای در میان است و شاید بتوان گفت از ماه‌ها قبل روی این نقشه کار کردند و اموال مردم را برده‌اند.

فکر می‌کردم اینجا امن است

زن دیگری که معلم بازنشسته است، می‌گوید: ۲ سال است این صندوق را گرفته‌ام. ۱۳ میلیون تومان رهن داده بودم و سالی هم حدود ۲ میلیون اجاره. فکر می‌کردم اینجا امن است، تمام پس‌اندازم را که حدود یک ‌میلیارد بود در صندوق گذاشته بودم. به‌تازگی هم برای دامادی پسرم سرویس طلا ۲۰۰ میلیونی خریده بودم که آن را هم چند روز قبل داخل صندوق گذاشتم. خیالم راحت بود که بانک امن است. چون می‌ترسیدم خانه‌ام هدف دستبرد سارقان قرار بگیرد، اما تصورم اشتباه از آب درآمد و به‌راحتی دزدان به بانک دستبرد زدند و سرمایه‌ام را بردند.

کد خبر 681813 برچسب‌ها بانک ملی خبر مهم سارق - سرقت حوادث ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بانک ملی خبر مهم سارق سرقت حوادث ایران صندوق امانات بانک حال بررسی صندوق امانات پلیس آگاهی بانک ملی صندوق ها حرفه ای عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

همکاری با ۳ بانک در سال ۱۴۰۲ منجر به ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصولات دانش‌بنیان شد. این برنامه در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست مشترک رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک ملت با هدف بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌های مشترک جهت کمک به تحقق شعار سال 1403 و رشد و شکوفایی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

این نشست مشترک با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان؛ رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر فرشید فرخ‌نژاد؛ مدیرعامل بانک ملت، دکتر روح‌الله ذوالفقاری؛ معاون تسهیلات و تجاری‌سازی، دکتر کمیل شاعری؛ معاون سرمایه‌گذاری و دکتر یاسر عرب‌نیا؛ معاون توسعه منابع و پشتیبانی صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از معاونان بانک ملت در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

نقش‌آفرینی جدی بانک ملت در همکاری مشترک با صندوق نوآوری در جهت تحقق شعار سال 1403

دکتر محمدصادق خیاطیان؛ رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر رضا دولت آبادی، مدیرعامل فقید بانک ملت که همواره یکی از حامیان جدی مجموعه دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شد و تبریک به مدیرعامل جدید این بانک گفت: مجموعه بانک ملت را یکی از بانک‌های پیشرو در حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور می‌دانیم و معتقدیم، با اصلاح برخی روندها و استفاده از ابزارهای نوآورانه می‌توانیم همکاری‌های دو جانبه را بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی در ادامه یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1403 را حرکت هدفمندتر و اولویت‌بندی دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تعامل و همکاری مشترک ما با شبکه بانکی کشور نیز مبتنی بر این برنامه خواهد بود. سال 1402 همکاری خوبی را با 3 بانک در راستای شعار سال و رشد تولید اجرا کردیم. حدود 7 هزار میلیارد تومان (7 همت) مصوبات در این حوزه داشتیم که 3 هزار میلیارد تومان (3 همت) پرداخت شده است و منجر به 74 هزار میلیارد تومان رشد فروش محصول دانش‌بنیان شده است که رقم قابل‌توجهی است. در راستای کمک به تحقق شعار سال 1403 (جهش تولید با مشارکت مردم)، برنامه‌های جدی در دستور کار داریم و انتظار داریم بانک ملت در این زمینه، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.  

بررسی مشکلات 6 شرکت دانش‌بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، انتشار اوراق صکوک را یکی از مصادیق مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: فرآیند این کار نیاز به تسهیل‌گری دارد و بانک ملت می‌تواند در این حوزه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خوبی داشته باشد. 

خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته موضوع تأمین مالی جمعی را با جدیت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این حوزه نیز یکی از مصادیق بارز مشارکت مردم محسوب می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال خواهد داشت.

بحث تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره 18 و همچنین موضوع سرمایه‌گذاری، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر شد. 

