Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-فناوری جدید و پیشرفته چاپ زیستی سه‌بعدی با کاربرد‌های مختلف در حوزه‌های پزشکی زمینه رشد و توسعه را فراهم آورده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشرفت‌های اخیر فناورانه، امکان استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی را در مواد زیست سازگار، سلول‌ها و اجزای پشتیبان فراهم کرده و زمینه‌ای از چاپ زیستی سه‌بعدی را ایجاد می‌کند که نویدبخش چاپ اندام‌های مصنوعی و پزشکی زنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فناوری سلول‌های بنیادی، مانند سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده توسط انسان، یک تحول چشمگیر را در بازسازی بافت و مدل‌سازی بیماری‌های انسانی ایجاد کرده‌اند و منبع سلولی نامحدودی برای بازسازی بافت و مطالعه بیماری‌های انسانی به حساب می‌آیند.
درک بهتر مکانیسم‌های بیماری
توانایی برنامه ریزی مجدد سلول‌های خاص بیمار، نوید درک بهتر مکانیسم‌های بیماری و تنوع فنوتیپی را دارد. پرینتر زیستی سه‌بعدی با استفاده از چندین نوع سلول بنیادی با دودمان و قدرت مختلف با موفقیت انجام شده است.
انواع چاپ زیستی سه‌بعدی استفاده شده از چاپ زیستی میکرواکستروژن، چاپ زیستی جوهرافشان، چاپ زیستی به کمک لیزر تا فناوری‌های جدیدتر مانند چاپ زیستی مبتنی بر کروی داربست ری را شامل می‌شود. این بررسی پیشرفت‌ها، کاربردها، محدودیت‌ها و آینده چاپ زیستی سه‌بعدی با استفاده از سلول‌های بنیادی، توسط سیستم‌های اندام را مورد بحث قرار می‌دهد.
در اصل، چاپ زیستی به روشی مشابه پرینت سه بعدی عمل می‌کند و یک مدل دیجیتال لایه به لایه به یک جسم فیزیکی سه‌بعدی تبدیل می‌شود. برای بهینه‌سازی زنده ماندن سلول و دستیابی به وضوح چاپ مناسب برای ساختار سلول، ماتریس صحیح، حفظ شرایط چاپ استریل ضروری است. این امر دقت در بافت‌های پیچیده، فاصله سلول به سلول مورد نیاز و خروجی صحیح را تضمین می‌کند.
تقلید از محیط میکرو و واقعی بافت‌ها و اندام‌های انسان
بیشترین اهمیت چاپ زیستی در ساختار‌های بافت مانندی است که از محیط میکرو و واقعی بافت‌ها و اندام‌های انسان تقلید می‌کنند. این امر در آزمایش‌های دارویی و آزمایش‌های بالینی بسیار مهم است، به‌عنوان مثال، باعث کاهش شدید نیاز به پتانسیل آزمایش‌های حیوانی می‌شود. زمانی که بافت‌ها و اندام‌های زنده نیازی به انسان ندارند، این فناوری نوپا فرصت‌های عظیم دیگری را ارائه می‌دهد.
فناوری نوظهور با مزایای بی‌شمار
چاپ سه‌بعدی زیستی سلول یک فناوری نوظهور است که اساساً برای طراحی و ساخت سازه‌های سه بعدی سلولی، به منظور کاربرد در درمان‌های پیوندی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. جذاب‌ترین مزیت این فناوری، امکان ساخت سازه‌های سه بعدی با مواد خام زنده بیولوژیک، مثل سلول‌ها و مواد مغذی است.
دستگاه چاپگر سه‌بعدی زیستی به عنوان یک فناوری جدید در علم مهندسی بافت مطرح است که از آن می‌توان جهت اهداف مختلف درمانی بهره برد. مزایای بیشماری در استفاده از چاپ سه‌بعدی در پزشکی وجود دارد که زمینه بهبود و نجات جان بیمار را فراهم می‌کند. کاربرد‌های پزشکی برای چاپ سه بعدی به سرعت در حال گسترش هستند.
بیش از 150 شرکت دانش‌بنیان در حوزه بافت، سلولی و حوزه چاپ پیشرفته فعالیت دارند که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریدر مسیر توسعه محصولات ایران‌ساخت و خدمات خود هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پزشکی چاپ زیستی سه بعدی چاپ سه بعدی سه بعدی سلول ها بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند

محمدصالح جوکار ،رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، اظهار داشت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت‌اند و باید در دو حوزه قانونگذاری و نظارت به بهترین شکل عمل کنند. در واقع باید قوانینی وضع شود که مستقیما مشکلات و گرفتاری‌های مردم را رفع کند و در حوزه نظارت هم نمایندگان باید بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند که قوانین را به درستی اجرا کنند. برای مثال در حوزه اقتصاد لازم است که همه نمایندگان تمام انرژی‌شان را بر رفع مشکلات معیشتی بگذارند زیرا اکنون بزرگ‌ترین مشکل مردم اقتصاد است

وی افزود: از سوی دیگر نمایندگان باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند تا دولت در مسیر درستی حرکت کند.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: نکته بعدی آن است که مجلس نباید تک‌بعدی باشد؛ به این معنا که نباید صرفا تمرکزش بر موضوعات فرهنگی یا سیاسی باشد و از اقتصاد غافل شود و البته بالعکس.

 جوکار اضافه کرد: در مجلس یازدهم محاسن زیادی وجود داشت که باید در مجلس دوازدهم این محاسن پررنگ‌تر و تقویت شود؛ از تخصص تا تعهد. نمایندگان ضمن اینکه باید تعهد کامل به نظام و مردم داشته باشند، باید اشراف کاملی به مسائل کلان کشور هم داشته باشند. نگاه مجلس دوازدهم باید کلان‌محور و راهبردی باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکسری از طرح‌های خوب در مجلس یازدهم مطرح شد اما به دلیل کمبود وقت به مجلس دوازدهم می‌رود که به هر حال نمایندگان بعدی باید آنها را به سرانجام برسانند. همچنین لازم است گام‌های مهمی در حوزه‌هایی مانند اشتغال و مسائلی که به طور مستقیم به زندگی مردم مرتبط است، برداشته شود.

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • آیا جنگ سرد بعدی یک مسابقه ازدحام پهپادی خواهد بود؟