تعامل و همکاری خوب میان بانک ملت و صندوق نوآوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور

دکتر فرشید فرخ‌نژاد؛ مدیرعامل بانک ملت نیز در این نشست تأکید کرد: همه ما به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی مهم این شرکت‌ها در اقتصاد کشور، اعتقاد راسخ داریم. یکی از بخش‌های مورد توجه نظام و دولت، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. بانک ملت تلاش می‌کند در راستای سیاست‌های نظام و متناسب با ظرفیت‌های مجموعه بانک، به وظایف خود در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند. 

وی افزود: تعامل بسیار خوبی میان بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم. امیدواریم با شناسایی دقیق نقاط قوت همکاری مشترک، بتوانیم در سال 1403 اتفاقات خوبی را در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور با همکاری یکدیگر رقم بزنیم. در بحث عمل به تسهیلات تکلیفی (تسهیلات تبصره 18) تلاش می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنیم. 

فرخ‌نژاد تصریح کرد: اوراق صکوک و تأمین مالی جمعی نیز از موضوعات مورد توجه بانک ملت محسوب می‌شوند و تلاش می‌‎کنیم در قالب چند تفاهم‌نامه، دامنه فعالیت‌های مشترک در این حوزه‌ها را گسترش دهیم. بانک ملت تلاش می‌کند بیش از پیش از ظرفیت‌‌های موجود برای کمک به توسعه زیست بوم نوآوری کشور استفاده خواهد کرد. 

برنامه صندوق نوآوری برای کمک به تبدیل 1000 شرکت نوپا به شرکت فناور 

دکتر روح‌الله ذوالفقاری؛ معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: بازیگران متعددی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند و در این بین، شبکه بانکی کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد. 

وی افزود: همکاری میان صندوق نوآوری و بانک ملت از سال 1399 آغاز شد و طی دو سال اخیر 2500 میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است؛ همچنین 1000 میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها صادر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های بسیار خوش‌حسابی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و بخشی از این موضوع به دلیل حساسیت‌هایی است که در انتخاب و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد. 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: در صندوق نوآوری، برنامه‌های ویژه‌ای را برای کمک به تحقق شعار سال و گسترش حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک دیده‌ایم. یکی از مواردی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره 18 است که بخشی از آن پرداخت شده و بخشی دیگری باقی مانده است که امیدواریم با همکاری بانک ملت به زودی پرداخت شود. 

ذوالفقاری افزود: یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری در سال 1403 بحث کمک به تبدیل‌ 1000 شرکت نوپا به شرکت فناور است که بحث منابع تکلیفی در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد. نیازهای مالی زیست بوم نوآوری کشور به سرعت درحال رشد هستند و ما نیز در صندوق نوآوری در این زمینه برنامه‎‌های توسعه‌ای مدنظر داریم. امیدواریم بانک ملت رقم خوبی را برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌‌های دانش‌بنیان در سال 1403 در نظر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتشار اوراق صکوک و صدور ضمانت‌نامه‌ها به خصوص بحث صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در سراسر کشور، می‌توانیم در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک، اتفاقات خوبی را رقم زده و به توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم.

تأسیس شرکت مشترک میان صندوق نوآوری و بانک ملت

دکتر کمیل شاعری؛ معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ضمن اشاره به موضوع تأسیس شرکت مشترک میان این صندوق با بانک ملت گفت: توافقاتی برای تأسیس شرکت مشترک انجام شده است و امیدواریم این شرکت در سال 1403 تأسیس شود. این شرکت می‌تواند در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های مالی، هوش مصنوعی و بلاکچین فعالیت کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری اعضای باند سرقت به عنف در بوئین‌زهرا
  • جزییات ناگفته از سرقت بانک ملی توسط کاراگاه پرونده
  • بازداشت پنج سارق حرفه ای در خرمشهر
  • جزئیات سرقت جنجالی از صندوق امانات بانک ملی در روایت آقای کاراگاه | فیلم
  • بازداشت سارق اماکن دولتی در دشت آزادگان
  • ببینید | نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا
  • بازداشت سرایدار خیانتکار یک مزون در شمال تهران
  • بازداشت اعضای ۲۰ باند غیربومی سرقت در مازندران
  • نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه های آمریکا
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها